Főoldal Blog Oldal: 441

Lezajlott az Arany-Pedál díj második megmérettetés

Tarthatja magát valaki bármilyen rutinos sofőrnek, vehet be bármennyi kanyart a tökéletes íven fordulva, és lovagolhat meg számtalan zöldhullámot, egyénileg jól vezetni és tudatosan, a többi emberre odafigyelve közlekedni két teljesen különböző dolog – ez a 2015-ös Arany Pedál közlekedésbiztonsági verseny legfőbb tanulsága. A kezdeményezés hat hete alatt még a rutinos autóversenyzők is sokat tanulhattak magukról és a közlekedésben betöltött szerepükről.

arany-pedal-dij-autoaddikt

Véget ért az Arany Pedál-díjért folyó második közlekedésbiztonsági megméretés, amelyet a járműflotta követéssel és kezeléssel foglalkozó i-Cell a Groupama Tanpályával közösen, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság szakmai támogatásával, a Groupama Biztosítóval és az Opel Magyarországgal együttműködésben szervezett.

A 2015. szeptember 17. és október 28. között zajló esemény során a résztvevők számára biztosított járműbe szerelt flottakövető fedélzeti egység és kamerás passzív közlekedésbiztonsági eszköz egyfajta „harmadik szemként” folyamatosan figyelte és analizálta a jármű előtt zajló történéseket, közlekedési helyzeteket; hang- és fényjelzéssel pedig azonnal a sofőr tudtára adta, ha hibázott. A „Nagy Testvér” visszajelzései alapján reflektorfénybe kerültek azok az apróságok, amelyekre a városi közlekedés felgyorsult tempója miatt szinte már oda sem figyelünk. A zsúfolt metropoliszban egy helyesen megválasztott követési távolsággal, vagy egy gondosan betartott sebességhatárral a közúti ökoszisztéma szabálykövető és a városi közösségre nézve hasznos tagjai lehetünk.

A 2015-ös Arany Pedál-díj végeredménye:

  • Hoffer Zsolt (rendőr őrnagy, a Hungarian Police Rallye Team pilótája) – 875 pont
  • Vitányi Judit (a TV2 Tények műsorvezetője) – 870 pont
  • Répa Kata (sportújságíró, autóversenyző) – 719 pont
  • Big Daddy Laca (rapper, Ganxsta Zolee és a Kartel) 646 pont
  • Laklóth Aladár (színművész, tereprali navigátor) – 602 pont
  • Böde Dániel (magyar válogatott labdarúgó, a Ferencváros csatára)

Farkas Károly, a főszervező i-Cell operatív igazgatója az 5. Autó+Motor+Sport Expón tartott záró sajtóeseményen elmondta:

„Izgalmas volt figyelni, hogy az integrált közlekedésbiztonsági eszköz napról napra jobb teljesítményre ösztökélte a versenyzőinket. A rendszer visszajelzéseinek köszönhetően, csupán egy hét alatt mindannyian tudatosabb és figyelmesebb sofőrökké váltak, és ez a pontszámok alakulásán is megmutatkozott. Mindez azt támasztja alá, hogy egy kis odafigyeléssel megelőzhetőek lennének kisebb, és olykor nagyobb közúti konfliktusok is. Az Arany Pedál-díjnak épp ezért a tudatos közlekedésre való figyelemfelhívás az elsődleges célja.”

Hogyan zajlott a pontozás? A járműbe épített integrált rendszer az első ütközésveszély, az irányjelzés nélküli sávelhagyás, a követési távolság, a gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros veszélyhelyzet, valamint a sebességkorlátozások túllépésének felismerésére képes. Heti 1000 pontot kaphatott az a versenyző, aki egyetlen ilyen közlekedési konfliktusba sem került.

Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a heti 1000 pontot a legfigyelmesebb és legprofibb vezető is csak zárt úton, tesztkörülmények között érhetné el. Idén, technikai újításként a járműbe helyezett kameráknak köszönhetően azonnal láthattuk és elemezhettük az adott közúti konfliktust, a pontozás során kiküszöbölve a városi közlekedésben óhatatlanul előforduló, a sofőr önhibáján kívül eső történéseket” – emelte ki Kovács Attila, a Groupama Tanpálya instruktora, aki kollégájával a résztvevők napi és heti összesített értékelését végzi.

A való életben nem pontlevonás jár egy elrontott sávelhagyásért, és a gyalogos vagy biciklis veszélyeztetés sem pusztán ikonként jelenik meg egy kijelzőn. A sietség és a kapkodás valós kockázatokat rejt, különösen a városi közlekedés során. Reméljük, hogy sokan levonják az Arany Pedál-díjért zajló verseny tanulságait” – fogalmazott Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottságának főtitkára.

Egyre több BMW i partner Magyarországon

Közel egy éve, 2014 novemberében indult el a BMW i almárka értékesítése Magyarországon.

budapest-motors-bmw-i-autoaddikt

A világszerte is kiemelkedően sikeres BMW i modellek hamar népszerűek lettek a magyar piacon is. Az elmúlt 11 hónapban közel 50 db BMW i modellt adtak át magyar ügyfeleknek is, mely kiválóan jelzi, hogy a hosszú távú fenntarthatóság a hazai vásárlók számára is egyre fontosabb érv az autóvásárlás során.

A BMW i modellek iránti vásárlói érdeklődés és igény még hatékonyabb kiszolgálása érdekében 2015. október végén a Budapest Motors Kft. is csatlakozik a hivatalos BMW i partnerek sorába, így immár a főváros két pontján válik elérhetővé a BMW i almárka.

„A magyar piacon is egyre magasabb igény mutatkozik az elektromos és plug-in-hibrid autók iránt. Az elmúlt 1 év igazolta az elvárásainkat, a BMW i hazai sikerei összhangban állnak a globális térnyeréssel, így számunkra hamar egyértelművé vált, hogy a BMW i értékesítési pontjainak számát bővíteni szeretnénk. A Budapest Motors Kft. régóta partnerünk. A márkakereskedés teljes körű megújítása elhivatottságot, valamint a csapatuk hozzáállását is kiválóan mutatja. Úgy gondoljuk, hogy a megújult bemutatóterem az ügyfelek számára vonzó és értékes környezetet ad, ahol megismerhetik a BMW teljes palettáját, a BMW M modellektől egészen a BMW i jövőbemutató kínálatáig. Ma Magyarországon az első autó, amely zöld rendszámot visel, egy BMW i3-as. Számunkra ez az egyik első látható jele a környezettudatosságnak és a vállalat számára oly fontos, hosszú távú fenntarthatóságnak. A BMW Group Magyarország aktív szerepet kíván betölteni az elektromos mobilitás magyarországi elterjedésében” – mondta el Baudouin Denis, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója.

A BMW i almárka így már két értékesítési partnert számlál Magyarországon, a tavaly indult Wallis Motor Duna Kft. Pesten, a Budapest Motors Kft. Budán kínálja a márka innovatív modellgenerációját. A fenti egységek mellett Budaörsön, Győrött, Pécsett, Szegeden és Debrecenben is találhatóak hivatalos BMW i szervizpartnerek, az ügyfelek lehető leghatékonyabb kiszolgálása érdekében.

A Budapest Motors Kft. 2006 szeptemberében nyitotta meg kapuit és azóta is dinamikusan fejlődik. Az idei év során kb. 600 db jármű értékesítésével számolnak. A nemrég teljesen megújult, kurrens BMW arculati elemeket felvonultató beruházás meghaladta a 800 000,- eurót, így a korábbi 500 négyzetméterről 720-ra bővült a bemutató tér. A BMW i modellek egy külön az erre a célra kialakított 350 négyzetméteres területen kapnak majd helyet. A szalon két szintjén 15 db autót tudnak színvonalasan bemutatni, a galérián rendezik be a BMW i valamint a BMW M modellek különleges hangulatot árasztó egységeit. A beruházás alkalmával az ország egyik legnagyobb BMW kereskedése jött létre. A létesítmény további 250 négyzetméternyi belső iroda-blokkal bővült, mely lehetőséget biztosít speciális értékesítési igények maximális kiszolgálására is.

Az épületegyüttes teljes tároló kapacitása 400 db autó, mely 7 szinten rendezhető el.  A BMW, BMW i és BMW M modellek mellett, MINI bemutatóterem, Premium Selection használt autó részleg, mélygarázs és további 3 szinten gépkocsi-tároló területek találhatóak a lenyűgöző létesítményben.

250 négyzetméteres direkt munkafelvételi zónát alakítottak ki, a gyorsabb, átfogóbb és még színvonalasabb gépkocsi javítási folyamatok elvégzése érdekében.

Megújult a második emeleten, önálló bejárattal is rendelkező MINI bemutatóterem, ahol dedikált MINI értékesítői csapat kezdte meg működését. A MINI szalonban 5 db autó egyidejű kiállítására van lehetőség, ezzel a brit prémium márka legfrissebb újdonságait is kényelmes körülmények között lehet bemutatni.

A BMW i almárka kisebb, mindennapi közlekedésre kialakított városi prémium autója, a BMW i3 alapáron 11 830 000 forinttól érhető el.  Az i3 kétféle verzióban választható, amelyből a teljesen elektromos kiadás 130-160 kilométer hatótávra képes a használat intenzitásának függvényében, míg a hatótáv-növelő megoldással (Range Extender) bővített verzió már összességében 300 kilométer megtételére alkalmas. A márka hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású sportautója, az i8 alapáron 43 594 000 forinttól érhető el a hazai vásárlók számára.

Az új Volkswagen Touran öt csillagot kapott az Euro NCAP törésteszten

Az új Volkswagen Touran kiemelkedően teljesített az Euro NCAP független európai fogyasztóvédelmi szervezet töréstesztjén. A népszerű családi egyterű ezzel a teljesítménnyel elnyerte a legmagasabb, ötcsillagos minősítést, így ő is Európa legbiztonságosabb autói közé tartozik.

Der neue Volkswagen Touran

Az új Touran által elnyert átfogó ötcsillagos minősítés négy részterület – a felnőtt- és gyermek-utasvédelem, a gyalogosvédelem és a biztonságot támogató rendszerek – értékelésének eredménye.

Az új Touran kitűnő eredménnyel teljesítette az Euro NCAP mindenre kiterjedő tesztsorozatát, köszönhetően ez nem utolsósorban annak az egyedülálló biztonsági csomagnak, amelyet optimalizált karosszériaszerkezete, a biztonsági övek, ülések és légzsákok hatékonyan működő együttese, valamint innovatív vezetői segédrendszerei alkotnak.Az Európai Újautó-értékelési Program (New Car Assessment Program; Euro NCAP) már 1997 óta az autók biztonsága terén az egyik legfontosabb mércének számít. Ebben az évben pedig a korábbinál is szigorúbb követelményeknek kellett megfelelni.

A felnőtt-utasvédelem széles körű vizsgálata során az új Touran az elérhető összpontszám 88 százalékát gyűjtötte be. A teszt egy deformálódó akadálynak vezetett, 64 kilométer/órás, 40 százalék átfedésű frontális ütközés és egy falnak vezetett, 50 kilométer/órás, 100 százalék átfedésű frontális ütközés mellett egy oldalirányú ütközési (a vezetőoldali ajtónál, 50 kilométer/óra tempóval) és egy oldalirányú oszlopnak csapódási tesztet (32 kilométer/óra sebességgel) is magában foglal. Az új családi modell, amely 5 illetve 7 üléses változatban is teljesítette a tesztet, a gyermek-utasvédelem fontos területén is kiválóan teljesített. Köszönhetően a szériafelszereltség részeként elérhető ISOFIX gyerekülés-rögzítő pontoknak és a „Top Tether” tartóknak, az új Touran az elérhető pontok 89 százalékát szerezte meg.

A gyalogosvédelem területén az új Touran az elérhető pontok 71 százalékát szerezte meg. Itt elsősorban azokat a kiváló formatervezési megoldásokat értékelték, amelyek a járókelők sérülésveszélyét csökkentik. A új Touran, mely már a hazai Volkswagen márkakereskedésekben is megrendelhető a szériafelszereltség részeként számos biztonsági segédrendszert kínál. Ez a vezető és az első ülésen helyet foglaló utas védelmét szolgáló (utas oldalon deaktiválható, vezető oldali térdlégzsákkal együtt) légzsákok mellett az első és a hátsó sorban utazókat óvó fejlégzsákok és oldallégzsákok rendszerét is magában foglalja.

Ezen felül rendelkezésre állnak ütközésvédelemre optimalizált fejtámaszok, amelyek egy hátulról érkező ütközésnél a nyakcsigolya sérülésének valószínűségét minimalizálják illetve a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető jelzés is. Az új Touran számos további vezetői segédrendszerrel rendelkezik az alapfelszereltség részeként, ilyen például az ellenkormányzás-támogatással kiegészített elektronikus menetstabilizáló berendezés (ESP), a vészfékrásegítővel kombinált blokkolásgátló (ABS), a másodlagos ütközésvédelem rendszere (Automatic Post-Collision Braking System), a gumiabroncsnyomás-figyelő rendszer (Tyre Pressure Monitoring System) és a fáradtságérzékelő rendszer a Comfortline felszereltségtől.

Ford: vezetés közben is kapcsolatban családdal, barátokkal a Meople.Connector segítségével

A Ford egyre több közösségioldal-felhasználó számára könnyíti meg, hogy autóvezetés közben is kapcsolatban maradjanak barátaikkal, családjukkal és kövessék az eseményeket.

ford-meopleconnector-sync-applink-autoaddikt

Az iOS és Android eszközökhöz megrendelhető Meople.Connector a Ford SYNC AppLink rendszerhez készült; ez a megoldás lehetővé teszi majd az autóvezetőknek, hogy hangvezérléssel hallgassanak meg olyan közösségi oldalakról érkező üzeneteket, mint a  Twitter, LinkedIn, és az orosz VK.

A Reuters Institute Digital News Report 2015 szerint a 44 évnél fiatalabb felhasználók a leginkább hajlamosak online tájékozódni a hírekről, beleértve a közösségi oldalak használatát is, ami a jelentés szóhasználatával élve ‘a hírek kapuja’. Becslések szerint 2018-ra minden harmadik ember használni fog valamilyen közösségi oldalt.

“Napjainkban sok ember számára a közösségi oldalak alapvető hír- és információforrásként szolgálnak. A közösségi oldalak át- meg átszövik a modern élet mindennapjait: emlékeztetnek a barátok születésnapjára, értesítenek a kedvenc csapat góljáról, és itt érhetők el a legfrissebb hírek is. Mi pedig segítünk gondoskodni arról, hogy ügyfeleink megszakítás nélkül és biztonságos, stresszmentes módon kapcsolódhassanak egész nap ezekhez az oldalakhoz” – nyilatkozta Don Butler, a Ford Motor Company Kapcsolódó Járművek és Szolgáltatások részlegének ügyvezető igazgatója.

Miután a rendszer figyelmeztet egy új üzenetre, az autós a hangvezérléssel kiadott “Olvasás”, “Válasz” vagy “Átugrás” utasításokkal reagálhat.  Amennyiben úgy dönt, hogy válaszol a meghallgatott üzenetre, akkor ezt előre megfogalmazott sablonüzenetekkel teheti, melyeket minden felhasználó az egyéni igényeihez tud alakítani. Az autóvezetők azt is eldönthetik, hogy milyen gyakran kapjanak frissítéseket, illetve elküldhetik pillanatnyi helyzetüket barátaiknak, családjuknak és kollégáiknak.

Az Európában 2013-ban bevezetett Ford SYNC AppLink technológia lehetővé teszi az autóvezetők számára egy sor okostelefonos alkalmazás, köztük az ADAC, az Audioteka, az AUPEO!, a Cityseeker by Wcities, a Cyclops, a DetektorFM, a DIE WELT, az Eventseeker by Wcities, a Glympse, a Goal Live Scores, a Radioplayer, a Roald Dahl Audiobooks, a Soundtracker és a Spotify hangvezérléssel történő használatát. A Meople.Connector a vállalat első AppLink-en keresztül használható, közösségi oldalakhoz kifejlesztett alkalmazása a SYNC rendszerre.

“Szorosan együttműködtünk a Meople.Net vállalattal egy autóvezetés közben használható  megoldás kifejlesztése érdekében, ami lehetővé teszi az autósoknak, hogy kapcsolatot tartsanak, miközben garantáltan az útra figyelnek” – mondta el Butler.

A 2012-ben alapított Meople.Net egy kaliforniai cég, amely egyszerű és hatékony megoldásokat  kínál a felhasználók közösségi oldalainak és közösségi aktivitásainak egyetlen  adatfolyamban történő ötvözésére. A Meople.Connector a vállalat első, járművek számára kifejlesztett alkalmazása, ami angol, francia, német, olasz, spanyol és orosz nyelven használható.

“A közösségi oldalak hatására alapjaiban változott meg a kommunikáció, és egyre többen használják ezeket az oldalakat.  De az ember nem lehet jelen minden oldalon egyszerre, különösen nem autóvezetés közben. A Meople.Connector lehetővé teszi, hogy az autósok ugyanolyan könnyen hozzáférjenek a közösségi oldalakhoz és reagáljanak üzeneteikre, mintha telefonálnának, vagy sms-eket küldenének” – mondta Dzmitry Markovich, a Meople.Net alapítója.

A Ford november 3. és 5. között, a világ egyik legjelentősebb technológiai konferenciáján, a dublini Web Summit rendezvényen mutatja be autós alkalmazásainak működését. A vállalat emellett egy 24 órás, 75.000 euró összdíjazású alkalmazásfejlesztői versenyt is meghirdetett a SYNC AppLink rendszerhez. A Web Summittal közösen szervezett, november 2-án 9 órakor kezdődő SYNC AppLink Developer Challenge Dublin nevű megmérettetésen a győztesek a 75.000 euró díj mellett arra is lehetőséget kapnak, hogy a Forddal közösen fejlesszenek új alkalmazásokat. A csapatok október 31-ig jelentkezhetnek a versenyre a https://dublin.makeitdriveable.com/ weboldalon.

A Ford vezérigazgatója, Bill Ford beszédet tart a Web Summit nyitónapján, és találkozik majd a versenyben részvevő fejlesztőkkel, hogy megvitassák a mobilitás jövőjével, illetve a technológiának az emberek életét megkönnyítő szerepével kapcsolatos jövőképet

Előkelő helyen végzett a Hyundai Motorsport Spanyolországban

A Hyundai Motorsport csapat mindhárom pilótája remek időt futott, és miután az addig első helyen autózó Sébastien Ogier elbúcsúzni volt kénytelen a Power Stage-en, Dani Sordo megszerezte és meg is tartotta a harmadik helyet.

Dani Sordo mindvégig ütőképesen versenyzett Spanyolországban: rendszeresen az élmezőnyben autózva adott okot a hazai közönségnek a szurkolásra. Keményen megküzdött a dobogóért, és navigátorával, Marc Martíval együtt siker koronázta erőfeszítéseiket. Hayden Paddon és navigátora, John Kennard a hétvégi rali aszfaltos szakaszain szereztek értékes tapasztalatokat.

A páros a pénteki nyitószakaszon szakaszgyőzelmet aratott, és a végső elbírálásban a hatodik helyet szerezte meg.Thierry Neuville és navigátora, Nicolas Gilsoul összesített nyolcadik helyen zárták a ralit, a hétvége után összességében elégedettebben, magabiztosabban érezték magukat.

A Power Stage zárásakor az addigi kilencedik helyről előre léptek a nyolcadikra.   Idén Svédország és Szardínia után most immár harmadszor sikerült a Hyundai Motorsportnak az első háromban végeznie; az évben ez volt Dani Sordo első dobogós eredménye. A csapat jelenleg tartja harmadik helyét a bajnokságban, és az évad záró raliján minden tőlük telhetőt megtesznek azért, hogy megkaparinthassák a második helyet. A 2015. évi FIA rali világbajnokság utolsó futamát, a walesi ralit Nagy-Britanniában rendezik meg, november 12-15. között.

„Nehezen indult a versenyünk, ám fokozatosan egyre inkább ráéreztünk az autóra, és ennek köszönhetően vasárnap javítani tudtunk” – mondta Thierry Neuville. „Szerencsére az autót jó állapotba tudtuk hozni, és a végén egy helyet javítva nyolcadikként zárni a versenyt. Még egyetlen forduló van hátra ebből az évadból, most arra törekszünk, hogy magabiztosan, jó eredményeket érhessünk el.”

„Összességében elégedett vagyok azzal, ahogy a hétvége alakult” – mondta Hayden Paddon. „Az első napon remekül kezdtünk a vegyes burkolaton, és a tavaly ilyenkori eredményünkhöz képest kézzel fogható javulást mutathattunk fel aszfalton. A vasárnapi teljesítményünk rendben volt, és az utolsó szakaszon bekövetkezett események után hatodikként zártuk a ralit. Mindent egybevéve nem volt rossz a hétvége, habár mindig volna min javítani. Most minden erőnkkel a walesi rali murvás szakaszaira készülünk, azzal a céllal, hogy a csapatot hozzásegítsük a konstruktőri bajnokság második helyezéséhez.”

„Rendkívül elégedett vagyok a teljesítményünkkel és az eredménnyel” – mondta Dani Sordo. „Keményen megküzdöttünk a dobogós helyezésért, bár sokáig úgy tűnt, végül be kell érnünk a negyedik hellyel, ami azért még mindig nagyszerű eredmény lett volna. Persze soha nem jó érzés mások balszerencséje árán boldogulni, ám az, hogy a spanyol közönség előtt dobogóra állhattam, nagyszerű érzés! Tudtuk, hogy nehéz lesz bejutni az első három közé, de egy percig sem adtuk fel a küzdelmet, és a rali végeredménye is azt bizonyítja, hogy az utolsó percig nem lehetünk bizonyosak a végkifejletben. A bajnokság kimenetele szempontjából fontos pontokat szereztünk, és van mit ünnepelnünk a csapattal és a szurkolókkal. Öröm, hogy így készülhetünk a bajnokság utolsó futamára, amely döntő jelentőségű lesz, amint a Hyundai Motorsport megpróbálja megszerezni a második helyet a konstruktőri világbajnokságban.”

Ezzel az eredménnyel a Hyundai Motorsport továbbra is a harmadik helyen áll a konstruktőri világbajnokságban, mindössze négy ponttal lemaradva a második helytől, miközben az évadból már csak egy verseny: a november 12-15. között megrendezésre kerülő walesi rali van hátra.

A Hyundai Motorsport csapat megérdemelt dobogós helyezéssel zárta a Rally de Españát, miután a drámai Power Stage-en – a verseny utolsó szakaszán – a Hyundai Motorsport versenyzője, a spanyol Dani Sordo a harmadik helyre lépett előre.

Mazda RX-VISION: a márka bolygódugattyús koncepcióautója Tokióban

Leleplezte új tanulmányautóját a Mazda Motor Corporation a Tokiói Autószalonon, mely a Mazda RX-VISION nevet kapta.

mazda-rx-vision-tanulmanyauto-autoaddikt-1

A sportautó koncepció a következő generációs SKYACTIV-R bolygódugattyús motort és az új, konvenciókkal szembe menő SKYACTIV technológiát rejti, mely a japán gyártó kihívásokat kereső gondolkodásának talán legismertebb szimbóluma.

A nagyvonalú arányokkal rendelkező, orrmotoros, hátsókerék-hajtású modell olyan jövőbeli vízió, amely csak a Mazdánál születhetett meg, és számtalan rajongó várja világszerte, hogy végre valósággá váljon.

A bolygódugattyús motor abban egyedülálló, hogy a teljesítményét egy forgó/bolygó mozgást végző, háromszög alakú rotor generálja (szemben a hagyományos, alternáló dugattyús motorokkal). A Mazda mérnökeinek számos technikai nehézséget kellett megoldania addig, amíg sorozatgyártású bolygódugattyús modellel léphetett a nagyközönség elé. E technika első megjelenése a Mazda Cosmo Sport 110S-ben volt 1967-ben, melyet a Familia Rotary, a Luce Rotary Coupe, az RX-2 és az RX-3 követett. A legsikeresebb modell a Mazda RX-7, mely a legnagyobb darabszámban eladott bolygódugattyús autó, 800.000 darabot gyártottak belőle 1978 és 2002 között.

A Mazda folyamatosan arra törekszik, hogy javítsa a bolygódugattyús motor által elérhető teljesítményt, és optimalizálja eközben a fogyasztást, illetve tartósságot. A Mazda az egyetlen gyártó, aki ezzel a technikával szerelt versenyautóval, a Mazda 787B-vel – mindeddig egyetlen japán gyártóként – megnyerte a 24 órás Le Mans-i tartóssági versenyt 1991-ben.

mazda-rx-vision-tanulmanyauto-autoaddikt-2

Annak ellenére, hogy a Mazda kínálatában aktuálisan nem szerepel bolygódugattyús motorral szerelt modell, a Mazda nem hagyja veszni a motor kutatás-fejlesztésének eredményeit, és továbbra is dolgozik azon, hogy egyesítse azokat a SKYACTIV technológia előnyeivel, hogy még különlegesebb és kompromisszummentes élmény legyen az autózás.

„Alig várom, hogy többet is elárulhassak a Mazda standon most leleplezett vízióról” – mondta Masamichi Kogai, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója. „A Mazda továbbra is azért keres új kihívásokat, hogy különleges kapcsolatot hozzon létre vásárlóival, és elnyerje lojalitásukat.”

A Tokiói Autókiállítás október 30. és november 8. között látogatható a nagyközönség számára.

A Mazda bolygódugattyús motorfejlesztésének lépései

1961 NOV A Mazda első bolygódugattyús motor-prototípusának megjelenése
1967 MÁJUS Az első bolygódugattyús motor bejelentése és a Cosmo Sport bevezetése (a 10A jelzésű motorral
1968 JÚLIUS A Familia Rotary Coupe bevezetése
  AUG A Cosmo Sport less az első, bolygódugattyús motorral szerelt versenyautó, mely rajthoz áll a Marathon De La Route 84 órás tartóssági versenyén, és összetettben a 4. helyen végez.
1969 OKT A Luce Rotary Coupe bevezetése (a 13A jelzésű motorral)
1970 MÁJUS A Capella Rotary (RX-2) bevezetése (a 12A jelzésű motorral)
1971 SZEPT A Savanna (RX-3) bevezetése
1973 FEB A bolygódugattyús motor teljesíti az 1975-ös amerikai kibocsátási előírásokat
1975 OKT A Cosmo AP (RX-5) bevezetése „szennyezésmentes” bolygódugattyús motorral (13B jelzésű motor)
1978 MÁRC A Savanna RX-7 bevezetése
1979 FEB A Savanna RX-7 részt vesz az IMSA 24 órás daytonai tartóssági versenyen és egy első és egy második helyet szerez a GTU-osztályban (5. és 6. az összetettben)
1985 OKT A 2. generációs RX-7 bevezetése (turbós 13B motorral)
1990 SZEPT Az RX-7 részt vesz az IMSA san antonio-i 45 perces versenyén és első helyet sezrez a GTO osztályban, illetve összetettben is, valamint az első modell a verseny történetében, amely 100 győzelemig jut
1991 JÚN A Mazda 787B megnyeri a 24 órási Le Mans-i tartóssági versenyt
  OKT A hidrogén-hajtású HR-X koncepció világpremierje a Tokiói Autószalonon
  DEC A 3. generációs RX-7 bevezetése (255 lóerős 13B-REW motorral)
2003 ÁPR Az RX-8 bevezetése (RENESIS motorral)
2006 FEB A hidrogén-hajtású bolygódugattyús motor megjelenése és lízingbe adásának kezdete
2007 OKT A következő generációs RENESIS motor (16X) bemutatása a Tokiói Autószalonon

Mazda RX-VISION főbb jellemzők

Befogadóképesség 2 fő
Teljes hosszúság x szélesség x magasság 4,389 mm x 1,925 mm x 1,160 mm
Tengelytáv 2,700 mm
Motor SKYACTIV-R
Hajtáslánc orrmotor, hátsókerék-hajtás
Gumik Elöl: 245/40R20 / Hátul: 285/35R20
Abroncs szélesség Elöl: 9.5J / Hátul: 11J

[TESZT] BMW 640d Gran Coupé xDrive – kecses etűd négy személyre

Ismeretlen ismerősként köszöntötte szerkesztőségünk a BMW 640d Gran Coupé-t, ugyanis a pár hónappal ezelőtt nálunk vendégeskedő 640 Coupé-val számos közös rokoni szál fedezhető fel.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-001

A laikusok számára talán nem annyira, maximum a csomagtérfedél 640d plakettja révén, de megsúgjuk: a hajtáslánc is szinte csavarra ugyanaz. A legfontosabb különbség itt az, hogy a BMW 640d Gran Coupé xDrive összkerékhajtással bír, nem meglepően.

Lételeme az elegancia. Mindezt úgy, hogy közben rendkívül sportos marad

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-002Talán nem árulunk el különösebb titkot akkor, amikor az elegancia megtestesítőjének kiáltjuk ki a BMW 640d Gran Coupé xDrive-ot, még akkor is, ha tudvalévő, akad ennél magasabb szint is a bajor márka háza táján. Ugyanakkor egyértelmű, ha szeretnénk ötvözni a sportos küllemet az elegáns, reprezentációra is kitűnően alkalmas körítéssel, keresve sem találhatunk a szegmensben jobb alternatívát. És higgyék el, ezt mindenféle túlzás nélkül állítjuk; a léc a magasban. Véletlenek pedig nincsenek.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-004A BMW 640d Gran Coupé xDrive esetében is – csakúgy, mint a „sima” 6-os Coupé révén – történt némi ráncfelvarrás, de el kell fogadnunk: a jelenlegi 6-os jócskán elfogyasztotta már modellciklusa javát, de még mindig tud újat, vagy legalábbis újszerűt mutatni. Főként, ha a találkozás elsőre történik, vagy netán nincs viszonyítási alap a korábbi elődökhöz.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-007Minden megvan a BMW 640d Gran Coupé xDrive esetében, hogy teljes mértékben beleilleszkedhessen a felsőkategóriás prémiumszegmens által képviselt környezetbe. Kezdődően a valamivel több, mint 5 méteres (5007 milliméter) hosszal, a számos helyre biggyesztett, de nem eltúlzott krómozás jelenlétével, markáns megjelenésével tekintélyt parancsol a körítés. Ugyanakkor érződik, hogy a BMW 640d Gran Coupé xDrive nem hagyományos szedán, sokkal inkább kupé, ahogy a neve is mutatja. Meg persze az ide kapcsolódó paraméterek is elárulják, hogy a kaszni kialakítása sokkal inkább a külsőre helyezi a hangsúlyt, mintsem a már szemmel is felmérhető praktikumra. Ugyanis a BMW 640d Gran Coupé xDrive tesztautó magassága mindössze 1392 milliméteres, ami ugye jóval alulmúlja a kategórián belüli megszokottat.

Igazi, belevaló prémiumkategóriás óriás

Ha nem múlná alul, el is maradna a BMW 640d Gran Coupé xDrive által hirdetett egyediség, varázs, ki hogy definiál. Tudjuk, hogy a BMW tulajdonképpen minden egyes modelljével, szériájával valami olyan maradandót alkot, ami ténylegesen beépül az ember tudatába, óhatatlanul mérlegelve a hasonszőrű versenyzők összehasonlítgatását.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-003

Bár a BMW a nyers értelemben vett prémiumkategória mellett is azért szeret babérokat gyűjteni (lásd 2-es kategória, azon belül is a Tourer, illetve Gran Tourer belépő verzióit), de tény, hogy a legnagyobbat mindig a luxuskategóriában alakítja. A BMW 640d Gran Coupé xDrive egy tökéletes példa erre ismét, hiszen mint ahogyan írtuk már feljebb: remek ötvözet ez a prémium irány és sportos megítélés találkozása gyanánt.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-008

Innentől fogva nem meglepőek a 19 colos peres gumik, méregdrága felniken, vagy épp az önbehúzó ajtómechanika, és az a számtalan vezetést és utazási komfortot erősítő opció, amellyel a BMW 640d Gran Coupé xDrive tesztautót ismét kikonfigurálta az importőr. Ezek taglalásába most külön újra nem is mennénk bele, az előző BMW 640d Coupé tesztünkben részletesen kitértünk rájuk, jelen esetben pedig szinte ugyanaz, teljes az egyezés.

Majdnem kupé

Azért sok külömnbség akad. Konkrétan az utastér esetében, hiszen eleve van plusz kettő oldalajtónk, B oszloppal, mindehhez passzentos Gran Coupé felirattal a C oszlop mélyedésében, a hátsó ajtó felső ívének vonalában, mely csak akkor sejlik fel, ha kinyitjuk.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-011

A szedán jellegnek megfelelően a hátsó traktus kényelmesebben közelíthető meg, mint a 640d Coupé esetében, igaz ez a kiszállásra is, igaz, a hátsó futómű és felfüggesztés elhelyezkedése miatt kisebb akadályként türemkednek ki a hátsó ülőpadot lezáró domborulatok. Nyilván itt előjön a kopásra, elhasználódásra való hajlam, bár feltételezhetően a kárpitozás minőségéből adódóan strapabíróbb az átlagosnál, vagy az átlagon felülinél is.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-013

Tulajdonképp a helykínálat nem sokban különbözik a 640d Coupé-nál tapasztaltaktól, annyi viszont bizonyos, hogy a könnyebb ki- és bejutás azt az érzetet közvetíti, hogy egy (majdnem) teljes értékű limuzinban foglalunk helyet. A kényelemért viszont számos extra funkció található meg itt is, a kardánalagút hozzákapcsolódik a két hátsó ülőhely köztes részébe, így mind esztétikailag, mind praktikum szempontjából sincs kivetnivaló. Ráadásként a hátsó szekció levegőkeringetése is kézre esik, mindenféle különösebb gond nélkül.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-012

Legyen közhelyszerű, de muszáj említést tennünk a BMW 640d Gran Coupé xDrive-ban felhasznált anyagok minőségéről. Újfent szuperlatívuszok jönnek, amelyekben szerepelnek az igényes, a jól összerakott, a perfekt kialakítású és egyéb jelzők.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-015

Tény, hogy az utastér szigetelése, mellette a minőségérzet is csúcsra lett járatva, előbbi alapvetően 130 kilométer/órás autópálya-tempónál is nagyjából úgy funkcionál, mint mondjuk laza, városi lépésben haladásnál, míg a minőségérzet szintén maradéktalan.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-016

Elöl ülve eloszlana minden hiányérzet, ha lenne, de nincs. Egyszerűen pontosan azt kapja az ember, amire számít, amit szeretne, vagy amit netán titkon remél. A kormánykerék tapintása tökéletes, a futómű türelmesen várja a kormánymozdulatokra történő visszajelzések lehetőségét, a kilátás előre, hátra, valamint oldalirányba is tökéletes. S persze minden kézre esik az utastér vezetőállásából.

Perfekt motorizáltságot jelent a 40d

A soros elrendezésű, 6 hengeres dízel turbótöltött erőforrás több, mint elegendő erőt szolgáltat a hajtásláncon keresztül a BMW 640d Gran Coupé xDrive-nak, a 4400-as percenkénti fordulatszámon leadott 313 lóerő derekasan adagolja a teljesítményt minden tartományban.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-019

A 2993 köbcentiméternek, valamint a derék, nyomatékos motornak köszönhetően a nyomatékcsúcs 630 Newtonméterben teljesedik ki, mely már 1500 RPM-nél érkezik, és folyamatosan rendelkezésre áll szinte az összes sebességfokozat kiautózásánál.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-012Ennek megfelelően a BMW 640d Gran Coupé xDrive-val nem kunszt bármilyen kisebb-nagyobb manőver kivitelezése, értjük ezalatt például a gyors reakcióidőt igénylő hirtelen gázadásokat hirtelen előzésbe kezdésnél. Mindezt takarékos  megközelítésben (ECO Plus), viszont ha merészen Sport fokozatba kapcsolunk, máris direktebb lesz jóval a karakterisztika, a gázreakciók közvetlenebbek lesznek, a kormányzás és a futómű megkeményedik, a kocsiszekrény a maga kerek 1800 kilogrammos gyári üres tömegével az aszfalthoz simul. Észrevétlenül, legalábbis ha kicsit visszafogottabban vitelezzük ki a gyorsítást – még a hátul helyet foglaló két utas sem érez szélsőséges behatásokat.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-006

A futómű keményedése ellenére megtartja azt a fennkölt komfortot, ami az egész autó aspektusára jellemző menet közben, sebességtől függetlenül. A mért 5.3 másodperces nulla-százas sprint pedig ezek után nem is kérdés, hanem valamiféle elvárt kegy.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-020A gyárilag előirányzott városi 6.5 literes átlagot nem tudtuk reprodukálni, viszont egy egész barátságos 7.1 literes érték jött ki 100 kilométerre (Normal mód). Gazdaságosabbra hangoltan pár deciliterrel csökkent is az étvágy, 6.8 literre tudtuk leszorítani, viszort Sport-ban már közel 10 literrel kellett számolnunk (intenzív gyorsításokkal).

Konlúzióként

BMW 640d Coupé vagy BMW 640d Gran Coupé? A választás nem egyeszerű, no és persze mindenki maga döntse el, melyik kasznifazon az, amelyikkel inkább barátkozna. Túl sok különbség ugyanakkor nincsen, a hátsó férőhely mindkét variánsnál korlátozott, a Gran Coupé-nál könnyítést jelent a hátsó ajtópáros. Így a BMW 640d Gran Coupé xDrive egyesít mindent, ami sportosságot és konzervatív eleganciát jelent, az arányok nagyszerűek. Tehát konklúzióként akár: a tiszta kupé-érzet egyértelműen a Coupé kiváltsága, talán a forma is emészthetőbb, viszont a sokoldalúbb vonalat nem kétséges, hogy a BMW 640d Gran Coupé xDrive képviseli.

bmw-640d-gran-coupe-xdrive-teszt-autoaddikt-005

2015 BMW 640d Coupé specifikációk

Motor

Motortípus: hathengeres, szekvenciális biturbó dízelmotor

Lökettérfogat: 2993 cm³

Maximális teljesítmény: 313 LE @ 4400 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 630 Nm @ 1500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5007 mm

Szélesség: 1894 mm

Magasság: 1392 mm

Tengelytáv: 2968 mm

Első gumik mérete: 245/40 R19

Hátsó gumik mérete: 275/35 R19

Tömeg, üresen: 1800 kg

Megengedett össztömeg: 2400 kg

Csomagtartó mérete: 460 liter, 1265 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.2 s (gyári), 5.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.8 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 6.0 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.5 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 149 g/km

Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.

Árlista: IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS

A BMW összkerékhajtása 30 év távlatában

A világ egyik legsikeresebb prémiumautó-gyártójaként, a BMW az összkerékhajtású modellek szegmensében is kiváló pozíciót foglal el, immáron három évtizede.

bmw-x5-f15-autoaddikt

Napjainkban háromból egy vadonatúj BMW modellt a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással felszerelve ad át ügyfeleinek a gyártó, az összkerékhajtású BMW modellek sikertörténete pedig nem csupán a világszerte népszerű BMW X modellcsaládnak, de a megannyi összkerékhajtású típusnak is köszönhető, az 1-es sorozattól egészen a 7-es sorozatig. A BMW modellpalettáján több mint 110 összkerékhajtású típus megtalálható, a legváltozatosabb erőforrásokat akár manuális, akár automataváltóval társítva. A bajor gyártó ugyanakkor folyamatosan modernizálja és finomítja összkerékhajtású koncepcióját, egyre újabb és újabb hajtáslánc-megoldásokat konstruálva. A BMW xDrive intelligens összkerékhajtás legújabb, hibrid hajtáslánccal egyesített és elsőkerék-meghajtásra optimalizált koncepciói mindeközben a vállalat összkerékhajtású járműtechnológiák terén megszerzett szaktudását bizonyítják, bebiztosítva a BMW jövőbeni vezető pozícióját az összkerékhajtású modellek szegmensében. A BMW modellpalettájának több mint 110 összkerékhajtású típusa – váltótípustól függetlenül – 12 modellsorozat különféle karosszéria- és motorváltozataiból áll össze, amelyeket a BMW i8 plug-in hibrid sportautó és a BMW 225xe innovatív, elektromos összkerékhajtású koncepciói egészítenek ki.

A lényeg az első naptól kezdve: tapadás és dinamizmus

A BMW az összkerékhajtású autók piacára 1985-ben érkezett meg, amikor a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon leleplezte a sorozatgyártású BMW 325i „Allrad” típust. Kívülről az újdonság kiválóan leplezte kvalitásait, a modell bámulatos menetteljesítményével így először a tesztpályákon szembesültek az újságírók. A BMW legelső összkerékhajtású koncepciója azon túl, hogy az épített útról letérve és kedvezőtlen időjárási körülmények között is jelentősen megnövelte a modell tapadását, rendkívül dinamikus kanyarodást tett lehetővé. „A vadonatúj BMW a járműkezelhetőség új bajnoka” – fogalmaztak a BMW 325i „Allrad” típusról az Auto Zeitung német autós szakmagazin újságírói, nem sokkal a modell piaci debütálása után.

Napjainkra a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás minden korábbinál magasabb szintre emelte a BMW modelleket eddig is jellemző menetdinamikát. A koncepció legfrissebb változatait már az Integrált Futómű-menedzsment hálózat vezérli, amellyel az xDrive technológia reakcióideje a lehető legrövidebbre csökkent, az aktuális vezetési szituációt megbízhatóan figyelő rendszereknek köszönhetően. Amennyiben beavatkozásra van szükség, a BMW xDrive technológiája egyedül, vagy a dinamikus menetstabilizálóval (DSC – Dynamic Stability Control), valamint a dinamikus teljesítmény-szabályzással (DPC – Dynamic Performance Control) együtt hajtja végre az adott tengelyre, illetve kerékre szükséges korrekciót. A gyors és precíz teljesítmény-elosztás még a legextrémebb vezetési körülmények közepette is BMW modellekre jellemző kezelhetőséget és irányíthatóságot garantálja.

Az összkerékhajtású koncepció új szintre emeli a BMW karakteres hátsókerék-meghajtását, normál vezetési körülmények között ugyanis a rendszer a teljesítmény nagy százalékát (vagy akár a 100%-át) a hátsó tengelyre továbbítja, megtartva ezzel a BMW modelleket évtizedek óta jellemző pontos kormányozhatóságot, a villámgyors kormányreakciókat és a hajtási befolyástól mentes irányítást. Kanyarba érkezve a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás legújabb változata folyamatosan fokozza a hátsó kerekekre jutó teljesítmény mértékét, elősegítve ezzel az éles kanyarodást és a megnövelt tapadást, amely nagymértékben hozzájárul a vezetés élményéhez.

BMW összkerékhajtású technológia: folyamatos fejlődés 1985 óta

Az 1985-ben bemutatott BMW 325i „Allrad” állandó összkerékhajtása 37:63 arányban osztotta el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az eltérő keréksebességekre válaszul a technológiát viszkókuplungos osztóművel és hátsó differenciálművel látták el, az első és a hátsó tengely közötti merev kapcsolat pedig megnövelt tapadást és stabilitást eredményezett. A különleges modell megjelölése hamarosan BMW 325iX típusnévre változott, amelyből 1988-tól „touring” karosszéria-kivitel is elérhető volt (a karosszériaváltozat kisbetűs helyesírása egészen az E46 modellsorozatig fennállt).

1991: BMW 525iX

Három évvel később a bajor gyártó a BMW 5-ös sorozatban is bemutatta összkerékhajtású koncepcióját. A teljesítmény elosztását most először elektronika szabályozta. A vadonatúj fejlesztésű technológia többtárcsás tengelykapcsolókat kapott, amelyekkel a rendszer a vezetési szituáció függvényében automatikusan, könnyedén változtathatta a tengelyek közötti erőelosztást. Az alap beállítás 36:64 arányú teljesítmény-elosztás volt az első és a hátsó tengely között. A hátsó tengelyen eleinte hidraulikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsolót alkalmaztak a mérnökök, amelyet később elektronikusan vezérelt kerekenkénti fékerő-beavatkozással helyettesítettek. A technológia a blokkolásgátló fékrendszer (ABS – Anti-lock Braking System) jelzésein keresztül az egyes kerekek sebességét, valamint a fékek állapotát, a motor aktuális fordulatszámát és a fojtószelep pozícióját is figyelte a teljesítmény tökéletes elosztása érdekében.

Az összkerékhajtású BMW 525iX már piaci megjelenésétől kezdve másik járműkategóriába tartozott. Az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás rendkívül gyors és precíz rendszerreakciót tett lehetővé, biztonságos és hajtási befolyásoktól mentes irányíthatóságot garantálva, még nedves és havas utakon is. A BMW 5-ös sorozat első összkerékhajtású változatai limuzin és „touring” kivitelben egyaránt elérhetőek voltak.

1999: az első Sports Activity Vehicle (SAV) új fejezetet nyitott

Az új évezred előtti hajrában a BMW egy szenzációs, innovatív járműkoncepciót mutatott be: a Sports Activity Vehicle (SAV) kategória megteremtőjeként a BMW X5 első generációja olyan kiemelkedő menetteljesítményekkel nyűgözte le a márka ügyfeleit és rajongóit, amelyek akkoriban egyedülállóak voltak a terepjárók szegmensében. A kiváló összkerékhajtás nagy szerepet játszott mindebben, 38:62 arányban osztva el a motor teljesítményét az első és a hátsó tengely között. Az olyan elektronikus segédberendezések, mint a dinamikus menetstabilizáló (DSC – Dynamic Stability Control), az automatikus differenciálfék (ADB-X – Automatic Differential Brake) és a lejtmenet-szabályzó (HDC – Hill Descent Control), együttesen lehetővé tették, hogy az új BMW X5 az utakon sportosan, a kihívásokkal tűzdelt terepeken pedig magabiztosan vezethető legyen.

A BMW összkerékhajtásának fejlesztése a nagysikerű SAV koncepció piaci debütálása utáni években sem állt meg, sőt mi több, 2000-ben a BMW X5 típusspecifikus összkerékhajtás-technológiája a BMW 3-as sorozat negyedik modellgenerációjához is elérhetővé vált.

2003: a BMW xDrive a BMW X3 és a BMW X5 modellben is megjelenik

A kategóriateremtő BMW X5 1999-es bemutatkozása után négy évvel a BMW egy újabb járműszegmensben tette elérhetővé a világhírű SAV koncepciót: a BMW X3 első generációja a BMW X5 modellhez viszonyított kompaktabb méreteivel még agilisabb kezelhetőséget kínált. Miközben új mércét állított fel, a BMW X3 ezt követően évekig kategóriája egyetlen prémium képviselője maradt.

A vadonatúj fejlesztésű BMW xDrive technológia, amely ugyanebben az évben debütált a BMW X3 és a BMW X5 modellben, egy csapásra etalonná emelte a bajor gyártót az összkerékhajtású modellek szegmensében. Az osztóműbe szerelt, elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplung extrém gyors reakciójának köszönhetően az xDrive a menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control) együttműködve dolgozhatott, folyamatosan a vezetési szituációhoz igazítva a teljesítmény-elosztást és a hajtást. A keréksebességeken túl a rendszer most először a menetstabilizáló rendszer adatait is figyelembe vette az optimális erőelosztás kiszámításakor, így a kormányzási szöget, a gázpedál állását és az oldalirányú gyorsulást is. Ez tette a BMW xDrive összkerékhajtást a világ első és mindmáig egyetlen „intelligens” összkerékhajtású rendszerévé, amely a hagyományos rendszerekkel ellentétben – amelyek csak akkor avatkoznak közbe, ha az egyik kerék már megcsúszott –, már a legelső jelekből érzékeli az alul-, illetve túlkormányzás kockázatát, a teljesítmény optimális elosztásával pedig előrelátva korrigálja a hajtást.

A 2003 utáni években a BMW xDrive intelligens összkerékhajtást nem csupán a BMW X modellcsalád tagjaihoz, de a 3-as és az 5-ös BMW limuzin és Touring kiviteleihez is elérhetővé tette a bajor gyártó. Mire 2010-ben megérkezett a piacra a BMW X3 második modellgenerációja, az első sorozatból több mint 600 000 példányt értékesített a BMW világszerte. Kicsivel korábban a BMW X5 értékesítése – amely 2006-ban lépett a modell történetének második generációjába – az egymilliós értéket is átlépte.

2008: SAC modell dinamikus teljesítmény-szabályzással és hibrid hajtáslánccal

Miután a két Sports Activity Vehicle (SAV) kategóriájú újdonság elfoglalta vezető pozícióját szegmensében, 2007-ben a BMW bemutatta a világ első Sports Activity Coupé (SAC) modelljét. A vadonatúj BMW X6 a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon ünnepelte világpremierjét, minden korábbinál magasabb szintre emelve a BMW X modellekre jellemző menetdinamikát. Az intelligens összkerékhajtást most először dinamikus teljesítmény-szabályzással (DPC – Dynamic Performance Control) társították a mérnökök, amely kanyarodás közben folyamatosan változtatja a két hátsó kerékre továbbított teljesítmény mértékét, hirtelen irányváltásokkor és kigyorsításokkor is páratlan agilitást és stabilitást biztosítva. 2009-ben a BMW ActiveHybrid X6 személyében újabb tökéletes párosítást mutatott be a BMW: a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás és a hibrid hajtáslánc együttműködését. A BMW M GmbH mindeközben ugyanebben az évben elkészítette a két legnagyobb BMW X modell csúcsteljesítményű változatát: a dinamikus teljesítmény-szabályzással (DPC – Dynamic Performance Control) ellátott BMW xDrive intelligens összkerékhajtás sportosra hangolt, M-specifikus változatának köszönhetően a BMW X5 M és a BMW X6 M olyan menetteljesítményt szabadított az utakra, amely ezelőtt ismeretlen volt az összkerékhajtású járművek szegmensében.

2009-ben a negyedik BMW X modell is megérkezett a piacra: debütálását követően a BMW X1 hosszú évekig a prémium kompakt kategória egyetlen ilyen típusú képviselőjének számított. A modell intelligens összkerékhajtása – akárcsak a BMW X3 2010-ben bemutatott második generációjában – már szintén dinamikus teljesítmény-szabályzással dolgozott. Miközben kanyarodásnál egyenként fékezte az ívbelső kerekeket, a rendszer fokozatosan növelte a motor teljesítményét is, egyszerre gyors és precíz kanyarodást téve lehetővé, mindkét modell agilitását új szintre emelve ezzel.

A BMW xDrive megannyi BMW modellsorozat számára elérhető

Miközben a BMW X modellcsalád egyre-másra bővült, a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás egyre több modellsorozathoz vált elérhetővé. A kanyarodási agilitás és precízió fokozására tervezett BMW xDrive technológia a vezetés átfogó élményét kínálja, a dinamizmus és a kényelem optimális egyensúlya mellett. Így csupán idő kérdése volt, és 2009-ben a technológia végül a bajor gyártó zászlóshajójához, a 7-es sorozat egyes modelljeihez is elérhetővé vált. 2012 tavaszán a koncepciót a 6-os sorozat Coupé és Cabrio modelljei is megörökölték. A BMW 3-as és 5-ös modellsorozatai mellett 2013 óta a BMW xDrive a BMW 4-es sorozat Coupé, Cabrio és Gran Coupé modelljeihez is rendelhető.

Előre haladás minduntalan

A bajor gyártó 2014-ben a vadonatúj BMW X4 modellel a prémium középkategóriába is megérkezett. Az új Sports Activity Coupé a vezetési élmény, a kifinomult stílus és a kortárs praktikum egyedülálló hármas egységét kínálta, a széles motorpalettájához alapfelszereltségként elérhető BMW xDrive intelligens összkerékhajtással. Ugyanebben az évben a BMW bemutatta a BMW X5 harmadik és a BMW X6 második modellgenerációját, valamint mindkét legendához elérhetővé tette az M Sport felszereltségi csomagot. A BMW xDrive mindeközben a BMW 2-es Active Tourer modellben is bemutatkozott a nagyközönség előtt, a márka történetében először az intelligens összkerékhajtást elsőkerék-meghajtásra optimalizált hajtáslánc-koncepcióval társítva.

A világpremierjét 2014-ben ünneplő BMW i8 plug-in hibrid sportautóval a BMW Group újabb merész irányba indult el – amely tovább bővítette az intelligens összkerékhajtású hajtáslánc-technológiák arzenálját: a 2+2 üléses sportautó rendkívül fejlett plug-in hibrid hajtásláncának belsőégésű erőforrása a hátsó kerekeket, míg elektromos motorja az első kerekeket hajtja.

A jövőre összpontosítva: a BMW xDrive és a BMW eDrive találkozása

A BMW legújabb összkerékhajtású hajtáslánc-koncepciói a jövő mobilitási megoldásait helyezik előtérbe. A progresszív BMW i8 után világszerte bemutatkozott a BMW első sorozatgyártású plug-in hibrid modellje, a BMW X5 xDrive40e. Az állandó BMW xDrive intelligens összkerékhajtás és a BMW EfficientDynamics eDrive technológia párosának köszönhetően eme innovatív Sports Activity Vehicle (SAV) modell a vérpezsdítő menetteljesítményt kiemelkedő hatékonysággal ötvözi. A hibrid hajtáslánc intelligens energiamenedzsmentje minden vezetési szituációban a lehető leghatékonyabb módon hozza szinkronba a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor működését, miközben azonnali, precíz reakcióival maximálisan kielégíti a sofőr igényeit. A két erőforrás teljesítményét ezúttal is az állandó BMW xDrive intelligens összkerékhajtás juttatja az útra.

BMW 7-es sorozat: BMW xDrive intelligens összkerékhajtás aktív hátsókerék-kormányzással

A BMW 7-es sorozat hatodik modellgenerációja 2015 szeptemberében ünnepelte világpremierjét a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon. A bajor gyártó zászlóshajója minden tekintetben jövőbe mutató technológiai innovációk széles tárházát vonultatja fel, októberben kezdődő piaci bevezetésétől pedig a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is elérhető lesz. A BMW vadonatúj luxuslimuzinja lesz az első sorozatgyártású modell, amely a BMW xDrive intelligens összkerékhajtást aktív hátsókerék-kormányzással (Integral Active Steering) egyesíti.

Mi idegesíti a gyerekeket leginkább az autóban ülve? A Ford felméréséből kiderül!

Az általános vélekedés szerint a hosszabb utazásokon leginkább a gyerekek zavarják a vezetést, ám a Ford új felmérése rámutatott, hogy a szülők ugyanolyan idegesítőek tudnak lenni.

ford-c-max-gyerek-szulo-autoaddikt-1

A gyerekek a szülők hamis kornyikálását viselik el legnehezebben az autóban – olvasható a legújabb Ford kutatásban. Az is zavarja őket, amikor anyu és apu leordítják a többi vezetőt, káromkodnak és piszkálják az orrukat.

A felmérés keretében 2000 gyereket kérdeztek meg Európa-szerte, és kiderült, hogy 66 százalékuk szerint a szülők idegesítően viselkednek az autóban; hogy legtöbbször édességgel, sorozatokkal és filmekkel igyekeznek lekötni a kicsik figyelmét; és hogy a gyerekek (különösen a fiúk) általában az apjukat tartják jobb autóvezetőnek. A sok csoki, okostelefon és táblagép ellenére egy hosszú utazás során a gyerekek – nem túl meglepő módon – az alábbi kérdést teszik fel a leggyakrabban: „Ott vagyunk már?”

A Ford felmérése azt szerette volna kideríteni, mit szeretnek a gyerekek egy autós utazásban, és mi zavarja őket ilyenkor a legjobban. Érdekes módon országonként meglepően eltérő válaszok érkeztek:

  • Az éneklő szülőket az angol gyerekek viselik el a legnehezebben: 39 százalékuk szerint ez a legidegesítőbb dolog. Egyedül a francia gyerekek szerint létezik ennél is zavaróbb jelenség utazás közben: ők az átlagnál kétszer gyakrabban panaszkodtak arra, hogy szüleik szidják a többi autóst.
  • Európában a gyerekek 61 százaléka mondta azt, hogy anyu és apu általában idegesen vezet, és „csúnya szavakat” használ. Közülük is a francia szülők a legrosszabbak: 74 százalékuk káromkodik vezetés közben, míg Olaszországban csupán a szülők 39 százaléka jön indulatba ilyenkor.
  • Az unatkozó gyerekek az „Ott vagyunk már?” kérdést teszik fel leggyakrabban (63 %). Az angol és olasz gyerekek hajlamosabbak ilyenkor megkérni aput és anyut, hogy rakjanak be valamilyen zenét.

”A Ford remek technológiai újításokat és extrákat kínál, de sajnos még nem fejlesztettünk olyasmit, amivel a szülők hamis hangján javíthatnánk” – mondta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. ”Ugyanakkor a C-MAX és Grand C-MAX modellekben van parkolást segítő rendszer, illetve olyan hangvezérléses navigáció is, ami egy egyszerű Éhes vagyok kijelentésre több éttermet is felajánl a közelben.” – tette hozzá.

ford-c-max-gyerek-szulo-autoaddikt-2

A gyerekek figyelmét a szülők 26 százaléka okostelefonos játékokkal próbálja lekötni, 20 százalékuk pedig filmeket vagy sorozatokat nézet velük. Édességeket leginkább az angol szülők adnak a gyerekeknek (29 %). Úgy tűnik továbbá, hogy a legjobb magaviseletű gyerekek Németországban élnek, ahol 38 százalékuk szerint szüleiknek semmivel sem kell fegyelmeznie őket az autóban.

Míg a fiúk és a lányok – országtól függetlenül – egyaránt édesapjukat tartják a legjobb vezetőnek (61 %), e téren az olasz apák teljesítettek a legjobban (67 %), az anyukákat pedig Angliában tartották a legtöbbre (a gyerekek 45 százaléka szavazott itt rájuk). A orrpiszkálás leginkább az angol szülők gyerekeit zavarja, utánuk pedig az olasz és német gyerekek panaszkodtak erre a legtöbbet.

A Ford ötüléses C-MAX és hétüléses Grand C-MAX modellje jelentősen megkönnyíti a vezetést. Mindegyikben több mint 20 jól átgondolt tárolóhely található, s az utastérben külön helye van a napszemüvegnek, az okostelefonoknak, a táblagépeknek és a poharaknak is. Emellett több USB elektromos csatlakozó gondoskodik arról, hogy utazás közben soha ne merüljenek le az okostelefonok és a táblagépek, a kézhasználat nélküli nyitható hátsó ajtóval pedig könnyedén hozzá lehet férni a hátsó traktushoz, hiszen a lábat egyszerűen csak el kell húzni a hátsó lökhárító alatt, s a csomagtér ajtaja máris automatikusan nyílik és záródik.

A Grand C-MAX egyedülálló hátsó tolóajtói és könnyen átjárható ülésrendszere könnyebb bejutást és nagyobb teret biztosít az autó hátuljában. Mindkét modellben megtalálható az Aktív Parkolássegítő rendszer és a SYNC 2, a csendes és kényelmes autózást pedig a továbbfejlesztett futómű, valamint a hangtompító berendezések garantálják.

Volkswagen: megerősítést nyert, hogy az EA 288 jelű EU 5-ös és EU 6-os dízelmotorok nem érintettek

A Volkswagen október 22-én megerősítette, hogy az Európai Unión belül forgalmazott, EA 288 típusú dízelmotorral hajtott, Euro 5 és Euro 6 környezetvédelmi besorolású gépkocsik nem érintettek a jelenlegi, dízelmotorok károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos ügyben.

volkswagen_logo_autoaddikt

Ezekben a járművekben nem működik olyan szoftver, amely nem megengedett üzemmódba váltana át a jogszabályi előírások betartásához. A Volkswagen Csoport Európai Unióban forgalmazott, Euro 5-ös és Euro 6-os dízelmotorral hajtott új járművei megfelelően teljesítik a törvényi előírásokat és környezetvédelmi normákat.

A Volkswagen AG valamennyi országban részletesen áttekinti a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos ügyet. A konszern ezenkívül teljes körű megoldás kidolgozására törekszik a mindenkor érvényes normák betartását illetően.

Az alapos vizsgálat során kiderült, hogy az Európai Unióban forgalmazott, Euro 5 normájú, EA 288 típusú motorral ellátott gépkocsikban sem működik olyan szoftver, amely nem megengedett üzemmódba váltana át a törvényi előírások betartásához. Ezt a Volkswagen-csoport által forgalmazott, Euro 6 normájú dízelmotorral felszerelt új gépkocsikkal kapcsolatosan már korábban megerősítették. Tehát mindkét motor teljesíti a törvényi követelményeket és környezetvédelmi normákat.

2015. október 2-a óta a www.volkswagen.de/info német weboldalon a Volkswagen minden ügyfele az alvázszám megadásával azonnal ellenőrizheti, hogy az ő járműve érintett-e. Az Audi, a SEAT és a Škoda márkák is hasonló ügyfél tájékoztató weboldalakat hoztak létre az EU országaiban, melyek Magyarországon az október 5-el kezdődő hét óta elérhetőek..

Jelenleg is nagy erőfeszítéssel folyik az intézkedési tervben meghatározott műszaki megoldások kidolgozása. A járművek javítása 2016. januárjától megkezdődik – méghozzá az ügyfelek számára költségmentesen. Jelenleg is folyik az összes érintett modellsorozatra és modellévre vonatkozó intézkedések kidolgozása, amelyeket mielőbb bemutatnak majd az illetékes hatóságoknak. Az ezután következő hetekben és hónapokban a Volkswagen tájékoztatja az érintett járművek üzembentartóit.

LEGFRISSEBB

Mégsem búcsúzik az Audi a hagyományos motoroktól

0
Az Audi módosította korábbi stratégiáját, és továbbra is kínálni fog belső égésű motorral szerelt modelleket, válaszul a piaci igényekre. Az Audi három évvel ezelőtt még...

TESZTJEINK