Főoldal Blog Oldal: 467

A Ford új pollenszűrője kivételes minőségű friss levegőhöz juttatja az utasokat városi környezetben is

A Ford bemutatta új pollenszűrő technológiáját, aminek révén az autósok még a városi forgalomban, a közlekedési dugókban és az alagutakban is frissebb levegőhöz juthatnak, mintha vidéken autóznának.

ford_pollenszuro_autoaddikt

A fejlett pollenszűrő is azon Ford-technológiák közé tartozik, amelyek a vezető által érzékelt környezet jobbításával varázsolják biztonságosabbá és komfortosabbá az autózást.

Tudta, hogy ha vezetés közben, 95 km/órás tempó mellett tüsszent egyet, akkor mintegy 20 méteren át gyakorlatilag vakon száguld? A Ford olyan új pollenszűrővel szereli fel autóit, ami képes kiszűrni az utastérbe jutó levegőből a pollenek 99 százalékát és szinte valamennyi nitrogéndioxidot (az asztma legfontosabb kiváltó okát), valamint a gáznemű szennyezéseket és a szagokat.

A technológia friss levegőt biztosít az autósnak és utasainak. A tesztelés során kiderült, hogy nitrogénoxid és a szilárd részecskék koncentrációja olyan (vagy alacsonyabb) volt a kabin levegőjében, mint vidéken, a szabad levegőn – még akkor is, ha a jármű a városi forgalomban vagy autópályán haladt, esetleg forgalmi dugóban vagy alagútban araszolt.

A fejlett pollenszűrő is azon Ford-technológiák közé tartozik, amelyek a vezető által érzékelt környezet jobbításával varázsolják biztonságosabbá és komfortosabbá az autózást. A németországi Aachenben található Ford Európai Kutatási és Innovációs Központja idén ünnepli működésének 20. évfordulóját, és e technológiák közül sok éppen ebben az intézetben látott napvilágot.

“A Fordnál arra törekszünk, hogy innovációink révén jobbá tegyük az emberek életét – legyen szó akár fejlett világítástechnológiánkról, amely jelzi a potenciális veszélyforrásokat, akár új pollenszűrő rendszerünkről, amely hihetetlenül tiszta levegővel tölti meg az autó utasterét” – nyilatkozta Ken Washington, a Ford kutatásért és fejlett tervezésért felelős alelnöke.

Egy jó hír, amire nem kell rátüsszenteni

A vadonatúj Mondeo, S-MAX és Galaxy modellekben már bevezetett új pollenszűrő rendszerben ugyanaz az aktív szén található, mint a gázálarcokban, a légzőkészülékekben és az űrruhákban.

A levegőminőség-érzékelő méri az autó körüli szénmonoxid- és nitrogéndioxid-szintet, és leállítja a külső levegő befúvását. Szükség esetén a rendszer belső keringtetésre kapcsol, és az aktív szűrés automatikusan aktiválódik. Az új szűrő 50 százalékkal hatékonyabb, mint a konkurens modellek szűrői, és még az emberi hajszálnál ezerszer kisebb átmérőjű, ultrafinom részecskéket is visszatartja.

Európa lakosságának több mint negyede szenved valamilyen szénanáthában,** s az allergiások több mint 30 százalékkal nagyobb eséllyel keveredhetnek közúti balesetbe.***

„A Ford szűrőtechnológiája olyan minőséget képvisel, amit eddig leginkább a luxusautóktól vártunk el. A csapat sűrű forgalomban és nagy pollentartalmú környezetekben, például alagutakban és belvárosi utakon tette próbára a rendszert” – magyarázta el Volker Scheer, a Ford Európa egészségügyi szakértője.

Egy figyelmes robot

Hallott már olyan robotról, ami rendelkezik a tapintás képességével? A Ford különleges robotja, RUTH, vagyis teljes nevén a Tapintható és Érzékelhető Minőséget Mérő Robotizált Egység arra lett beprogramozva, hogy vizsgálja meg a járművek utasterét – méghozzá ugyanúgy, ahogyan azt egy ember tenné.

A leginkább egy hat ízülettel kialakított gigantikus karra emlékeztető robot feladata, hogy olyan, egyébként nehezen mérhető tényezőket vizsgáljon és elemezzen, mint a komfort vagy az anyagok minőségérzete. A tesztek révén, amelyek ugyanúgy magukban foglalják az előzetes anyagminták vizsgálatát, mint a kárpitok végigsimítását, a kapcsolók elfordítását, a gombok megnyomását, az ülések és a kartámaszok kényelmének ellenőrzését, RUTH már a fejlesztési munka kezdetétől komoly szerepet játszik egy-egy autó minőségérzetének meghatározásában.

Némi továbbfejlesztést követően a dizájnerek és a mérnökök immár arra is használhatják a robotot, hogy felmérje, szétválassza és elemezze a hanghatásokat – akár még a kapcsolók működésének vagy az ajtó záródásának hangját is. Ennek révén a Ford úgy alakíthatja autói hanghatásait, hogy a vezető és utasai a lehető legjobban érezzék magukat a kabinban.

Ha már szóba került a kabin zajszintje, ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a Ford most mutatta be innovatív Aktív Zajkioltás rendszerét a vadonatúj Ford Mondeo Vignale modellben. A berendezés a kabinban elhelyezett három mikrofonnal méri fel a belső térbe beszűrődő motorzajt, és az autó fejlett audiorendszerén keresztül ellentétes frekvenciájú hangokat sugároz, kioltva ezzel a zavaró hanghatásokat az utastérben.

Legyen világosság!

Látni és látszani – ez a biztonságos közlekedés alapszabálya. A Ford Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszere a Ford Adaptív Fényszórórendszerére és Közlekedési Tábla Felismerés technológiájára épül, amelyek már elérhetők a Ford járművekben; az új világítástechnikai rendszer segítségével az autósok jobban átlátják a körforgalmakat, és könnyebben észrevehetik a stoptáblákat és a kötelező elsőbbségadást jelző táblákat. A GPS-információk alapján a rendszer ’emlékszik’ a már bejárt utak nyomvonalára, s tökéletesebben világítja be a kanyarokat és az úthullámokat.

A Spot Megvilágítás egyszerre akár nyolc embert vagy nagyobb állatot is érzékel és jelez, akár 120 méteres távolságból is. A berendezés a ködfényszórók mellett elhelyezett két speciális LED spotfény segítségével hívja fel a vezető figyelmét a veszélyforrásokra.

Belesni a sarok mögé

A vadonatúj Ford S-MAX és Galaxy modellekhez már megrendelhető Osztott Első Kamera 180 fokos látószögű képen jeleníti meg az autó előtti forgalom képét – azokkal a részekkel együtt, amelyek egyébként rejtve maradnának.

A szegmensben elsőként kínált technológia egyetlen gombnyomással aktiválható. Az első hűtőrácsba épített, 1 megapixel felbontású kamera valós idejű, 180 fokos látószögű képe a jármű 8 colos érintőképernyőjén jelenik meg. Egy nehezen átlátható kereszteződésben a vezető könnyen észreveheti a keresztúton közeledő járműveket, kerékpárosokat és gyalogosokat. A kamerát egy különleges tervezésű, kihajló, nagy nyomású mosóberendezés tartja tisztán, ami a szélvédőmosó használatakor automatikusan aktiválódik.

Meglátni a gyalogosokat és a többi járművet

A Ford kínálatában több más technológia is szerepel, amelyek radarral, kamerákkal és szenzorokkal érzékelik az embereket és az autókat, s ha a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésre, automatikusan fékeznek.

A Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer érzékeli az úton vagy az út mellett haladó gyalogosokat, illetve azokat, akik az útra lelépve keresztezhetik a jármű útját. Ha a rendszer gázolásveszélyt észlel, figyelmezteti a vezetőt, s ha az nem reagál, automatikusan fékez.

Az először a vadonatúj Mondeóban bemutatott, és immár a vadonatúj S-MAX és Galaxy modellekhez is megrendelhető technológia mérsékelheti a gyalogosgázolások súlyosságát, illetve segít, hogy a vezető elkerülhesse az ilyen baleseteket. A rendszer a szélvédő mögött elhelyezett kamera és a lökhárítóba épített radar jeleit dolgozza fel, majd összeveti azokat a “gyalogos alak” adatbázis tartalmával, így különböztetve meg az embereket a többi útakadálytól.

Az Active City Stop egy előre tekintő kamera és egy távolságérzékelő segítségével folyamatosan ellenőrzi az autó és az előtte haladó jármű közti távolságot, felmérve annak veszélyét, hogy az autó egy álló vagy lassan haladó akadálynak ütközik. A rendszer mérsékli a ráfutásos balesetek súlyosságát, sőt bizonyos esetekben (akár 50 km/órás sebességig) akár teljesen ki is küszöbölheti az ilyen jellegű ütközéseket. Ha a vezető nem reagál időben arra, hogy a forgalom lelassult vagy megtorpant, a rendszer fékez, csökkenti a motor forgatónyomatékát, és aktiválja a hátsó vészvillogókat.

“A Ford járművei számos közlekedési helyzetben kitágítják az emberi érzékelés határait, hogy gyorsabban és hatékonyabban reagálhassunk. Lehet, hogy ilyen helyzetek csak ritkán adódnak az életünkben, mégis rendkívül fontos, hogy ezek a rendszerek rendelkezésre álljanak és biztonságosan működjenek, amikor szükség van rájuk” – tette hozzá Washington.

Kiss Norbi magasan a tabella élén a szezon felénél

Miután 2014-ben Kiss Norbi megnyerte a Kamion Európa-bajnokságot, az idei év célkitűzése – a szeptemberi Hungaroringi futam megrendezése mellett – csakis a címvédés lehetett.

kiss_norbi_2015_oxxo_racing

Az OXXO Racing Team managementjét ettől a szezontól az Axxyss Motorsport képviseli, így megerősödtek a csapat hazai és nemzetközi marketing kapcsolatai, mindezzel pedig profi csapathoz méltó hatékony üzleti modellel szeretnénk a versenypályán kívül is sikeresek lenni és kiszolgálni az egyre növekvő számú rajongót, szponzort, együttműködő partnert.

A versenykamion már tavaly is tökéletesen működött, Norbi a gyengébb ( “A” ) motorral győzte le két legnagyobb, többszörös Európa-bajnok ellenfelét, akik az MAN “A+” motorjával versenyeztek, idén viszont – miután az MAN gyár kiszállt a sorozatból, mint gyári támogató – mindhárman “B” motorral indulnak. A két Buggyra sokat fejlesztett a télen, így most a top öt pilóta, Kiss Norbi, Jochen Hahn, Antonio Albacete, Adam Lacko és David Vrsecky szinte azonos erőt képviselnek az élen – azért csak szinte, mivel Norbi magasan kiemelkedik nem csak a mezőnyből, hanem közülük is.

Az eddigi öt versenyhétvége 10 pole pozíciójából nyolcat megnyert Norbi, 20 futamból 14-en állt dobogón, amiből 12 győzelem volt! A bajnoki tabellát magasan, 71 pont előnnyel vezeti, a legsikeresebb versenyén pedig, Ausztriában Spielbergben mind a négy futamot megnyerte a regnáló Európa-bajnok magyar autóversenyző, vagyis két rajt-cél győzelem mellett kétszer ( a fordított rajtrács miatt ) a nyolcadik helyről rajtolva tudott nyerni.

Hét év kellett az OXXO Racingnek, a kis magyar csapatnak, hogy fejlesztésekben és technikában utolérje a több évtizednyi tapasztalattal rendelkező nagy csapatokat, és most, hogy mi vagyunk az élen, mi vezetjük a tabellát és tőlünk próbálnak ellenfeleink ellesni beállításokat, 25 év – és hatalmas háttérmunka – után visszatér Magyarországra a Kamion Európa-bajnokság mezőnye. Kiss Norbi és a csapat is nagyon várja már szeptember első hétvégéjét, amikor az egyes rajtszámmal a címvédő és a bajnokságot magasan vezető magyar versenyző, magyar csapatban hazai pályán – hazai közönség előtt állhat fel a rajtrácsra, és – reményeink szerint többször is – a kilátogató szurkolókkal együtt énekelheti a Magyar Himnuszt, amit mostanra Európa nagy és híres pályáin már sikerült megismertetni csapatunknak az ottani közönséggel.

Jegyvásárlás az I. Magyar Kamion Fesztiválra – Kiss Norbi által dedikált jegyek! – az alábbi linken:

http://www.kissnorbi.com/hungaroring-kamionos-magyar-nagydij-jegy-vasarlas

3.2 másodperc alatt 100-ra: ősszel érkezik az új Audi R8

0-ról 100 km/h 3.2, 0-ról 200 km/h pedig 9.9 másodperc alatt és 330 kilométer/óra végsebesség, rendkívül érzékeny gázadási reakciók jellemezte, atmoszférikus V10-es középmotor akár 449 kW (610 LE) teljesítménnyel és a versenyautókét idéző aerodinamika – mindez az Audi kiemelkedően dinamikus csúcsmodellje, az Audi R8. A négykarikás márka egyetlen más modellje sem áll ilyen közel a versenysporthoz.

audi_r8_2015_autoaddikt

„A versenysport immár jó néhány évtizede az Audi génjeinek maghatározó eleme” – húzta alá Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, az AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Az Audi az autós dinamika szimbóluma is, ami különösen érvényes új nagyteljesítményű sportmodellünkre, az R8 sorozatra. Technikája minden területén rendkívül közel áll a versenysport világához, s a valaha készült legerősebb, leggyorsabb és legdinamikusabb sorozatgyártású Audi.”

Az új R8 két motorváltozattal érkezik ősszel a piacra, s a 449 kW (610 LE) teljesítményű R8 V10 plus a valaha készült legerősebb és leggyorsabb sorozatgyártású Audi. 5,2 literes V10-es erőforrása lélegzetelállító menetteljesítményeket kínál, süvöltve morajló hangja pedig mindenkor intenzív érzelmeket ébreszt. Mindemellett az R8 modellek üzemanyag-fogyasztása akár 13 százalékkal is elődeiké alatt alakulhat.

Változó forgatónyomaték-elosztás – az új quattro összkerékhajtás

A továbbfejlesztett mechanikus hátsó differenciálzárat és egy teljes egészében új fejlesztésű, elektrohidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsolóval szerelt központi differenciálművet tartalmazó hajtásrendszer a villámgyors működésű, hétfokozatú S tronic sebességváltón keresztül csatlakozik a motorhoz. Az aktív hűtésű összkerékhajtási rendszer mindenkor a pillanatnyi igények szerint osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között. A quattro összkerékhajtás intelligens menetdinamikai szabályozása az Audi drive select részét alkotja, amely négy alap-üzemmódot kínál.

Az üzemmódok mindegyike más és más karakterrel ruházza fel az Audi új nagyteljesítményű sportautóját, a kényelmes autópálya-túramodelltől egészen a pályaversenygépig. Az R8 V10 plus csúcsmodellben alapfelszerelés a bőrbevonatú Performance kormánykerék, amelyről a Performance üzemmódban három további menetprogram – dry, wet és snow – választható. Ezek az adott típusú útfelületre jellemző súrlódási együtthatónak megfelelően kölcsönöznek még pontosabb irányíthatósági tulajdonságokat az R8 V10 plus számára. Ez az új technika az R8 V10 modellhez is rendelkezésre áll, a speciális menetprogramok választását lehetővé tévő kormánykerékkel együtt.

1454 kilogramm száraz saját tömeg

Az új Audi R8 V10 plus szárazon mindössze 1454 kilogramm, ami elsősorban az alumínium és szénszál-erősítésű műanyag (CFK) elemeket is tartalmazó, új Audi Space Frame (ASF) könnyűszerkezetes technológiának köszönhető. A karosszériaszerkezet önmagában csupán 200 kilogramm. A jármű alja a versenyautókéhoz hasonlóan teljes burkolatot kap, a levegő itt is célzott áramoltatásáról pedig diffúzor gondoskodik. Mindez hatékonyan növeli a leszorító erőt, az R8 V10 plus esetében például a végsebességnél az első kerekeknél 40, míg a hátsóknál 100 kilogrammnak megfelelő mértékben. E kiváló értékekben a szénszál-erősítésű műanyag (CFK) hátsó szárny is nagy szerepet játszik.

Középpontban a vezető – a kezelés

A nagyteljesítményű sportkocsi utastere a versenyautókéhoz hasonlóan egyértelműen a vezetőre összpontosít, aki minden információt jól áttekinthető formában hívhat le az Audi virtual cockpit kijelzőfelületére. A kormánykerék, a kombinált műszeregység és az út így egyetlen közös látótengely mentén alkot jól áttekinthető nézetet. A kormánykerék multifunkciós, és úgynevezett szatellit-gombjai segítségével a pilóta úgy vezérelhet minden fontos funkciót, hogy nem szükséges levennie kezét a volánról, tekintetét pedig az útról.

Az Audi virtual cockpit igény szerint konfigurálható, s minden tartalmát igényes háromdimenziós grafikák formájában jeleníti meg, adott esetben nagyméretű fordulatszámmérővel és információk sokaságát – például a gumiabroncsok hőmérsékletét vagy a pillanatnyi forgatónyomaték-szintet – mutató mellékműszerekkel. Az MMI touch rendszerrel kiegészített MMI Navigációs rendszer plusz az új R8 szériafelszereltségének része. A high-end médiaközpont egyszerű logika mentén kezelhető.

Extrém hatótáv – lézerszpot távolsági fényszóró

A Neckarsulm közelében újonnan létesített üzemben jelentős részben kézi munkával készülő Audi R8 minősége csúcsszínvonalú. Technikái területén extrafelszerelései kínálata egészen a Bang & Olufsen hangrendszerig és a távolsági fényszóró hatótávját kétszeresére növelő Audi lézerszpotig terjed.

Testvérmodellek: Audi R8 LMS és Audi R8 e-tron

Egyetlen négykarikás sorozatgyártású modell sem áll közelebb a versenypályák világához, mint az új R8, amit testvérmodelljei, az új GT3 versenygép, az Audi R8 LMS és a tisztán elektromos hajtású Audi R8 e-tron sportkocsi is meggyőzően igazolnak.

A szinergiákra nyíló lehetőségek maradéktalan kiaknázása érdekében első ízben fejlesztették e három modellt párhuzamosan az Audi konstruktőrei. A versenymérnökök, a pilóták és a fejlesztők szoros együttműködése eredményeképpen az új Audi R8 és versenysport-változata, az új R8 LMS menetteljesítményei egyaránt jóval dinamikusabbak. Mindössze tíz héttel a Genfi Autószalonon tartott premierjét követően az új R8 LMS a Nürburgring 24-órás futamán aratott diadalával győzelemmel mutatkozott be a versenypályán.

Több, mint 80 hibrid Toyota a City Taxi flottájában

A környezettudatos szemlélet nemcsak bolygónk, hanem a vállalkozások számára is hasznos: a City Taxi számos komoly ügyfelet köszönhet annak, hogy flottájában több mint 80 Toyota-hybridet üzemeltet.

toyota_hibrid_city_taxi_flotta_2015_autoaddikt

Mivel 2015. július 1-túl csak tíz évnél fiatalabb autókkal lehet taxizni, az ezzel foglalkozó vállalatok most különös figyelemmel válogatják össze autóparkjukat. A City Taxi választása a full hybrid hajtású Toyotákra esett, amelyek rendkívül alacsony városi fogyasztásukkal és károsanyag-kibocsátásukkal, valamint megbízhatóságukkal eddig is remekül beváltak taxiként. A sofőrök alacsony fenntartási költségük és kényelmes, biztonságos vezethetőségük miatt szeretik a Toyota-hibrideket, az utasok pedig kiemelkedő komfortjuk és csendes működésük miatt dicsérik ezeket az autókat.

Az 1983-ban alapított, mára 840 alvállalkozót és ebből több mint 400 szövetkezeti tagot számláló City Taxi imázsába tökéletesen beleillik a hibrid hajtású modellek üzemeltetése, hiszen a cég filozófiájának alapja a minőségi szolgáltatás és a munkatársak folyamatos képzése mellett a modern technológiák alkalmazása és a környezetvédelem. Ez utóbbi szempont nem csupán a vállalat, hanem az ügyfelek számára is fontos, így környezetkímélő autóinak köszönhetően a City Taxi olyan állandó partnerekkel áll kapcsolatban, mint például a KPMG, a világ egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó társasága.

„A KPMG az iparág vezető fenntartható vállalataként fontosnak tartja, hogy üzleti tevékenységén keresztül folyamatosan csökkentse környezeti terhelését. Intézkedéseink eredményeként 2010-hez képest több mint 40%-kal csökkentettük az egy főre jutó szénlábnyomunkat. Kiemelt fontosságúnak tartjuk, hogy beszállítóink – közöttük a City Taxi – és további üzleti partnereink is hasonlóan gondolkozzanak, hiszen csak együtt tudunk igazán sikeresek lenni a fenntartható fejlődés megvalósításában.” – mondta erről  Robert Stöllinger, a KPMG magyarországi vezérigazgatója.

A City Taxi flottájában egyébként egy Toyota Prius volt az első full hybrid hajtású autó, amit 2007-ben vásárolt egyik kollégájuk, Záhonyi Zsolt. A Prius azóta is taxiként fut, s az elmúlt nyolc év során csupán minimális javításokra volt szüksége; nem véletlen hát, hogy azóta egyre több ilyen jármű tűnik fel a társaság autóparkjában. Az utasok ma már több mint 80 full hybrid hajtású Toyota közül választhatnak, amelyek többsége harmadik generációs Prius, nemrégiben pedig öt vadonatúj Auris Hybriddel bővült a kínálat. A City Taxi egyébként minden új megoldásra nyitott, ami a környezetbarát személyfuvarozás szolgálhatja, ezért elektromos hajtású autókat is teszteltek, ám ezek korlátozott hazai használhatósága miatt mindenképpen a Toyota full hybridjeiben látják a jelen kor autózásának megoldását.

Az immár hat magyarországi városban (Budapest mellett Debrecenben, Egerben, Kaposváron, Székesfehérváron és Szombathelyen) is működő City Taxi azonban nem csupán a környezettudatosság tekintetében jár élen, hanem szolgáltatásai minőségét is folyamatosan fejleszti. Ennek elengedhetetlen alapja az általuk működtetett ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer, melyet a Vinçotte International Hungary Kft. akkreditált tanúsító testülete tanúsít.

„A Vinçotte auditorai minden évben felülvizsgálják az említett minőségirányítási rendszert, és észrevételeikkel segítik annak folyamatos fejlődését. A Vinçotte által kiállított tanúsítvány bizonyítja, hogy a City Taxi megfelel az ISO 9001 szabvány által támasztott magas minőségi követelményeknek. A tanúsító testület kiválasztásánál a kiemelkedő szakértelem mellett a másik fontos szempont a tanúsító környezetvédelem iránti elköteleződése volt, ezért esett a választás a Vinçotte-ra, amely az irányítási rendszerek tanúsítása mellett képzéseket, valamint munka- és környezetvédelmi szolgáltatásokat is kínál.” – nyilatkozta Penyigey-Seres Diána, a Vincotte International  Hungary Kft. marketing-vezetője.

A 2003-ban megkapott MSZ EN ISO 9001:2001 tanúsítvány mellett azonban sokkal kézzelfoghatóbb dolgok is bizonyítják, hogy a City Taxi hiteles és jó szolgáltatóként él a köztudatban: jó példa erre, hogy a Budapest Week magazin 20 alkalommal választotta meg a legjobb és legmegbízhatóbb taxivállalatnak. A City Taxi emellett 2003-ban és 2004-ben is elnyerte a Budapest Business Journal Business Awards díját, 2008-ban pedig a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarának az Év közlekedési vállalkozója díját, s a társaság hosszú évek óta a Sziget Fesztivál és a Hungaroring hivatalos szállítója, valamint a Vodafone partnere.

A BMW a 35. Amerika Kupa kiemelt partnere

Az Amerika Kupa a nemzetközi vitorlássportok szegmensének legnagyobb múltú megmérettetése, egyszersmind a legintenzívebb kihívásokat tartogató vitorlás esemény a világon, amely egyesíti a legkiválóbb sportolókat a legjobb technológiákkal.

bmw_amerika_kupa_2015_vitorlasverseny_usa_autoaddikt

A Bermuda-szigeteken 2017-ben megrendezendő összecsapás a bajnoki-címvédő ORACLE TEAM USA csapat és a trófeára áhítozó ellenfelek offenzív párbaját ígéri, amely új fejezetet nyit a 164 éves múltra visszatekintő, egyedülálló versenysorozat történetében.

A BMW újfent technológiai partnerként támogatja az ORACLE TEAM USA csapatot, amelynek abszolút célja, hogy sorozatban harmadik alkalommal is elhódítsa az Amerika Kupa győzelmet jelentő trófeáját.

„Az olyan, hamisítatlanul egyedülálló BMW-s vonások, mint a végtelen szabadságot hirdető, kompromisszumot nem ismerő teljesítmény és a kihívásokkal szemben mutatott szüntelen eltökéltség, az Amerika Kupa legapróbb alkotóelemét is átjárják. Az átütő siker kulcsa az innováció iránti megszállott szenvedély, a mérnöki szaktudás és a kiváló csapatmunka egysége, amely a BMW-t is inspirálja, ezért növeltük elköteleződésünket a vitorlássportok királykategóriája iránt” – nyilatkozta Ian Robertson, a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja.

„Miként a BMW, úgy az Amerika Kupa filozófiájának középpontjában is az élvonalbeli technológia és a mérnöki pontosság áll. Mindkét vállalkozást az innováció hajtja előre, az úttörő együttműködés keretében így vállvetve szállunk versenybe. A BMW az egyik legnagyobb múltú világmárka, szédületes jövőképpel és úttörő teljesítménnyel, aki tovább emeli az Amerika Kupa presztízsét. A BMW a kiváló mérnöki kompetencia, a lebilincselő tervezési megoldások és a prémium minőség megtestesítője, s mint ilyen, az Amerika Kupa kiváló partnere: rendkívül büszkék vagyunk, hogy a BMW-t az esemény kiemelt partnereként köszönthetjük” – tette hozzá Russell Coutts, az Amerika Kupát szervező ACEA (America’s Cup Event Authority) társaság vezérigazgatója.

Technológiai partnerként a BMW légellenállási és aerodinamikai területen nyújt majd mérnöki segítséget az ORACLE TEAM USA csapatnak. „Technológiai partnerünkként a BMW fontos szerepet játszott abban, hogy a 2010-ben, Valenciában megrendezett Amerika Kupán aranyérmet nyertünk” – mondta Jimmy Spithill, a versenysorozat két legutóbbi győzelmét bezsebelő csapatának kapitánya. „Jól tudjuk, hogy a BMW-nek vannak a világ legjobb mérnökei, akik jelentős mértékben hozzájárulnak majd ahhoz, hogy a minden korábbinál gyorsabb hajónk sorozatban harmadszor is diadalt arasson” – tette hozzá.

A 35. Amerika Kupa, az ORACLE TEAM USA és a BMW közötti együttműködés megannyi területre kiterjed:

A BMW és az ORACLE TEAM USA csapat tervezőmérnökei számos ponton, elsősorban a légellenállás és az aerodinamika terén osztják meg egymással ismereteiket.

A BMW mostantól egészen a 35. Amerika Kupa 2017-es fináléjáig a versenysorozat globális marketing-, PR- és kommunikációs kampányának részese lesz, miközben az ikonikus BMW logó az ORACLE TEAM USA csapat hivatalos ruházatára, a hajótestre, a vitorlára és az összekötő elemre is felkerül. A televíziós közvetítéseket a BMW fedélzeti kamerák élőképével egészíti majd ki, a nézők így szinte testközelből élhetik majd át a hajók és a sportolók teljesítményét.

A Louis Vuitton Amerika Kupa Világbajnokság 2015-ös és 2016-os állomásain, valamint a Bermuda-szigeteken megrendezendő 2017-es fináléján a BMW prémium autóflottával szállítja majd a verseny kiemelt vendégeit, VIP résztvevőit és a csapattagokat. A flotta a bajor gyártó modellpalettájának legexkluzívabb képviselőiből áll majd, így többek között a vadonatúj BMW 7-es sorozat modelljeiből, számos BMW i8 plug-in hibrid sportautóból és tisztán elektromos BMW i3 modellekből.

A BMW ezen elköteleződése az Amerika Kupa iránt a bajor gyártó immáron negyedik szerepvállalása a tekintélyes versenysorozat történetében. A BMW az első prémiumautó-gyártó vállalatként, az ORACLE BMW Racing csapat tagjaként vett részt először az eseményen, a 2002-2003 között megrendezett Auckland-i (Új-Zéland) 31. Amerika Kupán. Az első részvételt két újabb együttműködés követte a BMW ORACLE Racing csapat tagjaként, amely 2010-ben, a Valenciában megrendezett 33. Amerika Kupán legyőzte az akkori bajnoki-címvédő svájci Alinghi csapatot.

A Ford új fényszóró-technológiát fejleszt

A Ford fejlett fényszóró-technológiát fejleszt, aminek segítségével az autósok éjszaka könnyebben észlelhetik a veszélyforrásokat.

ford_fenyszoro_technologia_001

A Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszer a kereszteződésekben és a körforgalmakban szétteríti a fénypászmát. Az előre tekintő kamerát alkalmazó és a GPS-sel együttműködő rendszer segítségével a vezető jobban belátja a kanyarokat, s a berendezés megjegyzi a már bejárt útszakaszokat, hogy később hatékonyabban alkalmazhassa a világítást.

Az éjszakai autózás – különösen a kivilágítatlan utakon – néha idegborzoló élménnyé válhat. A Ford most egy új világítástechnológiát fejleszt, aminek segítségével a vezető könnyebben felismerheti a veszélyes helyzeteket, például az úton haladó gyalogosokat, kerékpárosokat vagy állatokat.

A Ford Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszere szétteríti a fénypászmát a kereszteződésekben és a körforgalmakban, láthatóbbá téve így azokat a veszélyforrásokat, amelyek nem az autó menetirányában találhatók. Az új Spot Megvilágítás technológia ráirányítja az autós figyelmét a gyalogosokra, kerékpárosokra vagy nagyobb méretű állatokra, amelyek a jármű útjába eshetnek, vagy éppen arrafelé tartanak.

“Sok autóssal történt már meg, hogy éjszaka gyorsan kellett reagálnia, amikor valaki vagy valami – szinte a semmiből – feltűnt a járműve előtt. A Ford Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszere és Spot Megvilágítása segítségével a vezető időben megláthatja, ha emberek vagy állatok kerülnek az útjába” – fogalmaz Ken Washington, a Ford kutatásért és fejlett tervezésért felelős alelnöke.

ford_fenyszoro_technologia_002

A Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszer a Ford Adaptív Fényszórórendszerére és Közlekedési Tábla Felismerés technológiájára épül, amelyek már elérhetők a Ford járművekben, s amelyek révén az autósok jobban átlátják a körforgalmakat, és könnyebben észrevehetik a stoptáblákat és a kötelező elsőbbségadást jelző táblákat.

A rendszer emellett GPS-információkat is használ egy kiválasztott útszakasz kanyarjainak és úthullámainak jobb bevilágításhoz. Ahol a GPS-információ nem elérhető, ott a technológia a belső visszapillantó tükörbe épített, előre tekintő kamera képe alapján ismeri fel a felezővonalakat, előre felmérve az út nyomvonalát, hogy a fényszóró ennek alapján jobb látási viszonyokat teremthessen.

A fejlődés következő lépéseként a kamera már a navigációs rendszer adatait is tárolja. Amikor az autós újra ugyanazon az útszakaszon hajt, a fényszóró már automatikusan igazodik az ismert kanyarokhoz, és jobban megvilágítja az utat.

A Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszert a Ford Európai Kutatási és Innovációs Központjának munkatársai fejlesztették ki a németországi Aachenben, s a vállalat szerint a technológia már a közeljövőben elérhetővé válik a vásárlók számára.

A Spot Megvilágítás – ami jelenleg előfejlesztési szakaszban van az aacheni tervezőasztalokon – a hűtőrácsba épített infrakamera segítségével egyszerre akár nyolc embert vagy nagyobb állatot is érzékel és jelez, akár 120 méteres távolságból is.

A ködfényszórók mellett elhelyezett két speciális LED spotfény segítségével a berendezés két veszélyforrásra is képes felhívni a vezető figyelmét. A megvilágított objektumok az autó műszerfalán elhelyezett képernyőn is megjelennek, méghozzá a közelségüktől, illetve a veszély fokozatától függően sárga vagy piros keretben.

“A Kameraalapú Fejlett Fényszórórendszer megkönnyíti az éjszakai autózást, és segít a veszélyhelyzetek gyorsabb észlelésében. A körforgalmakban például a vezető tisztábban láthatja a kijáratokat, és ellenőrizheti, hogy nem keresztezik-e az utat kerékpárosok vagy gyalogosok” – magyarázta el Michael Koherr, a Ford Európa Világítási Rendszerek részlegének kutatómérnöke. “A Spot Megvilágítás felismerhetőbbé teszi a potenciális veszélyforrásokat az autó előtti útszakaszon, legyenek azok gyalogosok, kerékpárosok vagy akár nagyobb állatok.”

A közlekedésbiztonsági elemzések szerint a kivilágítatlan útszakaszokon jelentősen nő a balesetveszély, és különösen nagy a személyi sérüléssel járó, vagy halálos kimenetelű balesetek esélye.* A Ford vezető szerepet játszik a világítástechnológia megújításában. A Ford modelljeiben már jelenleg is elérhető rendszerek:

  • A Dinamikus LED Fényszórók a nappali fényhez hasonló spektrumú fényt bocsátanak ki, az Adaptív Fényszórórendszer pedig (hétféle beállítás szerint) a mindenkori forgalmi helyzethez és a külső viszonyokhoz igazítja a fénycsóva állásszögét és erősségét. Ezek a beállítások az autó sebességétől, a külső fényviszonyoktól, a kormány elfordításának mértékétől és az autó előtti szabad útszakasz hosszától függően változnak, sőt a rendszer még az ablaktörlő működését is figyelembe veszi
  • Az adaptív LED-fényszórókhoz kifejlesztett Vakításmentes Távfény technológia érzékeli az autó előtti útszakaszon lévő járműveket, és csökkenti a fényerőt, hogy a reflektor ne vakítsa el a szembejövőket, ugyanakkor maximális fényerőt biztosít az úttest többi részén
  • Az Automatikus Távfény önműködően vált a távolsági és a tompított világítás között, ha másik járművet érzékel az autó előtt, vagy a szembejövő sávban.

[TESZT] BMW 640d Coupé – stílus és sportos elegancia találkozása

Noha az F13 kódjelű BMW 6-os széria kupé változata 2011 óta a piacon van, 2015 elhozta a várva várt ráncfelvarrást a modellnek, amelyre már igencsak szükség volt, tekintve a viszonylag hosszú facelift előtti ciklust. A változtatások alapvetően finomított kontúrokat, megújított, s a jelen igényeihez igazodó formavilágot hoztak, valamint a technológiai vonal sem maradhatott érintetlenül.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_001

Ha létezik az autógyártásban, azon belül is a prémium szegmensben csúcsra járatott irányvonal, akkor azt a BMW 6 Coupé remekbeszabottan képviseli. Túlzás és elfogultságok nélkül: a szerkesztőségünknél járt 40d erőforrással és M Packettel felszerelt modell tökéletes iránymutató, egyfajta techdemóként is aposztrofálható. Menjünk szépen sorjában, és vizsgáljuk meg, mit is tud egy közel 40 millió forintos árcédulát viselő 6-os, konkrétan egy BMW 640d Coupé!

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_009Rögvest sietve megválaszoljuk az iménti sorokat – szinte mindent, amire igénye lehet annak, aki egy erőteljesen a luxus szegmens, valamint annak képviselőinek irányába kacsintgat. Nem igazán szeretünk autótesztjeinkben összehasonlítgatni, de elég az hozzá, hogy a BMW 640d Coupé már a Porsche 911-Maserati GranTurismo kategória, előbbivel inkább árban, utóbbival kategóriájában egyezik. S miután a BMW 640d Coupé ízig-vérig túraautó, ezért inkább az olasz gyártó variánsával húzható meg a párhuzam. Persze, ha kategorizálnánk, de nem hisszük, hogy túlzottan nagy igény lenne erre; a BMW 640d Coupé magáért beszél.

Számos elismerés a 6-os szériának

Nem véletlen, hogy a BMW 6-os Coupé számos formatervezői díjat bezsebelt az évek során. Stílusosan kecses, masszív dinamizmust sugalló külsejével vonzza a tekinteteket, főként, ha az M csomagot is beleolvasztjuk az imázsba, ahogyan a tesztautó esetében is jelen volt a kiegészítés. Jelen esetben nyilván ez optikai pluszt jelent elsősorban, a front rész hangsúlyosabb alsó spoilerezése méhsejt-rácsozatú beömlőket hordoz, nyújtott hosszal. Az egyenként 9 krómozott lamellát tartalmazó BMW-vesék hatalmasak, meghatározó profilt adnak a BMW 640d arculatához, mellé jól társítva az elmaradhatatlan dupla, adaptív LED alapú fényszórópárost.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_004

A méretekhez képest nem tűnnek túlzónak az egyébként gigászi, 20 colos, szintén az M csomag részét képező felnik, a 10 centiméter híján 5 méteres hosszhoz jól passzolnak, valamint érezhetően optimálisra hangoltnak tűnik a tengelytáv első blikkre a maga 2855 milliméterével. Egyébként a látszat csal, az arányokhoz képest egyáltalán nem kapunk négy személy számára jól utazható belteret, de miért is kapnánk? A BMW 640d Coupé alapvetően két személyről kell, hogy szóljon.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_002Kifejezetten tetszetős – mint ahogyan a BMW többi modelljénél is meghatározóan – az, hogy a tervezőmérnökök sosem esnek bele a túlzások csapdájába. Ez a BMW 640d Coupé-nál is elsődleges szempont volt, ugyanis a formaterv nem tartalmaz semmiféle olyan pluszt, kiegészítőt (még az M Packet ellenére sem), amely révén túlgondolt lenne a tálalás. Visszafogott törésvonalak, háromnegyedes övvonal, valamint klasszikusan kupés, elnyújtott orr jellemzik a BMW 640 Coupé-t, szigorúan kiiktatva a B oszlopot, hozzá terjedelmes oldalajtókkal, keretmentes üvegezéssel.

Klasszikus kupé-formaiság. Úgy, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva

Keskenyre húzott helyzetjelző tokozásokkal, egy sejtető 640d felirattal, a csomagtér ajtón középre pozícionált BMW emblémával és dupla kipufogóvéggel szembesülünk, ha a BMW 640d Coupé fara környékén vizsgálódunk. A dupla, kör alakú végződések is az M Packet részét képezik, a BMW logó pedig a manuális (kissé körülményes) nyitás mellett a tolatókamerát rejti, így a hátrameneteknél felnyíló plakett kiválóan védelmezi az apró optikát a környezeti behatásoktól – alacsonyabb szennyeződési rátával.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_007Mint ahogyan feljebb már utaltunk is rá, a BMW 640d Coupé jellegéből és műfajából is adódóan kettő személy szállítására alkalmas elsősorban. Arra nagyon, már-már túlzó méretű térd- és lábterek variálhatóak a vezető és utasa ülésénél, maximumra húzott ergonómiával nyakon öntve. Az első ülések a végletekig testre szabhatóak, a beállítások menthetők több profilba. Széles skálán mozgatható comb- és deréktámasszal felvértezett foteleket kapunk, melyekhez motorosan állítható magasságú fejtámlák is tartoztak a tesztautóban, melyek szélességét is precízen lehetett adjusztálni annak érdekében, hogy mekkora rátartással bírjanak a fejek tekintetében.

Techdemo

Black Panel technológiára építkező, 10.25 col képátlós LCD alapú multifunkciós műszerfalával a BMW 640d újra meg újra lenyűgöz, s közben kivételesen jól közvetíti azokat az adatokat, amelyek elengedhetetlenek a biztonságos és komfortos vezetéshez. Itt sem találunk felesleges sallangokat, mindig kizárólag azok az infók kerülnek előtérbe, amelyek elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy a lehető legjobb körülmények közt érjük el úticélunkat.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_011

Vaskos, jó fogású kormánykerék, korrekt távolságra helyezett váltókar áll a vezetőállásban a sofőr rendelkezésére, mindehhez kiegészítésképp jelen van a dupla fedeles, kulccsal zárható könyöktámasz, mely nem csak a kényelem érzetét fokozza tovább, de túrázáshoz jól pakolható is.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_012Tulajdonképp a 2+2 személyes kialakítás hozza minden előnyét és hátrányát a BMW 640d Coupé-ban. A hátsó traktus eleve tehát két személyre lett szabva, viszont a beszállás igen nehézkes ide, annak ellenére, hogy az első, biztonsági övvel integrált ülések relatíve hosszú vonalon mozgathatóak előre és hátra is. Nyilvánvaló, hogy a csapott tetővonalból adódó minimálisra húzott fejtér az, ami leginkább gátat szab, 170 centiméter feletti testmagassággal már nem javallott a több száz kilométeres utak megtétele utasként a hátsó ülőpadokon. Mindezekkel együtt minden a helyén van e téren is, mélyített, kagyló jellegű kialakításokkal, puha könyöklőkkel hívogat az enteriőr.

Bőségzavar: technológiai innovációk hada

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_013Megszámlálhatatlan vezetést segítő rendszerrel vértezték fel a BMW 640d Coupé tesztautót. Az alapvető koncepció az volt a tervezésnél, hogy minden a lehető legjobban a járművezető keze alá dolgozzon, minimális mozdulatok megtételével elérhető legyen minden, amire akár a pillanatok töredéke alatt szükség lehet. Nagyon erős ellenfényben is kiválóan olvasható LCD központi panel, beleértve a műszeregységet, az opcionális HUD pedig remekbeszabottan nyújt hathatós segítséget a pillanatnyi sebesség értékének, valamint az aktuális beállított navigációs úti cél értelmezésében, torzítás, szellemkép nélkül, személyre szabhatóan.

A Driving Assistant Plus csomag tartalmazza a hagyományos Driving Assistant felszerelés elemeit, tehát a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, a városi fékezés funkcióval ellátott, kis távolságokra és gázolásveszélyre figyelmeztető jelzést is. Jelen van mindezek mellett a Stop&Go funkcióval megspékelt aktív sebességszabályozó automatika is, mely egészen 210 kilométer/óráig tartja a beállított sebességet és az előttünk haladó járműtől mért optimális távolságot (ideális Németországban, hosszas autópályázások mellett).

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_015

Remek opció a BMW Night Vision, azaz a BMW gyalogos-felismerő rendszere. Az alkalmazott technológia révén a fényszórók hatósugarán túl is „láthatunk” éjszaka, így idejében észlelhetők a gyalogosok, és/vagy a nagyobb testű állatok. Az infravörös kamera a BMW vesék egyikébe lett beépítve, a megjelenített képet a központi infotainmenten láthatjuk, s 300 méter körüli távolságból is észrevehetővé válnak a gyalogosok, valamint az állatok. A rendszer automatikusan felméri, hogy a beazonosított tereptárgy tényleges veszélyhelyzetet jelent-e, készenlétbe helyezi a fékrendszert, valamint a HUD-ra is kivetíti a potenciális veszélyre figyelmeztető jelzést. Kiváltképp hasznos kiegészítő ez, főként, ha gyakran közlekedünk erdőket szegélyezőm utakon sötétben.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_003Ha már éjszakai vezetés, nem feledkezhetünk el a BMW Selective Beam technológiáról sem. Ennek lényege, hogy a rendszer mindig olyan, ténylegesen optimális megvilágítást tesz lehetővé, amely nem vakítja a szemből érkező autók vezetőit, úgy, hogy távolsági fény használata esetén is kiiktatja a kritikus lefedést. A fényszórók átlagosan 400 méteres útszakaszt képesek bevilágítani.

Szűk, átlagosnál jobban alulméretezett helyre való beparkolást segít nagy mértékben a Surrond View, mely egyesíti a kamera alapú felsőnézetes és oldalnézetes funkciókat, mellérendelve a tolatókamerát is. A rendszer nem kevesebb, mint 270 fokos látószöggel rendelkező összképet ad, így szinte minden kiszűrhető a BMW 640d Coupé környezetében. Persze az oldalnézet önmagában is hasznos lehet, például rosszul belátható helyeken (útra felhajtásnál, útkeresztődésekben). A kamerák azonnal aktiválásra kerülnek, amint hátramenetbe kapcsolunk, vagy aktiváljuk a PDC, illetve Side View rendszereket.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_016Ha hosszabb útra indulunk a frissen beszerzett BMW 640d Coupé-val, elkél egy belevaló navigációs rendszer is. A szerényen Professional névre hallgató berendezés kiegészítve iDrive Touch kontrollerrel maga a tökély, elnevezéséből adódóan érintésérzékeny, valamint saját írásunkkal is bevihetjük a kívánt célállomás címének részleteit. Elegendő egyetlen betűt, vagy szimbólumot felrajzolni a kontroller felületén, máris sebes reakcióval érkezik a válasz, így a navigáció pillanatok alatt beállítható. A Professional navigációs rendszer szintén letisztult dizájnnal rendelkezik, mellé kimagasló szolgáltatás-palettát is kapunk. Alaphangon a rendszerhez jár a DVD meghajtóval felszerelt rádiós egység, 20 GB tárterületet HDD-n; viszont a tesztelt BMW 640d-ben a Bang & Olufsen prémium audiorendszer-remeke volt megtalálható.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_014

Az 1200 Watt összteljesítményű, 16 utas hifi (hét magassugárzó, két mélynyomó – utóbbiak az első ülések ülőlapjai alatt) briliáns hangminőséget produkált, még menet közben is, visszafogott menetzajjal, azonban ne feledjük, hogy minimum wav, flac, vagy 320kbps mp3-at ildomos a playlistbe szervezni. Vibrációt a kiváló illesztéseknek, anyaghasználatnak köszönhetően nem érzékeltünk, még 130 kilométer/órás autópályatempónál sem érkeztek zavaró behatások. Az utaskabinba épített mikrofonnak köszönhetően a Bang&Olufsen rendszer rendelkezik dinamikus hangerőszabályzással is, mellé számos egyéni beállítási móddal és profillal is számolhatunk.

630 Newtonméter könnyedén előcsalogatható

2993 köbcentiméter hengerűrtartalmú, soros, hathengeres, szekvenciális duplaturbós gázolajos erőforrás dolgozott a BMW 640d Coupé orrában. A maximális teljesítmény 313 lóerő, 4400-as percenkénti fordulatszámon, míg a 630 Newtonméteres nyomatékcsúcs már 1500-nál rendelkezésre áll.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_018

Alapvetően a 40d motorok legfőbb erőssége az alacsony fordulatszámon rendkívül jól adagolható forgatónyomaték, mely pontosan arra predesztinálja a BMW 640d Coupé vezetőjét, hogy alacsony tartományokban is dinamikusan közlekedhessen. Így hát nem meglepő, hogy nagyjából indulás után masszívan harap a motor, a hajtásláncba iktatott 8 sebességes Steptronic Sport automataváltó gyönyörűen kapcsolgatja a fokozatokat, mindezt úgy, hogy ténylegesen alkalmazkodik vezetési stílusunkhoz.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_010

Három különböző, s egyben speciális karakterisztika állítható be a BMW 640d Coupé-hoz, COMFORT, ECO PRO, valamint SPORT+ mód személyében. Értelemszerűen a visszafogott, takarékosságra sarkalló vezetési stílust az ECO PRO jelenti, rögvest a műszerfalon megjelenő EfficientDynamics panel, a bónusz hatótávolság-jelzővel, s kezdődhet a kategóriától nem megszokott valós fogyasztás-hatékony vezetés. SPORT+ módba kapcsolva viszont megváltozik az egyébként addig sem visszafogott viselkedés, a futómű és a kormányzás megkeményedik, a gázreakciók közvetlenebbé válnak, a műszerfal kijelzője piros árnyalatot kap, megjelennek a hajtásra és motor teljesítményére utaló kijelzők.

Ha kell, visszafogott, ha szükséges, megmutatja ereje teljét. Csak egy gombnyomás

SPORT+ módban igencsak meggyőző teljesítményre képes a BMW 640d Coupé, megérkezik a nem szimulált, valódi hangorkán is a kipufogók felől; szerencsés, ha az amúgy kitűnően kapcsoló automatát manuálisként működtetjük a kormánykerék mögé applikált fülekkel. Igaz, a kritikus 4400-as RPM felett elfogy a szufla, legalábbis pár pillanat erejéig úgy érezzük, azonban megfelelő váltásokkal áthidalhatjuk (itt is jó szolgálatot tehet a Steptronic Sport nyolcfokozatú.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_017A féktelen gyorsulásnak alapvetően a közel 2 tonnás tömeg szabhat határt (üres tömeg: 1690 kilogramm, folyadékokkal feltöltve, vezető nélkül: 1890 kilogramm), viszont érdekes és meggyőző, hogy az üzemanyag-felhasználásra ez különösebb kihatást nem jelentett. ECO PRO módban, 2 személlyel autópályán, 130 kilométer/órás átlagtempónál, 1950 RPM-nél 6.4-6.8 liter/100 kilométer közt ingadozott az érték, ez 90 kilométer/óránál, 1400 RPM-nél 4.6 liter/100 kilométerre volt redukálható. Ebben a profilban városi környezetben sem szaladtak fel a mérések, 6.9 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre 12 kilométer megtétele után, araszolgatva, lámpától lámpáig folyamatosan. SPORT+ profilban hozzávetőlegesen 2-3 litert adjunk az értékekhez, feltéve, ha dinamikusan óhajtjuk róni a kilométereket – így a városi átlag 8.8, az országúti 5.8, míg az autópályás 7.1 liter lett 100 kilométerre.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_019Tévedés tehát azt gondolni, hogy a BMW 640d Coupé sportautó. Elsősorban ez nem a dízel hajtáslánc miatt vetendő el, hanem a karosszéria-kialakítás, a hajtáslánc és az elöl és hátul is kettős háromszöglengőkaros felfüggesztés aspektusa végett. SPORT módban kiváló, ám felülkormányozottságra hajlamos menettulajdonságokkal bír a BMW 640d, néha orrnehéznek tűnik az autó, ehhez a könnyű far és a kipörgésre-táncoltatásra hajlamos hátsó kerekek tesznek hozzá (SPORT+ módban a legtöbb stabilizáló rendszer kikapcsol).

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_006

Remek autó tehát a jelenlegi BMW 640d Coupé, a frissítések pontosan annyit adtak hozzá a megítéléshez, amennyi szükségesnek tűnt – megtartva azokat a tradíciókat, amelyeket az autó, konkrétan a BMW 6-os szériája hordoz megjelenése óta. Minden, ami jelenleg számottevő az autóipar innovációinak, technológiáinak felvonultatásában, az a BMW 6-ban, azaz a tesztelt BMW 640d Coupé-ban – felszereltségtől függően – megtalálható.

Mennyiért?

A BMW 6-os Coupé induló bruttó ára 24 720 000 forint, 40i motorral. A tesztben szereplő 40d motorral felszerelt variáns alapára 25 825 000 forint, azonban a combos felextrázásnak köszönhetően a végösszeg valamivel több, mint 38 millió forintra jött ki. A leginkább vaskos árcédulát alapárazással az M6 modell kapta, 560 lóerővel, itt 39 430 000 forintot kell leszurkolnunk a pénztárnál.

bmw_640d_coupe_teszt_autoaddikt_005

2015 BMW 640d Coupé specifikációk

Motor

Motortípus: hathengeres, szekvenciális biturbó dízelmotor

Lökettérfogat: 2993 cm³

Maximális teljesítmény: 313 LE @ 4400 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 630 Nm @ 1500 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4894 mm

Szélesség: 1894 mm

Magasság: 1369 mm

Tengelytáv: 2855 mm

Első gumik mérete: 245/35 R20

Hátsó gumik mérete: 275/30 R20

Tömeg, üresen: 1690 kg

Megengedett össztömeg: 2220 kg

Csomagtartó mérete: 460 liter

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.3 s (gyári), 5.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.4 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: 6.4 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.2 l/100km

Országúti: 4.9 l/100km

Vegyes: 5.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 143 g/km

Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS

BMW i3 modellek a DriveNow németországi flottájában

A BMW Group kulcsfontosságú tényezőként tekint az elektromos járművek közösségi megosztására a hosszú távon fenntartható nagyvárosi mobilitás, a forgalom módszeres csökkentése és a nagyvárosi életvitel minőségbéli javulása szempontjából.

bmw_i3_drive_now_nemetorszag_autoaddikt

Annak érdekében, hogy úttörő elképzeléseit minél több nagyvárosban sikerre vigye, a BMW Group 2015 elején egy úgynevezett Nagyvárosi Mobilitást Vizsgáló Központ (Centre of Urban Mobility Competence) létrehozását kezdeményezte, amelynek égisze alatt tudósok és mérnökök egy csapata nagyvárosi szakértőkkel közösen a jövő városainak mobilitási lehetőségeit elemzi és gondolja tovább. 2015. július 15-én, szerdán eme BMW Competence Centre elnevezésű vizsgáló központ egy nagyszabású sajtótájékoztató keretein belül hivatalosan is működésbe kezdett.

Ezzel egy időben a DriveNow autómegosztó szolgáltatás németországi járműflottája kereken száz darab BMW i3 modellel gyarapodott, amelyek Berlinben, Hamburgban és Münchenben teljesítenek majd szolgálatot. A DriveNow londoni flottájába már májusban megérkeztek az első BMW i3 modellek, a szerdai németországi bővülést pedig hamarosan további németországi városok és más európai nagyvárosok követik majd.

A DriveNow aktív ügyfeleinek száma az elmúlt négy évben világszerte több mint 470 000 taggal gyarapodott, amelyből 430 000 Németországban, ezen belül is 120 000 csak Berlinben és agglomerációjában használja a szolgáltatást. 2013 óta a DriveNow müncheni és berlini járműflottája hatvan darab tisztán elektromos BMW ActiveE modellt is kínál az ügyfeleknek a WiMobil és az ePlan kutatási projektek részeként. Az innovatív kísérleti autók egytől egyig kiemelkedően jól teljesítettek a hétköznapokban, helyüket azonban most a kiforrott BMW i3 modellek veszik át: Berlinben negyven, Hamburgban és Münchenben pedig egyaránt harminc-harminc darab. „Ügyfeleink éppen annyira elégedettek voltak a tisztán elektromos BMW ActiveE modellekkel, mint a járműflotta bármelyik másik képviselőjével. Ez a kezdeményezés lehetővé tette számunkra, hogy havonta mintegy háromezer embert első alkalommal ültessünk be tisztán elektromos autó volánja mögé – hogy megismertessük és megszerettessük velük az elektromos mobilitást. A következő logikus lépés a BMW i3 modellek flottába érkezése, amely Németország más városaiban, Európa főbb nagyvárosaiban és a világ számos pontján is hamarosan megvalósul” – mondta Nico Gabriel, a DriveNow autómegosztó szolgáltatás ügyvezető igazgatója.

Az elektromos autók közösségi megosztása, mint az elektromos mobilitás katalizátora

A BMW Group kiemelkedő lehetőséget lát az elektromos autók közösségi megosztásában, amelynek elterjedésével Németország-szerte robbanásszerűen megugrana az elektromos mobilitást alkalmazók száma, amely az autótöltő pontokból álló töltési infrastruktúra nagy ütemű fejlődését hozná. A tovább fejlesztett és egyre inkább elterjesztett töltési hálózat minden korábbinál láthatóbbá és kézzelfoghatóbbá tenné az elektromos mobilitást, amely ezáltal egyre népszerűbb és egyre több ember számára elérhető lenne, mígnem rövid távon megjósolható időn belül a nagyvárosi mobilitás szerves részét képezné. Mint ilyen, az elektromos autók közösségi megosztása ledöntheti az elektromos autózás ugrásszerű elterjedését akadályozó korlátokat és világszerte népszerűvé teheti a tisztán elektromos modelleket.

Az eCarsharing szolgáltatás a hosszú távon fenntartható nagyvárosi mobilitás koncepcióinak egyik legfőbb mérföldköve

A BMW Group az elektromos mobilitás és az autómegosztó szolgáltatások egyesítését központi mérföldkőnek tekinti a jövőbe mutató nagyvárosi mobilitási koncepciók kidolgozása és fejlesztése terén. Dr. Bernhard Blättel, a BMW AG mobilitási szolgáltatásokkal foglalkozó részlegének alelnöke így fogalmazott: „Az elektromos mobilitás megjelenésével a BMW Groupnál egy újfajta irányvonal is előtérbe került: globálisan kiegyensúlyozott stratégiai céljainkkal párhuzamosan elhivatottak vagyunk az iránt, hogy a világ vezető prémiumautó-gyártójaként a prémium mobilitási szolgáltatások első számú képviselői legyünk, amelynek a jövőben az elektromos autók közösségi megosztása az egyik kulcspontja. Az új irányvonalnál az ügyfeleink preferenciáit helyezzük előtérbe, és hosszú távon a társadalom egészére kiterjesztjük. Célunk, hogy olyan mobilitási megoldásokat dolgozzunk ki a nagyvárosok számára, amely bőséges helyet hagy a minőségi életvitelnek. Az idei év kezdetétől a Nagyvárosi Mobilitást Vizsgáló Központnak (Centre of Urban Mobility Competence) köszönhetően nagyvárosi szakértőkkel vállvetve fejleszthetjük ki és gondolhatjuk tovább az egyes koncepciókat a jövő nagyvárosi mobilitásának elősegítése érdekében. A BMW Groupnál valljuk, hogy innovatív, okos megoldásokkal még tovább fokozható a nagyvárosokban élő emberek mobilitása. A mobilitás fokozása mindeközben nem zárja ki, hogy minőségi, nagy terekben bővelkedő városi környezetet hozzunk létre azoknak, akik ezekben a metropoliszokban élnek” – mondta Dr. Bernhard Blättel.

A sűrűn lakott nagyvárosokban élő emberek életminősége különféle célokra hasznosítható közösségi terek kialakításával is fokozható. A jelenleg használt közösségi parkolókat egyfelől fel lehet szabadítani a jövőben, ehhez azonban az kell, hogy az elektromos autók közösségi megosztása az emberek körében népszerű és napi szinten elfogadott mobilitási megoldás legyen, a belvárosokban pedig a saját járművek helyett a tömegközlekedési eszközök jussanak központi szerephez. A tömegközlekedési eszközöket tökéletesen kiegészítik a közösségi autómegosztás járművei, több eszközből álló mobilitási koncepciót hozva létre, amellyel az emberek könnyedén eljuthatnak a város bármely pontjára. Eme megoldás jelentősen kevesebb autót, szükséges parkolóhelyet és kisebb forgalmat eredményezne, a levegő minőségének javulásáról és a zajcsökkenésről már nem is beszélve.

Az autómegosztást szabályozó, nemrégiben megjelent németországi rendeletek főbb pontjai alapjaiban támogatják az autómegosztás koncepcióját. A törvény felhatalmazza a városvezetéseket, hogy a belvárosi csomópontok közelében a közösségi autómegosztó flotta járművei számára elsőbbségi parkolóhelyeket biztosítsanak a privát járművekkel szemben. Jóllehet, a jelenlegi szabályozás egyenlő mértékű kedvezményeket biztosít a fix telephellyel üzemelő autókölcsönzők és a telephellyel nem rendelkező autómegosztó szolgáltatások ügyfelei számára, a hosszú távon fenntartható mobilitás előrelépésével azonban az autómegosztó szolgáltatások minden bizonnyal további előjogokhoz jutnak majd.

Németországban már az elektromos mobilitásra is hasonló jogi szabályozás van érvényben, amely többek között felhatalmazza a városvezetéseket, hogy külön parkolóhelyeket jelöljenek ki a tisztán elektromos járművek számára. A rendeletet a jövőben a károsanyag-kibocsátás mértékéhez kötött belvárosi zónák szigorítása egészítheti ki, amely rövid távon ugyancsak az életminőség javulásához vezet.

A BMW Group a világ első számú prémium mobilitási szolgáltatója: a Nagyvárosi Mobilitást Vizsgáló Központ kijelöli az utat

A BMW Group idejekorán felismerte a nagyvárosi mobilitás terén jelentkező újabb kihívásokat, és eszerint alakította ki vállalati stratégiáját. A vállalatcsoport globális stratégiája jelenleg 2020-ig tekint előre, céljai pedig egyértelműen meghatározottak: a BMW Group a világ vezető prémiumautó-gyártójaként a prémium mobilitási szolgáltatások első számú képviselője kell, hogy maradjon. Mindez a DriveNow mellett olyan globális méretű szolgáltatások fejlesztését is magába foglalja, mint a ParkNow és a ChargeNow. A belvárosokban parkolóhelyet keresgélő autók a világ minden nagyvárosában problémát jelentenek, hiszen általuk torlódik a forgalom, az emisszió pedig nő. Sőt mi több, a parkolási procedúra az autóvezetők legkellemetlenebb utazási fázisa. A megoldás a ParkNow intelligens szolgáltatása lehet, amely a nyilvános és a privát parkolóhelyeken egyaránt előre meghatározott parkolási segédletet kínál.

A felhasználók rendszerből származó előnye egyértelmű. A ParkNow szolgáltatásnak azonban másfajta előnye is van: a parkolási díj online fizetésével nincs szükség parkolócédulákra, a jegykiadó automaták száma pedig jelentősen csökken. A keresett parkolóhelyektől függően a felhasználók valós idejű információszolgáltatást is kérhetnek egy adott parkolózónáról, a szolgáltatás így az autóban ülve mutatja a kijelölt területen haladó forgalmat és a valószínűsíthetően parkolóhelyet kereső közlekedőket, folyamatosan tanuló algoritmus alapján kiszámolva, hogy hány szabad parkolóhely áll még rendelkezésre. Amennyiben a kijelölt parkolózónában biztosan vagy nagy eséllyel nincs szabad hely, úgy a szolgáltatás a parkolóhelyet keresgélő, torlódó forgalom elkerülése érdekében már a zónába érkezés előtt jelzi ezt a felhasználónak, aki az egyes parkolóhelyeket a díjszabás szerint is rendszerezheti.

A BMW i3 navigációs rendszerébe integrált, több lehetőségből építkező útvonaltervező funkció a navigációs rendszerek új generációját kínálja a felhasználónak. Amennyiben az útvonaltervezés aktív, a rendszer nem csupán az úti célhoz vezető leghatékonyabb autóutat kínálja fel, de a több lehetőségből építkező leghatékonyabb megoldást is. Eszerint például az útvonaltervezés része lehet a tömegközlekedés – a szükséges eszköz pontos menetrendjéhez igazodva – és a kerékpárkölcsönzés is. A több közlekedési eszközre építő útvonal-tervezési funkciót a BMW Group egyre több modellje megörökli a BMW i3 modelltől, az autó mellett alternatív tömegközlekedési lehetőségeket is felkínálva a forgalmi dugók elkerülése és az úti cél hatékony elérése érdekében.

A fentebb ismertetett technológiai és elméleti koncepciók a BMW Group folyamatosan növekvő termék- és szolgáltatás-palettájának részei. Az egyes technológiai innovációk intelligens összehangolása az elkövetkező években megnyithatja az utat a nagyvárosi mobilitás új formája felé. Hosszú távú elképzelésünk szerint a nagyvárosokban élő emberek életminősége jelentős mértékű javulás előtt áll, a hatékony mobilitási szolgáltatások pedig merőben új városképet és környezetet alakítanak majd ki a lakosság számára. A Nagyvárosi Mobilitást Vizsgáló Központ (Centre of Urban Mobility Competence) elsődleges célja, hogy olyan mobilitási megoldásokat fejlesszen ki a jövőre nézve, amelyeket a felhasználók minimum a megszokott kényelemmel és szabadságot élvezve alkalmazhatnak. Az emberek jogaiktól való megfosztása és kényszerítése nem opció. A rendelkezésre álló mobilitási szolgáltatások hatékonyan segítik elő és teszik majd könnyebbé az emberek életét.

Dunlop abroncsokat kapott a Jaguar XE

A Dunlop bemutatta a Jaguar XE-re jóváhagyott abroncsait. A megnyerő, négyajtós szedánra a választott felszereltségi szinttől függően különböző kivitelű abroncsok és felnik szerelhetők; a Dunlop pedig összesen ötféle abroncsot biztosít a vezető autógyártó számára.

jaguar_xe_dunlop

A Dunlop BluResponse J (205/55R17 95Y XL méret) és a Dunlop Sport Maxx RT J (225/50R17 98 Y XL, 225/45R18 95 Y XL, 225/40R19 93 Y XL és 225/35R19 96 Y XL méretek) a két ikonikus márka között fennálló együttműködés keretében áll a Jaguar rendelkezésére. A fentiek közül mindegyik abroncs J jelöléssel van ellátva, ami szintén azt jelzi, hogy ezeket az abroncsokat kifejezetten a Jaguar számára fejlesztették ki.

A többszörös díjnyertes Dunlop BluResponse a nedves útfelületeken kiemelkedő tapadást biztosító, a versenypályán nyert tapasztalatok alapján kifejlesztett polimer futókeverékéről ismert, míg a Dunlop Sport Maxx RT a dinamikus vezetési élmény érdekében az autósportokban elvárt tapadási és fékezési teljesítményszintet biztosítja. Ezek a jellemzők méltóképpen járulnak hozzá a Jaguar XE fokozott teljesítményéhez az utakon.

Ahogy azt Nick Harley, a Dunlop EMEA régiójának fogyasztói eredeti felszerelésekért felelős ügyvezető igazgatója mondta: „Örömmel és büszkén szállítunk továbbra is abroncsokat a Jaguarnak, különösképpen ehhez az új, fantasztikus járműhöz. Már a legelső Jaguar gépkocsit is mi láttuk el abronccsal, ez a kapcsolat pedig évről évre erősebb. Az új XE a Jaguar valaha épített legkorszerűbb, leghatékonyabb és legkifinomultabb sport szedánja, a Dunlop abroncsok pedig tökéletesen illeszkednek a jármű fokozott dinamikájához.”

A Volvo Cars lett a Polestar 100 százalékos tulajdonosa

A Volvo Cars 100 százalékos tulajdonosi részesedést szerzett a nagyteljesítményű autókat fejlesztő svéd Polestar vállalatban, és ezzel együtt a Polestar márkában. A Polestar elnevezés mostantól a különleges, nagyteljesítményű Volvo gépkocsik modellneveként szerepel.

volvo_cars_polestar_autoaddikt

A Polestar emellett a jövőben a Volvo dupla motoros, részben elektromos hajtástechnológiáját felhasználva fejleszti új generációs nagyteljesítményű gépkocsijait.

A Volvo a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid gépkocsik első számú európai gyártója, és vezető szerepet tölt be a fejlett, részben elektromos hajtástechnológiák fejlesztése és alkalmazása terén. A Volvo által fejlesztett és gyártott hibrid erőforrások az autóiparban jelenleg kapható legnagyobb teljesítményű, leginkább környezetbarát hibrid hajtásláncai közé tartoznak.

A Volvo és a Polestar igen hosszú közös múltra tekinthet vissza. A két vállalat 1996 óta működik együtt a motorsport világában; az elmúlt években pedig együttműködési megállapodást írtak alá olyan, Polestar kivitelű Volvo gépkocsik közös fejlesztéséről, amelyek a Volvókra jellemző, komfortos vezetési élményt rendkívül intenzív teljesítménnyel és vezethetőséggel társítják.

„A Volvo Polestar modellek vezetése különleges élményt kínál. Úgy döntöttünk, hogy mostantól még több Volvo tulajdonos számára tesszük elérhetővé ezt az élményt, és a fejlesztést a Volvo Cars számára rendelkezésre álló forrásokkal teljes mértékben megtámogatva a Polestart megtesszük a márka nagyteljesítményű modelljeit jelző modellnévnek.” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója.

A Volvo várakozásai szerint a V60 kombi és S60 szedán modellekből 2015-ben világszerte mintegy 750 Polestar változat találhat gazdára. Az új tulajdonosi struktúrában a Polestar eladások középtávon várhatóan elérik az évi 1000-1500 darabot.

A Polestar típusú Volvo gépkocsik értékesítései révén a márkanév már jelenleg is stabil globális ismertségnek örvend. A Volvo számára emellett a már eladott típusokhoz kínált Polestar alkatrészpiaci teljesítmény-optimalizációs készletek értékesítése is jelentős piaci lehetőséget jelent.

A felek nem hozták nyilvánosságra a felvásárlás pénzügyi részleteit. A Polestar Performance jelenlegi alkalmazottai a továbbiakban a Volvo alkalmazottaiként folytatják munkájukat.

A Polestar motorsport csapata továbbra is Christian Dahl, a Polestar eddigi tulajdonosának vezetése alatt, ám más néven folytatja munkáját. A Polestar márka továbbra is együttműködik Christian Dahllal.

„Rendkívül elégedettek vagyunk azzal az iránnyal, amelybe a Volvóval közös teljesítménynövelő vállalkozásunk fejlődött. Ugyanakkor mindenekelőtt motorsport-csapatnak tekintjük magunkat. Ezzel a megállapodással lehetőségünk nyílt arra, hogy ismét száz százalékig elsődleges tevékenységünkkel foglalkozhassunk, azaz Volvo versenyautókat fejleszthessünk és azokkal versenyeken indulhassunk.” – mondta Christian Dahl.

Polestar-gyorstalpaló

A Volvo a teljesítménynövelő jellegű szoftver-termékek és alkatrészpiaci tuning alkatrészek fejlesztésével foglalkozó Polestar Performance AB vállalatot, továbbá a Polestar védjegyek tulajdonosát, a Polestar Holding AB vállalatot vásárolta meg. Az akvizíciónak nem képezte részét a Polestar motorsport-részlege.

A Volvo S60 és V60 Polestar modellek 350 lóerős T6 motorjukkal mindössze 4.9 másodperc alatt gyorsulnak álló helyzetből 100 km/órára; a motortuninghoz alapjaiban átdolgozott futómű társul. A sportmodellek híven demonstrálják a Volvo és a Polestar azon fejlesztési filozófiáját, hogy magával ragadó, precíz és magabiztos vezetési élményt biztosítsanak ügyfeleiknek.

A Polestar Performance Optimisations (Polestar teljesítmény-optimalizáció) keretében az ügyfelek megnövelt középtartományi motorteljesítménynek örvendhetnek, a sebességváltót és a gázreakciót érintő, harmonizáló fejlesztésekkel egyetemben, amelyek eredményeként gépkocsijuk dinamikusabb és robbanékonyabban vezethető lesz.

LEGFRISSEBB

Újragondolja az elektromos autók töltését a Mercedes-Benz

0
A Mercedes-Benz új lendületet ad az elektromos kishaszongépjárművek piacának Közép-Európában: a vállalat az E.ON-nal kötött megállapodás keretében minden eddiginél személyre szabottabb és egyszerűbb e-mobilitás...

Visszatért a Ferrari Testarossa

TESZTJEINK