Főoldal Blog Oldal: 470

Teljesen elektromos hajtású Smart ED a Budapest Airport szolgálatában

Szolgálatba állt a Budapest Airport gépjárműflottájának első tisztán elektromos meghajtású járműve: egy Smart Electric Drive.

smart_ed_budapest_airport_autoaddikt_002

A repülőtéren sorra jelennek meg a korszerűbb, tisztább üzemű autók, a Budapest Airport célja ezzel a szén-dioxid és egyéb, üvegház hatású gázok kibocsátásának folyamatos csökkentése. A kis elektromos Smart gépkocsival nem csak a repülőtéren, hanem a városban is lehet majd találkozni.

Halk zümmögéssel rója tehát a budapesti repülőtér belső úthálózatát a napokban szolgálatba állt Smart ED, vagyis Electric Drive, ami az autó kizárólag elektromos meghajtására utal. A fürge kétszemélyes kisautó a repülőtér azon törekvésének a védjegye, aminek révén a Budapest Airport folyamatosan és fokozatosan csökkenti a repülőtér szén-dioxid kibocsátását. A jelenlegi tervek szerint 2020-ig mintegy 100 darab elektromos meghajtású jármű állhat üzembe a repülőtér területén – ide értve a személygépkocsik mellett a speciális kiszolgáló járműveket, illetve a repülőtéri feladatokat ellátó nehézgépeket.

smart_ed_budapest_airport_autoaddikt_005

A Budapest Airport környezetvédelemmel foglalkozó szakembereinek számításai alapján a repülőtér ideális környezet elektromos járműpark üzemeltetésére: viszonylag rövid távolságokat kell megtenni, ahol a belső égésű motorral szerelt járművek eleve kevésbé gazdaságosan működtethetők. Bár az elektromos autó működése során nem bocsát ki szén-dioxidot, figyelembe véve, hogy a hazai erőművek által termelt elektromos áram hajtja, így hozzávetőleg 7,2 kg CO2 termelés jut minden megtett 100 kilométerre – ez még mindig jóval alatta marad egy modern dízelmotor kibocsátásának, ami kb. 18,7 kg CO2 / 100 km.

smart_ed_budapest_airport_autoaddikt_004

„Folyamatosan gyűjtjük a tapasztalatokat az elektromos autóról, hogy kiderüljön, a gyakorlatban mennyivel kedvezőbb a fenntartása egy hagyományos járműhez képest. Az már biztos, hogy a kis Smart nagy feltűnést keltett eddig a repülőtéren, szinte mindenki utána fordul, legyen repülőtéri dolgozó, vagy utas. Reméljük, hogy az elektromos járművek látványa néhány éven belül teljesen megszokott lesz itt a budapesti repülőtéren.” – fogalmazott Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója.

smart_ed_budapest_airport_autoaddikt_003

A Budapest Airport külön programot indított a repülőtér területén működő közel 200 partnercég környezetvédelmi fejlesztéseinek koordinálására és ösztönzésére, aminek egyik fontos eleme az elektromos mobilitás elterjesztése. A nemzetközi tapasztalat is azt mutatja, hogy a repülőtéri környezet mind a járatokat kiszolgáló belső területeken, mind pedig az utasforgalom számára is megnyitott parkolókban kézenfekvő helyszín elektromos járművek üzemeltetésére, a töltőinfrastruktúra telepítésére és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások fejlesztésére.

A repülőgépek kiszolgálását, a poggyászkocsik vontatását, a hatóságok munkatársainak közlekedését 1000-nél is több jármű biztosítja a repülőtéren, amik mind egy alig 10 km sugarú körön belül mozognak, a közúti forgalomtól elzárt területen. A program eredményeként a repülőtér legjelentősebb partnercégei máris sorra jelentkeztek az elsőként beszerzett korszerű elektromos járműveik töltésének igényével és tesztelik a különböző gyártók speciális megoldásait.

smart_ed_budapest_airport_autoaddikt_001

Dobogós lett a BMW a DTM harmadik versenyhétvégéjén

A Német Túraautó Bajnokság június 27-i, ötödik futama az esős időjárásnak köszönhetően igazi gumiabroncs-viadalnak ígérkezett a nürnbergi Norisring aszfaltcsíkján: a rajtot követően szinte azonnal esni kezdett az eső, a csapatok így különféle gumiabroncs-taktikákat választottak.
bmw_dtm_junius_28_versenyhetvege_autoaddikt
A BMW legeredményesebb pilótája a kanadai Bruno Spengler volt, aki ugyan slick gumikon vágott neki az ötödik etapnak, mégis az ötödik helyen száguldott át a célvonalon a BMW M4 DTM versenyautóval. Rajta kívül még három BMW-pilóta szerzett értékes pontokat szombaton: Martin Tomczyk a hatodik, Augusto Farfus a nyolcadik, Marco Wittmann pedig a kilencedik helyen végzett. António Félix da Costa a tizenkettedik, míg Timo Glock a tizenhatodik helyezettként ért célba. A DTM-újonc Tom Blomqvist és Maxime Martin nem tudta befejezni a szombati futamot.

A DTM június 28-án megrendezett, hatodik versenyén a pole pozícióból induló Bruno Spengler a dobogó harmadik fokára állhatott fel, amely a kanadai pilóta 39. dobogós helyezése a Német Túraautó Bajnokságban. A vasárnapi megmérettetés másik BMW-s pontszerzője a belga Maxime Martin lett, aki a tízedik helyen ért célba. Martin Tomczyk a tizenegyedik, António Félix da Costa a tizenkettedik, Marco Wittmann a tizenharmadik, míg Tom Blomqvist a tizenhatodik lett. Timo Glock és Augusto Farfus egy ütközés következtében kénytelen volt feladni a vasárnapi versenyt.

„Nagyon boldog vagyok, amiért sikerült dobogós helyet szereznem a Norisringen, ugyanakkor némi csalódás is van bennem, a pole pozícióból indulva ugyanis leginkább nyerni szerettem volna. A Mercedesek roppant erősek voltak a hétvégén: egészen az ötödik helyig csúsztam vissza, de végül sikerült a harmadik helyet kiharcolnom. Hatalmas köszönettel tartozom a csapatomnak, amiért a lehető legjobb időben és a leggyorsabban végeztük el a boxkiállást” – nyilatkozta Bruno Spengler a vasárnapi futamot követően.

A szombati megmérettetést Pascal Wehrlein, a vasárnapi versenyt pedig Robert Wickens nyerte.

2015 ötödik DTM futamának BMW-eredményei (Norisring, 2,3 kilométer, 40 perc + 1 kör, 2015. június 27.):

#7 Bruno Spengler (kanadai, BMW MTEK csapat) – 5. hely

#77 Martin Tomczyk (német, BMW Schnitzer csapat) – 6. hely

#18 Augusto Farfus (brazil, BMW RBM csapat) – 8. hely

#1 Marco Wittmann (német, BMW RMG csapat) – 9. hely

#13 António Félix da Costa (portugál, BMW Schnitzer csapat) – 12. hely

#16 Timo Glock (német, BMW MTEK csapat) – 16. hely

#31 Tom Blomqvist (brit, BMW RBM csapat) – nem ért célba

#36 Maxime Martin (belga, BMW RMG csapat) – nem ért célba

2015 hatodik DTM futamának BMW-eredményei (Norisring, 2,3 kilométer, 60 perc + 1 kör, 2015. június 28.):

#7 Bruno Spengler (kanadai, BMW MTEK csapat) – 3. hely

#36 Maxime Martin (belga, BMW RMG csapat) – 10. hely

#77 Martin Tomczyk (német, BMW Schnitzer csapat) – 11. hely

#13 António Félix da Costa (portugál, BMW Schnitzer csapat) – 12. hely

#1 Marco Wittmann (német, BMW RMG csapat) – 13. hely

#31 Tom Blomqvist (brit, BMW RBM csapat) – 16. hely

#16 Timo Glock (német, BMW MTEK csapat) – nem ért célba

#18 Augusto Farfus (brazil, BMW RBM csapat) – nem ért célba

A Német Túraautó Bajnokság (DTM) 2015-ös versenyszezonja:

2015. május 1-3.: Hockenheim (Németország)

2015. május 29-31.: Lausitzring (Németország)

2015. június 26-28.: Norisring (Németország)

2015. július 10-12.: Zandvoort (Hollandia)

2015. július 31. – augusztus 2.: Spielberg (Ausztria)

2015. augusztus 28-30.: Moszkva (Oroszország)

2015. szeptember 11-13.: Oschersleben (Németország)

2015. szeptember 25-27.: Nürburgring (Németország)

2015. október 16-18.: Hockenheim (Németország)

Kétliteres benzines turbómotor a Lexus IS 200t modellben

A Lexus új modellcsaládban vezeti be kétliteres turbómotorját. A 2015 elején bemutatott NX 200t, majd a 2015 végére ígért RX 200t után a Lexus egy harmadik modellcsaládban: az IS szériában is elérhetővé teszi új benzinmotorját.

lexus_is_200t_autoaddikt_002

A takarékos üzemet és azonnali nyomatékkifejtést biztosító, innovatív D-4ST benzinbefecskendezési rendszerrel szerelt új, kétliteres turbómotorral hajtott Lexus IS 200t sportszedán legnagyobb teljesítménye 245 LE (180kW), a maximális forgatónyomaték 350 Nm. A dinamikus gyorsításra képes, 230 km/óra végsebességű modell nyolcfokozatú Sport Direct Shift sebességváltóját eredetileg a nagyteljesítményű RC F modell számára fejlesztették ki.

A vízhűtésű hengerfej, az integrált leömlő és a Twin Scroll turbófeltöltő forradalmian újszerű kombinációját alkalmazó, vadonatúj kétliteres turbómotor rendkívül gyors gázreakciót és kiemelkedő menetteljesítményeket kínál; már alacsony fordulatszámon nagy forgatónyomatékot biztosít. Az innovatív VVT-iW (intelligens, széles tartományban változó) szelepvezérlési rendszer lehetővé teszi, hogy a motor Otto- és Atkinson-ciklusban egyaránt üzemelhessen, ami kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást jelent.

Az IS 200t álló helyzetből 7,0 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, átlagos üzemanyag-fogyasztása 7,0 l/100 km.

Hengerfejbe integrált, négy-a-kettőbe leömlő, és Twin-Scroll turbófeltöltő

A motortechnológiák ezen innovatív kombinációja fokozott gázreakciókat biztosít minimális turbólyuk és alacsony fordulatszámnál elérhető, nagyobb forgatónyomaték mellett, miközben csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

lexus_is_200t_autoaddikt_004

A négy-a-kettőbe konfigurációjú leömlőn szívási, illetve sűrítési ütemük szerint párosítva osztozik a négy henger. A kiemelkedő hatásfokú, twin-scroll turbófeltöltővel összhangban működő, innovatív leömlő megelőzi az egyes hengerekből kiáramló kipufogógázpok interferenciáját, ezáltal a lehető legszélesebb fordulatszám-tartományban biztosít kiemelkedő forgatónyomatékot.

Mindemellett a közvetlenül a motorblokkra szerelt, levegő-víz rendszerű köztes töltőlevegőhűtő jelentős mértékben csökkenti a turbófeltöltő után a motorba szívott levegő térfogatát, ami minimális turbólyukat, és ennek révén fokozott gázreakciót eredményez.

A twin-scroll turbófeltöltő változó vezérlésű lefúvatószelepet alkalmaz. Ezzel a megoldással a turbó működtetését nem igénylő, kis motorterhelés mellett csökkenthető az ellennyomás, ami a szivattyúzási veszteségek minimalizálását, ezáltal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást jelent.

Ezen túlmenően a hengerfejbe integrált leömlő anélkül segíti elő a kipufogógázok lehűlését, hogy károsan befolyásolná a katalizátor felmelegedését. Ezzel nem csupán a katalizátor élettartama növelhető, de az az üzemi tartomány is, amelyben a motor optimális, sztöichiometrikus keverési aránnyal működik.

D-4ST üzemanyag-befecskendezési rendszer

A D-4ST (közvetlen befecskendezéses, négyütemű Superior benzinmotor, turbófeltöltővel) rendszer az üzemanyagot közvetlenül a hengerekbe bejuttató, nagynyomású üzemanyag-ellátó rendszert kisnyomású szívótorok-befecskendezéssel kombinálja. A rendszer a motor terhelésének függvényében alkalmaz közvetlen vagy szívótorok-befecskendezést, így a menetkörülményektől függetlenül optimális égés érhető el, egyszerre teljesítve a kis fordulatszámon is kiemelkedő forgatónyomaték és a kedvező üzemanyag-fogyasztás követelményét.

Ez a fejlett üzemanyag-befecskendezési rendszer a turbófeltöltő technológiával párosítva teljes mértékű kompatibilitást szavatol az optimalizált geometriájú szívótorkok révén elért, fokozott örvénylés, valamint a turbónyomás-szabályozás között.

Innovatív Dual VVT-iW szelepvezérlési technológia

A Lexus új turbómotorjának innovatív, kétoldali változó szelepvezérlési technológiája a kipufogó oldalon VVT-i, a szívón pedig VVT-iW rendszert alkalmazva, a fojtószelep teljes nyitását engedélyezve a teljes fordulatszám-tartományban optimális nyomatékleadást biztosít, emellett lehetővé teszi, hogy az Otto-ciklus szerint beindított motor a takarékosabb Atkinson-ciklus szerint üzemeljen.

lexus_is_200t_autoaddikt_005

Az Atkinson-ciklus késleltetett szívószelep-zárása mérsékli a szivattyúzási veszteségeket, és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. A VVT-iW rendszer középhelyzetben rögzített állása anélkül teszi lehetővé az Atkinson-ciklus alkalmazását, hogy hátrányosan befolyásolná a hidegindítási képességeket.

További fejlett jellemzők

Az új, kétliteres turbómotor kiemelkedően könnyű és kompakt. A csekély nikkeltartalmú, hőtűrő acélból öntött, műanyag szelepfedéllel, szívócsonkkal és szívócsövekkel szerelt motor tömege mindössze 160 kg. Az erőforrás több mint tízezer órát töltött a fékpadon, mielőtt megkezdték volna intenzív közúti tesztjeit, amelyek során több mint egymillió kilométert tett meg.

A mérnökök a motor több alkatrészén számos súrlódáscsökkentő megoldást alkalmaztak, ezzel is csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. A középvonaltól eltolt főtengely révén csökken a dugattyúra ható tengelyirányú terhelés, és ezáltal a súrlódási veszteségek.

A hengerfurat finomabb megmunkálást kapott, a dugattyú felületkezelését a dugattyúpalástra is kiterjesztve csökkent a csúszó ellenállás. A mérnökök kisebb feszítésű dugattyúgyűrűt alkalmaztak, és csökkentették a forgó alkatrészek tömegét.

Kistömegű, görgős szelepvezérlő rendszert, valamint csekély súrlódású vezérműláncot építettek be, a lánc csúszó komponenseit csekély súrlódású anyagból gyártották. Szintén csekély súrlódású anyagokat alkalmaztak a főtengely olajtömítéseinél, valamint optimalizálták a kenőanyag áramlását, míg az olajszivattyú szállítását változó áteresztésű mechanizmus bevezetésével csökkentették.

A motor gondosan behangolt hőgazdálkodása szintén mérsékelte az üzemanyag-fogyasztást. A blokk gyors felmelegedése érdekében hideg üzemben elzárják a blokkhoz áramló hűtőfolyadékot; szintén az üzemi hőmérséklet gyors elérését szolgálja a dugattyúhűtő olajsugarat vezérlő, azt szükség szerint elzáró rendszer.

Finom járás, csendes üzem, kedvezőbb turbóhang

Az új motor fő szerkezeti elemeinek optimalizált merevsége eleve mérsékli a rezgéseket, ám a maximálisan finom járás érdekében műanyag fogaskerekekkel szerelt kiegyensúlyozó tengelyt is alkalmaztak.

Az újonnan kifejlesztett, kálciummentes kenőolajnak köszönhetően megszűnt a kis fordulatszámon jelentkező kopogási hajlam; ugyanezt a célt szolgálja a dugattyúk olajsugár-hűtése.

A vízhűtésű köztes töltőlevegőhűtő javítja az állóhelyzeti gyorsítóképességet: a 0-100 km/óra gyorsulás ideje 0,3 másodperccel javult a levegőhűtésű intercoolerhez képest.

A gyorsulási görbét kis fordulatszámon jelentkező, fokozott nyomatékkifejtésre hangolták.

A turbómotorok gázelvételkor hajlamosak a zajos üzemre (erre mondják azt, hogy ‘sóhajt’ a turbó.) Ezt a jellegzetes zajt nagymértékben csökkenti az elektromos elkerülő szelep, valamint a rezonátor alkalmazása. Mivel a turbómotorok optimális működéséhez elengedhetetlen a töltőlevegő finom, egyenletes bevezetése, a Lexus mérnökei olyan, speciális szívócső-profilokat fejlesztettek ki, amelyek zajmentesen biztosítanak nagy teljesítményt.

lexus_is_200t_autoaddikt_003

Kormányról kapcsolható, nyolcfokozatú automata sebességváltó

Az IS 200t megkapta azt a kormányról kapcsolható, nyolcfokozatú Sport Direct Shift sebességváltót, amelyet eredetileg a nagyteljesítményű RC F kupéhoz fejlesztettek ki. A hátsókerék-hajtású IS 200t az első olyan Lexus szedán, amely a gyorsulási erőhatások függvényében szabályozza a sebességváltást.

A sebességváltó a kanyarvételt megelőző, intenzív lassítás során visszakapcsol, a jobb vezethetőség érdekében a teljes íven tartja az alacsonyabb fokozatot, majd a kanyar kijáratánál az éppen optimális fokozatba váltva biztosítja a lehető legjobb gázreakciót.

Az IS 200t modell 2015 szeptemberétől kapható.

Öt csillaggal teljesített az új Škoda Superb az Euro NCAP töréstesztjén

Az új Škoda Superb a legjobb, 5 csillagos eredményt érte el az Euro NCAP töréstesztjén.

skoda_superb_2015_autoaddikt

Az Euro NCAP ezzel az elismeréssel díjazta azt a kiemelkedő biztonsági színvonalat, amelyet a Škoda új csúcsmodellje, az első piacokon néhány nappal ezelőtt bemutatott Škoda Superb kínál. Az Euro NCAP legfrissebb eredménye újabb bizonyíték a teljes Škoda modellpaletta által kínált biztonsági csomagok magas színvonalára: a jelenlegi kínálatban szereplő modellek piaci bevezetésük idején kivétel nélkül megszerezték az 5 csillagos minősítést az Euro NCAP töréstesztjén.

Az Euro NCAP minősítése a felnőtt- és gyermek-utasvédelem, a gyalogosvédelem és a biztonsági vezetői segédrendszerek értékelésén alapul. Az új Škoda Superb mind a négy kategóriában kiérdemelte az 5 csillagos minősítést.

Az új Škoda Superb kompromisszummentes biztonságot kínál: a Volkswagen Csoporttól származó innovatív moduláris keresztmotoros platformot( MQB) alapul véve a cseh márka csúcsmodellje biztonsági segédrendszerek egész sorával hódít. Ütközésnél a legmodernebb, akár kilenc légzsákkal szerelt biztonsági rendszer, a rendkívül szilárd utascella és az optimálisan kialakított gyűrődési zónák együtt biztosítják a bent ülők maximális biztonságát. A teljesen új alváz pedig a stabilitást, a kényelmet és a dinamikát garantálja.

Az új Škoda Superb számos új segédrendszert kínál, továbbá olyan biztonsági csomaggal hódít, amely ez idáig nem volt a kategória modelljeinek sajátja. Műszaki megoldások sora segíti a vezetőt a legkülönbözőbb közlekedési szituációkban. Az új Superb szériafelszereltségének részét képezi az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC), amely a másodlagos ütközésvédelem funkciójával a balesetet követő másodlagos ütközések veszélyét mérsékli. Az Európai Unió legtöbb országában, köztük Magyarországon is a következő biztonsági rendszerek a szériafelszereltség részét képezik: a Front Assist rendszer városi vészfék-funkcióval, az elektronikus gumiabroncs-nyomásellenőrző rendszer és a bővített funkciójú elektronikus differenciálzár.

Ezeken felül opcionálisan számos további biztonsági rendszer található az új Superb kínálatában. A márka választékában elsőként a Superb modellnél jelenik meg a holttér-figyelő rendszer (Blind Spot Detect), a hátsó kiállás-asszisztens (Rear Traffic Alert), a közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist) és a Vészhelyzet asszisztensEmergency Assist funkció. További extraként választható biztonsági rendszerek: az adaptív tempomat (ACC), a proaktív utasvédelmi rendszer (Crew Protect Assist), a sávtartást segítő rendszer (Lane Assist), a sebességhatároló (Speedlimiter), a fáradtságérzékelő funkció (Driver Alert) és a közlekedési táblák felismerése funkció (Travel Assist).

Mindezeken felül az új Škoda Superb innovatív világítási rendszerének köszönhetően lényegesen nagyobb biztonságot kínál. Az új Superb az első Škoda, amely elérhető a bővített funkciójú távolságifény-szabályzással (Smart Lights Assist).

A Škoda Superb kitűnő eredménye az Euro NCAP töréstesztjén igazolja, hogy a Škoda modellkínálata biztonságosabb, mint eddig bármikor. A palettán szereplő modellek piaci bevezetésük idején kivétel nélkül megszerezték az 5 csillagos minősítést az Euro NCAP töréstesztjén. Az új Škoda Superb töréstesztjét megelőzően 2014 novemberében az új Škoda Fabia szerzett 5 csillagos minősítést. A legjobb, 5 csillagos eredményt érte el a Škoda Octavia (2013), a ŠkodaŠkoda Rapid (2012), a Škoda Citigo (2011) és a Škoda Yeti (2008) is.

A Škoda modelleknek az Euro NCAP törésteszteken elért páratlan eredménye a gyártó azon törekvésének sikerét igazolja, amely a maximális aktív és passzív biztonság elérésére irányul. A vállalati társadalmi felelősségvállalás részeként a cseh gyártó több területen is segíti az autópályák és autóutak biztonságának növelését.

Az Euro NCAP az európai közlekedési minisztériumok, autó klubok, biztosítók és fogyasztóvédelmi csoportok független szervezete. Szigorú előírások mellett törésteszteken vizsgálják és értékelik az új modelleket.

2015 KS Energy and Environment elsimerést kapott az Audi A3 e-tron

A Kraftfahrer-Schutz e.V. (KS) autóklub Energia- és Környezetvédelmi díját ebben az évben a Volkswagen Csoport nyerte el. A zsűritagokat leginkább az a tény nyűgözte le, hogy a Volkswagen Csoporton belül optimálisan fejlesztett technológia extrém kedvező üzemanyag-fogyasztási adatokkal rendelkezik, ugyanakkor lenyűgöző menetteljesítményeket és a nagy hatótávolságokat tesz lehetővé.

audi_a3_sportback_e_tron

Az Audi A3 e-tron plug-in hibrid hajtásrendszere a hangtalan elektromos hajtás és az erőteljes közvetlen üzemanyag-befecskendezéses benzinmotor lenyűgöző kombinációját kínálja. Az autó képes tisztán elektromos hajtással, helyi károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedni, miközben lenyűgöző az innovatív meghajtás agilis viselkedése.

Technológiai szempontból kiemelkedik a hálózatról tölthető hibrid erőforrás 204 lóerős rendszerteljesítménye és a 100 kilométerenkénti átlagosan mindössze 1,5 liter üzemanyag-, illetve 11,4 kWh áramfogyasztással. A szén-dioxid-kibocsátás csupán 35 grammra adódik kilométerenként. A 350 Nm maximális forgatónyomatéknak köszönhetően 7, 6 másodperc alatt gyorsulás érhető el álló helyzetből 100 km/órás sebességre, az összesített hatótávolság megközelítőleg 940 kilométer. Tisztán elektromos üzemben 50 kilométerre elegendő az akkumulátorokban tárolt energia.

Az 1935-ben alapított Kraftfahrer-Schutz e.V. (KS) a mintegy 520 000 tagjával az egyik legnagyobb német autóklub. Már 1981 óta évente értékeli a KS zsűrije azokat a technológiai fejlesztéseket, amelyek segítik az autóvezetőket, hogy takarékosabban és környezetbarátabb módon utazhassanak. Fontos feltétel, hogy a technológiának a gyakorlatban is bizonyítania kell és elfogadható feltételekkel elérhető legyen.

Néhány adat – Audi A3 e-tron: üzemanyag-fogyasztás, l/100 km: 1,7 – 1,5 (kombinált), áramfogyasztás, kWh/100 km: 12,4 – 11,4 (kombinált), szén-dioxid-kibocsátás (kombinált), g/km: 39 – 35, energia-hatékonysági besorolás: A+

Véget ért a 2015-ös Volvo Ocean Race – néhány tanulság

Az SCA csapata június 22-én ért célba a Volvo Ocean Race vitorlásversenyen, miután 9 hónapon át hajóztak másfélszer kerülve meg a Földet egy 6 négyzetméteres hajón, hatméteres hullámokon hánykolódva.

volvo_ocean_race_2015_autoaddikt

A csapat extrém körülmények között nézett szembe a kihívásokkal, amelyekből ugyancsak nem mindennapi tanulságokat vontak le problémamegoldásról, csapatmunkáról és emberi kapcsolatokról. Például, hogy hogyan hozza ki a legjobbat a csapatból, ha a legrosszabbra készülünk.

Egy hajón az időért és a mérföldekért folyik a verseny, míg az üzleti életben időért és pénzért versengünk. Az extrém körülmények következtében olyan tanúságokat tudtunk levonni, amelyek üzleti szempontból is relevánsak és más vállalatok számára is hasznosak és inspirálóak lehetnek– mondta Badar-Szabó Virág, az SCA magyarországi és dél-kelet európai marketing tevékenységéért felelős marketing menedzsere

Az utóbbi, több mint két éves periódusban a kizárólag nőkből álló legénység 18 hónapot töltött a felkészüléssel és 9 hónapot a tengeren. Vér, verejték és könnyek mellett segítették az SCA csapatot abban, hogy célba érjenek, valamint számíthattak a Tork vákuumcsomagolt toalett papírjaira és erős törlőkendőire. A világ legnehezebb vitorlásversenye sikeresen befejeződött, így az SCA és globális higiéniai márkája, a Tork a legénység egyik tagjának, Liz Wardley-nak segítségével összegyűjtötte mindazt, amit a verseny során megtanultak a csapattagok:

  1. Készülj fel a legrosszabbra, reméld a legjobbat! A tervezés és a felkészülés kulcsfontosságú. Például a hajó optimális sebességének és teljesítményének elérése érdekében fontos volt az, hogy a lehető legkisebb súllyal hajózhassanak, ezért alaposan meg kellett tervezni, hogy mit vigyenek fel a fedélzetre. A felkészülési periódus során a legénység teljes körű felkészítése érdekében szélsőséges helyzeteket szimuláltak, mint például a kritikus meghibásodások. Bár a 18 hónapos felkészülési idő extrémnek tűnhet, a csapatok a munka világában is alkalmazhatják azt az elvet, amelynek értelmében a tervezés és az előkészületek segítenek növelni a csapattagok önbizalmát és fokozzák a teljesítményt.

A Tork-kal együtt kalkuláltuk ki, hogy melyik termékből pontosan mekkora mennyiségre lesz szükségünk a fedélzeten. Például, hogy hány lap vécépapír kell majd, a gurigákat nem számolva. A pontos számítások és az alapos tervezés magabiztossá tesz, úgy érzed, felkészültél mindenre” – mondta Liz Wardley.

  1. Kovácsolj előnyt a személyiségek közti különbségekből! A legénység jól ismeri minden tagjának jellemét, az erősségeket és gyengeségeket is beleértve. Azáltal, hogy a felelősségi köröket és a munkamódszereket az emberek erősségeinek figyelembevételével alakítjuk ki, ahelyett, hogy mindenkitől ugyanazt várnánk, magabiztosabbá tesszük a csapatot, ami így egészében véve jobb teljesítményre lesz képes.

Minden csapat egyénekből áll össze, ha mindenkiből külön-külön kihozzuk a maximumot, az eltérő személyiségeknek köszönhetően képesek vagyunk az egész csapatból kihozni a legtöbbet” – mondta Liz Wardley.

  1. 3. Ha probléma van, az mindenkinek a problémája! Ahhoz, hogy a csapat hatékonyan működjön, együtt közösen kell megoldaniuk a felmerülő problémákat, ahelyett, hogy halogatnák, vagy arra várnának, hogy valaki más oldja meg őket.

Mindig az a cél, hogy a hajó a legoptimálisabb állapotban legyen, készen a versenyre. Így ha felmerül valamilyen gond, kicsi vagy nagy, egyszerűen azonnal meg kell oldani. Ebben a 6 négyzetméteres világban nem létezik olyan, hogy a te problémád vagy az enyém, itt minden a mi közös gondunk” – mondta Liz Wardley.

  1. Tartsd észben, mi áll a rendelkezésedre, de légy nyitott a kreatív megoldásokra! Egyrészt a csapat nagy szakértelemmel készült, hogy optimalizáljon és személyre szabjon minden apró részletet a fedélzeten. Például az SCA csapata és a Tork közösen dolgozott azon, hogy kifejlessze a már említett, vízálló vákuumos csomagolási megoldásokat, hogy a termékek szárazak maradjanak a súlycsökkentés érdekében. Másrészről viszont, amikor a konyhapanel megsérült a verseny során, a csapat a törött részeket felhasználta arra, hogy megjavítson egy másik sérülést a hajón.

A végtelenségig optimalizálhatod a felszerelésedet és a napi rutint, de a dolgok előbb-utóbb mindenképp elromlanak. Amikor ez megtörténik, kreatívnak kell lenned és azzal dolgozni, amid van. Tanulj a helyzetből, fejlődj annak megfelelően és legközelebb már felkészültebb leszel!” – mondta Liz Wardley.

  1. 5. Határozz meg egy közös célt! A versenyzés előnye, hogy van egy tiszta és világos közös cél, amelyet a csapat minden tagja ért és a magáénak érez. Ez mindent könnyebbé tesz a problémamegoldástól a döntéshozáson át az esetleges nézeteltérések rendezéséig, hiszen mindenki egy közös célért dolgozik.

Mindenki tudja, hogy mit csinálsz és miért. Néha az sem tudatosul benned, hogy ki dolgozott melletted a fedélzeten az elmúlt néhány napban, hiszen annyira lefoglal mindenkit, amit épp csinál” – mondta Liz Wardley.

Díjat nyert a Volvo Cars Sensus kezelőfelülete

A Volvo Cars fedélzeti vezérlőrendszere elnyerte a Leginnovatívabb HMI rendszer címet a 2015. évi Car HMI Concept & Systems konferencián Berlinben.

volvo_xc90_menetproba_2015_autoaddikt_014

A díj zsűrijének értékelése szerint a Volvo Cars élen jár a HMI (Human Machine Interface, azaz gép-ember interfész) kezelőrendszerek tervezése és fejlesztése terén; döntésüket a Sensus rendszer innovatív jellegével, ösztönös kezelhetőségével, összetettségével, és biztonságos kezelhetőségével indokolták.

A Volvo Cars globális felhasználók tapasztalatait felmérő kutatások alapján kifejlesztett Sensus rendszere tudatosan és pontosan igazodik a felhasználók érzelmi és fizikai szükségleteihez, és könnyen kezelhető érintőfelületével, valamint intelligens ‘csempés’ szerkezetével újradefiniálta a fedélzeti kezelőfelület fogalmát.

A Sensus HMI megoldás egy központi érintőképernyős felületből, a vezetőt tájékoztató műszeregységből, valamint egy head-up kijelzőből (HUD) áll. A Volvo Cars a rendszer tervezése során azt az alapvető koncepciót követte, hogy bizonyos információegységek fontosabbak és időszerűbbek, mint mások.

„A Sensus interfész fejlesztése során a biztonságot, illetve a használhatóságot tudatosan, kiemelt jelentőségű szempontokként kezeltük. Ezzel az architektúrával olyan interfészt hoztunk létre, amely nem tartogat kellemetlen meglepetéseket az ügyfelek számára, és a nyugodt kezelhetőség azon érzését kínálja, amely meghatározza a Volvo márka identitását.” – mondta Dr. Thomas Müller, a Volvo Car csoport elektromos és elektronikai rendszerek fejlesztéséért felelős alelnöke.

Infravörös érzékelés

A legtöbb érintésérzékeny megoldástól eltérően a Volvo Cars ‘Sensus’ rendszere egyedülálló, infravörös érzékelő technológiát alkalmaz, amely akár kesztyűben is lehetővé teszi a rendszer vezérlését, és robusztusabb, egyben pontosabban reagáló rendszert valósít meg.

A négy csempéből álló, egyszintes menüstruktúrát, és egyetlen fizikai nyomógombot (Home) alkalmazó Sensus HMI rendszer felhasználó-centrikus logikájának köszönhetően kevesebb lépéssel működtethető, így használata során csökken a figyelemelterelés kockázata.

Opel Insignia: még takarékosabb dízelek, Apple CarPlay-t integráló IntelliLink

Erőteljes, modern és tökéletesen kapcsolódik – mostantól iránymutató újdonságokkal fut az Opel Insignia motorháza alatt és utasterében is.

opel_insignia_1_6_cdti_suttogo_dizel_002

A márka csúcstípusában először jelennek meg az új, középméretű turbódízelek: a suttogó 1.6 CDTI két teljesítményfokozata húz erőteljesen, szerény fogyasztás mellett. A lehető legjobb szórakoztatást és az optimális kapcsolódást a Navi 900 IntelliLink második nemzedéke garantálja, az Apple CarPlayjel behozva az autóba az okostelefonok világát.

Örömautózás kisebb motorral: 1.6 CDTI suttogó dízel az Insigniában

Azt, hogy kis lökettérfogatú motor teljesítménye és nyomatéka is lehet meggyőző, mostantól a márka zászlóshajójában is igazolja az új, 1,6 literes suttogó dízel két változata. A mintaszerűen élénk reakciókra, szerény fogyasztásra és nyugodt járásra kifejlesztett, 88 kW/120 LE, illetve 100 kW/136 LE leadására képes gépek az eddigi kétliteresek helyébe lépnek.

opel_insignia_1_6_cdti_suttogo_dizel_001

Hatfokozatú manuális sebességváltóval és Start/Stoppal kiegészítve az elsőként említett kivitel az elődjével azonos 11,9 másodperc alatt gyorsít nulláról százra, sőt, ötödik fokozatban 80-ról 120 km/órára növelve a sebességet még jobb is nála két másodperccel: 10,4 telik el. Fogyasztása mégis mérsékelt 3,9 liter, ami 104 g/km CO2-kibocsátásnak felel meg (a kombinált ciklus szerint, kis gördülési ellenállású gumiabroncsokkal). Az erősebb változat még lejjebb viszi ezt 0,1 literrel, 3,8 liter/100 kilométerre, így a CO2-emissziója mintaszerű 99 gramm kilométerenként, tehát a sok magánautósnak és flottaüzemeltetőnek fontos 100 grammos határ alatt marad. Csúcssebességben öt km/órával múlja felül az elődjét, 210 km/órára áll be a mutató, míg a gyorsulás nulláról százra 10,9-, 80-ról 120 km/órára 10,4 másodpercig tart. A kellemesen halk és kulturált dízelek nyomatéka egyformán 320 newtonméter 2000/percnél. A belépő ár 7.690.000 Ft, illetve 7.790.000 Ft.

IntelliLink Apple CarPlay: ilyen ma a kapcsolódás

Az új dízelek mellett örömöt szerez az Opel Insignia utasainak a szórakoztatást biztosító új IntelliLink generáció is, integrált Apple CarPlayjel. Még jobban behozza az autóba az okostelefonok világát az Opel infotainment rendszerének új generációja, hiszen először integrálható az Apple CarPlay az új Navi 900 IntelliLink rendszerbe.

opel_insignia_apple_car_play_intellilink_autoaddikt

Ez hozzáférést nyújt például sokféle alkalmazáshoz, zene és hírek hallgatására. Kijelzője és kezelőfelülete nyolccolos, színes érintőképernyő. SMS-felolvasás, audiostreaming és hangvezérlés éppúgy lehetséges az IntelliLinkkel, mint filmek és videók megnézése – ez utóbbiak persze csak az autó álló helyzetében. A navigátor több mint harminc európai ország térképét tárolja, tetszés szerint két- vagy három dimenzióban ábrázolja a területet, és hangvezérléssel is irányítható.

Teljes átrajzoláson és újragondoláson esett át a MINI Clubman koncepciója

Idén, 2015-ben a MINI továbbgondolta a Clubman sikertörténetét, teljesen új dimenzióba emelve ezzel a népszerű modellt. Szó szerint, az elegáns ruhába öltöztetett és szemmel láthatóan felnőtt karakterré érett kisautó legújabb modellgenerációja ugyanis kívül-belül jelentős növekedésen esett át, amellyel a MINI ismételten új járműkategóriába érkezett.
mini_clubman_2015_skicc_autoaddikt
„Azon szegmensben, amelyben a funkcionalitáson és a hétköznapi használhatóságon van a legfőbb hangsúly, a vadonatúj MINI Clubman példátlanul elegáns dizájnba csomagolva kínálja mindezt. Megannyi ötletes megoldás, érzelmekben gazdag kialakítás és kiváló szín-, illetve anyaghasználat gondoskodik arról az átfogó élményről, amely eleddig ismeretlen volt ebben a kategóriában” – nyilatkozta Anders Warming, a MINI tervezőrészlegének vezetője.
A vadonatúj MINI Clubman mindeközben tudatosan a prémium kompakt szegmens „legkisebb nagy modellje”, amely a klasszikus Mini tervezési alapelveit figyelembe véve a lehető legapróbb területen kínál maximális kényelmet és funkcionalitást.

Külső dizájn: felnőtt és elegáns karakter

Mindössze 32 centiméterrel hosszabb és alig 12 centiméterrel szélesebb elődjénél, a vadonatúj MINI Clubman mégis bőséges helykínálatot biztosít a fiatalos, nagyvárosi mobilitás igényeinek maradéktalan kielégítéséhez. Oldalnézetből a modell azonnal hamisítatlan erényeit helyezi előtérbe, csupán a lényegre összpontosítva. A MINI modellek klasszikus dizájnvonalai, az autó négy sarkába helyezett kerekek, az oldalkialakítás kezdeti ék alakja és a rövid túlnyúlások már álló helyzetben is a vadonatúj MINI Clubman dinamikus vezetési élményét hirdetik, miközben a kompakt járművekre jellemző arányok a hamisítatlan gokartos érzés ígéretét hordozzák. A hosszan elnyújtott tetővonal és a négy darab teljes értékű ajtó ugyanakkor a nagy utastérre és a tovább növelt funkcionalitásra enged következtetni. A letisztított felületek egyedülálló eleganciát sugallnak, miközben a hosszanti vonalak elnyújtják a karosszériát, a finom kontúrok pedig a modell dinamikus kiállását erősítik.

A LED-optikás nappali menetfény-gyűrűket viselő kör alakú fényszórók és a hatalmas, hatszög alakú hűtőrács kettőse jellegzetes MINI-arcot kölcsönöz a modellnek. Ezek a legendás MINI-ívek a magasfényű króm borításukkal valódi ékszerként ragyognak az autó elején, kiváltképp exkluzív megjelenést biztosítva. A tervezők teljesen átrajzolták az ugyancsak ikonikus MINI-részletnek számító oldalsó irányjelző-betéteket is, az irányjelző így mostantól önálló egységként, a vízszintesen elnyújtott betét síkjában kapott helyet.

Hátulnézetből a vadonatúj MINI Clubman egyszerre széles és kisportolt. A kifelé szélesedő ívek a modell stabil kiállását és a kerékjárati ívek sportos kisugárzását erősítik, amit a most először vízszintes stílusban megtervezett hátsó lámpák még tovább fokoznak.

A jellegzetesen osztott hátsó csomagtérajtó hatajtós modellé varázsolja a MINI Clubmant. A különleges megoldás elsősorban szűkös parkolóhelyeken bizonyul kifejezetten hasznosnak, hiszen igény szerint egy kisebb és egy nagyobb csomagtér-nyílás is elérhetővé válik általa, a hatalmas, egybefüggő csomagtérajtó kinyitása helyett. Az autó övvonala magasságában körbefutó króm szegély a hátsó csomagtérajtókon ér össze, a hátsó kialakítás diszkrét ékeként.

Belső dizájn: stílusos és páratlan

A vadonatúj MINI Clubman utastere a karosszériával párhuzamosan növekedett és gazdagodott. A belső tér megnövelt méretei kézzelfoghatók a letisztult, sima felületeken, miközben a modellben ülve a térérzet is bőségesebb, mint korábban. Az utastérbe lépve a vadonatúj MINI Clubman az exkluzivitás és a kifinomult stílus egészen új szintjét tárja fel.

A modell utasterének központi eleme a széles műszerfal, amely tökéletesen egészíti ki a karosszéria elegánsan sima felületeit és a belső térben is megteremti az előkelő elegancia érzését. A MINI modellek által fémjelzett, ellipszis alakú műszerfalbetét stílusos keretbe foglalja a műszerek egységét, egyúttal a műszerfal felső részének lebegő hatását kelti. Az aprólékosan kidolgozott, ízléses műszerfal a vadonatúj MINI Clubman utasterének meghatározó dizájn-eleme, amely az ajtókárpitokon és a középkonzolon is folytatódik.

Akárcsak az új háromajtós és ötajtós MINI esetében, a műszeregység a vadonatúj MINI Clubman utasterében is a kormányoszlopra költözött. A középkonzol tetején elhelyezett központi kijelző így már elsősorban szórakoztató, navigációs és információszolgáltató funkciókat tölt be.

Az optimális hétköznapi használhatóság érdekében a vadonatúj MINI Clubman tároló opciók bőséges tárházát kínálja. A számtalan ötletes megoldás és a többféleképpen állítható, illetve igény szerint teljesen síkba dönthető hátsó üléssor maradéktalanul garantálja a szegmensben elvárt funkcionalitást. Az utastér újabb látványos megoldása az önálló üléseket tartalmazó ötüléses felépítés, amely tovább növeli a modell belső terének variálhatóságát és „felnőtt” egyéniséggé emeli a jármű karakterét.

A vadonatúj MINI Clubman az „Elrejteni és feltárni” mottó alatt a visszafogott elegancia és a kreatív kitárulkozás kontrasztjával játszik. A letisztult és ízléses utastér részletei második ránézésre érdekes, rejtett extrákat tartogatnak, így többek között az olyan rekeszek és tároló egységek eltérő anyagú, kockás mintázatú díszítését is, mint a pohártartók, a kesztyűtartó és az ajtózsebek.

Színárnyalatok és kárpitdizájn, avagy minőség minden részletben

A vadonatúj MINI Clubman esetében alkalmazott színárnyalatok és kárpit-dizájnok teljesen új járműkategóriába emelik a MINI karakterét. Az elegancia, a legapróbb részletekre való odafigyelés és a magas szintű személyre szabhatósági opciók kombinációja most először alkot egységet ilyen egyedülálló formában. A vadonatúj MINI Clubman tizenkét külső fényezéssel lesz elérhető, köztük a világpremierjét tartó Melting Silver ezüstmetál és a Pure Burgundy bordómetál árnyalatokkal. Az utastérben főként a személyre szabható opciók egyedülálló kontraszt-megoldásai helyezik reflektorfénybe a különféle színárnyalatok, mintázatok és anyagok sokféleségében rejlő új dizájnnyelvezetet.

Különleges kiegészítőként mutatkoznak be a vadonatúj MINI Clubman belső terében az első ajtók dekoratív háttérvilágítású díszítő szegélyei: a „MINI Yours” opció hátrafelé elvékonyodó, rejtett dizájn-megoldásai többféle színben pompáznak. A jellegzetes felületek, az opcionálisan elérhető többszínű háttérvilágítás és a napszakhoz alkalmazkodó belső hangulatvilágítás kölcsönhatása egyedülálló atmoszférát varázsol az utastérbe.

A személyre szabhatósági opciók széles tárházát kilencféle üléskárpit gazdagítja, köztük a vadonatúj, indigókék árnyalatú Chester bőrkárpit. Átlósan varrott mintázatukkal az üléskárpitok új generációja a klasszikus „Chesterfield” díványokat idézi. A sportülések huzata így amellett, hogy a MINI brit örökségét és hagyománytiszteletét hangoztatja, a jellegzetes gyémánt-motívum kortárs autóipari újraértelmezését hordozza.

Prémium divat- és életmód-kiegészítők exkluzív kollekciója, amelyet a MINI Clubman inspirált

Tehetséges olasz tervezőkkel karöltve a MINI egy exkluzív MINI Gentleman Kollekciót is tervezett a vadonatúj MINI Clubman bevezetésével párhuzamosan, a kollekciót alkotó hat divat- és életmód-kiegészítő a legendás divatklasszikusok vonásait napjaink felkapott dizájn-megoldásaival egyesíti. A tervezők Olaszország pezsgő divatvilágából, a testre szabott és kézzel készített férfi kiegészítőkből, valamint a vadonatúj MINI Clubman-ből merítették az ihletet. Az első MINI Gentleman Kollekció egy kalapból, egy pár napszemüvegből, egy pár cipőből, egy táskából, egy parfümből és egy borotválkozó készletből áll. A vadonatúj MINI Clubman jellegzetes dizájnnyelvezete, anyaghasználata, színárnyalatai és egyes részletei mind visszaköszönnek a különleges kollekció darabjain, amelyeknek köszönhetően újabb taggal bővült a MINI ikonikus kiegészítőinek palettája.

Formula E csapatot indít a DS és a Virgin Racing

A Formula-E sorozatban versenyző Virgin Racing csapat részéről Sir Richard Branson, a DS részéről pedig Yves Bonnefont vezérigazgató voltak jelen azon a ceremónián, melynek során bejelentették, hogy a két társaság partneri szerződés keretében közösen indítja a DS Virgin Racing csapatot a FIA 2015-2016-os Formula-E szezonjában.

virgin_racing_ds_egyuttmukodes_autoaddikt

Az együttműködési szerződés értelmében a DS Motorsport egysége szállítja a közös csapat számára a versenyautóval kapcsolatos kutatási és fejlesztési tapasztalatot és szaktudást. A Virgin Racing Engineering stratégiájával összhangban a márka átadja a csapatnak a magas szintű versenyzéshez és a bajnokság megnyeréséhez alapvetően szükséges versenytapasztalatokat, koncepcionális és szervezési ismereteket.

A szerződéssel kapcsolatban Alex Tai, a Virgin Racing Team vezetője a következőket fejtette ki : „A DS-szel kötött együttműködésünk nem csupán két különleges márka szövetsége, hanem egyértelmű kifejezése annak, hogy csapatunk meg akarja nyerni a FIA Formula-E bajnokságát. Másrészt tanúskodik arról a törekvésünkről is, hogy élen járjunk a Formula-E-ben alkalmazott úttörő technológiai megoldások terén, amelyeket hamarosan az utcai autók fejlesztésében is felhasználhatunk”.

A Virgin csoport alapítója, Sir Richard Branson hozzátette : „Rendkívül nagy öröm számomra, hogy a Virgin Racing olyan komoly partnert talált, mint a DS. A Formula-E az első szezonban izgalmas, látványos, nézőbarát versenyeket hozott, melyek során gyakorlatilag minden csapat nyert. Izgatottan várom a folytatást a második szezonban, immáron új partnerünkkel, a DS-szel – célunk, hogy még több bajnokságot nyerjünk együtt. Boldog vagyok, hogy a Virgin Racing ilyen komoly szerepet játszhat a Formula-E egyik legfontosabb feladatában : abban, hogy nagy autómárkákat nyerjen meg az autósport számára, mégpedig azért, hogy az itt alkalmazott fejlesztéseket idővel azokban az autókban is fel tudjuk használni, amelyeket a mindennapokban vezetünk. Ez az együttműködés minden bizonnyal sikertörténet lesz, az autósportban is, de az elektromos autók fejlesztése tekintetében is”.

Yves Bonnefont, a DS vezérigazgatója így nyilatkozott : „A DS szerepvállalása a Formula-E sorozatban, illetve a Virgin Racinggel folytatott együttműködése tökéletesen tükrözi a márka pozícióját. Teljes mértékben közösséget tudunk vállalni a Formula-E értékeivel : az avantgárd technológiai megoldásokkal és a közönségbarát attitűddel. A versenyek során szerzendő tapasztalataink pedig kulcsfontosságúak lesznek a saját ügyfeleinket szolgáló technológiai eljárások fejlesztésében”.

LEGFRISSEBB

Újragondolja az elektromos autók töltését a Mercedes-Benz

0
A Mercedes-Benz új lendületet ad az elektromos kishaszongépjárművek piacának Közép-Európában: a vállalat az E.ON-nal kötött megállapodás keretében minden eddiginél személyre szabottabb és egyszerűbb e-mobilitás...

Visszatért a Ferrari Testarossa

TESZTJEINK