Főoldal Blog Oldal: 504

Ford Transit 2.2 TDCi L4H3 Jumbo Trend teszt

Mára feleslegessé vált vitatni, hogy a magyarországi (és mellé a nemzetközi irányokban is) kishaszonjármű-értékesítések oroszlánrészéhez a Ford járul hozzá jelentősen.

ford_transit_l4h3_jumbo_001

Kiváltképp amióta önálló almárkaként funkcionál a Transit, a becélzott vásárlórétegnek talán könnyebb választási lehetősége nyílik a ténylegesen kihasználható funkciók felsorakoztatása mellett dönteni. Igaz, a számtalan típusjelzés (Connect, Custom, stb.) némelyekben akár kisebbfajta kavarodást is előidézhet, de el kell fogadnunk, hogy a felhozatal és kínálat annyira komplex, hogy egész egyszerűen szükség volt az elkülönítő jelölésekre.

ford_transit_l4h3_jumbo_003

Tesztünk főszereplője jelen esetben a Ford Transit jelenleg elérhető legnagyobb rakfelületével, nem kevesebb, mint 15.1 m3 tiszta pakolhatósággal rendelkező versenyzője. Közel 7 méteres hossza (6704 milliméter) ellenére egybehangzóan állítjuk: nem ördöngösség a kezelhetősége, manőverezhetősége, bár sokakban ellenérzést keltenek a szélsőséges paraméterek.

Külsőség, belsőség

Mivel a Ford Transit ágazata korábban már egyöntetűen megkapta a jelenleg a márkára jellemző arculatot, ezért nem meglepő, hogy a tesztautó is ilyen köntösben érkezett: hatalmasnak ható, hangsúlyos hűtőmaszkkal, elhúzott vonalvezetésű fényszórókkal, modern formaiságot sugalló tálalásban. A Ford Transit egyike azon kevés kishaszonjárműveknek, melyek révén a szemlélődőnek nem a rakodás, a nyers munkavégzés jut eszébe elsősorban (persze ez nyilván beállítottság kérdése is lehet), hanem az esztétikum, a dizájn. Némi túlzással persze, hiszen a Ford Transit elsődleges célja nem a szemkápráztatás a szó szoros értelmében véve, hanem a kihasználhatóság, praktikum. Amolyan elsődleges célszerszámként legyen jelen tehát a vállalkozásban.

ford_transit_l4h3_jumbo_002Az oldalvezetés lényegre törő, a gigantikus méretek itt ötlenek szembe először, a dupla, kétoldali tolóajtó a munkabarát környezetre enged következtetni, ráadásul hatalmas méretűek, jelentős a szélességük, vagy ha jobban tetszik: hosszuk. A magasság 2746 milliméter, tehát a Ford Transit ezen verziójával aligha fogunk tudni átlagos, legfeljebb valamivel 2 méter feletti magasságkorlátozott parkolóházakba beállni, itt már a teherporta lesz a nyerő; de hát ugyebár valamit valamiért.

Hátulról a szokásos Transit-látvány fogad, a C oszlopokra húzott, szintén méretes helyzetjelző lámpatestek adják meg a fő hangsúlyt, a sima, egyszínű felületek harmóniáját mindössze az erősített, ellenálló műanyagból kialakított fellépős lökhárító töri meg.

Mi lenne a lényeg? Természetesen az, hogy mennyire céleszköz

ford_transit_l4h3_jumbo_004Nézzük a Ford Transit Jumbo verziójának origóját, azaz a pakolhatóságot! A hátsó dupla ajtók teljesen kihajthatóak, így ugyan eltakarják a helyzetjelzőket, viszont felirat figyelmeztet arra, hogy az elakadásjelző háromszöget helyezzük ki megfelelően látható helyre. A belső burkolat a padlót tekintve csúszásgátlós műanyag, ez a felület hajlamos ugyan a fokozott szennyeződésre (lábnyomok sáros időben), de hatásosan és könnyedén tisztítható. A gyártó a beltér falaira vékony faburkolatot illesztett, ezek patentosak, darabokból állnak, így konkrétan testre szabható a karcok, belső horpadások elleni védelem. A Ford Transit tesztautó esetében viszont biztosra mentek, a plafon és a választófal kivételével minden rész megkapta a védelmet.

ford_transit_l4h3_jumbo_008

15.1 köbméter hatalmas tér, ennek megfelelően szinte mindent képes elnyelni a Ford Transit Jumbo. Alapvetően itt térnénk ki arra, hogy a Jumbo elnevezés nem a nagyságot, vagy a rakodótér méretét hívatott kifejezni, hanem a felépítményre utal. A kettős oldalajtó kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy szűk helyre beparkolva is könnyed maradhasson az áruk mozgatása, de akkor is hathatós segítséget nyújt, amikor mondjuk a beltér már annyira ki van aknázva, hogy néhány, a pakolásból kimaradt dobozt már csak oldalt tudunk behelyezni.

ford_transit_l4h3_jumbo_007

Mindezek mellé nagyszerű megoldásokkal is találkozhatunk még pluszban, mint például az ajtók közelébe applikált kapaszkodók, így a viszonylag magasra pozícionált padlólemezre, akár csúszós időben is – remekbeszabott a fellépés. A 2746 milliméteres szélesség egyébként szintén jelzi, hogy a Ford Transit gyomra ténylegesen a legkülönfélébb profilú csomagot, rekeszt, ládát, raklapot, egyebet képes elnyelni, mindenféle különösebb kompromisszum nélkül. Bár csekély mennyiségű és méretű árút szállítottunk az autóban, a benyomások mégis mindvégig pozitívak maradtak e téren is.

Több, mint 1 tonna tiszta terhelhetőséggel

Egészen biztos, hogy a Ford Transit Jumbo kivitele akkor érzi jól magát leginkább, ha a valamivel több, mint 1 tonnás teherbírás ki van aknázva teljesen. Nyilván ilyenkor a stabilitás és az útfekvés még inkább optimalizált lesz, bár erre sem volt igazán panasz, főként, hogy jeges-szeles útviszonyok közt autóztunk Szentendre lankái közt.

ford_transit_l4h3_jumbo_009Az előző Ford Transit hasonló méretekkel-paraméterekkel bírt, viszont a felszereltség eléggé puritánnak tűnt a cikkben szereplő Trend felszereltségű modellhez képest: az enteriőr a már megszokottak mellett tartalmazott tolatóradart, tolatókamerát (utóbbi a belső tükörbe integrálva), valamint navigációs rendszer is. Érdekes egyébként, hogy ezeket a manapság elengedhetetlen kiegészítőket – főként ekkora méretekkel, és hatalmas holtterekkel felruházott kisteherautók esetében – csakis extra opciós kiegészítőkként lehet beszerezni a Ford Transit modellekhez, így mindenképp javasoljuk, hogy kizárólagos választás tárgyát képezzék ezek.

A paraméterek tekintetében kifejezetten takarékosnak számít

ford_transit_l4h3_jumbo_0062198 cm3 összlökettérfogatú gázolajos egység dolgozott a tesztelt Ford Transit orrában, 155 lóerős maximális teljesítménnyel (3500 percenkénti fordulatszám), 385 Newtonméteres csúcsnyomatékkal (1600-2300 percenkénti fordulatszám). Az imént közölt adatokból is jól látszik, hogy a Ford Transit ezzel a hajtáslánccal szerelve fürgének is titulálható, az alacsonyra tett, alsó nyomatékküszöb jól kihasználja a hatsebességes váltó sebességfokozatainak áttételezését, melyek megfelelően hosszúak magasabb tartományokban; ugyanakkor az egyes és kettes fokozatok kifejezetten rövidek, így sikerült a gyártónak optimalizálni a nagyobb terhelés által létrejövő gátló tényezőket. Mint minden Ford kishaszonjárműnél, itt is könnyedek az indulások, a kuplungpedál felengedésével automatikusan nő a fordulatszám, így elkerülhető a nem kívánt lefulladások nagy része gázadás nélkül is.

ford_transit_l4h3_jumbo_010

Mivel – ahogyan említettük is feljebb – csekélyke terheléssel fogtuk próbára a Ford Transit-ot, tényleges adataink nincsenek annak tekintetében, hogy mondjuk 1 tonna hasznos terheléssel hogyan veszi az akadályokat az autó. Vegyes, úgy 60 százalékban városi, 40 százalékban országúti felhasználási profil mellett 7.3 literes átlagot mért a fedélzeti számítógép, ami nem rossz arány; ez az érték tisztán 90 kilométer/órás tartott sebesség mellett 5.8 literig volt redukálható folyamatos haladás mellett. Úgy gondoljuk, hogy teljes terheléssel plusz 3-3.5 liter lehet a reális, tehát átlagolva 10 liter körül kell számolnunk vegyes üzemanyag-fogyasztás tekintetében, ami teljesen korrekt megközelítést jelent.

ford_transit_l4h3_jumbo_005

A Ford Transit árazása, felszereltségi szintjei, egyéb részletek IDE kattintva érhetőek el.

2014 Ford Transit 2.2 TDCi L4H3 Jumbo specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 2198 cm³

Maximális teljesítmény: 155 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 385 Nm @ 1600-2300 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 6704 mm

Szélesség: 2025 mm

Magasság: 2746 mm

Tengelytáv: 3750 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 2306 kg

Megengedett össztömeg: 3410 kg

Raktér mérete: 15100 liter / 15.1 m³

Üzemanyagtartály mérete: 72 liter

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.3 l/100 km

Országúti: 5.8 l/100 km

Vegyes: 7.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.2 l/100km

Országúti: 7.3/100km

Vegyes: 8.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 212 g/km

Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston TechnologyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI

A Ford és az intelligens mobilitás

A Ford ismertette Intelligens Mobilitás tervét, amely innovatív eszközökkel segít abban, hogy a vállalat új szintre lépjen a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan közlekedő autók, a vásárlóknak nyújtott élmény és a ‘big data’ adatfeldolgozás területein.

ford_logo_napimagazin

Idén, tehát 2015-ben 25 globális kísérlet veszi kezdetét, s ezek során a Ford olyan új ötleteket tesz próbára, amelyek segíthetnek megoldani a közlekedés egyre komolyabb kihívásait; az így szerzett tapasztalatok nagyban befolyásolják majd a vállalat jövőbeli befektetéseit. A Ford elnök-vezérigazgatója, Mark Fields Las Vegasban, a 2015-ös Nemzetközi CES szakkiállításon megrendezett vitaindító előadáson ismertette a kísérleteket, amelyek közül hét projekt Európában indul útjára. A londoni programok a “Városi autózás – igény szerint”, az “Adat-alapú biztosítás”, a “Dinamikus iránytaxi” és a “Problémamentes parkolás”. A németországi “Ford autómegosztás” program már több mint 50 német városban működik.

A 2015-ös Szórakoztató Elektronikai Szakkiállításon a Ford bemutatta, hogy az innovatív szemléletet nem csupán modern, új járműveinek fejlesztéséhez használja fel, hanem a világ gondolkodásmódjának megváltoztatására is, ami segítséget jelenthet napjaink egyre komolyabb közlekedési kihívásainak legyőzéséhez. A vállalat ebből az alkalomból ismertette első Intelligens Mobilitás tervét, amely innovatív eszközökkel segít abban, hogy a vállalat új szintre lépjen a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan közlekedő autók, a vásárlóknak nyújtott élmény és a ‘big data’ adatfeldolgozás területein. A Ford emellett 25 olyan mobilitási kísérletét is közzétette, amelyeket idén indít a világ különböző pontjain, hogy tesztelje új közlekedési elképzeléseit. Ezek révén nemcsak még jobb és sokoldalúbban használható autók születhetnek, hanem egy újszerű társadalmi együttműködés is, ami minden résztvevő számára előnyt jelent.

“Bár ezen a rendezvényen bemutatjuk egymással kommunikáló autóinkat és az önállóan közlekedő járművek terveit is, de valójában ennél is komolyabb szándékkal jöttünk el a CES szakkiállításra.” – fogalmazott Mark Fields, a Ford elnök-vezérigazgatója Las Vegasban, a globális szórakoztató elektronikai vásár alkalmából rendezett vitaindító előadáson. “Üzleti tevékenységünk minden szegmensében meghonosítjuk az innovációt, hogy termékeink mellett mobilitást is kínálhassunk – s ezzel alapvetően átformáljuk a világ szemléletét, ahogyan az alapítónk, Henry Ford is tette 111 évvel ezelőtt.”

25 globális mobilitási kísérlet

A Ford Intelligens Mobilitás tervének első lépéseit 25 kísérlet testesíti meg: kilenc Európában és Afrikában, nyolc Észak-Amerikában, hét Ázsiában és egy Dél-Amerikában. Minden kísérlet annak felmérésére szolgál, hogy a fogyasztók mit várnak majd el a jövő közlekedési rendszereitől.

“Olyan világot képzelünk el, ahol a járművel beszélnek egymással: ahol az autósok és járművek a torlódások elkerülése érdekében kommunikálnak a város infrastruktúrájával, ahol a járművek megosztása általános gyakorlat; s ahol a mindennapos közlekedésre sokféle lehetőség kínálkozik.” – mondta el Fields. “A most kezdődő kísérletek vadonatúj közlekedési és mobilitási megoldásokhoz vezetnek majd, méghozzá már a következő 10 évben.”

A 25 kísérlet négy világméretű megatrendre épül: a robbanásszerű népességnövekedésre, a középosztály szélesedésére, a levegőminőséggel és a közegészséggel kapcsolatos aggodalmakra, valamint a fogyasztók szemléletének és prioritásainak változására. Mindezek komoly kihívások elé állítják napjaink közlekedési modelljét, és korlátozzák a személyi mobilitást, különösen a nagyvárosi környezetben. A 25 kísérletből 14 a Ford vezetésével zajlik, és 11 kutatási projekt a vállalat Innovatív Mobilitás Versenysorozat részét képezi.

Londoni kísérletek

London lesz a helyszíne a Ford néhány kísérleti projektjének, amelyek újszerű ötletekkel – például autómegosztással, parkoltatással, illetve iránytaxikkal – keresnek megoldásokat a sűrűn lakott városi területeken kialakuló forgalmi dugókra. A Ford azt is bejelentette, hogy kibővíti Németországban futó autómegosztási programját. A német Ford márkakereskedők szövetsége, az FDH GmbH és a DB Rent alkotta közös vállalat az első olyan autómegosztó formáció, ami mögött egy autógyár áll, s ami a márkakereskedésekre alapozva alkot országos hálózatot.

“A Fordnál hiszünk abban, hogy az okosabb megoldások az egész világ számára előnyt és haladást jelenthetnek. Gondolkodásmódunk és viselkedésünk átformálása, valamint a tudatos együttműködés alapvető fontosságú az emberek és a gazdaság mobilitásának fenntartásához.” – avat be Barb Samadzich, a Ford Európa általános vezérigazgató-helyettese. „Igencsak valószínűtlen, hogy a mobilitás minden problémájára ugyanaz a megoldás vonatkozhatna. Jelenleg a kutatási fázisnál tartunk, vagyis különféle ötleteket tesztelünk és finomítunk, s ha azok működőképesnek bizonyulnak, olyan megoldásokká fejleszthetjük őket, amelyek mindannyiunk javát szolgálják majd.”

A Londonban folyó kísérletek:

Városi autózás – igény szerint: Annak felmérése szolgál, hogy mi szükséges egy kiváló minőségű, sokkal rugalmasabb, integrált autómegosztó rendszerhez, ami megfelel a nagyvárosi munkába járók igényeinek. A jelenleg kísérleti tesztfázisban működő projekt nulla károsanyag-kibocsátású Focus Electric és alacsony fogyasztású Fiesta 1.0 EcoBoost autói egy alkalmazáson vagy telefonos ügyfélszolgálaton keresztül foglalhatók le. A hét minden napján, napi 24 órában rendelkezésre álló autókat okostelefonos alkalmazás vagy tagsági kártya nyitja. A percalapú díjszabás magában foglalja az üzemanyag-költséget, a biztosítás díját, sőt még a nagyvárosok dugódíját is

Adat-alapú biztosítás: Az egyéni autóhasználat folyamatos figyelése révén személyre szabott biztosítási ajánlatot generál, csökkentve ezzel a biztosítási költségeket. A felhasználó egy okostelefon alkalmazásával a távolból is ellenőrizheti járművének helyzetét, az üzemanyag szintjét és az autó egyéb adatait. Az összesített információk segítségével előre megjósolhatók a lehetséges forgalmi torlódások, és a helyi hatóságok könnyebben biztosítják a forgalom szabad áramlását is

Dinamikus iránytaxi: Új személyszállítási szolgáltatás, ami meghatározott pontok közt közlekedik. Kényelmesebb, mint a busz, olcsóbb, mint a taxi, csak akkor kell fizetni, amikor ténylegesen használja az ember – vagyis minden szempontból költséghatékony közlekedési mód.

Problémamentes parkolás: Egy helyi önkormányzattal közösen fejlesztett rendszer, amiben egy új okostelefonos alkalmazás segíti az autóst a számára megfelelő helyzetű (és méretű) pakolóhely megtalálásában a célállomásnálEgy a Ford által támogatott felmérés során a megkérdezett európai autósok 56 százaléka azt válaszolta, hogy fontolóra venné egy autómegosztó rendszer használatát.* A felmérésből az is kiderült, hogy egy közösen használt autó 13 másik járművet képes helyettesíteni a közúti forgalomban,** és az Európai Bizottság jelentése szerint az Európai Unióban évente mintegy 100 milliárd eurós költséget jelentenek a forgalmi dugók.

A Ford a kiállításon a már jelenleg is kapható, részben önálló működésre képes járműrendszereit is bemutatta, s a látogatók a jelenleg fejlesztés alatt álló, önállóan közlekedő autókat is megismerhették.

“Már ma is gyártunk és forgalmazunk részben önállóan működő autókat, amelyek szoftverek és érzékelők segítségével képesek beállni a párhuzamos és merőleges parkolóhelyekre, tartják a forgalom ritmusát, vagy vészhelyzetben automatikusan fékeznek.” – mutat rá Raj Nair, a Ford globális termékfejlesztési alelnöke. „A jövőben a Ford önállóan közlekedő járműve is elkészül majd, nagyon komolyan vesszük egy ilyen autó kifejlesztését és forgalmazását.”

A Ford részben önálló működésre képes járműrendszerei közt ma már megtalálható a sávtartó asszisztens, az adaptív sebességtartó automatika, a Gyalogosészlelő rendszerrel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer, az aktív parkolóasszisztens, a Közlekedési Tábla Felismerés, a tolatókamera, az automatikus távfény és az esőérzékelő ablaktörlő – hamarosan pedig a Forgalmi Torlódás Asszisztens is megjelenik. A teljesen önállóan működő Ford Fusion Hybrid közúti tesztelése jelenleg is folyik. A járműben ugyanazok a részlegesen önállóan működő technológiák találhatók, amelyek a napjainkban kapható Fordokban is elérhetők, s az autó emellett négy LiDAR érzékelő segítségével valós idejű, háromdimenziós képet alkot környezetéről. A jármű a LiDAR szenzorok révén érzékeli a körülötte megjelenő tárgyakat, és fejlett algoritmusokkal képes előre kiszámítani az úton megjelenő autók és gyalogosok mozgását.

“Számunkra nem az a legfontosabb, hogy piaci igényt gerjesszünk az ilyen autókkal kapcsolatban, vagy hogy versenybe szálljunk az első önállóan működő autó megalkotójának járó dicsőségért.” – árulta el Fields. “Mi arra törekszünk, hogy elkészítsük az első, önálló közlekedésre képes Ford-modellt: egy elérhető árú, sorozatgyártású autót, ami valóban megszépíti vásárlóink életét.”

“Henry Ford arra tanított minket, hogy a jó üzlet alapja a kiváló termék és a tisztességes haszon.” – tette hozzá Fields. “A jó üzlet emellett a világot is jobbá teszi – és ez az, ami nap mint nap ösztönzést jelent számunkra.” 

A Ford önállóan közlekedő járművei

“Ezek a kutatási projektek jól szemléltetik a Ford szándékát, hogy innovatív megoldásaink túlmutassanak az általunk gyártott autóko.,” – mutat rá Erica Klampfl, a jövőbeli mobilitás kutatásáért felelős manager. “Pénzt és energiát fektetünk a kutatásokba, a partneri kapcsolatokba, a technológiába és az új üzleti modell kifejlesztésébe, hogy biztonságos és megfizethető közlekedési megoldásokat alkothassunk, amelyek csökkentik a forgalmi torlódásokat, mérséklik a károsanyag-kibocsátást, és lerövidítik a mindennapos autózással töltött időt.”

Az Innovatív Mobilitás Versenysorozatot a Ford olyan újítók és fejlesztők számára hozta létre, akik megoldásokat kínálhatnak Anglia, Portugália, Észak- és Dél-Amerika, Afrika, India, Kína és Ausztrália sajátságos közlekedési problémáira. Az első, londoni megmérettetésre több mint százan jelentkeztek, s a fődíjat az ApplyParking nevű alkalmazás nyerte, aminek segítségével az autós áttekintheti a parkolóhelyek térképeit, kifizetheti a dugódíjat, sőt az elektromos autók töltőállomásait is megtalálja.

Működésének első 12 hónapja alatt a Ford Carsharing program 55 német nagyvárosban és több mint 100 helyszínen – köztük kisvárosokban és falvakban is – népszerűvé vált. Ha az ügyfelek regisztrálnak egy Ford márkakereskedésben, utána már okostelefonos alkalmazással, interneten vagy telefonhívással is foglalhatnak maguknak autót a Flinkster 3600 járműve közül, a Ka kisautótól egészen a Transitig. Az elmúlt hónapokban már az első fél év átlagánál kétszer több foglalást regisztráltak.

BMW: több, mint kétmillió jármű értékesítése 2014-ben

A BMW Group több, mint kétmillió járművet adott át ügyfeleinek 2014-ben, amely immáron sorozatban a vállalatcsoport negyedik rekord teljesítményű éve.

bmw_i8_top_gear

Összesen 2 117 965 értékesített BMW, MINI és Rolls-Royce modellel ez a BMW Group történetének eddigi legsikeresebb éve (2013-ban összesen 1 963 798 járművet értékesített világszerte a vállalat, amely 7,9%-os növekedést eredményezett 2014-ben). A vállalatcsoport mindegyik márkája erős eladási mutatókkal zárta az évet, decemberben összesen 215 217 értékesített modellel. Ez 15,2%-os növekedés az előző decemberi 186 786 járműhöz képest.

„Nagy örömmel tölt el, hogy sikerült elérnünk a célunkat, hogy 2014-ben átlépjük a kétmilliós értékesítési határt, amely abszolút új rekord a BMW Group történetében” – mondta Ian Robertson, a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja. „A vállalat a tavalyi évben folyamatos növekedést produkált az összes kiemelt régióban. Új modelljeink, mint a BMW X4 és a BMW 2-es Active Tourer kiválóan szemléltetik, hogy képesek vagyunk új kategóriákban új ügyfelek bizalmát elnyerni. A BMW i3 és a BMW i8 töretlen népszerűsége pedig egyértelműen bizonyítja, hogy „born electric” stratégiánk bevált és működik. Azon leszünk, hogy 2015-ben tovább építkezzünk ezekre a nagyszerű sikerekre” – fogalmazott Ian Robertson.

2014 a BMW márka történetének eddigi legsikeresebb éve volt. Világszerte összesen 1 811 719 értékesített modelljével 9,5%-os növekedést ért el az előző évben eladott 1 655 138 autóhoz képest. Decemberben újabb havi rekordot regisztrált a márka: a 177 954 gépkocsi 14,2%-kal több, mint az előző év hasonló időszakában értékesített 155 835 modell.

A típus első teljes piaci évében 27 933 BMW 2-es Coupé-t adott át ügyfeleinek a BMW, miközben a BMW 2-es Active Tourer-ből a piacon töltött eddigi három hónapja alatt 13 091 darab kelt el. A kategóriája éllovasának számító 3-as sorozat újfent rekord évet ért el 2014-ben 476 792 eladott modellel (az előző évben ez a szám 467 672 volt, ami kereken 2%-os növekedés). Tavaly összesen 119 580 darab 4-es BMW talált gazdára. A BMW 5-ös sorozata, amely szintén világszerte vezető modell a szegmensben, tavaly 1,7%-os növekedést ért el összesen 373 053 eladott autóval (előző év: 366 992 modell). A piacon júliusban debütált BMW X4-ből 21 688 példányt adott át ügyfeleinek a BMW, miközben a vadonatúj, harmadik generációs BMW X5 37,4%-os növekedéssel zárta az évet (147 381 eladott gépkocsi az előző évben értékesített 107 231 darabhoz képest).

2014-ben körülbelül 17 800 ügyfél vehette át innovatív BMW i modellje kulcsait. Globálisan 16 052 BMW i3-at értékesített a gyártó, amelynek közel háromnegyedét az év második felében produkálta a modell, miután késő tavasszal számos jelentős régióban, köztük az Egyesült Államokban is beindult a BMW i3 értékesítése. Nyári debütálása óta a BMW összesen 1741 BMW i8 modellt adott át ügyfeleinek világszerte.

A BMW i járművek nagy sikerére való tekintettel a bajor gyártó tovább bővíti a forradalmian innovatív autók gyártását. „Lipcsei üzemünk gyártósora rendkívül rugalmas, így tovább növeljük a BMW i8 modell gyártási kapacitását annak érdekében, hogy csökkentsük az ügyfelek várakozási idejét. Eközben több mint 100 BMW i3 modell gördül le a gyártósorról minden egyes nap. A BMW Group a világon az első autógyártó vállalat, aki ilyen jelentős mennyiségben képes az innovatív szénszál-erősítésű műanyag autóipari alkalmazására sorozatgyártott modelljeiben, ezen autók világméretű sikertörténete pedig önmagáért beszél” – nyilatkozta Harald Krüger, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja.

Annak ellenére, hogy a MINI 2014-ben generációváltáson esett át, a márka éves értékesítési adatai megközelítik a 2013-as rekord eredményeket: 302 183 átadott autójával a MINI mindössze 1%-os csökkenést produkált a 2013-ban világszerte eladott 305 030 modellhez viszonyítva. Peter Schwarzenbauer, a BMW AG igazgatótanácsának MINI, BMW Motorrad és Rolls-Royce márkákért felelős tagja különösen elégedett a MINI évzáró teljesítményével. „17,2%-os növekedésével a MINI történetének eddigi legerősebb utolsó negyedévét produkálta 2014-ben (94 624 értékesített gépkocsi az előző év hasonló időszakában átadott 80 748 modellhez képest). 20,7%-os növekedésével a december is új havi rekordnak számít 36 773 MINI-vel (2013 decemberében ez a szám 30 455 volt). Amióta minden piacon elérhetővé vált a MINI harmadik generációjának 3-ajtós és 5-ajtós változata, a márka nagyon erősen teljesít” – így Peter Schwarzenbauer. Decemberben a 3-ajtós MINI-ből 16 418 fogyott, ami 33,9%-os növekedés az előző decemberi 12 262 modellhez viszonyítva, miközben az év utolsó hónapjában máris 6954 MINI-ügyfél vette át 5-ajtós kedvence kulcsait. 106 995 értékesített járművel a MINI Countryman 5%-os növekedést produkált (előző év: 101 897 eladott modell). A 2014-ben összesen eladott 15 567 MINI Paceman 6%-os emelkedést mutat a 2013-ban átadott 14 687 modellhez képest.

A Rolls-Royce Motor Cars sorozatban ötödik rekord évét könyvelheti el összesen 4063 darab értékesített járművel (2013-ban ez a szám 3630 volt, ami 11,9%-os növekedést jelent) 2014-ben, amely a márka 111 éves fennállásának eddigi legmagasabb éves értékesítési mutatója. „A Rolls-Royce világszerte erős volt 2014-ben, a legtöbb régióban kétszámjegyű százalékos növekedést produkálva egy év alatt. Eme kivételes növekedés azt jelenti, hogy 2009 óta több mint megnégyszereződött az átadott járművek száma” – mondta Peter Schwarzenbauer. Novemberi debütálását követően erős rendelési adatokkal kezdett a Ghost Series II, miközben töretlen népszerűség övezi a Wraith kupét. A Phantom továbbra is a vállalat zászlóshajója.

A BMW Motorrad sorozatban negyedik rekord évét zárta tavaly, története során most először több mint 120 000 értékesített robogóval és motorkerékpárral, amely körülbelül 7%-ös növekedést jelent. A pontos adatokat hétfőn teszi közzé a gyártó.

A BMW Group mindegyik régióban növekedést ért el 2014-ben

Európában összesen 913 803 BMW és MINI modellt értékesített a vállalatcsoport 2014-ben, amely a 2013-ban elért 858 990 modellhez viszonyítva 6,4%-os emelkedést jelent. Tavaly mindegyik európai piacon növekedést produkált a gyártó. A BMW Group hazai piacán, Németországban az értékesítési adatok 1,7%-kal nőttek az év során összesen 273 433 eladott autóval (2013-ban ez a szám 268 838 volt). A régió második legnagyobb piacán, Nagy-Britanniában 8,4%-os emelkedéssel zárt a gyártó (2014-ben 204 749, 2013-ban 188 837 értékesített modell). Franciaországban összesen 67 449 BMW-t és MINI-t adott át ügyfeleinek a vállalatcsoport, ami 5,3%-os növekedésnek felel meg (előző év: 64 082 jármű).

656 395 értékesített BMW és MINI modellel a BMW Group Ázsiában 13,8%-os növekedést produkált 2014-ben (előző év: 576 616 autó). Eme nagyléptékű emelkedés a decemberi értékesítési adatokban is megmutatkozik: összesen 61 295 átadott jármű az év utolsó hónapjában (előző decemberben ez a szám 54 546 volt), ami 12,4%-os emelkedés. Kínában 455 979 BMW és MINI modellt értékesített a gyártó tavaly, ami 16,7%-os emelkedés a 2013-as 390 713 átadott járműhöz viszonyítva. Dél-Koreában szintén erős növekedést regisztrált a BMW Group, itt 46 400 járművet értékesített az előző évben mutatott 39 558 átadott autó után, ami 17,3%-os növekedésnek felel meg.

Az amerikai kontinensen 3,9%-os növekedéssel zárt a gyártó (2014-ben összesen 481 056 eladott jármű, ez a szám 2013-ban 462 891 volt). Tavaly újfent az Egyesült Államok bizonyult a régió vezető országának összesen 395 850 eladott modellel (előző évben 375 782), ami 5,3%-os emelkedés az eladásokban. Kanada szintén pozitív mérleggel zárt, 1,2%-os növekedéssel: a gyártó itt 38 188 járművet értékesített tavaly, míg egy évvel azelőtt 37 723-at. Mexikóban 6,5%-kal növekedtek az eladások, összesen 14 902 eladott járművel (ez a szám 2013-ban 13 992 volt).

A Közel-Keleten is kétszámjegyű százalékos emelkedést produkált a gyártó összesen 30 148 eladott BMW és MINI modellel 2014-ben, amely 22,6%-os emelkedés az előző évben értékesített 24 596 járműhöz képest. Decemberben 30,4%-os növekedést ért el a BMW Group a régióban 2511 eladott autóval (2013 decemberében ez a szám 1926 volt).

A BMW Group értékesítései 2014 decemberében és az egész 2014-es évben:

  2014. december 2013. decemberhez képest 2014-ben 2013-hoz képest
BMW Group autók 215 217 +15,2% 2 117 965 +7,9%
BMW 177 954 +14,2% 1 811 719 +9,5%
MINI 36 773 +20,7% 302 183 -0,9%
Rolls-Royce 490 -1,2% 4063 +11,9%

Hosszú Katinka átvette új Audi Q5-ösét

Az Audi meghosszabbította együttműködését a többszörös világ- és Európa-bajnok úszónővel.

hosszu_katinka_audi_q5_002

Hosszú Katinka a múlt héten vehette át új autóját, egy 190 lóerős 2.0 TDI quattro daytona-szürke metál Audi Q5-öt Mátrabérci Sándortól, az Audi márkaigazgatójától. Az ünnepélyes átadáson részt vettek Gyárfás Tamás, a Magyar Úszó Szövetség elnöke, Szabó Tünde a Magyar Úszó Szövetség főtitkára és Hargitay András utánpótlás-kapitány.

Az Audi és az ‘úszókirálynő’ együttműködése 2013 decemberében indult, amikor a négykarikás márka egy Audi A3-at biztosított Katinkának és ezzel segítve őt a felkészülésben.

hosszu_katinka_audi_q5_008

“Egy sikeres sportoló és egy sikeres márka közös együttműködése folytatódik tovább. Azért esett a választás az Audi Q5-re S Line felszereltséggel, mert megjelenésében és dinamikájában is olyan sportos modell, amely a leginkább megfelel egy kiváló sportoló mobilitásának biztosításához. Az Audi SUV modellje átgondolt, kifinomult technikái olyan hagyományos értékek ötvözetét adják, mint az intelligencia, a kényelem és az erő.” – mondta Mátrabérci Sándor az Audi márkaigazgatója. A négykarikás márka rendkívül büszke arra, hogy Katinka partnere lehet és reméli, hogy tovább segíti őt sikereiben.

hosszu_katinka_audi_q5_007

Hosszú Katinka, vagy ahogy legutóbbi sikerei után becézik: Iron Lady, több rangos elismerést kapott az elmúlt hónapokban, hiszen ő lett Európa legjobb női úszója a kontinentális sportági szövetség (LEN) választásán, az év sportolója Magyarországon, és az elmúlt napokban a Figyelő gazdasági hetilap az ‘Év emberévé’ választotta.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston TechnologyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI

Több, mint ötven díjat zsebelt be a BMW 2014-ben

A BMW minden tekintetben sikeres autógyártóként zárta a 2014-es évet, félszáznál is több nemzetközi kitüntetéssel.
bmw_i3_dijazas_50_2014_autoaddikt
A díjazottakat legtöbb esetben a neves szakmagazinok olvasóközönsége vagy az autós szakújságírókból álló zsűri választotta meg, akik számos különböző témakörben és kategóriában szavazták a legjobbnak a márka modelljeit. Az elismerésekkel a dizájnt, a fenntarthatóságot és a sportosságot éppúgy díjazták, mint az innovációt és az intelligens járműkapcsolatot.

Nemzetközi siker

A BMW legfontosabb nemzetközi elismerései között megtalálható többek között a világhírű Nemzetközi Év Motorja Díj (International Engine of the Year Award), amelyet egy 34 ország 82 autós szakújságírójából álló szakmai zsűri ítél oda a győztesnek. A BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó 3.0 literes soros hathengeres benzinmotort kategóriájában immáron negyedik alkalommal tüntették ki a hőn áhított díjjal. Ugyanez a zsűri duplán díjazta a BMW i3 modellt a világ év zöld autójának járó „World Green Car of the Year” díjjal, a tisztán elektromos prémium kisautó divatteremtő dizájnját elismerendő pedig a „World Car Design of the Year” kitüntetéssel. A Chicago Athenaeum építészeti- és dizájn-múzeum, illetve a művészeti dizájn-alkotásokat és nagyvárosi tanulmányokat kiállító European Centre for Architecture építészeti központi múzeum a BMW 3-as GT modellt és a BMW Pininfarina Gran Lusso Concept tanulmányt is kitüntette egyesített „Good Design Award” díjával.

A BMW ConnectedDrive vezetést támogató rendszerek terén mutatott technológiai iránymutatását számos országos és nemzetközi elismerés igazolja. A bajor gyártó a tavalyi évben elnyerte a „Euro NCAP Advanced Award” díjat a BMW ConnectedDrive City Braking automata fékező funkcióval ellátott, gyalogosokra figyelmeztető rendszerével, amely nagymértékben csökkenti a gyalogosgázolás veszélyét a városi forgalomban. Mi több, a BMW vadonatúj lézerfény-technológiáját az AutoScout24 magazin az „Internet Autó” díj (Internet Auto Award) kategóriában a szerkesztőségi „Editorial Award for Technology 2014” elismeréssel tüntette ki Európa legnagyobb nyilvános internetes autóipari-díjátadó ünnepségén.

Végül, de nem utolsósorban, a Top Gear ikonikus angol szakmagazin a „Top Gear Év Autójának” (Top Gear Magazine’s Car of the Year) választotta meg a BMW i8 modellt. Értékelésében a magazin úgy fogalmaz, hogy „a BMW i8 az autóipar történetének meghatározó mérföldköve, egy izgalmas és pozitív jövő hírnöke”. Németországban az auto, motor und sport autós szakmagazin olvasói is azok között voltak, akik kategóriájában a BMW i3 modellt, a BMW 4-es Coupé-t, valamint a BMW 5-ös sorozatot is a legjobb autóknak járó „Best Cars” díjjal ismerték el.

BMW dizájn a legmagasabb szinten

2014-ben számos BMW modell megkapta a „Red Dot” elismerést. A „Red Dot Design Award” dizájn díjat a kiemelkedő dizájnminőségű termékek számára megrendezett versenyen ítéli oda a győzteseknek egy szakértőkből álló nemzetközi zsűri az Észak-Rajna-Vesztfáliai Dizájn Központban. Az elismeréssel a BMW 2-es Coupé-t, a BMW 3-as GT modellt, a BMW 4-es Coupé és Cabrio kivitelt, valamint a BMW i3 modellt is kitüntették, utóbbit ráadásul a legjobbak legjobbjainak járó „Best of Best” díjjal. Azon felül pedig, hogy a „Red Dot Award” díját a BMW plug-in hibrid sportautója is elnyerte, innovatív stílusa elismeréseként az Industrie Forum Design a 2014-es „iF terméktervezési díjjal” (iF product design award 2014) is kitüntette a BMW i8 modellt.

Rangos elismerések a fenntarthatóságért, a hatékonyságért és a minőségért

A BMW az Auto Zeitung autós szakmagazin zöld mobilitást díjazó „Green Mobility Trophy” versenyén elért sikere felülmúlhatatlan módon hangsúlyozza a márka rendíthetetlen elkötelezettségét a környezetvédelmi és fenntarthatósági kérdések terén: a 2014-es versenyen a bajor gyártó hétből hat díjat bezsebelt. A magazin közel 14 000 olvasója adta le szavazatát a fenntartható és hatékony autómodellekre és autóipari technológiákra. A BMW i3, az első teljesen elektromos prémium kisautó kétszer is felgurulhatott a képzeletbeli dobogó legfelső fokára a könnyűsúlyú anyagokból előállított legjobb elektromos autóként. A BMW i8-at a legjobb hibrid modellnek választották (Best Hybrid Car). Továbbá a BMW 320d EfficientDynamics Edition lett a leggazdaságosabb dízel modell (Best Economy Diesel), a BMW 2.0 literes, négyhengeres motorja pedig a „Legjobb Downsizing Erőforrás” (Best Downsizing Engine). Mi több, az Auto Zeitung „Green Mobility Trophy” versenyén a BMW egyedülálló fenntarthatóságával elnyerte a „Leginkább környezetbarát márkának” (Environmentally Friendliest Brand) járó díjat is. Ezen felül a BMW járműtechnológiájának és szolgáltatásainak kiemelkedő minőségével a tavalyi évben a járművek átfogó műszaki vizsgálatát végző, németországi Gesellschaft für Technische Überwachung szervezet minőségdíját, a „GTÜ Quality Trophy 2014” díjat is megkapta. A díjat mintegy ötmillió átvizsgált jármű alapján ítélték oda a bajor gyártónak.

Az ultrakönnyű, ugyanakkor roppant erős karbon utascellával szerelt BMW i3 forradalmian új járműkoncepciója, amelyet a legapróbb részletekig az elektromos mobilitás igényei szerint fejlesztettek ki a mérnökök, autós szakújságírók ezreit ejtette rabul a világ minden táján. A számtalan országos és nemzetközi elismerés után például a modell az auto, motor und sport autós szakmagazin „Paul Pietsch Prize” díját is elnyerte, amellyel a magazin rendre a leginnovatívabb járműkoncepciókat tünteti ki. A BMW i almárka második modellje, a páratlanul egyedülálló BMW i8 plug-in-hibrid sportautó szintén számos elismerést begyűjtött az évben, köztük az Auto Zeitung szakmagazin „Auto Trophy” díját. A magazin olvasói a legjobb új járműnek (Best New Vehicle) és a legjobb elektromos/hibrid modellnek (Best Electric/Hybrid Car) is a BMW i8-at választották meg.

Dupla diadalt ünnepelt a BMW M3 limuzin és a BMW M4 Coupé

A BMW sportos modelljei mindig is a kiemelkedő vezetési élmény szimbólumai voltak. 2014. júniusi piaci debütálásukat követően a két nagyteljesítményű modellt, a BMW M3-at és a BMW M4-et (kombinált üzemanyag-fogyasztásuk: 8,8 – 8,3 liter / 100 km, kombinált károsanyag-kibocsátásuk: 204 – 194 gramm / km)* azonnal a dobogók csúcsára szavazták az autós szakmagazinok olvasóközönségei. Mindkét modell elnyerte a sport auto magazin „sport auto Award 2014” díját és az Auto Bild Sportscars magazin „Év sportautója” (Sportscars of the Year) kitüntetését. Sportautókat díjazó olvasói szavazáson az olvasók még soha nem értettek ennyire egyet. Mindkét modellt a BMW M GmbH új fejlesztésű, soros hathengeres erőforrása hajtja, M TwinPower Turbo technológiával szerelve, magas fordulatszám-karakterisztika szerint kalibrálva, 317 kW-os / 431 lóerős csúcsteljesítménnyel. Mindössze 1497 kilogrammos önsúlyával a BMW M4 Coupé a leghatékonyabb csúcsteljesítmény, a vérpezsdítő vezetési dinamizmus és a mindennapi használhatóság tökéletes kombinációját nyújtja. Az alacsony tömeg elsősorban a karbon nagy mennyiségű felhasználásának köszönhető, amely megerősíti a BMW globális úttörő szerepét eme magas szilárdságú, egyben ultrakönnyű anyag sorozatgyártása terén.

* Az üzemanyag-fogyasztási adatokat az EU-ciklus tesztkörének mérései alapján számolták ki, az értékek a gumiabroncs-típusoktól is függnek.

Ismét beigazolódott a BMW járműkapcsolat terén mutatott technológiai iránymutatása

2013 után 2014-ben ismét „Arany Computer” (Golden Computer) díjjal ismerte el a BMW ConnectedDrive intelligens járműkapcsolati megoldásait a Computer Bild-et, Európa legnagyobb példányszámban megjelenő számítógépes magazinját, a Computer Bild Spiele-t, az Audio Video Foto Bild-et, valamint a computerbild.de online magazint egyesítő olvasóközönség. Mi több, a BMW ConnectedDrive a connect szakmagazin olvasóinak legtöbb szavazatát is begyűjtötte, elnyerve ezzel a magazin 2014-es közönségdíját (connect Community Award 2014) a „Járműkapcsolat” kategóriában. A beszámoló szerint a BMW rendszere divatteremtő és iránymutató szerepe következtében diadalmaskodott. Ez a siker, amely megközelítőleg 100 000 szavazó olvasó véleményén alapszik, újfent igazolja a BMW járműkapcsolat terén mutatott technológiai iránymutatását és vezető szerepét.

Az olvasóközönség autóipari és számítástechnikai kompetenciájában rejlő különleges kombináció a díjakat kivételesen előkelő pozícióba emeli. Az auto, motor und sport autós szakmagazin és a CHIP számítástechnikai szakmagazin 42 700 szavazó olvasója meghozta döntését: a „vezetést támogató rendszerek” kategóriában a BMW Driving Assistant Plus rendszere, míg a „működtetési koncepciók” kategóriában a BMW Head-Up kijelző nyerte el a „Járműkapcsolat Díjat” (Car Connectivity Award). Az Auto Bild és a Computer Bild közös „Járműkapcsolati Díjával” (Connected Car Award) a BMW ConnectedDrive multimédiás és szórakoztató megoldásait ismerték el, a trendteremtő és iránymutató innovációkat kitüntető „Úttörő Díjjal” (Pionier Award) pedig a BMW valós idejű forgalmi információkat szolgáltató vezetést támogató rendszerét díjazták.

Dakar 2015: sikeres hatodik napon van túl a Peugeot-Total csapata

A hatodik Dakar-nap útvonala, mely során a versenyzők az Atacama-sivatag dűnéivel küzdöttek meg, könyörtelen próbatételt jelentett a Peugeot-Total csapata számára. Ilyen körülmények között, a rémisztő, 277 kilométeres gyorsasági szakasz után már maga a tény, hogy két autó beért az iquique-i táborba, nagy eredményt jelent.

peugeot_total_dakar_2015_3_autoaddikt

A Carlos Sainztól való megható reggeli búcsú után a csapat minden erejét a napi szakaszra összpontosította. Stéphane Peterhansel idejét nem vesztegetve a lovak közé csapott, amit mi sem mutat jobban, minthogy a gyorsasági szakasz első részén ő volt a leggyorsabb. A nagy lendület egy félbeszakadt, mégpedig hajtókar probléma miatt.

„Ez nem a mi napunk volt – nyilatkozta Stéphane. – A gyorsasági szakasz közepén gond volt a kormányzással. Volt az autóban cserealkatrész. Szerencsére meg tudtunk állni, és kicseréltük a meghibásodott alkatrészt. Sok időt vesztettünk, de folytatni tudtuk a versenyt, és teljesítettük a gyorsasági szakaszt. Számunkra ez a legfontosabb.”

A 20 perc hátrány ellenére Stéphane és segédpilótája, Jean-paul Cottret elismerésre méltó teljesítményt nyújtottak: a 20 helyen végezték a szakaszt. Ezzel az eredménnyel a francia páros összesítésben továbbra is a 10 legjobb között szerepel. Máris a holnapi maratoni szakaszra készülnek, amely Stéphane szerint jól tükrözi „a Dakar valódi szellemiségét”.

Az Antofagasta és Iquiquez közötti szakaszon a kezdő Cyril Despres ismét elképesztő energiájáról és elhivatottságáról tett tanúbizonyságot. A nehéz etap kavicsos és homokdűnés szakaszain újabb beavatást kapott autóvezetés terén. Tapasztalt segédpilótája, Gilles Picard segítségével tudta tartani a tempót a speciális szakasz teljes hossza alatt. Végül a 32. helyen futott be, melynek köszönhetően összesítettben a 45. helyre lépett előre.

„Az előző két éjszakát a gyorsasági szakaszon töltöttem – idézi fel Cyril. – Éjfél körül hagytam el Copiapo dűnéit, emiatt ez után a kemény speciális szakasz után nagyon későn értem a táborba. Autóval versenyezni a Dakaron fizikailag nem olyan kimerítő, mint motorral, mentálisan azonban sokkal fárasztóbb. De esténként megérkezni a táborba – fantasztikus érzés! Én már többször teljesítettem motoron, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy a többiek mit szólnak majd a holnapi maratoni szakaszhoz!”

Egy magason fekvő útvonal várja holnap a versenyzőket, akiknek minden külső segítség nélkül kell gondoskodniuk az autóikról. Az éjszakát ugyanis a csapattól és a szerelőktől távol töltik majd a maratoni szakasz szabályainak megfelelően.

Egyéni, praktikus, ténylegesen simply clever: menetpróbán a harmadik generációs Škoda Fabia

Kezdjük egy csöppnyi kronológiával: a Škoda alsó-középkategóriás modelloffenzívája 1988-ban kapott új(abb) értelmezést a Škoda Favorit megjelenésével.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_001

Az akkori igényeknek megfelelően, sőt, azokon talán még egy kicsit túl is mutató dizájnnal (Bertone mester keze is benne volt a történésekben), akkor praktikusnak számító, viszonylag nagy beltérrel és gazdaságos, ám ma már özönvíz előtti technológiát felvonultató hajtáslánccal érkezett az autó, az akkori megrendelések meg is ugrottak a Ladák és négyütemű Wartburgok mellett jelentősen. Rá hat évre, amikor a Škoda márka már tényleges összefonódást mutatott a Volkswagen vonallal, érkezett a Škoda Felicia, amely tulajdonképp a Favorit újraértelmezett verziója volt, ám még mindig ugyanaz a blokk volt az autóban, amely a korábbi Favoritban, illetve a 120-as, 105-ös faros szériában. A vezérlés változott, befecskendezést kapott a rendszer, így nyilvánvalóan a teljesítmény is növekedett, a menettulajdonságok optimalizálódtak. 1999-ben merőben újnak számító koncepcióval érkezett az első generációs Škoda Fabia, akkoriban etalonnak számító 16 szelepes, 100 lovat számláló 1.4 literes aggregáttal. Sikert sikerre halmozott, így egészen 2007-ig várathatott magára a második széria megjelenése, mely jóval modernebb, gömbölydedebb külsőt, és a Volkswagentől örökölt egységeket kapott. Fura, de igaz: azóta is eltelt újabb 7 év, míg 2014-ben debütálhatott a sorban harmadik sorozatú Škoda Fabia.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_005

Simply Clever, a mottó: egyszerűen nagyszerű, a teljes érthetőségért. Ez a szellemiség úgy tűnik, megmarad folyamatosan a profilhoz illően; első benyomásra az új Škoda Fabia sokkal karakteresebb formavilággal kecsegtet, mint az előd, bár a természetesnek számító áthallások a dizájn kapcsán nyilván visszaköszönnek. Itt elsődlegesen a márkatárs Škoda Octavia-ra kell gondolni, ugyanis az orr kialakítása, az ívelések és a vonalvezetések túlnyomó része mind erre az irányvonalra hajaz (vagy épp a Rapid által rendszeresített sémára), ugyanakkor a sportos küllem is szembetűnő. Nem véletlen, hiszen alapvetően a fiatalabb, dinamikus életvitelű és szemléletű fiatalabb generációt célozza a Škoda újdonsága, s mint kiderült a prezentáción levetített kisfilmből is, nem titkolt célközönség a gyengébbik nem, viszont ott korosztályra való tekintet nélkül. Persze nézőpont kérdése, ki milyen autót választ magának, de egy biztos: az új Škoda Fabia megjelenése mai szemlélettel is időtállónak, sokoldalúnak és szerethetőnek tűnik.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_006Az enteriőrbe tekintve rögvest látszik, hogy a Škoda tervezőmérnökei mindent megtettek annak érdekében, hogy a külcsín masszív belbecset is felvonultasson, az utca embere szerint is „prémiumos” megközelítésekkel. Nos, helyénvaló az állítás, ugyanis a felszereltség (opciótól függően), valamint az anyagminőség és kidolgozottság valóban felsőbb kategóriát idéz, olyan az egész összkép, mintha egy magasabb szintű Golfban, vagy megkockáztatjuk: Passatban ülnénk, a kialakítás minimalista, ám lényegre törő, a műszeregységek elrendezése optimális, a kormánykerék kialakítása első blikkre ugyan nagynak tűnhet arányaiban, mégis hamar szokható és mindemellett ergonómikus, lágy tapintású (bőrözéssel legalábbis – így próbáltuk a tesztvezetés során).

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_002

Nem meglepő természetesen az sem, hogy a gyártó az új, harmadik generációs Škoda Fabia esetén is remekbeszabott vezetést könnyítő- és biztonsági megoldásokat ajánl modelljeihez, melyekből már a belépő szintnél is fellelhető jó néhány. A MirrorLink és SmartGate rendszerek tehát rendelhetők és elérhetők, az okostelefonok képbe kerülnek (kábeles és Bluetooth összeköttetésekkel), de hát manapság itt keresendő a főszerep, ha igazán combos és összetett infotainmentet álmodunk meg autónk számára. Nem mellékes az sem, hogy az imént felsorolt rendszerek által felsorakoztatott lehetőségek szinte teljesen mentesek mindenféle sallangtól, valóban lényegre törőek és hasznosak a hétköznapokban.

Annak ellenére, hogy az új, harmadik generációs Škoda Fabia felruházható mindenféle földi jóval, kifejezetten pehelysúlyú versenyzőnek számít, ugyanis az alapmodell tömege mindösszesen 980 kilogramm. Ez szintén figyelemre méltó, főként, ha megnézzük a kategória résztvevőit, bár nyilvánvaló, találunk hasonló alternatívát.

A Škoda hangsúlyozza: az új Škoda Fabia a korszerű, nagyvárosi mobilitás járműve, vonzó, modern formavilággal, bőséges tér- és helykínálattal. Nos, 330 literes csomagterével jelenleg az autó kategóriáján belül a legnagyobb (ötajtós), a tengelytáv 0.5 centiméterrel, a magasság 3 centiméterrel csökkent, viszont a szélesség 9 centiméterrel növekedett.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_003A kezdeti motorkínálatot négy benzines, továbbá két turbótöltött dízel teszi ki. Előbbi 1.0, illetve 1.2 literesekből tevődik ki, az 1 literesek 60, illetve 75 lóerős szívómotorokat, az 1.2 literesek 90, valamint 110 lóerővel (turbós TSI aggregátok). A gázolajos palettán 90, illetve 105 lóerő összteljesítményű 1.4 literes motorok találhatók. Mindegyik hajtáslánc 5 fokozatú manuális váltóval szerelt, kivétel ez alól a 110 lóerős TSI benzines, itt hatgangos DSG automatát keressünk. Csakúgy, mint a csúcsdízelhez is (90 LE).

Viszonylag rövidre szabták a menetpróba idejét, 20 perc állt hivatalosan rendelkezésre arra, hogy próbára tehessük az új Škoda Fabia-t. A belépő szintű, 3 hengeres, 1 literes, ám nem 60, hanem 75 lóerős MPI vezérlésű benzinesre esett a választás egybehangzóan, ugyanis kíváncsiak voltunk arra, hogy a manapság oly divatos downsizing milyen kihatással lehet az elviekben nagy népszerűségre számító apró motorizáltságú Škoda Fabia-ra, vagyis annak gyakorlati használatára. Az Andrássy út egyenes szakaszain, lámpától lámpáig perfekt menetdinamikát mutatott az 1 literes erőforrás, késlekedés nélkül, bár azért alacsony fordulatszám-tartományban fulladásra hajlamosan mozgatta a kocsiszekrényt. Két személlyel próbáltuk a Škoda Fabia-t, így kellő dinamizmust és lendületet is felfedezni véltünk, a mormogó, összetéveszthetetlen motorhang kíséretében – ez leginkább szélsőségesebb terhelés mellett jött ki jellemzően, mint például akkor, amikor a mélygarázsból kisoroltunk a forgalomba, az enyhén meredek felhajtón át.

Fogyasztás tekintetében akár átlagos étvágyról számolhatunk be, legalábbis, ami az ekkora mérettől és paraméterek tekintetében elvárható: átlagos városi környezetben, ennek megfelelő habitusú közlekedéssel 6.8 liter/100 kilométeres átlagot rögzített a computer, nullázás után.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_004

Nézzük az új, harmadik generációs Škoda Fabia árazását. A belépő benzines szintet az Easy felszereltségű, 1 literes, 60 lóerős 3 hengeressel szerelt verzió jelenti, itt az alapár 2 699 300 forint. A legvaskosabb árcédulát az 1.2 literes, 110 lovas TSI motorral felvértezett modell kapta, így 5 104 000 forintot kell a kasszánál hagyni. A dízeleknél a belépő Clever csomagos, 1.4 literes TDi 90 lóerővel, 5 sebességes kéziváltóval 4 692 000 forintba kerül, ugyanakkor a csúcsfelszereltségért – Style pakk, DSG 6 sebességes duplakuplungos automataváltó, 90 lóerő – 5 993 360 forintos ellenérték dukál. Erősebb, 105 lóerős, 5 sebességes manuális váltós verzió, szintén Style felszereltséggel viszont alacsonyabb áron is hozzáférhető, konkrétan 5 821 000 forintért.

Bővebb információ a hazai importőr honlapján, IDE kattintva olvasható.

AutóAddikt Facebook képgaléria: IDE kattintva.

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston TechnologyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI

 

 

Kedvező európai piacrészesedéssel zárta 2014-et a Nissan

A Nissan a tavaly, azaz 2014-ben elért kiemelkedő eredményeit összegezve bejelentette, hogy rekordméretű, 4,0%-os piaci részesedést ért el 2014-ben Európában, mely 0,3 százalékpontos növekedést jelent a 2013-as 3,7%-os eredményhez képest.

nissan_bemutato_2014_matrahaza

2014-el a Nissan piaci részesedése immár egymást követő öt évben mutat növekedést, mely 2009 2,7%-os szintjéhez képest megközelítőleg 50%-os növekedés. Az újonnan bevezetett Datsun márkával együtt a piaci részesedés 4,1%.

A Nissan – a Datsun márkával együtt – 2014-ben rekordmértékű 724 613 gépjárművet értékesített, mely 13,2%-os növekedést jelent a 2013-as eredményhez képest. A decemberi értékesítések 28,8%-al növekedve elérték a 70 316 db gépjárművet. A Nissan modellválasztékának ambiciózus bővítésével a márka európai gyártási kapacitása tavaly rekordokat döntött, és a vállalat történetének legerősebb és legegységesebb modellkínálatával vág bele a 2015-ös évbe.

A márka európai eladásait 12 hónap alatt 12 új modell, többek között két új crossover, az X-Trail és az új Juke, valamint a Nissan C-szegmensbe való visszatérését jelentő új Pulsar bemutatása erősítette, amelynek összeszerelése Barcelonában történik.

A Nissan elektromos járműveinek választékát is bővítette a 100%-ban elektromos e-NV200 haszongépjárművel, amelyet szintén a Nissan gyorsan bővülő barcelonai üzemében állítanak össze. A Nissan úttörő szerepet játszott a fontos új technológiák kifejlesztésében is, melyeket 2015-ben további újdonságok követnek majd az elektromos autók és a szállítmányozás jövőjét jelentő vezető nélküli járművek területén.

2014 KIEMELKEDŐ ESEMÉNYEI:

  • Rekord európai értékesítési darabszám és piaci részesedés; 50%-os növekedés 5 év alatt
  • 12 új modell bevezetése 12 hónap alatt
  • Rekord elektromos gépjármű értékesítés: 15 000 Nissan LEAF és 2 300 e-NV200 értékesítés Európában
  • 410 000-es darabszámot meghaladó crossover értékesítés
  • Az első tisztán elektromos hajtással megtett kör a Le Mans-i futamon
  • A Qashqai az első Egyesült Királyságban gyártott modell mely ilyen gyorsan elérte a 2 milliós legyártott darabszámot

Az úttörő Nissan Qashqai crossover folytatja diadalmenetét. 2014-ben több mint 240 000 ügyfél döntött a modell egyedi stílusa, a kiemelkedő hatékonysága és az olyan fejlett technológiák mellett, mint az utasbiztonság terén kiemelkedő hatékonyságú innovatív Aktív Biztonsági Pajzs. A sunderlandi üzem gyártósoráról tavaly legördülő 2 milliomodik Qashqai autótörténelmet írt: az Egyesült Királyságban gyártott autók közül egy sem érte még el ezt a példányszámot ilyen gyorsan.

Működésének harmadik évében a Nissan sunderlandi üzeme meghaladta az 500 000-es példányszámot, és ezzel megerősítette az Egyesül Királyság legtermelékenyebb autóipari üzemei között elfoglalt első helyét.

Guillaume Carter, a Nissan Europe értékesítési és marketing alelnöke a következőket mondta: „A Nissan termékválasztéka erősebb, egységesebb és izgalmasabb, mint fennállásunk során eddig bármikor. 12 hónap alatt bemutatott 12 új modellünkkel minden eddigi eredményt túlszárnyaltunk.”

Elkötelezettek vagyunk az iránt, hogy ügyfeleinknek többet adjunk – több választási lehetőséget, több értéket és több innovatív és izgalmas terméket. 2014-ben bemutattuk második 100%-ban elektromos járművünket, az e-NV200-at; tovább erősítettük crossover-választékunkat az új X-Traillel és az új Juke-kal, és világszerte népszerűsítettük a NISMO márkanevet.”

A Nissan LEAF továbbra is vezető szerepet tölt be az elektromos autók piacán. Az Európában eladott több mint 15 000 példány 30%-ot meghaladó növekedést jelent 2013-hoz képest. A LEAF-tulajdonosok a modell 2010-es bevezetése óta összesen EGY MILLIÁRD kilométert tettek meg. Továbbá a Nissan ügyfelei ezzel a modellel a leginkább elégedettek: 97%-uk ajánlaná másoknak is.

A helyi gyártás megerősítését célzó befektetések a Nissan legfontosabb piacain – az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Oroszországban – meghozták gyümölcsüket, így a Nissan ezekben az országokban 17%, 13% és 19% százalékos növekedést ért el az előző év azonos időszakához képest. Oroszországban a Datsun márka év közepén történt bevezetésével az eladások összesen 11 419 példányra rúgtak. A Nissan az európai autógyártók rangsorában egy hellyel lépett előre 2013 óta, így már a 12., továbbá 38 európai piaca közül 22-ben tudta növelni piaci részesedését. Az összesített eredmények szerint a Nissan a második legkelendőbb ázsiai márka Európában; az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Szlovéniában pedig a legnépszerűbb az ázsiai márkák közül.

Ország

2014-es értékesítések

2013-as értékesítések

%-os növekedés

Oroszország

         173,429

         146,319

18.5%

Egyesült Királyság

         149,877

         127,752

17.3%

Franciaország

           74,928

           64,900

15.5%

Németország

           65,627

           55,562

18.1%

Olaszország

           53,246

           51,396

3.6%

Spanyolország

           44,006

           39,086

12.6%

Európa

         724,613

         639,849

13.2%

2014-ben is sikeres volt a Ford Magyarországon

Decemberrel négy egymást követő hónapban a Ford kimagasló eredménnyel, ezúttal 1266 új autót értékesítve 14,6%-os piaci részesedéssel végzett az első helyen a magyarországi személyautó és haszongépjármű piacon, amely egyben biztosította a márka számára a 2014-es egész éves piacvezetőséget is.

ford_mondeo_sync2_gps_challenge_001

Január és december között ugyanis így 10861 darab új Ford talát gazdára Magyarországon, aminek köszönhetően a márka kiemelkedően magas, 12,3%-os piaci részesedéssel őrizte meg piacvezető pozícióját.

Továbbra is a Ford a legnépszerűbb autómárka Magyarországon: az autógyártónak 2014-ben a piaci növekedés 21,6%-os ütemét jelentősen meghaladó mértékben, 37,8%-al sikerült növelnie magyarországi új autó értékesítéseit, aminek révén 12,3% piaci részesedéssel őrizte meg elsőségét a magyarországi személyautó- és haszongépjármű piacon, azaz minden nyolcadik új autó vásárló Fordot választ.

A személyautó- és haszongépjármű piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 7516 új autó értékesítésével, 11,1%-os piaci részesedést elérve a második, utóbbin, 3345 új autó értékesítésével, 16,1%-os piaci részesedéssel az első helyen végzett a Ford. A márka mindkét piac tekintetében az iparági átlagnál sokkal jobban teljesített. A Ford a személyautó piacon az előző év azonos időszakához képest 1,3 szálékponttal javította piaci részesédését, miközben értékesítései 35,7%-al haladták meg a 2013-as eladásokat, mialatt a piac csupán 20,2%-al növekedett. Az autógyártó értékesítései ugyanakkor a 26,6%-al növekvő haszongépjármű piacon még ennél is jobban szárnyaltak: a Ford-nak itt 1,8% százalékpontos piaci részesedés növekedéssel a 2013-as eladásokat 42,7%-al meghaladó értékesítéseket sikerült produkálnia.

Amint Szamosi Viktor, a Ford magyarországi kereskedelmi igazgatója elmondta, a nem mindennapi siker több tényezőre vezethető vissza, ezek között kiemelten fontos a Ford sokszorosan díjnyertes modellportfóliójának, ezen belül is a teljesen megújult haszongépjármű portfólió rendkívül kedvező fogadtatása az ügyfelek részéről épp úgy, mint a kis és középméretű vállalkozások számára történő értékesítések területén elért sikerek, avagy a gyors ütemben növekedő piac jelentette kihívásokra történő, a márkakereskedői hálózattal közös tudatos felkészülés. Ez utóbbihoz hozzátartozik a válság éveiben megszokottnál magasabb készletszint mellett a márkakereskedői szolgáltatások színvonalának további növekedése mellett az emberi erőforrás oldalon történő erősítés, legfőkébb a megnövekedett forgalom lebonyolításához szükséges dolgozói létszámbővítés.

Az importőr és a márkakereskedői hálózat közötti sikeres együttműködést egyébiránt nem csak a látványos piaci sikerek igazolják, de a független márkakereskedői felmérés eredménye is, mely szerint Magyarországon a Ford márkakereskedői a legelégedettebbek importőrükkel a nem prémium márkák közül. A szolgáltatások színvonalának sikeres növekelését igazó visszacsatolás az ügyfélelégedettségi felmérés kiemelkedő eredménye, amely tekintetében a Ford magyarországi hálózata európai szinten a harmadik helyen végzett.

Szamosi Viktor ugyanakkor fontosnak tartja felhívni a figyelmet a darabszámok tekintetében elért első helyen túl az értékesítés minőségi összetételére is: a Ford ugyanis épp a nagy értékű autókat képviselő szegmensekben bizonyult a legsikeresebbnek, elég ha csak a szegmesét 19,2%-os szegmensrészesedéssel, és a kategória második legnépszerűbb modelljével szemben megszerzett hatalmas, 422 darabos előnnyel vezető Mondeo-ra gondolunk, de épp ilyen látványos az S-Max és Galaxy, valamint a Kuga szárnyalása, netalán a haszongépjárművek területén a Transit sikere, esetleg a 34,9%-os szegmensrészesedéssel vezető helyet szerző Ranger elképesztő népszerűsége. Mindemellett természetesen a Ford az alsó-közép kategóriában és a kisautó kategóriában is remekül teljesített: 2590 darabos értékesítésével a Focus nem csak szegmensének, de egyben Magyaroszág második legnépszerűbb autója, míg 1010 darabbal a Fiesta stabilan őrzi szegmensének harmadik helyét.

„Az elmúlt 6 évben a Ford ötször szerezte meg a piacvezető pozíciót Magyarországon, ami minden idők legerősebb Ford modellporfóliója mellett nagyban köszönhető annak, hogy meggyőződésem, szerint, amelyet a piaci eredmények és az ügyfélfelmérések egyaránt igazolnak, a Ford rendelkezik a legfelkészültebb márkakereskedői hálózattal Magyarországon. Mindez, jövőre folytatódó modell- és technológiai invázóinkkal kiegészítve kiváló alapot szolgátat nekünk arra, hogy továbbra is a piaci élénkülés üteménél nagyobb mértékben növekedjünk, mind a magán, mind a flottavásárlások tekintetében.” – fogalmaz Kővágó-Laky Andrea, a Ford a tavaly az ’Év Menedzsere’ címet is elnyerő magyarországi ügyvezető igazgatója.

„Ezúton szeretném megköszönni a Ford-ot választó ügyfeleink bizalmát, amire ahogyan eddig is, a jövőben is igyekszünk majd rászolgálni.” – teszi hozzá Kővágó-Laky Andrea

Dakar 2015: a Peugeot-Total Team ötödik napja

A Chilében folytatódó verseny mai napja a Peugeot-Total színeiben versenyző Stéphane Peterhansel a legjobb 10 közé került, Carlos Sainz pedig baleset miatt kénytelen volt kiszállni a versenyből. A szerencsétlenséget segédpilótájával, Lucas Cruzyval együtt sértetlenül megúszta. Cyril Despres napja sem volt könnyebb: egyik kereke leszakadt, ami miatt meglehetősen lemaradt.

peugeot_total_dakar_2015_2_autoaddikt

A mintegy 9000 km-es Dakar-rali köztudottan a világ legnehezebb versenye, rossz hírnevére ismét rászolgált. A mai, 458 km hosszú, számos csapdát rejtő gyorsasági etap nagy kiterjedésű ún. fesh-fesh, azaz porszerű homokkal borított szakaszokból állt, melynek velejárója a látásviszonyokat nagyban és tartósan rongáló porfelhő.

Stéphane Peterhansel (n°302) ennek ellenére kiváló teljesítményt ért el: a 12. helyről a 9. helyre lépett előre, mégpedig annak köszönhetően, hogy ötödikként futott be ezen a rendkívül kemény gyorsasági szakaszon, ráadásul egyetlen technikai probléma nélkül.

„Nagyon kemény gyorsasági volt a mai, sok fesh-fesh szakasszal – mesélte érkezésekor. – A mai útvonal is tele volt bukkanókkal, és az hiszem, a lengéscsillapítóink talán egy kicsit túl lazára vannak állítva. A felkészítő tesztek során soha nem vezettünk ilyen típusú pályákon. Így hát a kockázatok elkerülése miatt próbáltam csökkenteni a sebességet. Nem hibáztunk, a célunk pedig továbbra is az, hogy teljesítsük a versenyt. Ez a legfontosabb cél.”

Carlos Sainz (n°304) a szakasz vége előtt 20 kilométerrel kénytelen volt kiszállni a versenyből, miután egy quados által keltett porfelhőben sziklának ütközött, melynek következtében az autó ötször átfordult. A legénység sértetlenül megúszta a balesetet, a verseny folytatásáról azonban le kellett mondaniuk. A 2010-es Dakar-bajnok spanyol versenyző a harmadik nap végére a negyedik helyre tornázta fel magát összetettben. A Dakaros pályafutását kezdő PEUGEOT 2008 DKR-nak pillanatnyilag ez a legjobb összesített eredménye.

„Nagyon csalódott vagyok, különösen azt követően, hogy a szerelőink a fél éjszakát átdolgozták, miután mi hajnali fél négykor a táborba értünk” – nyilatkozta Sainz. Kiesni a versenyből mindig rettenetes érzés, bármi is legyen az ok”.

Cyril Despres (n°322) számára sem volt zökkenőmentes a nap, bár ő szerencsére enyhébb következményekkel megúszta: a 64. kilométernél az autó egyik kereke kiszakadt. Mivel ez a gyorsasági szakasz azon kevés etapok közé tartozott, amelyben a motorosok, autósok és kamionosok egyszerre versenyeztek, Despres a probléma megoldásában számíthatott a versenyben részt vevő Peugeot szervizkamionra. A szerencsétlenség miatt jelentős időveszteséggel teljesítette a szakaszt, helyezését egyelőre nem erősítették meg a szervezők.

Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója, így nyilatkozott a kimerítő nap után: „A nap legfontosabb történése természetesen az, hogy egy baleset következtében, melyet szerencsére sértetlenül átvészelt a legénység, Carlos kiesett a versenyből. Ez sajnos a verseny része. Cyril elkövetett egy kis hibát, őt egyelőre még várjuk a táborba, Stéphane ötödik helye viszont remek eredmény egy ilyen szakaszon, ami ismét azt bizonyítja, hogy az autó versenyképes. Eddig nem ütköztünk jelentősebb technikai problémába, folytatjuk tehát a versenyt, tanulunk, tapasztalatot szerzünk. Pontosan ezt vártuk a Dakartól, és igyekszünk folytatni a versenyt, amíg csak lehet.”

 

Az 5. szakasz eredményei:

  1. Vladimir Vasilyev (RUS)/Konstantin Zhiltsov (RUS) Mini 4:19:18
  2. Yazeed Al-Rahji (SAU)/Timo Gottschalk (D) Toyota +20 mp
  3. 3 Robby Gordon (USA)/Johnny Campbell (USA) Hummer +1 p 25 mp
  4. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (F) Qatar Rally Team +3 p 24 mp
  5. Stéphane Peterhansel (F)/J-P Cottret (F) Peugeot 2008 DKR +4p 04mp

Az 5. szakasz utáni összesített eredmények:

  1. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (F) Qatar Rally Team 16:53:26
  2. Giniel de Villiers (RSA)/Dirk von Zitzewitz (D) Toyota All Speed +10p 35mp
  3. Yazeed Al-Rahji (SAU)/Timo Gottschalk (D) Toyota +20p 29mp
  4. 6 Krzysztof Holowczyc (PL)/Xavier Panseri (F) Mini +48p 55mp
  5. 7. Erik van Loon (NL)/Wouter Roesegar (NL) Mini +53p 25mp
  6. 8 Bernhard Ten Brinke (NL)/Tom Colsoul (B) Toyota                         +56p 19mp
  7. Vladimir Vasilyev (RUS)/Konstantin Zhiltsov (RUS) Mini +1ó 09p 52mp
  8. Christian Lavieille (F)/Pascal Maimon (F) Toyota +1ó 13p 59mp
  9. Stéphane Peterhansel (F)/J-P Cottret (F) Peugeot 2008 DKR +1ó 19p 17mp
  10. Vladimir Vasilyev (RUS)/Konstantin Zhiltsov (RUS) Mini +1ó 21p 32mp

LEGFRISSEBB

Visszatért a Ferrari Testarossa

0
A Ferrari történetében új fejezet kezdődött: legendás névvel, de minden eddiginél korszerűbb technológiával tért vissza a Testarossa. Az 1980-as és 1990-es évek egyik ikonikus...

Zarándoklatfejlesztésben vesz részt a Toyota

TESZTJEINK