AutóAddikt Autó-motorsport Peugeot 3008DKR Maxi: cél a győzelem a 2018-as Dakaron is

Peugeot 3008DKR Maxi: cél a győzelem a 2018-as Dakaron is

A tavalyi emlékezetes hármas győzelem után a Peugeot Total csapat a 40. Dakar-ralit is szeretné megnyerni. A 9000 km-es hosszú és kalandos utazás 2018. január 6-a és 20-a között Peruból Bolívián keresztül Argentínáig vezet.

A Peugeot Total továbbfejlesztett autóval vág neki a 2018-as Dakarnak. A továbbra is kétkerékhajtású Peugeot 3008DKR mostantól „Maxi” változatban áll rajthoz, hogy nagyobb stabilitást biztosító 2,4 m-es szélességével még jobb teljesítményre legyen képes.

A Peugeot Total „csodacsapata”, amelynek 2017-ben a 10-ből 9 szakaszgyőzelmet sikerült elérni, az alábbi, változatlan összeállításban vág neki a 2018-as küzdelemnek: Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Carlos Sainz/Lucas Cruz, Sébastien Loeb/Daniel Elena és Cyril Despres/David Castera. A négy pilóta összesen 19 (autós és motoros) Dakar-győzelemmel büszkélkedhet; a csapatversenyben eddig hét alkalommal indult (1987–1990 ; 2015–2017) PEUGEOT SPORT pedig már hatszor végzett az élen.

4 páros, 4 autó, 4 színvilág… A négy Peugeot 3008DKR Maxi mindegyike sajátos színösszeállításban veszi fel a harcot az elemekkel. A frontrész és a tető :
– Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (n°300) autóján sárga;
– Carlos Sainz/Lucas Cruz (n°303) autóján kék;
– Sébastien Loeb/Daniel Elena (n°306) autóján fehér;
– Cyril Despres/David Castera (n°308) autóján pedig piros színben pompázik.

A 2018-as műszaki előírások több olyan változtatást is szükségessé tettek, amelyek hátrányosan érintik a kétkerék-meghajtású járműveket: az összekerékhajtású autók minimális súlya akár 100 kg-mal is csökkenhet, rugóútjuk pedig 30 mm-rel nőhet, miközben a Peugeot 3008DKR Maxikat 70 kg-mal megterhelték. A Peugeot SPORT mérnökeinek nem kevés fejtörést okozott, hogy hogyan ellensúlyozzák a ritka szigorú szabályok hátrányos hatásait.

A 2018-as Dakar-rali versenyszabályzata is módosult, jócskán megnehezítve a navigációt. Mostantól tilos lesz a térképek használata az autókban, pedig az útvonal nem kevés nehézséget tartogat: nem lesz könnyű a segédpilóták dolga, de mindenkire egyforma szabályok vonatkoznak!

A 40. alkalommal megrendezésre kerülő Dakar-rali szervezői egy embert és gépet próbáló útvonalat jelöltek ki a versenyzőknek: 5 homokdűnés szakasz Peruban, 3 magaslati szakasz Bolíviában (egy 4786 m-es tetőponttal ), majd pedig a közel 1000 km-es maratoni táv, melyeket a félelmetes „Super Fiambala” követ Argentínában, amely már most izgalommal tölti el a versenyzőket. A teljes táv 8793 km lesz, amelyből 4329 km-t kell időmérés mellett megtenniük a résztvevőknek.

Az egyik Peugeot 3008DKR Maxi és a Cyril Despres / David Castera páros már kicsit korábban, december közepén Dél-Amerika felé vették az irányt, hogy részt tudjanak venni néhány magaslati teszten Chilében. A négy autó január 4-én, Limában találkozik egy utolsó shakedown erejéig, majd 5-én műszaki ellenőrzésen esik át, hogy 6-án nekivághasson a hatalmas kalandnak.

Bruno Famin, a Peugeot  SPORT igazgatója gy fogalmazott:
„Az előző két év sikerei, különösen a tavalyi hármas győzelem után aligha lehet más célunk, mint hogy a 2018-as Dakart is megnyerjük. De távolról sincs még ez a trófea a zsebünkben. A 2018-as Dakar izgalmas, de nagyon hosszú menetnek ígérkezik, amely nem lesz mentes a nehézségektől. A táv hosszabb lesz a tavalyinál és sokkal nehezebb is, már az elejétől fogva hosszú homokos szakaszokkal, ahol gyorsan jelentős különbségek alakulhatnak ki. Az 1000 km-es maratoni szakasz is keménynek ígérkezik, és bizony Argentína sem lesz sokkal könnyebb terep. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a versenytársaink jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, nem lehet kétségünk afelől, hogy rendkívül nehéz versenynek nézünk elébe. Ilyen körülmények között győzelemre törni már önmagában is ambiciózus vállalás. Célunk elérésében a Peugeot 3008DKR Maxi kvalitásain kívül négy olyan versenyzőpárosra is támaszkodhatunk, akik elszántan fognak küzdeni egymással is a győzelemért.”

Stéphane Peterhansel (Peugeot 3008DKR Maxi n°300) szerint:
„Úgy érzem, az idei évben nehéz küzdelemre számíthatunk. Utunk a Dakar-rali afrikai gyökereihez visszanyúlva számos sivatagi részen, homokdűnén keresztül vezet majd, és bizonyára meglepetéseket is tartogat a hosszú speciális szakaszokon. Teljesen nyitott a verseny, és nem kizárt, hogy nem a leggyorsabbak fognak először célba éri. A projekt elején azt a célt tűztem magam elé, hogy hozzásegítsem a Peugeot -t visszatérése után is egy Dakar-győzelemhez. Ez megvalósult, így én most már kisebb nyomást érzek magamon, mint az előző években, de ettől függetlenül nagyon szeretném utolsó Dakar-ralinkat is megnyerni a Peugeot-val ! Az autónk idén még jobb, mint tavaly volt. Mivel szélesebb, könnyebb kormányozni a kanyarokban, így talán még jobban haladhatunk majd a dűnéken. Mindannyian elégedettek vagyunk ezzel a fejlesztéssel, amelyet már több mint 5000 km-en volt alkalmunk tesztelni – amekkora távot időmérés mellett kell megtennünk az idei versenyen.”

Carlos Sainz (Peugeot 3008DKR Maxi n°303) kifejtette:
„Jól érzem magam az idei Dakar közeledtével. A megszokott módon készültem, egyre intenzívebb fizikai terheléssel, ahogy közeledik a verseny. Ez lesz az utolsó Dakar-ralink a PEUGEOT-val és nagyon szeretném sikerrel zárni a sorozatot. A csapat rengeteg munkát fektetett az új Peugeot 3008DKR Maxi kifejlesztésébe, amely fontos előrelépést jelent. Úgy tudom, hogy az összes Dél-Amerikában rendezett Dakar-rali közül az idein kell a legtöbb kilométert homokdűnéken megtenni. Ezeken a szakaszokon nem lesz egyszerű a navigálás. De biztos izgalmas lesz egy olyan Dakar, amelyik ennyi homokkal indul. Ilyen körülmények között a Peugeot 3008DKR Maxinak elvileg segítenie kell a munkánkat. Ettől függetlenül a technikai előírások változásai nem feltétlenül kedvezőek számunkra, amivel szintén számolnunk kell.”

Sébastien Loeb (Peugeot 3008DKR Maxi n°306) hozzátette:
„Nekem egy kicsit olyan ’most vagy soha’ ez az idei Dakar-rali. Most van ugyanis utoljára alkalmam megnyerni. Tavaly kiderült, hogy megvan hozzá a képességünk. Daniel remek munkát végzett navigátorként, ami bizakodásra ad okot. Már tudjuk, hogy meg tudjuk csinálni, és tényleg győzelmi céllal megyek neki ennek a versenynek. A Dakaron azonban egy sor paraméter beleszólhat a végeredménybe… Hosszú az út, és egy apróságon elbukhat az egész, különösen most, hogy újra sok lesz a homokos szakasz. Ami persze jót tesz a ralinak, vagyis annak, amit az emberek várnak egy terepralitól. Nekem viszont homokon nincs túl sok tapasztalatom. Szóval az idei útvonal nem kifejezetten kedvez nekem. Ami az autót illeti, sokkal stabilabb lett és kellemesebb is vezetni. Minket is magabiztosabbá tesz, így talán bátrabban merünk majd támadásba lendülni.”

Majd végül Cyril Despres (Peugeot 3008DKR Maxi n°308) így zárta a gondolatsort: „Már minden erőmmel a pályára és az egyes szakaszok nehézségeire koncentrálok. Az első, perui szakaszok homokdűnéken vezetnek majd. Nem vagyunk hozzászokva, hogy ekkora távokat tegyünk meg homokon, de viszonylag nyugodt vagyok, mert az autónk mindenképpen bizakodásra ad okot. Az elején nagy lesz a hőség, azután hamarosan sokkal szűkebb, magaslati utakon fogjuk találni magunkat. Olyan speciális szakaszok is várnak ránk mint Belèn és Fiambala, amelynek mindig összeszorult gyomorral vág neki az ember. Lesz tehát magaslati terep, homok és sár, és olyan waypointok is, amelyek jócskán megnehezítik a navigátorok dolgát. Szóval ez a Dakar elég keménynek ígérkezik!”