AutóAddikt Bemutatók Ford Terepen, extrémbe hajló körülmények közt vezettük az új, 2023-as Ford Ranger Raptor-t

Terepen, extrémbe hajló körülmények közt vezettük az új, 2023-as Ford Ranger Raptor-t

2022 novemberében Spanyolországban mutatkozott be a nemzetközi médiánaj az új Ford Ranger Raptor. Most a FordPRO szervezésében Magyarországon is kipróbálhatta terepes körülmények közt a hazai szaksajtó.

Kifejezetten szeretjük az olyan Ford eseményeket, amelyek középpontjában valamelyik élménymodell áll. Ilyen mondjuk a Mustang-vona! „hagyományos” V8 5.0, ugyebár, vagy a szintén ehhez a palettához tartozó Mach-E színtisztán elektromosan. Amúgy meg mindegy is, a Ford modelljei még akkor is érdekesek, ha a kishaszonjárműveket mustráljuk.

Főként, ha olyan élményautó tűnik fel a palettán, mint a Ranger Raptor. A pickup, aminek alapvetően már köze nincs a klasszikus értelemben vett áruszállításhoz, nem kifejezetten a ranch-kép ugrik be szénabálákkal, barn-nal és egyebekkel. Sokkal inkább az extrém terepviszonyok, a hobbiszintű offroad, az élményteli vezetés, s persze a hamisítatlan USA feeling. Majdnem F-150, főként, hogy az orr kialakítása egy az egyben (végre) az amerikai vonalat képviseli dizájn terén.

Eger mellé irányították szakújságírókból álló csapatunkat, így odafelé az M3 szakaszain remekül lehetett tesztelni az országúti és autópályatempót. Igaz, a menetkomforthoz kevésbl tettek hozzá a méretes BF Goodrich terepgumik, viszont a már hátul is adaptív tekercsrugós felfóggesztés jótékonyan hatott – terepen is.

Kőbánya, sár, kavicsbánya, és megint sár. Volt minden ahhoz, hogy a Ford Ranger Raptor minden, terepen fitogtatható pozitív tulajdonságát maximumra járathassuk. Nem meglepő módon leküzdhetetlen akadályt nem találtunk a menetpróba során a Ranger Raptor számára, és valós időben megtapasztalhattuk is a határokat feszegető terepszögek adta lehetőségek gyakorlati alkalmazását.

Ismét remek sajtóprogramot szervezett a Ford, tőlük megszokott minőségben és módon, mely keretein belül ténylegesen megismerhettük a 2023-as Ford Ranger Raptor összes releváns opcióját. Hamarosan érkezik nagytesztünk is, ott részletesebben kifejtjük majd benyomásainkat.

Megérkezett tehát Magyarországra is a vadonatúj, minden szinten új színvonalat képviselő Ford Ranger Raptor, amely az első modellváltozat az európai piac legkelendőbb pickupjának új generációjából. 

A sivatagi tájak leigázására, a hegységek meghódítására és a mindennapos autózásra egyaránt kiválóan alkalmas, második generációs Ranger Raptor magasra teszi a lécet az off-road teljesítmény terén, és – akárcsak az új generációs Ranger összes modellváltozata – intelligensebb, keményebb és sokoldalúbb, mint valaha.

Az európai Ranger-rajongók számára különösen izgalmas esemény a vadonatúj Ranger Raptor megjelenése, hiszen ez az új generációs Ranger-család első, Európában kapható változata; az első Raptorok gyártása már meg is kezdődött.

A Ford Performance által kifejlesztett új generációs Ranger Raptor a vadonatúj Ford Ranger nagy teljesítményű változata. Intelligens vezérlő technológiáival és új generációs, jóval keményebb szerkezetével a Ranger Raptor a nyers erő és a mechanikai-technikai precizitás izgalmas ötvözetét kínálja.

“Minden erőnkkel arra törekedtünk, hogy az új generációs Ranger Raptort igazi izom-pickuppá formáljuk,” mondta el Dave Burn, a Ranger Raptor programvezető mérnöke a Ford Performance-nál. “Az új modell sokkal gyorsabb lett, hihetetlenül jól néz ki, rengeteg új funkciót kínál, és ez a legkeményebb Ranger, amit valaha építettünk.”

A Raptor érkezésével egyidőben a Ford már el is kezdte felvenni a megrendeléseket a népszerű Wildtrak és Limited változatokra, illetve a Ranger XL és XLT kivitelekre. Az európai Ranger-család eddigi legszélesebb kínálata nemcsak az új technológiák miatt lesz vonzó, hanem sokoldalúsága miatt is, aminek köszönhetően egyre több vásárló választja ezt a pickupot. 

Új rekordot jelentő, 53,4 százalékos szeptemberi piaci részesedésével a Ranger tovább erősítette vezető pozícióját az európai pickup-piacon, és ezzel az eredményével 41 százalékra növelte az idén eddig elért piaci részesedését.

A teljesítményrajongók számára a legfontosabb újdonság alighanem a vadonatúj, kettős turbótöltésű, 3,0 literes V6-os EcoBoost benzinmotor lesz, amit a Ford Performance szakemberei úgy hangoltak, hogy 292 lóerő teljesítményt és 491 Nm forgatónyomatékot adjon le.

A kettős turbótöltésű, 3,0 literes V6-os EcoBoost erőforrás motorblokkja grafiterősítésű vasöntvény; ez mintegy 75 százalékkal erősebb és 75 százalékkal merevebb, mint egy hagyományos, vasból öntött szerkezet. A Ford Performance szakemberei sokat dolgoztak azon, hogy a motor készségesen reagáljon a gázparancsra, és a versenypályákon kifejlesztett (a Ford GT és a Focus ST modellekben alkalmazott megoldáshoz hasonló) turbólyuk-semlegesítő rendszer garantálja, hogy a vonóerő azonnal rendelkezésre álljon.

A új turbólyuk-semlegesítő megoldás lényege, hogy a turbótöltő akár még három másodpercig is pörög azután, hogy a vezető felengedte a gázpedált, így a kanyarokból kigyorsítva vagy a fokozatváltásoknál az autós azonnali gyorsulásra számíthat. Emellett az erőforrást egyedi turbótöltés-profilra programozták, hogy a tízfokozatú automata sebességváltó minden egyes áttételénél optimális teljesítményt biztosítson.

“A háromliteres motor meglepő dinamizmussal ruházza fel a Ranger Raptort, ami még a legkeményebb teljesítményrajongót is lenyűgözi,” vélekedett Burn. “Az új blokk teljesítménye és gyorsító képessége széles mosolyt csal majd az autósok arcára.”

A lélegzetelállító teljesítményt még izgalmasabbá varázsolja az elektronikus vezérlésű aktív kipufogórendszer, amely négyféle, a mindenkori vezetési helyzethez illő motorhangot kínál.

  • Csendes – itt a halk működés fontosabb, mint a teljesítmény, hogy a Raptor tulajdonosa korán reggel ne zavarja a szomszédokat
  • Normál – ebben a mindennapi használatra kialakított profilban hallható ugyan a motorhang, de úgy, hogy az autó ne legyen túl hangos az utcán. Ez az alapértelmezett beállítás a Normál, Csúszós út, Sár/Nyomvályú és Sziklán araszolás üzemmódokban
  • Sport – hangosabb és dinamikusabb motorhang
  • Baja – hangerejében és tónusában egyaránt a legütősebb hanghatás; Baja üzemmódban a kipufogó a nyitott rendszerek hangját idézi. Kizárólag off-road használatra ajánlott.

A vásárlók emellett rendelhetnek egy 2,0 literes biturbó dízelmotort is, ami 2023 elejétől szerepel a Ranger Raptor kínálatában; ez a változat várhatóan nyáron jut majd el a vevőkhöz.

A vadonatúj Ranger Raptor felfüggesztése a vadonatúj Rangeréhez viszonyítva egészen egyedi. Az autóban egy sor különleges, Raptor-specifikus megerősítés található, többek közt a C-oszlopban, a platón és a pótkeréknél, a felütésgátlónál, a rugótoronyban és a hátsó lengéscsillapító bekötésénél; ezek a megoldások együtt azt eredményezik, hogy a Raptor még a legkeményebb terepen is magabiztosan uralható.

Egy olyan nagy teljesítményű off-roadernek, mint a Ranger Raptor, kifogástalan tapadásra van szüksége, ezért a Ford mérnökei teljes egészében átalakították a futóművet. Vadonatúj, erős, mégis könnyű alumínium alsó és felső lengőkarokat, hosszú első-hátsó rugóutakat és Watt-rudazattal kiegészített, kifinomult hátsó futóművet terveztek, hogy az autó még akkor is kiválóan uralható legyen, ha nagy sebességgel vágnak át vele a kemény terepen.

“A Ranger Raptor futóművében az egyik legnagyobb újdonság a FOX® Live Valve lengéscsillapítók alkalmazása. Ezek révén a futómű beállításai valós időben változnak, az aszfalton kiválóan szabályozva a karosszéria mozgását, ugyanakkor remekül elnyelve a terep durva egyenetlenségeit, hogy az autós teljesen kiaknázhassa a Raptor teljesítményét, és tökéletesen uralhassa a járművet”, mondta Burn.

Az új generációs, 2,5 col átmérőjű FOX® Live Valve belső megkerülő szelepes lengéscsillapító pozícióérzékelő technológiával működik. Ezek a csillapítók a legkifinomultabb ilyen szerkezetek, amelyeket valaha beépítettek a Ranger Raptorba, és Teflon™-töltetű olaj van bennük, ezért – a kifutó modell lengéscsillapítóival összehasonlítva – mintegy 50 százalékkal kisebb súrlódással működnek.

A Ranger Raptor átprogramozott üzemmódjaival összekapcsolt Live Valve belső megkerülő szelepes rendszert úgy tervezték meg, hogy közúton kényelmesebb futást, terepen pedig jobb rugózást biztosítson, kis és nagy sebességnél egyaránt. 

A rendszer hozzáigazítja a csillapítás erejét a különféle üzemmódokhoz, emellett pedig a futómű észrevétlenül felkészíti a járművet a különféle vezetési körülményekre. Amikor a csillapító összenyomódik, a megkerülő szeleprendszer különböző zónái pontosan olyan ellenállást adnak, amennyi az adott helyzethez szükséges, és kirugózáskor is ugyanígy viselkednek.

Az erős felütések elleni védelem érdekében a már versenyeken is bizonyított FOX® Felütésgátlás Vezérlés maximális csillapító erőt állít be a lengéscsillapító utolsó 25 százaléknyi mozgástartományában. Erős gyorsításkor a rendszer kimerevíti a hátsó csillapítókat, hogy megakadályozza az autó ‘leguggolását’, javítva ezzel a menetstabilitást. Mivel a lengéscsillapítók minden pillanatban ideális beállítással működnek, a Ranger Raptor ugyanolyan élvezetesen vezethető az aszfalton, mint a terepen.

A hardvert a FOX® szállította, ám a tuningot és fejlesztést a Ford Performance végezte számítógépes tervezéssel és valós tesztekkel. A rugófeszesség-szabályozástól kezdve hasmagasság-állításig minden területen úgy hangolták be a szerkezet működését, hogy tökéletes egyensúlyt teremtsenek a kényelem, az irányíthatóság, a menetstabilitás és a tapadás között, legyen szó akár közúti autózásról, akár terepezésről.

A Ranger Raptor kimagasló terepképességét tovább fokozzák a kocsitest alatt elhelyezett védőelemek. Az első motorvédő lemez majdnem kétszer akkora, mint a normál új generációs Rangeré, és 2,3 mm vastag, nagy szakítószilárdságú acélból készül. Ezt a lemezt (a motor alsó burkolatával és az osztómű védőlemezével együtt) úgy tervezték, hogy hatékonyan megóvja a legfontosabb szerkezeti elemeket, például a hűtőt, a kormányművet, az első keresztmerevítőt, az olajteknőt és az első differenciálművet.

Terepezés közben hasznos segítség az elöl és hátul egyaránt megtalálható kettős vonószem-csatlakozás. A dupla kialakítás megkönnyíti a hozzáférést az egyik rögzítő ponthoz, ha a másik éppen hozzáférhetetlen, és lehetővé teszi a kipányvázó hevederek használatát, amikor mély homokból vagy sárból kell kiszabadítani az autót.

A Ranger Raptorban most jelenik meg először az a fejlett, állandó négykerékhajtás, amelyben egy vadonatúj, elektronikus vezérlésű kétfokozatú terepváltó osztómű, és az autóban zárható első és hátsó differenciálmű működik; a hardcore terepezők bizonyára nagyra értékelik majd mindezt.

“Bár a Raptorhoz a sivatagi versenyek adtak inspirációt, ez az autó bármilyen terepen helytáll. Olyan off-roadert alkottunk, amit nem kell külön módosítgatni ahhoz, hogy az ember bárhová eljusson vele – és biztonságban haza is érjen onnan,” tette hozzá Burn.

Annak érdekében, hogy az új generációs Ranger Raptor ugyanolyan magabiztosan mozogjon az aszfalton, mint a mély sárban vagy a kerékvályúkkal szabdalt terepen, az autó vezetője hét különböző üzemmód közül választhat; ezek közt a Baja beállítás is szerepel, amikor a jármű elektronikai rendszerei a lehető legnagyobb teljesítményt biztosítják a nagy sebességű terepezés közben. 4

“Azt akartuk, hogy a Baja üzemmód igazán különleges képességgel ruházza fel az autót,” árulta el Burn. “Ez egy olyan funkció, ami nagyon fontos a Ranger Raptor vásárlóinak.”

Mindegyik üzemmódban másféle beállítások alapján működik a motor- és váltóvezérlés, az ABS, a kipörgés- és stabilitásvezérlés, a kipufogószelep, a kormánymű és a gázadás. Mindemellett a műszeregység, a járműinformációs rendszer és központi érintőképernyő színvilága is a kiválasztott üzemmódnak megfelelően változik.

Országút

  • Normál – kényelem és üzemanyag-takarékosság
  • Sport – élénkebb reakciók az élvezetes közúti autózáshoz
  • Csúszós út – magabiztosabb haladás csúszós vagy egyenetlen úton

Terep

  • Sziklán araszolás – kifejezetten a sziklás, egyenetlen talajon történő, kis sebességű araszoláshoz, ahol kulcsfontosságú a finom irányíthatóság
  • Homok – optimális áttételek és megfelelő vonóerő homokra vagy mély hóra
  • Sár/Nyomvályú – maximális tapadás az elinduláshoz és a lendület megtartásához
  • Baja – minden rendszer csúcsteljesítményen a nagy sebességű terepezéshez

Az új generációs Ranger Raptorban mindezt a Trail Control™ egészíti ki, ami úgy működik, mint egy terepre szánt sebességtartó automatika. Csak be kell állítani a kívánt tempót (32 km/óra alatt), és az autó önműködően adagolja a gázt és fékerőt, hogy vezetőjének csak a kormányzásra kelljen koncentrálni a nehéz terepen.

A Ranger Raptor kivételes képességeihez vadonatúj külső társul, ami az új generációs Ranger látványos stílusát tükrözi. A markáns sárvédők és fényszórók hatásosan hangsúlyozzák az autó szélességét, s a pickupot még erőteljesebbnek mutatja a hűtőrács nagyméretű F-O-R-D felirata és a határozott kontúrokkal határolt lökhárító.

“A Ranger Raptor minden egyes dizájn-eleme határozott célt szolgál” – magyarázta el Dave Dewitt, a Ranger Raptor külső dizájnjáért felelős formatervezési igazgató. “Ezen az autón első pillantásra látszik, mire képes.”

A vásárlók hétféle fényezés közül választhatnak, köztük a kizárólag a Raptor kínálatában szereplő Code Orange és Conquer Grey árnyalatokat, amelyek hatásosan hangsúlyozzák ki a pickup exkluzivitását és erejét. A látványos megjelenés érdekében a Ford matricázást is készített a Raptorhoz, hogy az autó külseje még inkább felidézze a versenyek világát.

A mátrix LED fényszórók és LED nappali menetfények új szintre emelik a Ranger Raptor világításának teljesítményét: a prediktív kanyarvilágítás, a vakításmentes fényszórók és az automatikus, dinamikus fényszórómagasság-állítás hasznos segítséget jelentenek a vezetőnek és a többi közlekedőnek.

A szélesített kerékjáratok erőteljes formavilágú 17 colos könnyűfém keréktárcsákat ölelnek körül, amelyeken a kizárólag a Raptorhoz kínált, nagy teljesítményű terepgumik feszülnek. A funkcionális szellőzőnyílások, légterelő elemek és az erős, jó tapadást kínáló alumínium oldalfellépők nemcsak mutatósak, hanem kifejezetten praktikusak is. A hátsó LED lámpatest az első világítás jellegzetes stílusát ismétli, a Precision Grey árnyalatra fényezett, fellépővel is kiegészített hátsó lökhárító pedig olyan magasra került, hogy ne rontsa a hátsó terepszöget.

Az utastér dizájnja is a Ranger Raptor terepképességét és energikus természetét hangsúlyozza. A vadászgépek által ihletett sportülések kifejezetten kényelmesek, ugyanakkor a testet is kiválóan megtámasztják a gyors kanyarokban.

A műszerfalat, a belső kárpitozást és az üléseket Code Orange színű betétek díszítik; ez az árnyalat jól illik a belső világításhoz, ami okkersárga fényben füröszti a kabint. A prémium minőségű bőrrel borított, fűthető sportkormányt erőteljes ujjtámaszok és középállás-jel egészítik ki, és a sportos benyomást tovább erősíti a magnéziumöntvény váltófülek látványa.

Az utasok szórakoztatásáról a legújabb digitális technológia gondoskodik: a kabinban 12,4 colos digitális műszeregység teremt igazi hi-tech hangulatot, a 12 colos központi érintőképernyőhöz pedig a Ford új generációs SYNC 4A® konnektivitási és szórakoztató rendszere 5 kapcsolódik, amelyen felár nélkül működik a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto™ kapcsolat6. Az új meg új kalandokhoz 10 hangszórós B&O® hangrendszerszolgáltat lelkesítő zenei aláfestést.

A Ford szerint a Ranger Raptor vásárlói minden alkalmat megragadnak majd, hogy autójukkal nagyokat túrázzanak, ezért a vállalat az outdoor-specialista ARB segítségével átfogó tartozékkínálatot állított össze. Ebben olyan tételek szerepelnek, mint például a tetőn könnyedén felállítható kétszemélyes sátor, amelynek beépített matraca és öt ablaka igazi luxust jelent majd a vadonban töltött éjszakák során, strapabíró alumíniumváza és vízálló, hasadásmentes szövete pedig minden megpróbáltatást kibír. A megoldás nagy előnye, hogy így a plató szabad marad a poggyász és a felszerelés számára.

A Ford Performance a mexikói Bajában november 15-20-án megrendezett Baja 1000 sivatagi rallyn bizonyítja a Ranger raptor kivételes képességeit. A híres futam nemcsak az autó Baja üzemmódjának névadója volt, hanem a Ford Performance Raptor-szériájának fejlesztési munkájában is fontos szerepet játszott.

A Raptor modellnév eredete Észak-Amerikáig nyúlik vissza, ahol a Ford ezzel a névvel különböztette meg nagy teljesítményű pickupjait és terepjáróit. Az első ilyen jármű az első generációs F-150 SVT Raptor volt, amit arra építettek, hogy képes legyen nagy sebességgel végigszáguldani a terepen. A Ford Performance legutóbb a Bronco Raptor SUV modellt és a limitált darabszámú Bronco DR sivatagi versenygépet mutatta be Észak-Amerikában. 

A Ford Performance által fejlesztett Ranger Raptor révén a Raptor embléma 2018-ban már a globális piacon is feltűnt, így végre Európa hardcore pickup-rajongói is hozzájuthattak egy igazán izgalmas autóhoz.

A Ford Ranger Raptor 3,0 literes, kettős turbótöltésű EcoBoost V6-os motorral hajtott változatának