AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Mustang GT 5.0 Fastback – a legenda újraéled

[TESZT] Ford Mustang GT 5.0 Fastback – a legenda újraéled

Ki hinné, hogy 50 évet kellett várnia Európának arra, hogy az ikonikus, legendás, és még számtalan jelzővel illethető Ford Mustang-ot bevezethessék hivatalosan is az öreg kontinensen.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_001

Persze az elmúlt évtizedekben jelentős mennyiségű darab érkezett az itteni országokba, évjárattól, felszereltségtől függetlenül, valamint kifejezetten prioritást élveztek a korai, mára bőven old timer kategóriába sorolható járművek – egy ilyen, 1967-es évjáratú verziót mi is többször kipróbáltunk, illetve írtunk is róla a Napimagazin.hu hasábjain.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_008

Egészen pontosan 2011-ben merült fel legelőször a Ford Mustang európai, ezáltal hazai forgalmazásának kérdése, mely akkor még egyáltalán nem volt egyértelmű, úgy, ahogyan a megjelenés részletei sem voltak ismertek. Akkoriban forgattunk egy riportfilmet egy 1965-ös évjáratú Ford Mustang Convertible kapcsán, melyben Varga Zsombor, a Ford Kelet- és Közép Európai Értékesítő Kft. akkori kommunikációs igazgatója nyilatkozott a közeli- és távlati tervekről egyaránt. Érdemes megnézni az alábbi videót:

2014-ben, Genfben találkoztunk először testközelből az új Ford Mustang-gal. Természetesen statikus megközelítésben, a forgó platformra kihelyezett autó tisztes távolságból volt csak feltérképezhető, ám Convertible (kabrió) jellegéből adódóan legalább fotózni lehetett jobbról-balról, így már az akkori tálalást is remekül sikerült megörökítenünk az utókornak.

Amikor felreppent, hogy a 2015-ös modellévű Ford Mustang 2.3 literes EcoBoost motorral (is) érkezik, picit megijedtünk, hiszen elkezdtek terjengeni olyasféle pletykák, hogy Európába csak ez a variáns érkezik majd. Szentségtörés? Aligha, bár kíváncsian várjuk, mit tud majd produkálni a 2015-ös Ford Focus RS-be is beépített 317 lóerős sornégyes aggregát, de azért legyünk őszinték: egy Ford Mustang valójában az echte V8-as erőforrással az igazi Ford Mustang. Nincs apelláta.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_007

Épp ezért örültünk határtalanul, amikor kiderült, hogy a Ford magyarországi képviselete pontosan egy ilyen modellt állított be elsőnek a tesztflottába. Konkrétan egy GT jelzést kapott Ford Mustang-ot, lakkfekete fényezéssel, 421 lóerős ménest kiugrasztva a karámból.

Fellelhetőek a korábbi stílusjegyek, szerencsére

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_002Lehet, közhely: a Ford Mustang-ot akarva-akaratlanul hozzá hasonlítjuk a névadó musztáng-körítéshez, kitörni vágyó, nyers erejét, külalakját és egyéb „apróságokat” figyelembe véve. Nem is baj, maradjunk meg ennél, hiszen a legenda így marad fenn tartósan, persze kérdés, hogy az európai autós és vásárló hogyan viszonyul mindahhoz, amit megélhet majd egy Ford Mustang volánja mögött. Egy autóban, ami kifejezetten az USA-ból érkezett, az USA-nak készül, s most átértelmezték valamelyest európainak, úgy, hogy megmaradt szinte minden benne, ami a hamisítatlan életérzést kell, hogy képviselje.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_004

Sikerült úgy megtartani a Ford Mustang emblematikus fazonját, hogy az teljes mértékben megfeleljen a 2015-ös kívánalmaknak, de azért felfedezhetőek legyenek az egészen 1964-ig visszanyúló stíluselemek is. Ráadásként pedig – s ez nem lehetett egyszerű a tervezőmérnököknek – úgy lett az egész küllem megalkotva, hogy a jelenlegi Ford portfólió (amerikai, európai) ismérvei is mind megtalálhatóak az autón.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_003Fentiek tekintetében az orr-rész, amelynek a leghangsúlyosabbnak kell lennie a far mellett – megkapta a jellegzetes vágtató mén emblémát, ehhez nem nyúltak átalakítás szempontjából, valamint a a trapéz alakzatot mutató hűtőmaszk, a két szélen levágott vonalvezetéssel a mai kor Fordját hívatott idézni. Mellső lámpatestek tekintetében szintén a jelen stílusirányzat a mérvadó, morcosra húzott vonalakkal, keskeny sziluettel már meg is van szinte minden ahhoz, hogy az új, 2015-ös Ford Mustang eladható legyen, de azért kell még hozzá jócskán a lökhárítók (szintén első front) szélesített, kihúzott alakzata is. Így ténylegesen megvan a masszív, összetéveszthetetlen sportos hatás.

Mindent a külcsín érdekében?

„Rollin’ in my 5.0” – rappelte Vanilla Ice 1990-ben, az Ice Ice Baby című, akkori érát meghatározó slágerben, ezzel is népszerűsítve az akkor éppen gyártásban lévő, harmadik generációs modellt (1979-től 1993-ig gyártották). 1:31-nél található az ominózus jelenet:

Ez a dal egyike azon számtalan zeneműveknek, amely valamilyen formában hozzányúlt az intuitív Ford Mustang-életérzéshez, és megpróbálta azt lemodellezni több-kevesebb sikerrel. A five-point-o meghatározás az 5 literes V8 blokkra utal, pár generációra visszavezetve ez a számjelzés megjelent a Ford Mustang modellek első sárvédő-idomán, az A oszlop alatt – jelen esetben is megtalálható volt ez a plakett a tesztautón. Remek, hogy erre is gondoltak ismételten a skiccek formába öntésénél, még egy olyan elem, ami hordozza a legendás Ford Mustang feelinget.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_023

Megmaradt a tradicionális fastback kupéforma is. Fő jellemzők: asztalfelületnyi motorháztető, cseppformát szimbolizáló utaskabin, a méretarányokhoz képest csapott far. Az oldalajtók gigantikusak, jól kihangsúlyozzák a 4784 milliméteres hosszt, valamint a 2720 milliméteres tengelytávolságot is, az összképhez nagyban hozzátesznek a 19-es keréktárcsák is.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_010

Minden kétséget kizáróan a 2015-ös Ford Mustang leginkább hagyományörző felülete a far, itt szinte minden olyan, mint amilyennek emlékeinkben látjuk a több évtizedes jellegzetességeket: három, egymástól jól elkülönített részletből álló lámpatestek, a szélek felé szűkítve, középen pedig egy hatalmas GT-logó; mindez keskeny, összehúzott formátumban, helyet hagyva a két oldalra helyezett, a jellegzetesen összetéveszthetetlen Mustang-V8 hangzásért felelős kipufogóvégeknek, a diffúzorosra rajzolt kialakításnak.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_009Elég is nagyjából ennyi ahhoz, hogy a legfrissebb Ford Mustang az a Ford Mustang legyen, amire vágyik a közönség? Véleményünk szerint igen. Túlzásba lehetne vinni a krómozást, a különféle szárnyakat, szpoiler-nagyobbításokat és egyebeket, de az már inkább a giccs kategória lenne, és különben is, lesz Shelby GT500, meg egyebek; azok úgyis elviszik a prímet e téren. Az alaphangon született elgondolású Ford Mustang, annak is a csúcsmodellje (kivételt képez a Convertible verzió, az értelemszerűen drágább) pontosan így perfekt, ahogy van, a maga muscle car szegmenségben.

Megfelel a huszonegyedik századi elvárásoknak

A 2015-ös Ford Mustang-nak sikerült hoznia a jellegzetességeket a beltérben is. Ikonikus elemekkel tarkítva természetesen, itt ismét előtérbe helyeződik a vágtató ló szimbóluma a kormánykeréken, a háromküllős kialakítás újra a múltat idézi (igaz, akkor a fogás jóval kényelmetlenebb volt nyilván, a vékony íveknek köszönhetően). A süllyesztett, egymástól jól elkülönített központi műszerek szigorúan analóg mivolta elengedhetetlen az igazi Ford Mustang-érzethez, a sebességmérő apró kiegészítő skálázása mérföldben is mutat annak rendje és módja szerint.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_011

Minden olyan funkció- és módkapcsoló megtalálható a Ford Mustang 2015-ös modelljének kormánykerék küllőin, amelyek elengedhetetlenek mai szemmel, a két középpontban lévő műszeridom közé az alapvető információkat közvetítő LCD panel szintén jól közvetít.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_012Középen hármas légbeömlő-kialakítások kaptak helyet a cockpit felső részén, a középkonzol méretes LCD infotainment kijelzővel folytatódik, hozzácsapva a klíma-keringetés konzolját, valamint a további funkciók kezeléséért felelős, repülőgép-műszerfal jellegű, fémes hatású kapcsolósort, beleértve a motor indításáért- és leállításáért felelős gombbal.

Kényelem, komfort: visszafogottan ugyan, túraautósan

Kényelmes és elegáns fotelek kerültek a Ford Mustang-ba, ezek az ülések inkább komfortosak, mintsem sportosak – a Recaro jelleget felejtsük tehát el, de ez így is van rendjén: a Ford Mustang nem is a vad versenyzésről szól. Ennek megfelelően a székek oldal- és hossztartása teljesen rendben van, a variálhatóság része az alapból full extrás felszereltségnek, így tulajdonképp mindenki megtalálja a maga legkényelmesebb pozícióját. Az persze előny, ha nem nőttünk 190 centiméternél magasabbra, ugyanis ezen érték felett kezdődhetnek a gondok.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_013Ugyanakkor a kompromisszumok megkötését leginkább a hátsó traktusba történő behelyezkedés, valamint az onnan elvégzendő kikászálódás jelentheti – és nem csak akkor, ha az átlagosnál masszívabb testalkattal bírunk. Hátul szinte nulla a tér, 170 centiméterrel sem lehet egyenes testtartásban ülni itt, a fejtér rendkívül korlátozott. Alapvetően talán kettő 10-12 éves gyerek utaztatható itt, átmenetileg. Nem véletlenül lett az új, 2015-ös Ford Mustang 2+2 ülésesnek definiálva: ennek értelmében két felnőtt utassal érdemes számolni a Fastback kaszni esetében.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_014

Mi is a szíve, lelke egy Ford Mustang-nak? Közhelyezzünk tovább, így nyilvánvalóan a motor, a hajtáslánc. Nézzük tehát, mit tud a 2015-ös modell e tekintetben.

Nyers és lényegre törő. Amerika szülöttje

530 Newtonméternyi forgatónyomatékot tudunk elszabadítani, ha úgy igazán combosan odalépünk az új Ford Mustang gázpedáljára.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_022

Ilyenkor 4250-et forog a főtengely, mind a 8 henger hörögve, üvöltve adja hírül a kipufogókon keresztül igazán amerikai nyersességét, a klasszikus benzines szívómotor megkérdőjelezhetetlen karakterisztikáját. A big block egység amúgy 4951 köbcentiméter összlökettérfogattal rendelkezik, csúcsteljesítménye 421 lóerő 6500-as percenkénti fordulatszámon. A tesztautóba épített hatsebességes automataváltó tisztességesen tette dolgát, szinte észrevétlenül – igaz, a hatalmas hengerűrtartalom és a hozzá tartozó nyomaték mind segítség e téren, melynek megfelelően szinte alapjáraton lehet közlekedni az autóval bármely sebességtartományban, legalábbis, ami a városi korlátokat illeti.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_019Ha viszont szeretnénk egy kicsit megtapasztalni, milyen az, amikor 421 ló ereje elszabadul, amolyan Mustang-módra, S állásba kell kapcsolnunk az automatát, és máris kezdődhet a kiteljesedés. Egyértelműen a kormányra applikált füleket érdemes használni, ha teljesítménycentrikusan óhajtunk vezetni, a fel- és visszaváltások pontosak, akkor érkeznek, amikor mi szeretnénk, nincs késlekedés, csúsztatott reakció. A V8-as nyomatékgörbéje egyenletesen épül fel, európai szemmel tekintve furcsa lehet a folyamatos, viszonylag alacsonyan maradó fordulatszám-tartomány, viszont ez inkább érzéki csalódásként fogható fel, mert végállás felé közeledve azért csak megvan egy idő után a 6000 feletti érték is. Ilyen, amikor a turbótöltés (vagy inkább kompresszor) nélkül is van élet, pusztán az erő van megidézve, egy több évtizeden át bizonyító blokkban.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_006

Meglepően stabil és jó úttartású az új, 2015-ös Ford Mustang. Bár az előzetes információk alapján tudtuk, hogy az európai verziók teljesen átértelmezett futóművet kapnak, kaptak, de testközelből lehet igazán megtapasztalni a különbségeket.

Teljesen új szervokormányzást kapott például a Ford Mustang, elektronikus alapokon, három beállítási lehetőséggel. Az EPAS rövidítést kapott rendszer normál, komfort, illetve sport profilban bírható működésre, mindezek mellett a menet közben fellépő plusz behatások (oldalszél, esetleges sodródások) ellen is automatikusan hangolt.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_020

Az első felfüggesztés kettős gömbcsuklós MacPherson, míg a hátsó teljesen újratervezett többlengőkaros kialakítást kapott. A beépített alumínium részegységek csökkentik a rugózatlan tömeget, így nincsenek fals kilengések erőteljesebben vett kanyaroknál egyebek mellett.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_018Bár egy ilyen autónál, mint a Ford Mustang, nem kifejezetten az üzemanyag-fogyasztás az elsődleges szempont, de azért vessünk egy pillantást e téren is az adatokra! A tesztelés során próbáltunk több jelleggel bíró környezetben közlekedni az autóval, így városi-elővárosi, valamint országúti környezetben is próbára tettük a képességeket. A városi érték többé-kevésbé dinamikusabb gyorsításokkal, nem kifejezetten visszafogott vezetéssel 21.7 liter/100 kilométeres értéknél kezdett stagnálni, viszont amint visszakapcsoltunk S-ből D-be, máris megállt a képzeletbeli mutató 15.6 liter/100 kilométernél. Huzamosabb országúti, 90 kilométer/órás tempónál 11.9 liter/100 kilométernél nem sikerült lejjebb tornásznunk az átlagfogyasztást, de a későbbiekben egy hosszabb teszt során megpróbáljuk a lehetetlent. Egyébként a hatótáv nem túl meggyőző, köszönhetően a mindössze 61 literes üzemanyagtanknak, ami itt bizony kis kapacitásúnak bizonyul.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_015

Végszó

Egyértelmű tehát: a Ford Mustang még mindig, a mai napig is egy életérzést képvisel. Megjelenésével, karakterisztikájábal összetéveszthetetlen, s bár tudjuk, hogy az amerikai autóipar jó néhány hasonszőrű izomautót tartogat tarsolyában, ne felejtsük el, hogy a Ford Mustang nevezhető meg kiindulópontnak, egy igazi alapnak, stílusteremtő ikonnak. Épp ezért nyilvánvaló az elhívatottság, nem csak bennünk, hanem mindenkiben, aki egy kicsit is ad a tradíciókra, az eredendő értékekre. S aki egy kedvező ár-érték arányú erőgépet keres, a Ford Mustang esetében nagy valószínűséggel megtalálja számításait, ugyanis jelenleg ilyen megközelítésű, ennyire kultikus szimbólum ekkora teljesítménnyel aligha szerezhető be más márkák kínálatában.

ford_mustang_gt_5_0_fastback_teszt_autoaddikt_005

2015 Ford Mustang GT 5.0 Fastback specifikációk

Motor

Motortípus: V elrendezésű 8 hengeres szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 4951 cm³

Maximális teljesítmény: 421 LE @ 6500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 530 Nm @ 4250 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 6 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4784 mm

Szélesség: 1916 mm

Magasság: 1381 mm

Tengelytáv: 2720 mm

Első gumik mérete: 275/40 ZR19

Hátsó gumik mérete: 275/40 ZR19

Tömeg, üresen: 1732 kg

Megengedett össztömeg: n/a

Csomagtartó mérete: 408 liter

Üzemanyagtartály mérete: 61 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: n/a

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.8 s (gyári), 4.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 15.6 l/100 km

Országúti: 11.9 l/100 km

Vegyes: 13.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: n/a

Országúti: n/a

Vegyes:12.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 281 g/km

Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
100 %
Komfort
86 %
Kezelhetőség
95 %
Menettulajdonságok
97 %
Költségek
92 %
Előző cikkÚj nagyrobogók: BMW C 650 és BMW C 650 GT
Következő cikkVilágrekordot döntött a Goodyear és Rainer Zietlow