AutóAddikt Autóteszt Kia Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite – mindent tud, amit tudni kell...

[TESZT] Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite – mindent tud, amit tudni kell ebben a szegmensben

Unalomig ismételtük, milliószor. A SUV szegmens kifejezetten telített, porba tiporja a kombi-műfajt (amiért nagy kár, és sírunk is érte hangosan minden alkalommal). Sőt, nyílt titokként tudjuk, hogy a SUV-ok szegmense több alszegmensre is lebontható, van kicsi, közepes, és nagy SUV is. Mindezek mellett kompakt, terepes, és még sorolhatnánk. Az biztos, hogy jelen tesztalanyunkkal, a Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite-tal nem lehet nagyon mellélőni bekategorizálás téren – ez egy teljes értékű- és kapacitású nagy SUV, legalábbis európai szemmel. Teszteltük.

Európában persze más a SUV fogalma, mint mondjuk az USA-ban. Azért jó példa az USA, mivel onnan származik maga a műfaj, ott nem kicsit értenek is a gyártáshoz, tervezéshez, tálaláshoz. New York-ban például egy Escalade-del, vagy egy Suburban-nel, de akár egy Tundra-val közlekedni alap, még akkor is, ha a többsávos sugárutak mellett akad jónéhány egyirányú keskeny mellékutca. Bizonyára az Explorer amolyan közepes valami, a Sorento is a mid-SUV kategória alján leledző kompaktnak számít a maga közel 5 méter hosszával az ottani normák szerint.

Rengeteget fejlődött a dél-koreai autók, így a Kia dizájn-szellemisége is az évek során. Technikailag és mászakilag sosem volt panasz – itt most nagyjából a 10 évvel ezelőtti gyártásokra gondolunk -, de azért a formavilág kissé elavultnak hatott még az akkori konkurencia tekintetében is.

Tekintélyes a méretezés

Mindezeknek megfelelően a 2021-es Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite teljesen modern, letisztult, néhol futurisztikus megközelítést kapott. Az orr rész például kifejezetten markáns, sok krómmal; a lámpatestek integrálva adják az egységességet, míg a márkára jellemző törésvonalak is jelen vannak a rostély vonalvezetésében. A lökhárítóidom komplex és homogén egyben, a maszkhoz hasonló formaiság azonban itt is megmutatja magát.

Tekintélyt parancsoló frontrésze mellett a Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite jellegzetességét maga az oldalirányú nézet adja, természetéből adódóan itt látszik leginkább a kategóriára jellemző összes stílusjegy. Bár az is tény, hogy a magasság nem lett eltúlozva, így akár kombi jellegű is lehet(ne) a Sorento, de azért ügyesen képes lavírozni a határokon belül.

Hátulnézetben jön a masszív déja-vu. Ugye, mennyire? Aki jobban képben van a jelenlegi autómodellek felhozatalával, egyből rávágja, hogy “igen, hát persze, hogy Ford Explorer 2020!” – s igaz is. A hátsó lámoabúrák tagoltak, a külső idom belóg a kaszni oldalvezetésébe, s az egész mutatósan zárja körbe a süllyesztett rendszámtábla-kialakítást, és a dél-koreai SUV-okra jellemző, típusra utaló feliratot.

Irdatlanul tágas hatást nyújt a Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite beltere. Az első fotelek kényelmesek, lehet bennük terpeszkedni, tömöttségük az ülő- és hátlapok tekintetében is közepes keménységű, ami tökéletes komfort és hosszabb távú utak szempontjából. A műszeregység kezelőelemei kézre esnek, még inkább az analóg korszakot idézik (ami egyáltalán nem is baj), az infotainment okos, alap funkciók tekintetében – mint például instant telefon párosítás Bluetooth-on keresztül OS-tól függetlenül – rendkívül jól teljesít.

High-tech megoldások alkalmazása az enteriőrben

Felszereltségének köszönhetően a Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite számos hasznos vezetést segítő automatikával, asszisztenssel lett felszerelve. A holttérfigyelők remekek, pontosak, irányjelzésnél az adott bal vagy jobb oldali kameranézetet láthatjuk az óracsoport LCD-jén. Ha például takarásból tplatunk ki egy forgalmasabb útszakaszra, hasznos a 360 fokos view, és ténylegesen “ki tud tekinteni” a kamerarendszer a karosszéria mögé eső, a vezető számára holttérben leledző szakaszra.

Tetszett továbbá a forgalomfigyelő rendszer is, mely esetünkben a dugókban araszolva figyelte, mikor indul meg előttünk a kocsisor. Ha netán elrévedezik az ember a sokadik indulás-megállás után, és nem kapcsol instant a forgalom tempójának felvételére, diszkrét dupla csippantással jelzi a rendszer, hogy mehetünk. Így talán kiküszöbölhető a mögöttünk álló idegesebb autósok azonnali dudálása, bár a teszthét alatt volt olyan eset, hogy a türelmetlenkedés gyorsabb volt a fedélzeti automatikánál.

Teljes értékű másdoik sor – rendben van, hiszen a Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite alapvetően 5 személyre lett tervezve. Viszont 5 személyre olyannyira brutális, hogy long-kialakítású autókat megszégyenítő lábteret kapunk még akkor is, ha a sínen mozgatható üléssort teljesen előretoljuk. Mindezt annak érdekében, hogy a behajtogatott 2 üléses csomagtér megadja a 2 köbméteres rakodóhelyet, ami gigászi ténylegesen.

Nem alibiből?

Ha felhajtjuk a kettő hátsó ülést, a rakodókapacitás visszaugrik 187 literre, ami viszont nem túl optimális, de valamit valamiért. A hátsó sort nem lehet mozgatni vízszintesen, fixek, viszont a lábterük növelhető és csökkenthető a második sor állítgatásával. Ezek az ülések (mármint a hátsó kettő) sem alibi hokedli megoldások, teszthetünk során próbáltuk több módon a férőhelyek minőségét tesztelni – felnőttel, gyerekkel egyeránt. S minden esetben pozitívak voltak a vélemények.

Remek alternatívát jelent a dízel

1880 kilogramm a gyári üres tömege a Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite-nak, és ehhez a súlyhoz, ehhez a karakterisztikához klasszikusan dízelmotor dukál. A tesztautóba egy 2.2 literes sornégyes túrbós gázolajos aggregát került, 201 lóerő (3800 RPM) teljesítménnyel, 440 Newtonméter (1750-2750 RPM) forgatónyomatékkal. Az adatokból is látszik, hogy ez pont az arany középútat jelenti teljesítmény és nyomaték tekintetében, főként, ha a súly-lóerő arányt figyelembe vesszük.

Arra kell számolnunk, ha ilyen autót vásárolunk, hogy bizony megpakoljuk. Utasokkal, csomagokkal. Alapból 5 utas és egy rakás bőrönd sem kis súly, ezt vinnie kell a kaszninak, a hajtásláncnak. Nagyon nem mindegy, hogy milyen módon – a magasabb lökettérfogat a kulcsszava az ilyesminek, ha mellé még turbódízel, akkor megvan a jó recept.

Így hát nem meglepő, hogy a Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite bármilyen útszakaszon megbirkózott a körülményekkel. Egy ízben 5, majd másik alkalommal 7 személlyel teszteltünk. Figyeltünk arra, hogy emelkedős (enyhébb, kevésbé enyhébb) útvonalakon haladjunk.

Egyszer sem tapasztaltunk erölködést, vagy irreálisan megugró pillanatnyi fogyasztást, melyek mind abból adódnak, ha egy túlméretes kasznihoz alulmérezett motort és hajtásláncot társítanak. Mindig megfelelő nyomatékok – tartalékban is bőven -, mindig megfelelő áttételezés a 8 fokozatú duplakuplungos automata sebességváltó irányából. No meg ami talán a legfontosabb ezek mellett: rendkívül barátságos fogyasztás!

67 liter kapacitású üzemanyagtankkal lett felszerelve a Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite, ami teljesen jó a hatótávot illetően. Méréseink alkalmával országúti, 90 kilométer/órás maximum tempó mellett, változó terepviszonyokkal 5.1-6.1 literes, míg városi milliőben 7.5-8.2 literes átlagokat rögzítettünk 100 kilométerre kivetítve, 5 személlyel, csomagokkal. Az értékek 7 személy esetében nagyjából 0.5-0.8 plusz literrel változtak.

Árazás

A cikkben szereplő Kia Sorento 2.2 CRDI Kryptonite ára 18 millió forint környélkén áll meg, míg a Sorento belépőmodellje hozzávetőlegesen 13 millió forintról indul.

Kia Sorento 2.2 CRDI specifikációk (2021)

Motor

Motortípus: soros négyhengeres dízelmotor turbóval

Lökettérfogat: 2151 cm³

Maximális teljesítmény: 201 LE @ 3800 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 440 Nm @ 1750-2750 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4810 mm

Szélesség: 1900 mm

Magasság: 1700 mm

Tengelytáv: 2815 mm

Első gumik mérete: 255/45 R20

Hátsó gumik mérete: 255/45 R20

Tömeg, üresen: 1880 kg

Megengedett össztömeg: 2400 kg

Csomagtartó mérete: 187 liter (7 üléssel), 2011 liter (5 üléssel)

Üzemanyagtartály mérete: 67 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 202 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.2 s (gyári), 9.0 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.5-8.2 l/100 km

Országúti: 5.1-6.1 l/100 km

Vegyes: 6.5-6.8 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: 6.5-6.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 169-179 g/km

Bővebb információ a Kia hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer Hungary

Utómunka hardver: Acer

HIRDETÉS
ÉRTÉKELÉS
Forma, dizájn
90 %
Kialakítás
92 %
Komfort
91 %
Teljesítmény
90 %
Kezelhetőség
90 %
Anyagminőség
90 %
Biztonság
90 %
Ár-érték arány
85 %
Előző cikk1997 Mercedes-Benz S420 W140: a Mercibolt ki is küldte az A1404408235 PTS/PDC kábelköteget, jöhet a csere
Következő cikkIlyen, ha autóversenyzők tuningolnak Lexus modelleket