Pár héttel ezelőtt tettük próbára a szokásos teszthét erejéig az Opel Crossland X-et, méghozzá turbómentes, 1.2 literes benzines változatban. Most a szintén 1.2 literes, ám turbótöltött verziót mutatjuk be olvasóinknak.
Ne lepődjön meg senki, ez a cikk alapvetően nem sok változtatást eszközöl a korábbi Crossland X teszthez képest. Nyilván a motorizáltság taglalásánál lesznek differenciák nem meglepő müdon, ez egyértelmű.
Jelenleg az Opel Crossland X 1.2 szívó, 1.2 turbó, 1.6 turbódízel verzióban létezik, az 1.4-es benzinesek egyelőre hiányoznak a palettáról. Annyi baj legyen, ha már downsizing, akkor kötelező a sorhármas blokk, s hogy még izgalmasabb legyen a helyzet, nem árt, ha a turbófeltöltőt elfelejtjük. Az Opel Crossland X 1.2 esetében minden egyben volt ahhoz, hogy kíváncsiságunk végig csúcsra legyen járatva.
Ugyanis az első intuíciók már a küllem vizslatásakor kezdődnek, nem is akárhogyan. Emlékeznek biztosan az Opel ADAM megjelenésére, mekkora port kavart a történet, persze szigorúan pozitív értelmezéssel. Egyedi, trendi, nem titkoltan a gyengébbik nemet célozva. Színesen, csillogón, mindenféle vizuális részletelemet bevetve. Az Opel Crossland X 1.2 ezen a vonalon halad tovább: a konfigurálásnál rengeteg ötletünk és lehetőségünk lehet arra nézve, hogy a leginkább custom jelleget kapjuk; az élénk, feltűnő színárnyalatokat jól kiegészíthetjük például teljesen más tónusú tetőidommal, és hozzá válogathatunk mindenféle krómcsíkokat, díszbetéteket, aprócska részleteket.
Igazán élhető és praktikus. Kell ennél több a jó recepthez?
Minden megvan tehát ahhoz, hogy az Opel Crossland X 1.2 népszerű legyen. Ráadásul manapság talán a leginkább populáris szegmensek egyike, ha nem az első helyezettje a SUV, illetve crossover osztály, tehát emiatt sem hanyagolandó a projekt. Persze kell hozzá megfelelő belpiac, igény, és máris minden rendben.
Tehát a Opel Crossland X 1.2 kialakítása miniterepjárós, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy terepjáró lenne az autó. Unalomig ismételt tézis ez, anno a Mokka és a testvérmodell Chevrolet Trax esetében hangsúlyoztuk. A hűtőmaszk rajzolata leginkább a Corsa és az Astra jellemvonásait hozza, jó átmenettel, a lámpaburák vonalai vidám, bohókás küllemet kölcsönöznek a megjelenésnek.
Oldalnézetből jól látszik a magasított kaszni, 1605 milliméter pontosan. Ez a paraméter alaphangon átlag, viszont a szegmensben minimálisan elvárt. Tulajdonképp ha a Corsa mellé állítjuk a Crossland-et, mint hasonszőrű versenyzőt, úgy jól látszik a rangsor, ami így is van rendjén. Utána jöhet máris az Astra, majd a Mokka, a Grandland X, aztán az Insignia a legtetején. Ja, az ADAM-ot most sem szabad kihagyni a Corsa alatt, meg van ugye egy Karl is, amit nálunk nem forgalmaznak jelenleg.
Valahogy így néz ki tehát az Opel Crossland X 1.2 helyfoglalása a palettán, ha nem lett volna eléggé egyértelmű. A hátsó traktus tér el talán a legjobban az eddig megszokott opeles jellegtől, hiába, itt már a franciább dizájn érvényesül, a szimplább, letisztultabb GM-maradványok legfeljebb a Mokka kései modelljein láthatók (hasonló kategóriában).
Hely van. Bőségesen
Meglepően tágasra sikeredett az Opel Crossland X 1.2 enteriőrje, ami alapvetően az első és a hátsó ülések kialakításánál a legszembeötlőbb.
A vezető- és az anyósülés jellegét tekintve közepesen kemény, a tömöttség jó, az oldaltartás szintén rendben.
Az ülőlapok kicsivel lehetnének hosszabbak, konfigurálásnál nem árt combtámaszt is igényelni a lehetőségek szerint.
A hátlapok is jók, átlagos testalkattal (férfi) jól értelmezhetők, kényelmesek, és relatíve hosszabb távolságokon is helyt állnak. A lábterek elöl átlagosak, a középkonzol mindkét elöl helyet foglaló utas számára megfelelő távolságra helyezkedik el, a kezelőszervek ennek köszönhetően optimálisan elérhetők. A fejterek is jók, talán ezek a legjobbak – köszönhetően a magasított kaszninak és tetőívnek.
Hátul is kellemes a helyzet, itt két átlagos méretű felnőtt utas tud utazni párszáz kilométeren keresztül úgy, hogy még – némi túlzással – nyújtózni is tud annak rendje, s módja szerint. A lábterek tehát tágasak, ami nem is csoda, hiszen 2604 milliméternyi tengelytáv áll rendelkezésre. Az egész Opel Crossland X 1.2 4.2 méter hosszú egyébként, ami azért nem is annyira kisautós, igaz?
Túrázáshoz lett tervezve az Opel Crossland X 1.2. Ennek megfelelően igény mutatkozik a tágas csomagtér meglétére, ami esetünkben meg is van: alapból 410 literrel, azaz majd’ fél köbméterrel gazdálkodhatunk, ha ez kevésnek bizonyulna, előrehajtott osztott hátsó üléstámlákkal elérhető a 1225 liter is.
1.2 liter turbótöltve
Érdekes módon nem sok különbség érezhető a szívó benzinessel összehasonlítva az 1.2-es turbós egységet, legalábbis, ami a karakterisztikát illeti. Robbanékony, amolyan hirtelenharagú a háromhengeres, közvetelen gázreakciókkal, jó gyorsulási rátával. A különbség alapvetően a nyomaték- és dinamikatartományban jelenik meg, turbólyukkal, a maga rendje s módja szerint. Igaz, apró intervallumban érzékelhető a megtorpanás, tulajdonképp nem is számottevő.
1199 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 130 lóerőt teljesítő benzimotorral szerelték fel az Opel Crossland X 1.2 Turbo-t, 230 Newtonméteres nyomatékcsúccsal, mely 1750-es percenkénti fordulatszámon máris rendelkezésre áll. A maximális teljesítmény 5500-nál érkezik.
Kellemes fogyasztást produkált a Opel Crossland X 1.2 Turbo: városi környezetben 6.3, országúton pedig 4.4 literes átlagot rögzítettünk a fogyasztás vizsgálatakor. Előbbi fél literrel múlja felül a gyári értéket, utóbbi pedig 0.3 literrel múlja alul a gépkönyvben szereplő adatot.
2017 Opel Crossland X 1.2 Turbo specifikációk
Motor
Motortípus: háromhengeres benzinmotor, turbóval
Lökettérfogat: 1199 cm³
Maximális teljesítmény: 130 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 230 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4212 mm
Szélesség: 1825 mm
Magasság: 1605 mm
Tengelytáv: 2604 mm
Első gumik mérete: 215/50 R17
Hátsó gumik mérete: 215/50 R17
Tömeg, üresen: 1220 kg
Megengedett össztömeg: 1840 kg
Csomagtartó mérete: 410 liter, 1255 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 45 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 206 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.8 s (gyári), 8.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 6.3 l/100 km
Országúti: 4.4 l/100 km
Vegyes: 5.1 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.9 l/100km
Országúti: 4.7 l/100km
Vegyes: 5.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 116 g/km
Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
Fotó: Apple iPhone X Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS