AutóAddikt Autóteszt Opel Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation – kirobbanó karakterisztika

[TESZT] Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation – kirobbanó karakterisztika

MEGOSZTÁS

Pár héttel ezelőtt tettük próbára a szokásos teszthét erejéig az Opel Crossland X-et, méghozzá turbómentes, 1.2 literes benzines változatban. Most a szintén 1.2 literes, ám turbótöltött verziót mutatjuk be olvasóinknak.

Ne lepődjön meg senki, ez a cikk alapvetően nem sok változtatást eszközöl a korábbi Crossland X teszthez képest. Nyilván a motorizáltság taglalásánál lesznek differenciák nem meglepő müdon, ez egyértelmű.

Jelenleg az Opel Crossland X 1.2 szívó, 1.2 turbó, 1.6 turbódízel verzióban létezik, az 1.4-es benzinesek egyelőre hiányoznak a palettáról. Annyi baj legyen, ha már downsizing, akkor kötelező a sorhármas blokk, s hogy még izgalmasabb legyen a helyzet, nem árt, ha a turbófeltöltőt elfelejtjük. Az Opel Crossland X 1.2 esetében minden egyben volt ahhoz, hogy kíváncsiságunk végig csúcsra legyen járatva.

Ugyanis az első intuíciók már a küllem vizslatásakor kezdődnek, nem is akárhogyan. Emlékeznek biztosan az Opel ADAM megjelenésére, mekkora port kavart a történet, persze szigorúan pozitív értelmezéssel. Egyedi, trendi, nem titkoltan a gyengébbik nemet célozva. Színesen, csillogón, mindenféle vizuális részletelemet bevetve. Az Opel Crossland X 1.2 ezen a vonalon halad tovább: a konfigurálásnál rengeteg ötletünk és lehetőségünk lehet arra nézve, hogy a leginkább custom jelleget kapjuk; az élénk, feltűnő színárnyalatokat jól kiegészíthetjük például teljesen más tónusú tetőidommal, és hozzá válogathatunk mindenféle krómcsíkokat, díszbetéteket, aprócska részleteket.

Igazán élhető és praktikus. Kell ennél több a jó recepthez?

Minden megvan tehát ahhoz, hogy az Opel Crossland X 1.2 népszerű legyen. Ráadásul manapság talán a leginkább populáris szegmensek egyike, ha nem az első helyezettje a SUV, illetve crossover osztály, tehát emiatt sem hanyagolandó a projekt. Persze kell hozzá megfelelő belpiac, igény, és máris minden rendben.

Tehát a Opel Crossland X 1.2 kialakítása miniterepjárós, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy terepjáró lenne az autó. Unalomig ismételt tézis ez, anno a Mokka és a testvérmodell Chevrolet Trax esetében hangsúlyoztuk. A hűtőmaszk rajzolata leginkább a Corsa és az Astra jellemvonásait hozza, jó átmenettel, a lámpaburák vonalai vidám, bohókás küllemet kölcsönöznek a megjelenésnek.

Oldalnézetből jól látszik a magasított kaszni, 1605 milliméter pontosan. Ez a paraméter alaphangon átlag, viszont a szegmensben minimálisan elvárt. Tulajdonképp ha a Corsa mellé állítjuk a Crossland-et, mint hasonszőrű versenyzőt, úgy jól látszik a rangsor, ami így is van rendjén. Utána jöhet máris az Astra, majd a Mokka, a Grandland X, aztán az Insignia a legtetején. Ja, az ADAM-ot most sem szabad kihagyni a Corsa alatt, meg van ugye egy Karl is, amit nálunk nem forgalmaznak jelenleg.

Valahogy így néz ki tehát az Opel Crossland X 1.2 helyfoglalása a palettán, ha nem lett volna eléggé egyértelmű. A hátsó traktus tér el talán a legjobban az eddig megszokott opeles jellegtől, hiába, itt már a franciább dizájn érvényesül, a szimplább, letisztultabb GM-maradványok legfeljebb a Mokka kései modelljein láthatók (hasonló kategóriában).

Hely van. Bőségesen

Meglepően tágasra sikeredett az Opel Crossland X 1.2 enteriőrje, ami alapvetően az első és a hátsó ülések kialakításánál a legszembeötlőbb.

A vezető- és az anyósülés jellegét tekintve közepesen kemény, a tömöttség jó, az oldaltartás szintén rendben.

Az ülőlapok kicsivel lehetnének hosszabbak, konfigurálásnál nem árt combtámaszt is igényelni a lehetőségek szerint.

A hátlapok is jók, átlagos testalkattal (férfi) jól értelmezhetők, kényelmesek, és relatíve hosszabb távolságokon is helyt állnak. A lábterek elöl átlagosak, a középkonzol mindkét elöl helyet foglaló utas számára megfelelő távolságra helyezkedik el, a kezelőszervek ennek köszönhetően optimálisan elérhetők. A fejterek is jók, talán ezek a legjobbak – köszönhetően a magasított kaszninak és tetőívnek.

Hátul is kellemes a helyzet, itt két átlagos méretű felnőtt utas tud utazni párszáz kilométeren keresztül úgy, hogy még – némi túlzással – nyújtózni is tud annak rendje, s módja szerint. A lábterek tehát tágasak, ami nem is csoda, hiszen 2604 milliméternyi tengelytáv áll rendelkezésre. Az egész Opel Crossland X 1.2 4.2 méter hosszú egyébként, ami azért nem is annyira kisautós, igaz?

Túrázáshoz lett tervezve  az Opel Crossland X 1.2. Ennek megfelelően igény mutatkozik a tágas csomagtér meglétére, ami esetünkben meg is van: alapból 410 literrel, azaz majd’ fél köbméterrel gazdálkodhatunk, ha ez kevésnek bizonyulna, előrehajtott osztott hátsó üléstámlákkal elérhető a 1225 liter is.

1.2 liter turbótöltve

Érdekes módon nem sok különbség érezhető a szívó benzinessel összehasonlítva az 1.2-es turbós egységet, legalábbis, ami a karakterisztikát illeti. Robbanékony, amolyan hirtelenharagú a háromhengeres, közvetelen gázreakciókkal, jó gyorsulási rátával. A különbség alapvetően a nyomaték- és dinamikatartományban jelenik meg, turbólyukkal, a maga rendje s módja szerint. Igaz, apró intervallumban érzékelhető a megtorpanás, tulajdonképp nem is számottevő.

1199 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 130 lóerőt teljesítő benzimotorral szerelték fel az Opel Crossland X 1.2 Turbo-t, 230 Newtonméteres nyomatékcsúccsal, mely 1750-es percenkénti fordulatszámon máris rendelkezésre áll. A maximális teljesítmény 5500-nál érkezik.

Kellemes fogyasztást produkált a Opel Crossland X 1.2 Turbo: városi környezetben 6.3, országúton pedig 4.4 literes átlagot rögzítettünk a fogyasztás vizsgálatakor. Előbbi fél literrel múlja felül a gyári értéket, utóbbi pedig 0.3 literrel múlja alul a gépkönyvben szereplő adatot.

2017 Opel Crossland X 1.2 Turbo specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres benzinmotor, turbóval

Lökettérfogat: 1199 cm³

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 230 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4212 mm

Szélesség: 1825 mm

Magasság: 1605 mm

Tengelytáv: 2604 mm

Első gumik mérete: 215/50 R17

Hátsó gumik mérete: 215/50 R17

Tömeg, üresen: 1220 kg

Megengedett össztömeg: 1840 kg

Csomagtartó mérete: 410 liter, 1255 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 206 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.8 s (gyári), 8.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.3 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 5.1 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.9 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 116 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Apple iPhone X
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS