AutóAddikt Magazin Több teherautó, de csak egy vezető

Több teherautó, de csak egy vezető

A közúti áruszállítás növekszik. Az autópályákon kilométeres kamionsorok akadályozzák a személygépkocsik közlekedését, elsősorban az “elöl haladó járműtől” való biztonsági távolság miatt. Ezt a problémát a teherautó platooninggal lehetne kiküszöbölni, amelyben egy sofőrrel rendelkező tehergépkocsi csatlakozik a sofőr nélküli, elektronikus eszközökkel hálózatba kapcsolt tehergépkocsik konvojához.

Így a tehergépkocsik nagyon közel tudnak egymás mögött haladni, csökkentett légellenállással a légáramlatban és a közlekedésbiztonság csökkenése nélkül. Az eredmény: kevesebb üzemanyag-fogyasztás, több vezetési idő az üresjárati idő helyett, kevesebb megterhelés a sofőröknek és kevesebb dugó az autópályákon. Ezt mutatja a “MIND-SHIFT: A Compendium on Future Mobility, Circularity and New Urbanism” című tanulmány, amelyet a pressrelations médiafigyelő cég 2022 tavaszán a FirstSignals®, a korai felismerés módszerével készített. A mobilitás jövőbeli fejlődését a legfontosabb német és angol nyelvű vezető médiumok tudósításai alapján elemezték.

A platooning több országban a kísérleti fázisban van. Egy teherautó szakasz maximum három teherautóból áll, amelyek egymás mögött haladnak, 15-20 méteres távolságban, ami normál körülmények között túl kevés lenne. A koordináció egy technikai vezérlőrendszerrel történik. A szakaszba tartozó tehergépkocsik WLAN-technológián (ITS G5) keresztül vannak összekapcsolva (V2V-kommunikáció). A teherautók között folyamatos információcsere zajlik, például a szakasz állapotáról, a sebességről, a gyorsulásról, a fékezésről, a lassulásról és a GPS-pozícióról. Az infrastruktúra üzemeltetője és a teherautó-vonatok közötti kommunikáció ITS G5 technológián keresztül történik (I2V, V2I kommunikáció). A hátsó járművek spontán, késleltetés nélkül reagálnak, és még akkor sem ütköznek egymással, ha az első teherautó vészfékezési manővert hajtana végre. A tesztfázisban mindig egy-egy járművezető ül a hátsó és az első járműben, kezét szorosan a kormánykeréken tartva.

Dr. Hans Hamer, a SHIFT Mobility vezérigazgatója számára a tanulmány egyfajta szeizmográf a mobilitás területén várható tendenciákat illetően. A platooning valószínűleg fontos szerepet fog játszani ebben. A McKinsey akár 45 százalékos költségmegtakarítást vár a sofőrrel rendelkező teherautókhoz képest.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Előző cikkNincs egyértelmű döntés az eFuels-ről – bizonytalanság fenyeget a gépgyártásban
Következő cikkLautaro Martinez meglátogatja az Automobili Lamborghinit