AutóAddikt Autó-motorsport A Ford Chip Ganassi Racing kész megvédeni Le Mans bajnoki címét

A Ford Chip Ganassi Racing kész megvédeni Le Mans bajnoki címét

MEGOSZTÁS

2016-ban a Ford új autóval és új csapattal vágott neki egy új feladatnak: újra győzelmet aratni Le Mans-ban, pontosan 50 évvel azután, hogy a Ford GT versenyautók hármas befutóval minden dobogós helyet meghódítottak az 1966-os futamon.

A csapat végül történelmi jelentőségű diadalt aratott, s azóta még erősebbé vált, számos versenyt nyerve a világ különböző pályáin, és eredményesen szerepelve a FIA Hosszútávú Világbajnokságon és a WeatherTech SportsCar Bajnokságon.

Alig 10 nap múlva a Ford Chip Ganassi Racing csapat négy Ford GT versenygépe rajthoz áll majd a Circuit de la Sarthe aszfaltján a 2017-es Le Mans 24 órás futamon, hogy megvédjék tavalyi győzelmüket, ami a 68-as rajtszámú Ford GT-hez kötődik.

“A Ford GT testesíti meg a Ford tudásának legjavát, és azt a szűnni nem akaró törekvésünket, hogy mindig kiválót alkossunk” – nyilatkozta Bill Ford, a Ford Motor Company ügyvezető elnöke. “Az, hogy tavaly visszatértünk Le Mans-ba, ahonnan a GTE Pro géposztály aranyérmével távoztunk, világszerte büszkeséggel töltötte el munkatársainkat, és látványosan bebizonyította, hogy a közös erőfeszítés lenyűgöző eredményt hozhat. Most újra izgatottan várjuk a következő futamot, és azt, hogy képesek leszünk-e megvédeni a címünket.”

A 2017-es futam is jubileuminak számít, hiszen 50 évvel ezelőtt szerezte meg Dan Gurney (US) és AJ Foyt (US) a második győzelmet abban a négy éven át tartó sorozatban, amikor a Fordok uralták a világ legnagyobb motorsport-sorozatát.

“Tavaly újra felhelyeztük a Ford nevét a GT hosszútávú versenyek térképére, a Le Mans-i győzelem pedig hatalmas dicsőséget jelentett a márka számára, akárcsak partnereink és rajongóink számára” – mondta el Raj Nair, a Ford Motor Company észak-amerikai tevékenységeit irányító ügyvezető alelnök és elnök. “Idén pedig megvédjük a címünket – még akkor is, ha tudjuk, hogy Le Mans-ban nyerni milyen kemény munkát és elkötelezettséget jelent. Tudom, hogy a Ford Performance csapat kész szembenézni ezzel a kihívással, és már alig várjuk, hogy ismét ringbe szálljunk ebben a hihetetlenül izgalmas küzdelemben.”

“Mind a négy autónk legénysége arra készül, hogy megvédi a tavaly megszerzett címet“ – mondta Chip Ganassi csapatfőnök. “Mindig jó érzés úgy versenyezni, hogy tudjuk, négy komoly esélyünk is van arra, hogy győzzünk egy ilyen történelmi jelentőségű rendezvényen, mint a Le Mans 24 órás futam. 2016-ban fantasztikus évadot zártunk a Ford GT-vel, és szerintünk a 2017-es év még jobb lesz.”

“A 2017-es Balance of Performance (a szorosabb verseny érdekében bevezetett teljesítménykorlátozás) szabályai szerint elvégzett tesztek után nem kétséges, hogy a futam előtt még rengeteg feladat vár ránk” – vélekedett Dave Pericak, a Ford Performance globális igazgatója. „A tavalyi év történelmi győzelmet hozott – és minden eddiginél szorosabb küzdelmet. Reméljük, hogy az idei évadban is ilyen élvezetes lesz a küzdelem, és hogy ugyanolyan teljesítményt nyújtunk majd, mint amivel tavaly elkápráztattuk rajongóinkat.”

Le Mans: Bourdais kimarad, Kanaan színre lép

A Le Mans-i puzzle egyetlen hiányzó darabja Sébastien Bourdais lesz, aki éppen lábadozik, miután balesetet szenvedett az Indianapolis 500 időmérő edzésén. Ez kellemetlen a csapat számára, annál is inkább, mert Bourdais volt az, aki tavaly a győztes 68-as rajtszámú géppel autózott. Helyette az INDYCAR sztárja, Tony Kanaan (BRA) küzd majd vállvetve Joey Handdel (US) és Dirk Müllerrel (GER), hogy újra megszerezzék az aranyérmet.

“Kétségtelen, hogy ez a futam nem lesz ugyanolyan Seb nélkül” – mondta Hand. “De a csapat erős, és készen állunk. Minden nap edzettem, hogy bírjam a versennyel járó fizikai terhelést, és hogy mindvégig a legjobb formámban autózhassak. Persze Le Mans mentálisan is komoly kihívást jelent, de a családom szilárdan támogat, ami hatalmas segítséget jelent. Szerintem ha az ember minden mást jól kezel fejben, akkor a futam idején is helyén lesz az esze. Szerencsére elég időnk jutott edzeni a Ford Performance szimulátorán. Ha győzni akarunk, nem hibázhatunk, ezért biztos akarok lenni abban, hogy hibátlanul felkészülünk.”

A 69-es autó legénységében továbbra is Ryan Briscoe (AUS), Richard Westbrook (GB) és az Indianapolis 500 éllovasa, Scott Dixon (NZ) szerepel. Tavaly dobogós helyet szereztek, s így kóstolót kaptak abból, mit jelent a győzelem Le Mans-ban.

“Már alig várom, hogy újra rajthoz álljunk” – mondta Briscoe. “Tavaly lenyűgöző élményt jelentett, hogy részesei lehettünk a Ford nagy visszatérésének. Remélem, idén újra a győzelemért küzdhetünk. Életre szóló élmény volt, hogy tavaly felállhattam a dobogóra, és láthattam az engem ünneplő tömeget. Le Mans tényleg káprázatos, hiszen a világ minden tájáról érkeznek a versenytársak – megannyi ország és kultúra képviselői, ugyanazzal a célkitűzéssel.”

A 66-os rajtszámú Ford GT-vel Stefan Mücke (GER), Olivier Pla (FRA) és Billy Johnson (US) versenyez majd; tavaly a negyedik helyen végeztek, mert a törött rajtszámvilágítás miatt a rendezők boxkiállásra küldték az autót. Ennek ellenére is csupán egyetlen kör hátránnyal értek célba a győztesek mögött, és most motiváltabbak, mint valaha.

“Az a büntetés egy jó eredményünkbe került” – emlékezett vissza Mücke. “A Ford Chip Ganassi csapat szerencsére így is remek eredménnyel zárta a futamot, az pedig mindannyiunk számára hatalmas élményt jelentett, hogy részesei lehettünk a Ford visszatérésének Le Mans-ban. Olyan hely ez, ahol tökéletesen kell versenyezni, ha az ember győzni akar – márpedig az idei világbajnokságon nagyon sokat jelentenek a Le Mans-ban szerzett dupla pontok. 24 órányi kemény küzdelem, aminek az utolsó percéig nem hibázhatunk… lehetetlen megjósolni, ki nyer ezen a helyen. Tavaly éppen a Toyota példáján láthattuk, hogy még az utolsó körben is minden megváltozhat.”

A tavalyi futam balszerencsésen alakult a 67-es rajtszámú Ford GT számára, mivel közvetlenül a start előtt váltóproblémák adódtak. Idén Andy Priaulx (GB), Harry Tincknell (GB) és Pipo Derani (BRA) mindenképpen az élbolyban akarnak küzdeni.

“Tavaly a negyedik rajthelyet szereztük meg, és nagyon bizakodóak voltunk, hiszen a versenystratégiánk remek volt, és a tempónk is jónak tűnt” – mondta Tincknell. “Sajnos a váltó már akkor elromlott, amikor a rajtrács felé gurultunk, úgyhogy vissza kellett térni a boxba, ami 40 percnyi késedelmet jelentett. Ezzel oda is lett az esély a jó helyezésre, így az a futam inkább csak a tapasztalatszerzést és az adatgyűjtést szolgálta. Gyorsak voltunk és sokat tanultunk – idén pedig ennek minden eredményét kamatoztatni tudjuk majd. Le Mans a világ legnagyobb autóversenye, és az itt kapott dupla pontok hihetetlenül fontosak. Természetesen a győzelem a célunk, és az, hogy a miénk legyen a legtöbb pontot begyűjtő WEC-autó.

A Ford GT pilótáinak rajtjai Le Mans-ban:

Stefan Mücke -– 10 alkalom (2007-2016)
Olivier Pla -– 9 alkalom (2008-2016)
Richard Westbrook -– 6 alkalom (2010-2014, 2016)
Dirk Müller -– 5 alkalom (1999-2000, 2010-2011, 2016)
Andy Priaulx -– 3 alkalom (2010-2011, 2016)
Harry Tincknell -– 3 alkalom (2014-2016)
Ryan Briscoe -– 3 alkalom (2013, 2015-2016)
Joey Hand –- 2 alkalom (2011, 2016)
Pipo Derani –- 2 alkalom (2015-2016)
Scott Dixon –- 1 alkalom (2016)
Billy Johnson -– 1 alkalom (2016)
Tony Kanaan – újon Le Mans-ban

Melyik Ford GT melyik?

A négy Ford GT ugyanazzal a piros-fehér-kék festéssel lép pályára Le Mans-ban. Hogy a kommentátorok és a nézők mégis könnyen megkülönböztethessék őket egymástól, mindegyik autón eltérő színű lesz a szélvédő árnyékoló sávja, a külső tükörház és a szélvédő középső része alatti LED fényforrás:
#66 ZÖLD
#67 KÉK
#68 PIROS
#69 SÁRGA
Idén újdonságnak számít – és különösen éjszaka érvényesül majd –, hogy a külső tükörházakat fluoreszkáló festékkel vonták be, így az egyes autók mindig könnyen felismerhetők lesznek; ráadásul ez a megoldás nem jár többletsúllyal.

Tudta?

1967-es győzelmi mámorában Dan Gurney úgy döntött, hogy a dobogón átnyújtott pezsgőt kinyitja és szétspricceli – és ezzel olyan hagyományt teremtett, ami világszerte mindmáig él.
Bruce McLaren volt az, aki 1966-ban ezt mondta Chris Amonnak: “Told neki ezerrel!”.
A Ford eredményei Le Mans-ban a ’60-as években
1966
1. Bruce McLaren (NZ) / Chris Amon (NZ)
2. Ken Miles (GB) / Denis Hulme (NZ)
3. Ronnie Bucknum (US) / Dick Hutcherson (US)
1967
1. Dan Gurney (US) / AJ Foyt (US)
1968
1. Pedro Rodriguez (MEX) / Lucien Bianchi (BEL)
1969
1. Jacky Ickx (BEL) / Jackie Oliver (GB)
3. David Hobbs (GB) / Mike Hailwood (GB)

Szóljon hozzá!