AutóAddikt Magazin A Ford és az intelligens mobilitás

A Ford és az intelligens mobilitás

A Ford ismertette Intelligens Mobilitás tervét, amely innovatív eszközökkel segít abban, hogy a vállalat új szintre lépjen a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan közlekedő autók, a vásárlóknak nyújtott élmény és a ‘big data’ adatfeldolgozás területein.

ford_logo_napimagazin

Idén, tehát 2015-ben 25 globális kísérlet veszi kezdetét, s ezek során a Ford olyan új ötleteket tesz próbára, amelyek segíthetnek megoldani a közlekedés egyre komolyabb kihívásait; az így szerzett tapasztalatok nagyban befolyásolják majd a vállalat jövőbeli befektetéseit. A Ford elnök-vezérigazgatója, Mark Fields Las Vegasban, a 2015-ös Nemzetközi CES szakkiállításon megrendezett vitaindító előadáson ismertette a kísérleteket, amelyek közül hét projekt Európában indul útjára. A londoni programok a “Városi autózás – igény szerint”, az “Adat-alapú biztosítás”, a “Dinamikus iránytaxi” és a “Problémamentes parkolás”. A németországi “Ford autómegosztás” program már több mint 50 német városban működik.

A 2015-ös Szórakoztató Elektronikai Szakkiállításon a Ford bemutatta, hogy az innovatív szemléletet nem csupán modern, új járműveinek fejlesztéséhez használja fel, hanem a világ gondolkodásmódjának megváltoztatására is, ami segítséget jelenthet napjaink egyre komolyabb közlekedési kihívásainak legyőzéséhez. A vállalat ebből az alkalomból ismertette első Intelligens Mobilitás tervét, amely innovatív eszközökkel segít abban, hogy a vállalat új szintre lépjen a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan közlekedő autók, a vásárlóknak nyújtott élmény és a ‘big data’ adatfeldolgozás területein. A Ford emellett 25 olyan mobilitási kísérletét is közzétette, amelyeket idén indít a világ különböző pontjain, hogy tesztelje új közlekedési elképzeléseit. Ezek révén nemcsak még jobb és sokoldalúbban használható autók születhetnek, hanem egy újszerű társadalmi együttműködés is, ami minden résztvevő számára előnyt jelent.

“Bár ezen a rendezvényen bemutatjuk egymással kommunikáló autóinkat és az önállóan közlekedő járművek terveit is, de valójában ennél is komolyabb szándékkal jöttünk el a CES szakkiállításra.” – fogalmazott Mark Fields, a Ford elnök-vezérigazgatója Las Vegasban, a globális szórakoztató elektronikai vásár alkalmából rendezett vitaindító előadáson. “Üzleti tevékenységünk minden szegmensében meghonosítjuk az innovációt, hogy termékeink mellett mobilitást is kínálhassunk – s ezzel alapvetően átformáljuk a világ szemléletét, ahogyan az alapítónk, Henry Ford is tette 111 évvel ezelőtt.”

25 globális mobilitási kísérlet

A Ford Intelligens Mobilitás tervének első lépéseit 25 kísérlet testesíti meg: kilenc Európában és Afrikában, nyolc Észak-Amerikában, hét Ázsiában és egy Dél-Amerikában. Minden kísérlet annak felmérésére szolgál, hogy a fogyasztók mit várnak majd el a jövő közlekedési rendszereitől.

“Olyan világot képzelünk el, ahol a járművel beszélnek egymással: ahol az autósok és járművek a torlódások elkerülése érdekében kommunikálnak a város infrastruktúrájával, ahol a járművek megosztása általános gyakorlat; s ahol a mindennapos közlekedésre sokféle lehetőség kínálkozik.” – mondta el Fields. “A most kezdődő kísérletek vadonatúj közlekedési és mobilitási megoldásokhoz vezetnek majd, méghozzá már a következő 10 évben.”

A 25 kísérlet négy világméretű megatrendre épül: a robbanásszerű népességnövekedésre, a középosztály szélesedésére, a levegőminőséggel és a közegészséggel kapcsolatos aggodalmakra, valamint a fogyasztók szemléletének és prioritásainak változására. Mindezek komoly kihívások elé állítják napjaink közlekedési modelljét, és korlátozzák a személyi mobilitást, különösen a nagyvárosi környezetben. A 25 kísérletből 14 a Ford vezetésével zajlik, és 11 kutatási projekt a vállalat Innovatív Mobilitás Versenysorozat részét képezi.

Londoni kísérletek

London lesz a helyszíne a Ford néhány kísérleti projektjének, amelyek újszerű ötletekkel – például autómegosztással, parkoltatással, illetve iránytaxikkal – keresnek megoldásokat a sűrűn lakott városi területeken kialakuló forgalmi dugókra. A Ford azt is bejelentette, hogy kibővíti Németországban futó autómegosztási programját. A német Ford márkakereskedők szövetsége, az FDH GmbH és a DB Rent alkotta közös vállalat az első olyan autómegosztó formáció, ami mögött egy autógyár áll, s ami a márkakereskedésekre alapozva alkot országos hálózatot.

“A Fordnál hiszünk abban, hogy az okosabb megoldások az egész világ számára előnyt és haladást jelenthetnek. Gondolkodásmódunk és viselkedésünk átformálása, valamint a tudatos együttműködés alapvető fontosságú az emberek és a gazdaság mobilitásának fenntartásához.” – avat be Barb Samadzich, a Ford Európa általános vezérigazgató-helyettese. „Igencsak valószínűtlen, hogy a mobilitás minden problémájára ugyanaz a megoldás vonatkozhatna. Jelenleg a kutatási fázisnál tartunk, vagyis különféle ötleteket tesztelünk és finomítunk, s ha azok működőképesnek bizonyulnak, olyan megoldásokká fejleszthetjük őket, amelyek mindannyiunk javát szolgálják majd.”

A Londonban folyó kísérletek:

Városi autózás – igény szerint: Annak felmérése szolgál, hogy mi szükséges egy kiváló minőségű, sokkal rugalmasabb, integrált autómegosztó rendszerhez, ami megfelel a nagyvárosi munkába járók igényeinek. A jelenleg kísérleti tesztfázisban működő projekt nulla károsanyag-kibocsátású Focus Electric és alacsony fogyasztású Fiesta 1.0 EcoBoost autói egy alkalmazáson vagy telefonos ügyfélszolgálaton keresztül foglalhatók le. A hét minden napján, napi 24 órában rendelkezésre álló autókat okostelefonos alkalmazás vagy tagsági kártya nyitja. A percalapú díjszabás magában foglalja az üzemanyag-költséget, a biztosítás díját, sőt még a nagyvárosok dugódíját is

Adat-alapú biztosítás: Az egyéni autóhasználat folyamatos figyelése révén személyre szabott biztosítási ajánlatot generál, csökkentve ezzel a biztosítási költségeket. A felhasználó egy okostelefon alkalmazásával a távolból is ellenőrizheti járművének helyzetét, az üzemanyag szintjét és az autó egyéb adatait. Az összesített információk segítségével előre megjósolhatók a lehetséges forgalmi torlódások, és a helyi hatóságok könnyebben biztosítják a forgalom szabad áramlását is

Dinamikus iránytaxi: Új személyszállítási szolgáltatás, ami meghatározott pontok közt közlekedik. Kényelmesebb, mint a busz, olcsóbb, mint a taxi, csak akkor kell fizetni, amikor ténylegesen használja az ember – vagyis minden szempontból költséghatékony közlekedési mód.

Problémamentes parkolás: Egy helyi önkormányzattal közösen fejlesztett rendszer, amiben egy új okostelefonos alkalmazás segíti az autóst a számára megfelelő helyzetű (és méretű) pakolóhely megtalálásában a célállomásnálEgy a Ford által támogatott felmérés során a megkérdezett európai autósok 56 százaléka azt válaszolta, hogy fontolóra venné egy autómegosztó rendszer használatát.* A felmérésből az is kiderült, hogy egy közösen használt autó 13 másik járművet képes helyettesíteni a közúti forgalomban,** és az Európai Bizottság jelentése szerint az Európai Unióban évente mintegy 100 milliárd eurós költséget jelentenek a forgalmi dugók.

A Ford a kiállításon a már jelenleg is kapható, részben önálló működésre képes járműrendszereit is bemutatta, s a látogatók a jelenleg fejlesztés alatt álló, önállóan közlekedő autókat is megismerhették.

“Már ma is gyártunk és forgalmazunk részben önállóan működő autókat, amelyek szoftverek és érzékelők segítségével képesek beállni a párhuzamos és merőleges parkolóhelyekre, tartják a forgalom ritmusát, vagy vészhelyzetben automatikusan fékeznek.” – mutat rá Raj Nair, a Ford globális termékfejlesztési alelnöke. „A jövőben a Ford önállóan közlekedő járműve is elkészül majd, nagyon komolyan vesszük egy ilyen autó kifejlesztését és forgalmazását.”

A Ford részben önálló működésre képes járműrendszerei közt ma már megtalálható a sávtartó asszisztens, az adaptív sebességtartó automatika, a Gyalogosészlelő rendszerrel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer, az aktív parkolóasszisztens, a Közlekedési Tábla Felismerés, a tolatókamera, az automatikus távfény és az esőérzékelő ablaktörlő – hamarosan pedig a Forgalmi Torlódás Asszisztens is megjelenik. A teljesen önállóan működő Ford Fusion Hybrid közúti tesztelése jelenleg is folyik. A járműben ugyanazok a részlegesen önállóan működő technológiák találhatók, amelyek a napjainkban kapható Fordokban is elérhetők, s az autó emellett négy LiDAR érzékelő segítségével valós idejű, háromdimenziós képet alkot környezetéről. A jármű a LiDAR szenzorok révén érzékeli a körülötte megjelenő tárgyakat, és fejlett algoritmusokkal képes előre kiszámítani az úton megjelenő autók és gyalogosok mozgását.

“Számunkra nem az a legfontosabb, hogy piaci igényt gerjesszünk az ilyen autókkal kapcsolatban, vagy hogy versenybe szálljunk az első önállóan működő autó megalkotójának járó dicsőségért.” – árulta el Fields. “Mi arra törekszünk, hogy elkészítsük az első, önálló közlekedésre képes Ford-modellt: egy elérhető árú, sorozatgyártású autót, ami valóban megszépíti vásárlóink életét.”

“Henry Ford arra tanított minket, hogy a jó üzlet alapja a kiváló termék és a tisztességes haszon.” – tette hozzá Fields. “A jó üzlet emellett a világot is jobbá teszi – és ez az, ami nap mint nap ösztönzést jelent számunkra.” 

A Ford önállóan közlekedő járművei

“Ezek a kutatási projektek jól szemléltetik a Ford szándékát, hogy innovatív megoldásaink túlmutassanak az általunk gyártott autóko.,” – mutat rá Erica Klampfl, a jövőbeli mobilitás kutatásáért felelős manager. „Pénzt és energiát fektetünk a kutatásokba, a partneri kapcsolatokba, a technológiába és az új üzleti modell kifejlesztésébe, hogy biztonságos és megfizethető közlekedési megoldásokat alkothassunk, amelyek csökkentik a forgalmi torlódásokat, mérséklik a károsanyag-kibocsátást, és lerövidítik a mindennapos autózással töltött időt.”

Az Innovatív Mobilitás Versenysorozatot a Ford olyan újítók és fejlesztők számára hozta létre, akik megoldásokat kínálhatnak Anglia, Portugália, Észak- és Dél-Amerika, Afrika, India, Kína és Ausztrália sajátságos közlekedési problémáira. Az első, londoni megmérettetésre több mint százan jelentkeztek, s a fődíjat az ApplyParking nevű alkalmazás nyerte, aminek segítségével az autós áttekintheti a parkolóhelyek térképeit, kifizetheti a dugódíjat, sőt az elektromos autók töltőállomásait is megtalálja.

Működésének első 12 hónapja alatt a Ford Carsharing program 55 német nagyvárosban és több mint 100 helyszínen – köztük kisvárosokban és falvakban is – népszerűvé vált. Ha az ügyfelek regisztrálnak egy Ford márkakereskedésben, utána már okostelefonos alkalmazással, interneten vagy telefonhívással is foglalhatnak maguknak autót a Flinkster 3600 járműve közül, a Ka kisautótól egészen a Transitig. Az elmúlt hónapokban már az első fél év átlagánál kétszer több foglalást regisztráltak.