AutóAddikt Magazin Ezer Volvo tesztautó bevetésen az új skandináv projektben

Ezer Volvo tesztautó bevetésen az új skandináv projektben

MEGOSZTÁS

 Volvo Cars, a svéd közlekedési hatóság és a norvég közúti felügyelet közös projektje nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy lehetővé tegyék az autók számára az útfelület tapadási viszonyaira vonatkozó információk (pl. jégfoltok) megosztását.

volvo_xc60_t5_ocean_race_autoaddikt_009

Ez az információ egy felhő alapú hálózaton keresztül kerül megosztásra; a megoldás forradalmasíthatja a közlekedésbiztonságot. A tesztflotta ráadásul az eredeti, mintegy ötven gépkocsiról most bővül ezer tagúra; a projekt rohamosan közelít eredeti céljához, hogy néhány éven belül széles körben elérhető legyen a technológia.

„Minél több információt osztunk meg menet közben, annál kevesebb meglepetés vár ránk. Márpedig ha van valami, amit nem szeretünk autóvezetés közben, az a meglepetés.” – mondta Erik Israelsson, a Volvo Cars kooperatív intelligens közlekedési rendszer projektjének vezetője.

„Ezt szem előtt tartva kifejlesztettünk egy olyan, csúszós útra figyelmeztető rendszert, amely tájékoztatja a vezetőket a jégfoltokról, illetve gazdaságosabbá teszi a téli útkarbantartást. Emellett egy olyan vészhelyzetre figyelmeztető rendszert is üzembe állítunk, amely figyelmezteti a vezetőt, ha a térségben egy másik autónak aktiválódik a vészvillogója. Ezzel a két szolgáltatással olyan, nagyszerű platformot hoztunk létre, amelyre a későbbiekben további biztonsági funkciókat építhetünk fel. Ez csak a kezdet.” – tette hozzá Erik Israelsson.

A végéhez közeledik a projekt

A kutatási projekt egyre közelebb kerül a gyakorlati megvalósításhoz: miután a technológia elkészült, most megkezdődhet a tesztelési fázis. Ennek során a Volvo Cars húszszorosára növeli tesztflottája létszámát, a vizsgálati területet pedig kiterjeszti, így immár két skandináv nagyváros: Göteborg és Oslo is részt vesz a vizsgálatokban. Mindezen intézkedések pontosabb, hitelesebb képet adhatnak arról, hogy valós, téli használatban hogyan fog működni a rendszer.

Hatékonyabb téli útkarbantartás

A csúszós útra vonatkozó riasztás az útkezelő társaságokat is tájékoztatja a jégfoltokról, kiegészítve a jelenleg is üzemelő, út menti mérőállomásoktól kapott információkat. Az így biztosított adatok segítségével az útkezelők és alvállalkozóik hatékonyabban tudják megtervezni és kivitelezni az úthálózat téli karbantartását, illetve késlekedés nélkül reagálhatnak a megváltozott körülményekre. Emellett a norvég közúti felügyelet a rendszer független értékelését is elvégzi, elősegítve olyan, kiegészítő felhasználási területek feltérképezését, amelyeken keresztül a begyűjtött adatokkal a jövőben támogathatnák az utak téli karbantartását.

Ambiciózus kapcsolódási stratégia

A Volvo Cars stratégiai befektetésekkel, illetve megfelelő partnerek bevonásával törekszik a felhő alapú megoldások létrehozására. A vészvillogóra és csúszós útfelületre figyelmeztető rendszerek ennek a Volvo felhőnek az első biztonsági funkciói. A mobiltelefon-hálózaton keresztül működő, kifinomult kommunikációs megoldások fejlesztése is része annak a vállalati célkitűzésnek, amelynek értelmében a Volvo teljes mértékben online utazási élményt kíván biztosítani ügyfelei számára.

„A jövőben fokozott mértékben zajlik majd a létfontosságú információk cseréje a járművek, illetve a járművek és az infrastruktúra elemei között.” – mondta Erik Israelsson. „Ez a terület számottevő potenciállal bír, a biztonságosabb közlekedés mellett többek között kényelmesebb utazást és lendületesebb ritmusú forgalmat is eredményezhet.” – tette hozzá.

„Mindez közelebb visz minket a Volvo azon biztonsági célkitűzéséhez, hogy 2020-tól egyetlen új gyártású Volvo gépkocsiban se szenvedhessünk halálos kimenetelű vagy súlyos sérüléssel járó balesetet. Íme, egy újabb terület, ahol az ’Ön köré tervezve’ filozófia tökéletesebb vezetési élményt eredményez.” – zárta gondolatait Erik Israelsson.