AutóAddikt Autó-motorsport Jari-Matti Latvala a Celica GT-Four ST185 volánja mögött

Jari-Matti Latvala a Celica GT-Four ST185 volánja mögött

A Castle Combe versenypályán megrendezett Rally Day évről évre ralirajongók tömegeit vonzza egész Nagy-Britanniából. Idén a bájos Costwolds hegyek közötti attrakciókat meg akarta tapasztalni Jari-Matti Latvala, a WRC Toyota csapat sztárja is. A finn pilótának a szervezők valami különlegessel készültek – a ralilegenda Toyota Celica GT-Four ST185 tesztelésével.

A Toyota Celica GT-Four ST185 a márka történetének legtöbbször díjazott raliautója. Ennek köszönhetően szerzett a Toyota egymás után két konstruktőri világbajnoki címet (1993, 1994) és három egyéni világbajnoki címet (1992, 1993, 1994).
A Celica tesztvezetésére várva Latvala hangsúlyozta: „Nagyon izgatott vagyok, hogy kipróbálhatom azt az autót, amelyről Juha Kankkunen azt mondta, ez volt a legjobb autó, amivel valaha versenyzett. Arra számítok, hogy a Celica nagyon erősnek és a kanyarokban némiképp alulkormányzottnak bizonyul majd.”

A Toyota legendáinak gyűjteménye

Latvalának Finnországban, a garázsában egész sportautó-kollekciója van. Megtalálható benne a Corolla AE86, amellyel a TOYOTA GAZOO Racing csapat jelenlegi pilótája a karrierjét kezdte, valamint egy másik klasszikus, az 1999-es Corolla WRC. Ennek a kormánya mögött indult Jari-Matti a finn bajnokságban és a WRC néhány fordulójában, amikor a gyári versenyzői állásért küzdött. Ugyanakkor a Celica GT-Four ST165-öst, vagyis az ST185 elődjét, történelmi versenyeken való induláshoz használja.

A Celica GT-Four ST185 kipróbálása után Latvala az autó tulajdonosával, az egykori ralipilótával, Nicky Gristtel beszélgetett. „Csodálatos volt! A motor erős és dinamikus volt, az autót pedig rendkívül könnyen lehetett irányítani. Összehasonlítva az ST165-ösömmel, érezni lehetett, hogy a motor a turbónak köszönhetően sokkal erősebb és nyomatékosabb lett. Az ST185 persze nemcsak erősebb, de gyorsabban is reagál. Nagyon könnyen kézben tartható driftelés közben. Irigylem Nickyt, hogy sikerült megvennie ezt az autót” – osztotta meg benyomásait Latvala.

A Walesi Rali mindössze két hét múlva kezdődik

A Rally Day-en Jari-Matti Latvalát úgy kezelték, mint egy rock-sztárt. Szívesen adott autogramokat a TOYOTA GAZOO Racing reklámtárgyaira és plakátjaira. A rajongók gyakran kérdezték a Walesi Ralin való indulásról, amelyre október 26-29. között kerül sor. Latvala kétszer is megnyerte a WRC-bajnokság walesi fordulóját, 2011-ben és 2012-ben. A futam a Toyota sikereinek arénája is volt – 1990-ben Carlos Sainz Walesben egy Celica GT-Four ST165 volánja mögött érte el itt az első helyet. A győzelem hozzájárult ahhoz, hogy a spanyol pilóta megszerezze a bajnoki címet.

„Amióta a Toyota visszatért a rali-világbajnokságba, egyre több rajongó jön oda hozzám. Egyesek közülük korábban nem érdeklődtek a rali iránt, de a Toyota újbóli megjelenésére tekintettel kezdtek felbukkanni a futamokon. Remélem, hogy a márka brit szurkolói közül sokan eljutnak majd a speciális szakaszokra a walesi erdőkben, és a szervizpontra Deeside-ba” – hangsúlyozta Latvala a Rally Day során.

A Toyota a WRC-ben

A Toyota ralitörténelme három évtizednyi rendszeres WRC-szereplést jelent – a bajnokság első évadától, vagyis 1973-tól kezdve egészen 1999-ig, amikor a márka megszerezte harmadik konstruktőri világbajnoki címét. Legnagyobb sikereihez olyan legendás modellek járultak hozzá, mint a Celica Turbo 4WD vagy a Celica GT-Four három generációja és a Corolla WRC, valamint olyan kiemelkedő pilóták, mint Carlos Sainz, Didier Auriol és Juha Kankkunen.

2017-ben a Toyota új autóval tért vissza a bajnokságba: a Yaris WRC-vel. Volánja mögött Jari-Matti Latvala megnyerte a svéd ralit, Esapekka Lappi pedig a finn ralit. A Toyota csapat első jelentős sikere ebben a szezonban a Monte-Carlo rali volt, amelyen Latvala a második helyezést érte el.