AutóAddikt Exkluzív 1997 Mercedes-Benz S420 W140 projekt 1997 Mercedes-Benz S420 W140: mi történik, ha túl sok hidraulikaolaj kerül a...

1997 Mercedes-Benz S420 W140: mi történik, ha túl sok hidraulikaolaj kerül a szervo kormányműbe?

Szervoolaj, szervofolyadék, hidraulikaolaj, kormányműolaj – kinek hogy tetszik, van több alternatíva rá. Mindenesetre előfordulhat, hogy kissé túltöltjük a szervo kormánymű tartályát. Bármilyen hihetetlen: nagyon könnyű ilyesmibe belefutni.

Érdekes, de eddig valahogy elmaradt 1997-es W140-es Mercedes-Benz S420 projektautónknál annak a pontos ellenőrzése, hogy a szervoolaj szintje hogyan is áll úgy általában. Ráaádsul folymatosan visszatérő probléma (volt), hogy a kormányműnél olajszivárgás tapasztalható, elsősorban használat után, felmelegedett állapotban.

Úgy tűnik, megvan a probléma forrása. Ellenőriztük a szervoolaj-szintet a W140-esnél (M119), és meg is döbbentünk, ugyanis az olajszint a tágulási maximum érték felett (80 Celsius) volt, az előirányzott hideg állapot-értékkel szemben (20 Celsius).

Mivel a hidraulikaolaj – jelen esetben a szervo kormánymű kenőanyaga is – tágul térfogatát tekintve akkor, amikor a motor felmelegszik, kvázi használatban van a rendszer – ezért a megadott maximum érték 80 fok, és a szintnek ennél feljebb nem igazán szabad mennie, még üzemmeleg motornál sem.

Ennek ellenére a mi olajszintünk lazán a 80 fokos maximum felett volt, úgy fél centivel, ami rettenetesen sok, valljuk be. És igen, rögtön össze is állt a kép: a szivárgást valószínűleg a túlnyomás okozhatja üzemmeleg motornál, a felesleges szervofolyadék utat keres – és talál is – magának, hogy csökkentse automatikusan a térfogatát, mennyiségét.

Tehát érdemes legelőször ezt a lehetőséget is számba vetni azelőtt, mielőtt teljes szervo-felújításba kezd az ember a W140-esnél, mert reális az esélye annak, hogy a túltelítettség ilyen jellegű problémát okoz.

Nem szerencsés, ha a hidraulikaolaj szivárog, mivel jó az esély arra, hogy a motorblokkra csordogál a folyadék, és még akár tűzeset is keletkezhet ennek kapcsán. Ez persze szélsőséges megközelítés, de benne van a pakliban, viszont az biztos, hogy kellemetlen, égett olajszagot okozhat minden egyes leállítás után, vagy akár menet közben is.

Tehát azonnali beavatkozásra volt szükség. Két verzió van: vagy valamilyen fecskendővel kiszivattyúzzuk a felesleges hidraulikaolajat, vagy a jó öreg (pumpás) gumicsőhöz fordulunk segítségül, ami folyadék átfejtésre lett kifejlesztve ugyebár.

Ilyen csövünk akadt is a garázsban, úgyhogy annak rendje s módja szerint csatlakoztattuk a rövidebb végét a szervoolaj tartályba, a másikat pedig nelelógattuk egy már kevésbé használt korábbi hidrotőke tisztítós flakonba. Utóbbi nyilván lényegtelen, viszont ez a flakon még a két évvel ezelőtti olajátvezető csöves procedúra kezdetének mementója, amikor azt hittük, hogy a hidrotőkék kopognak a motorban.

Miután összeraktuk a “szivattyúrendszert”, az átellenes végét befogtuk, mielőtt a pumpát összenyomtuk; majd a pumpát felengedve fel is szívta a cső az első adagot a felesleges szervoolajból. Ezt a folyamatot többször megismételve szépen meg is indult a folyadék áramlása, keresztül a csövön, bele a flakonba.

Úgy gondoltuk, ha már lefejtünk a felesleges folyadékból, fejtsük le az egészet, miért is ne? Így csontszáraz reservoir-t kaptunk pár perc eltelte után, és kezdődhetett a friss hidraulikaolaj feltöltése.

Bár az Olajshop küldött anno bontatlan hidraulikaoljat a cseréhez, egyelőre azt hagytuk, és egy korábban beszerzett, már megbontott verziót használtunk a FEBI Bilsten nevével fémjelezve. Az olaj gyári száma 08972, Lenkgetriebeöl/Servolenkungsöl névre hallgat, és rendelkezik a megfelelő Mercedes-Benz tanúsítvánnyal is, olyannal, amely az M119 kódjelű motorhoz passzol.

Egy apróbb tölcsér segítségével elkezdtük adagolni a friss szervoolajat. Nagyjából 1.5-2 decilitert szippantott be a tartály – a betöltési folyamat nem volt túl rövid, mivel saccolni tudtuk csak, épp mennyi az épp aktuális szint állása.

Végül sikerült a ténykedés, az előírt 20 fokos (hideg állapot) maximum szintjéig töltöttük fel a W140-es Mercedes szervo tartályát, így a rovátkázás felénél áll a folyadékszint jelenleg.

Kíváncsiak vagyunk arra, hogy az elkövetkezendő használat során csökken-e, vagy megszűnik-e teljesen a kormánymű szivárgása. Sajnos figyelmetlenség miatt ezt az anomáliát eddig nem tártuk fel, nem ismertük a problémát, de bízunk benne, hogy ezzel sikerült megoldást találnunk.

Tehát a szalagcímben feltett kérdésre, miszerint mi történik, ha túl sok hidraulikafolyadék kerül a rendszerbe a válasz az, hogy közvetlenül nagyjából semmi, viszont elváltozásokat okozhat, mint például intenzív, vagy kevésbé intenzív szivárgások a tömítések mentén, csöpögés (a motorblokkra is), legvadabb esetben tüzet is okozhat. Tehát nagyon figyeljünk oda arra, hogy a szervorendszer ne legyen túltöltve!

Együttműködő partnerek: Mercedes-Benz, Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Autóaddikt

Utómunka: Acer

HIRDETÉS
Előző cikkMatchbox: MB1199 2019 Jeep Renegade, MB1012 Mazda MX-5 Miata, MB1211 2018 Bugatti Divo
Következő cikk[TESZT] Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line – győz a formaterv és az élhető használat