AutóAddikt Magazin Az Alfa Romeo Giulia és Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario modellek részt vesznek a 41. 1000 Miglia versenyen 

Az Alfa Romeo Giulia és Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario modellek részt vesznek a 41. 1000 Miglia versenyen 

Minden készen áll a 1000 Miglia újkori történetének negyvenegyedik kiadására: június 13-án elrajtol a veterán autók számára kiírt 1/100-as közúti raliverseny, amelynek útvonala Bresciából kiindulva Olaszország legszebb történelmi pontjait érinti, majd június 17-én tér vissza ugyanoda. A 1000 Miglia mindig is legalább annyira szólt az utazás élményéről, mint az autóversenyzés izgalmáról. Nincs ez másképp idén sem, amikor több mint 400, felbecsülhetetlen értékű veterán autó áll rajthoz a ralin; közülük nem kevesebb, mint negyvenheten képviselik az olasz autóipar ikonikus márkáját, az Alfa Romeót. 

Az Alfa Romeo gyári gyűjteményéből három rangos modell is részt vesz a versenyen. Az 1954-es 1900 Super Sport, a vele egyidős 2000 Sportiva, és az 1956-ból származó 1900C Super Sprint egyenesen az aresei gyári múzeumból érkeztek Bresciába. Az Alfa Romeo gyűjteményének három ékkövét hozzájuk méltóan neves legénység gondjaira bízta a gyár. Az Alfa Romeo 1900 Sport Spider a márka nemzetközi rajongói szervezetének, az „Alfattitude” internetes közösségnek az alapítói: Costantin Andone és Marius Pope kezei között bizonyíthat. Az Alfa Romeo 2000 Sportiva német legénységgel indul útnak: Tom Wlaschiha, a Trónok harca és a Stranger Things sorozatok főszereplője, egyben elhivatott Alfa Romeo-rajongó oldalán Ninacar Maria közismert autós influenszer vesz részt a ralin. Az Alfa Romeo 1900C Super Sprint pedig Lorenzo Quaglia, a Velasca olasz divatmárka közösségi médiákból ismert arca, valamint a @giogiusavini felhasználói néven híressé vált TikToker, Giovanni Giuseppe Savini felügyelete alatt teszi meg a távot. 

Ezek az automobilok minden túlzás nélkül mozgó műalkotások, ragyogó ékkövei annak a történelmi gyűjteménynek, amelyet a Stellantis-csoport alá tartozó márkák hagyományainak ápolásával és népszerűsítésével megbízott részleg gondoz. Ismerjük meg most ezeket közelebbről:

1900 Sport Spider (1954)

Mindössze két darab készült ebből a rendkívül ritka spider versenyautóból. A kettős felülfekvő vezérműtengellyel szerelt, kompresszoros, négyhengeres motor csúcsteljesítménye 138 lóerő, ami – nem kis részben a minimális, 880 kilogrammos saját tömegnek, valamint a rendkívül kedvező aerodinamikának köszönhetően – 220 km/óra végsebességet tett lehetővé. A Bertone stúdió főtervezője, Franco Scaglione által megálmodott, innovatív formavilágú 1900 Sport Spider ötfokozatú sebességváltót és De Dion hátsó hidat kapott, ennek eredményeként közvetlen, kezes és őszinte vezethetőséget, illetve menetdinamikát kínál, nagyszerű tapadás mellett. Ez a különleges sportautó a 289-es rajtszámmal indul a versenyen.

2000 Sportiva (1954)

Nem kevésbé ritka a 296-os rajtszámú autó: mindössze kettő maradt belőle fenn az egész világon. A gyári múzeumi példány ragyogó metálszürke fényben pompázik. Az 1954-es tervezésű 2000 Sportiva nagy teljesítményű, korlátozott példányszámú sportautóként született, amely közúti forgalomban éppúgy helyt állt, mint versenyautóként. A kettős felülfekvő vezérműtengelyes, kétliteres, négyhengeres motor percenkénti 6500-as fordulatszámon 138 lóerőt adott le, amivel akkoriban igen magasnak számító, 220 km/óra végsebességre volt képes a modell. Az ötfokozatú sebességváltóval és De Dion hátsó híddal szerelt autó karosszériája alumíniumból készült. Az áramvonalas, rendkívül elegáns formát a Bertone stúdió legendás tervezője, Franco Scaglione jegyezte, akárcsak az 1900 Sport Spiderét.

1900C Super Sprint (1956)

A 2023-as 1000 Miglián 392-es rajtszámmal induló, varázslatos 1900C Super Sprint (1956) kupé hamisítatlan gran turismo: egy elegáns „családi autó, amely versenyeket nyer”, ahogyan az 1950-es években ikonikussá vált szlogen hirdette. Az 1900-as szedán rövidített alvázára épülő kupé kétliteres, soros négyhengeres motorja az Alfa Romeo legjobb hagyományai szerint kettős felülfekvő vezérműtengelyt kapott, legnagyobb teljesítménye 115 lóerő volt 5500/perc fordulatszámon. Az 1950-as években a legnagyobb olasz formatervező stúdiók előszeretettel vásároltak csupasz, járóképes alvázakat az Alfa Romeótól, amelyekre aztán saját tervezésű és készítésű karosszériát szereltek. Így tett a milánói Touring is, amely 1954 és 1955 között csaknem 300 autót készített az Alfa Romeo 1900C Super Sprint műszaki alapjaira.  

Ezek az események nem pusztán történelmi jelentőséggel bírnak. Ellenkezőleg: élő és hiteles hidat emelnek a múlt és a jövő értékei közé. Ezt az összekötő kapcsot még erősebbé teszi az idei évben három kerek évforduló. Idén tízéves az Alfa Romeo 4C, hatvan éve jött létre az Autodelta csapat, amelyből a későbbi gyári motorsport-részleg kifejlődött, továbbá pontosan egy évszázaddal ezelőtt született meg a sportosság utánozhatatlan és felülmúlhatatlan jelképe, a Quadrifoglio Verde. Az Alfa Romeo nem véletlenül támogatta meg veterán modelljeinek részvételét a márka portfoliójának legújabb ékköveivel: a Giulia és Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario limitált szériákkal.

A legendás Quadrifoglio 1923. április 15-én debütált az RL Corsa azon példányán, amellyel Ugo Sivocci győzelmet aratott a tizennegyedik Targa Florio versenyen. Azóta a Quadrifoglio az Alfa Romeo alapvető értékeinek, a nemes olasz sportteljesítménynek a szimbólumává vált. Ma a márka legnagyobb teljesítményű típusait különbözteti meg, legyen szó zárt pályára tervezett versenyautókról vagy exkluzív közúti sportmodellekről. 

Ez utóbbiak legkiválóbb példái a Giulia és Stelvio Quadrifoglio 100° Anniversario modellek: a mindössze száz-száz példányban gyártott szériák műszaki és esztétikai szempontból egyaránt egyedülállónak számítanak. A 2,9 literes V6-os turbómotor legnagyobb teljesítménye 520 lóerő; a nyomaték átvitelét mechanikus részlegesen önzáró differenciálmű optimalizálja, fokozott stabilitást és dinamizmust, valamint nagyobb kanyarsebességet téve lehetővé. 

A Centro Stile Alfa Romeo által tervezett, ünnepi logók mellett új, aranyszínű féknyergek, valamint festetlen szénszálas kompozitból készült hűtőmaszk és tükörházak különböztetik meg a limitált szériákat. Az utastérben új, aranyszínű öltések, valamint a műszerfalon elhelyezett ünnepi embléma díszítik az új, háromdimenziós kivitelű karbonba öltöztetett, sportos környezetet. A kormánykereket bőr és Alcantara borítja, a képet fekete öltések és szénszálas betétek teszik teljessé.