AutóAddikt Magazin Ford Pro Electric SuperVan: 2000 lóerő elektrosokk

Ford Pro Electric SuperVan: 2000 lóerő elektrosokk

A Ford új fejezetet nyit a legendás SuperVan sorozat történetében, bemutatva az ultranagy teljesítményű Ford Pro Electric SuperVan modellt a Goodwood Festival of Speed rendezvényen.

A Ford Pro Electric SuperVan látványosan szemlélteti az elektromos teljesítmény és a fejlett konnektivitás lehetőségeit, amelyek révén megszülethetett minden idők legerősebb Ford áruszállítója, hogy ezzel is kézzelfoghatóbbá váljon a vállalat mély elkötelezettsége az elektromos hajtás iránt.

A négy elektromotor, az 50 kWh teljesítményű folyadékhűtésű akkumulátor és az egyedi vezérlőrendszer mintegy 2000 lóerő előállítására képes – és mindez két másodpercnél is rövidebb idő alatt katapultálja az autót 100 km/órás sebességre. Az egyedi építésű, versenypályára hangolt futóműben a nemrég bemutatott E-Transit Custom 1(Európa legkelendőbb áruszállítójának 2,3 tisztán elektromos hajtású változata) alkatrészei is megtalálhatók, és a szemléltető autóban a SYNC érintőképernyős fedélzeti technológiát olyan különleges funkciók egészítik ki, amelyek révén kiaknázhatók az Electric SuperVan lélegzetelállító képességei.

A fejlett konnektivitás folyamatosan tájékoztatja a vezetőt, ugyanakkor valós idejű adatok továbbításával segíti a jármű távkezelését és a teljesítmény optimalizálását – ugyanúgy, mint azok az integrált szolgáltatások, amelyek immár több mint 125.000 FordPro-ügyfél produktivitását javítják Európa-szerte. A jármű válaszható üzemmódjai és energia-visszanyerő fékrendszere hasonlóak a Ford sorozatgyártású elektromos modelljeiben alkalmazott megoldásokhoz.

Az ütős megjelenésű, elektromos hajtású szemléltető autó fejlesztése teljes titoktartás mellett folyt a Ford Performance csapata és az elektromos rally- és verseny-specialista STARD együttműködésével, a külső formatervet pedig a kölni Ford Design készítette.

“Egy 21. századi SuperVant készítettünk 2000 lóerős elektromos teljesítménnyel, hogy az új E-Transit Custom inspirációjával páratlan élményt nyújtó és tökéletes stílusú gépet alkossunk. De a teljesítmény nem csak lóerőkben mérhető: az Electric SuperVan teljesítményét az is fokozza, hogy a mérnökök valós idejű járműadatokkal optimalizálhatják a jármű erejét, akár egy csúcskategóriás versenygépben,” mondta el Mark Rushbrook, a Ford Performance Motorsports globális igazgatója.

A Ford első SuperVan modellje 1971-ben készült el: a Le Mans-győztes Ford GT40 motorjával hajtott Transit Mk. 1 páratlan volt a maga nemében. Hasonló megközelítéssel született a második SuperVan is; a Transit Mk. 2 karosszériájának üvegszál-erősítésű változatát a Ford C100 versenyautó 590 lóerős Cosworth V8 blokkja repített. Ez a gép később SuperVan 3 néven született újjá, azzal a 650 lóerős Cosworth HB motorral, ami akkoriban több Formula 1-es autóban is ott dübörgött.

“A Ford Pro küldetése, hogy javítsuk ügyfeleink produktivitását, így hát miért is ne készíthettünk volna egy új SuperVan modellt, ami bebizonyítja, micsoda erő rejlik még az elektromos hajtásban és a konnektivitásban?” tette fel a kérdést Hans Scep, az európai Ford Pro vezérigazgatója. “Ez a hihetetlen szemléltető autó teljesen új szintre emeli az E-Transit Custom fejlett mérnöki megoldásait és látványos külső megjelenését, lenyűgöző sebessége pedig jól érzékelteti a Ford Pro összekapcsolt szolgáltatás-rendszerének lehetőségeit.”

A Ford Pro Electric SuperVan ma debütál a Goodwood Festival of Speed nézői előtt, akik az új generációs Ford Ranger Raptor dinamikus bemutatóját is megcsodálhatják. 5 Az autó képességeit a Le Mans-versenyző és elektromos motorsport-specialista Romain Dumas csillogtatja meg a híres hegyi futamon.

A 21. századra hangolva

Mivel a Ford Pro Electric SuperVan egyedi építésű szemléltető autó, a Ford Design csapata teljesen szabad kezet kapott egy vad és lenyűgöző megjelenésű karosszéria tervezéséhez, ami megragadja az emberek figyelmét, és érzékletesen tükrözi a jármű extrém teljesítményét. A látványos kerékjárat-szélesítések, az erőt sugalló stílus és a különleges fényezés révén megszülethetett a Transit-dizájn káprázatos továbbfejlesztése, a tisztán elektromos hajtáslánc pedig a mérnököknek adott hatalmas szabadságot, hiszen ez a technológia sokkal kisebb helyet és hűtési kapacitást igényel, mint a belsőégésű motorok.

“Minden tervező álma, hogy a SuperVan-sztori részévé válhasson, sőt úgy írhassa tovább a történetet, hogy ez a folytatás már méltó legyen a 21. századhoz,” nyilatkozta Amko Leenarts, a Ford Európa formatervezési igazgatója. “A SuperVan-sztori negyedik fejezetének főszereplője az eddigi leggyorsabb és legextrémebb autó, ami ugyanakkor jellegzetes Ford-géneket hordoz. Az E-Transit Custom arányait hatásosabbra, az első fényvezető elemet pedig futuristábbra gyúrtuk, így jelenleg az Electric SuperVan képviseli a Transit formanyelvének abszolút csúcsát.”

A szemléltető autó motorsport-specifikációjú konstrukciójában acél térváz és könnyű kompozit karosszériaelemek egészítik ki az E-Transit Custom padlólemezét. Az egyedi gyártású, 50 kWh teljesítményű, folyadékhűtésű lítiumion akkumulátort úgy építették be, hogy optimális súlyelosztást és alacsony tömegközéppontot biztosítson. Az akku mintegy 45 perc alatt tölthető fel teljesen egy szabványos gyorstöltőről; a töltöttség és az akkumulátor állapotát a kabinban érintőképernyőjén ellenőrizheti a vezető.

A négy elektromotor együttes teljesítménye körülbelül 2000 lóerő, ami mind a négy kerékhez eljut, így ez a hihetetlen áruszállító kevesebb mint 2 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, vagyis ez minden idők leggyorsabb SuperVan modellje – és egyben a legtisztább is.

Mint minden jó áruszállító, az Electric SuperVan is bőséges rakteret rejt a vezetőfülke mögött; az oldalsó tolóajtón át könnyű a ki- és berakodás, és a Ford egy titkos elektromágneses ajtónyitó rendszert is tervezett, ami a SYNC érintőképernyőjéről kapcsolható.

A fedélzeti kamerák teljes képet adnak az autó környezetéről. A Ford E-Transithoz hasonlóan a sofőr itt is az érintőképernyőn jelenítheti meg a kamerák képét, és váltogathat az egyes beállítások közt.

A Ford Performance és a STARD motorsport-múltja már első pillantásra nyilvánvaló; erről tanúskodik a drámai hatású első légterelő, az oldalsó légterelő szoknyák és a hátsó diffúzor, amelyek egy versenyautón is megállnák a helyüket. A markáns hátsó kialakítás és az apró légterelő szárnyak révén a levegő a hátsó szárnyhoz áramlik, ami komoly leszorító erőt termel, hogy az Electric SuperVan a lehető legjobb tapadással száguldhasson a pályán.

A versenyautós megoldások a karosszéria alatt is fellehetők; jó példa erre az eltérő hosszúságú kettős keresztlengőkarokkal kialakított első és hátsó futómű. A motorsport-szintű első-hátsó segédkeretek, kerékfelfüggesztések és fékek lenyűgöző fék- és kormányteljesítményt biztosítanak.

Adatok a teljesítmény és produktivitás fokozásához

A Ford Pro Electric SuperVan utasainak biztonságát a FIA előírásainak megfelelő bukókeret és versenyülések garantálják, míg a fejlett konnektivitást és a vezető tájékoztatását a Ford sorozatgyártású autóiból (mint például a Ford Mustang Mach-E 6) származó SYNC érintőképernyős rendszer biztosítja. Ha kell, a sofőr beiktathat egy kis szünetet egy hegyi futamra vagy egy pályaversenyre menet, hogy a SYNC érintőképernyőjén keresztül megtervezhesse az útvonalat, találjon egy töltőt, felcsatlakozzon a WiFi-re vagy elintézzen egy telefonhívást.

Ugyancsak a képernyőn választhatja ki a különböző üzemmódokat is, amelyekkel a mindenkori helyzethez igazíthatja az Electric SuperVan nyomatékleadását, energia-visszanyerő fékezését és viselkedését az adott vezetési körülmények között:

  • Országút: a ‘szokványos’ vezetés viszonylag ritka alkalmaira
  • Versenypálya: az egyenes- és kanyarsebesség egyensúlyához versenypályán, slick abroncsokkal
  • Gyorsulás: a maximális gyorsuláshoz dragpályákon, speciális radiál abroncsokkal
  • Drift: látványos drifteléshez, bemutatókhoz és havas útfelületekhez
  • Rally: az optimális teljesítményhez aszfaltos és murvás rally-szakaszokon, speciális gumiabroncsokkal

A teljesítmény finomhangolásáról egy elektronikai csomag gondoskodik, amiben kipörgésgátló, rajtautomatika, boxutca-sebességhatároló és háromállású regeneratív fékezés funkciók találhatók; ez utóbbi hasonló az E-Transit modell L üzemmódjához. Kis sebességnél az Eco üzemmód optimális hatékonysággal használja az elektromotorokat, maximumra állítva az fékrendszer energia-visszanyerő képességét és lekapcsolva a hátsó kerekek hajtását. Ha maximális sebességre van szükség, az E-Boost gomb megnyomásával a vezető időleges teljesítmény- és nyomatéklökettel gazdálkodhat.

Az Abroncstisztító beállítás egy új, lenyűgöző funkciót kínál: ilyenkor a rendszer az egyik tengelyen teljes erővel aktiválja a fékeket, a másik tengelyen pedig kipörögnek a kerekek, így egy-egy futam előtt kiválóan megtisztíthatók és felmelegíthetők az abroncsok.

Ahogy a modern versenyautók – és a Ford kemény munkára szánt áruszállítói –, úgy az Electric SuperVan is képes valós idejű adatokat küldeni a távoli járműkezeléshez. A vállalkozások a Ford Pro E‑Telematika 7 vagy a FordPass Pro 8szolgáltatások segítségével követhetik nyomon flottaautóik műszaki állapotát és biztonságát; ehhez a megoldáshoz hasonlóan a Ford Performance versenymérnökei is figyelemmel kísérhetik az Electric SuperVan teljesítményét egy külön erre fejlesztett vezérlő szoftveren keresztül, betekintést nyerve a sebességbe, a köridőkbe és a jármű rendszereinek működésébe.

Amellett, hogy látványosan mutatja be a Ford magas szintű ismereteit az elektromos autók és a konnektivitás terén, az Electric SuperVan egyúttal egy tudományos kísérlet eszköze is, aminek célja, hogy tovább bővítse az elektromos járművek tervezésének és konnektivitásának határait, tökéletesítve a versenyautók és a közúti járművek képességeit, valamint a hozzájuk tartozó szoftverek és szolgáltatások hatékonyságát.

Goodwoodban egy profi pilóta, Romain Dumas ül az autó volánjánál, akinek az a feladata, hogy bemutassa, mire képes valójában az Electric SuperVan. Dumas páratlan tapasztalatokat szerzett már az elektromos autók futamain: számos rekordot állított fel a goodwoodi és a Pikes Peak hegyi versenyeken, és ő futotta a legjobb elektromos köridőt is a félelmetes Nordschleife pályaszakaszon, emellett pedig négyszer nyert a 24 órás Nürburgring versenyeken. Dumas sok más helyen is letette már a névjegyét: az övé a 24 órás Le Mans távolsági rekord, szerzett egy FIA hosszútávú világbajnoki címet, és kategóriagyőzelmet aratott a Monte Carlo Rallyn is.

Előző cikkNemzetközi premier a Goodwood Festival of Speed sebességfesztiválon: a BMW M3 Touring MotoGP Safety Car
Következő cikkElektromos hajtással térhet vissza hamarosan a Toyota MR2