AutóAddikt Magazin Hogyan célszerű a megfelelő gumiabroncsot kiválasztanunk?

Hogyan célszerű a megfelelő gumiabroncsot kiválasztanunk?

Hamarosan itt az igazi őszi szezon, nem beszélve a fagyosan közelítő télről. Ez az időszak jelenti az autósok számára az éves szintű, tavasz utáni második évszakos gumiabroncs-váltást. Sajnos ugyanakkor a tendencia azt mutatja, hogy tízből két autós még november végén is az évszakos nyári gumiabroncsot használja. 

Ez nem helyes – épp ezért összefoglaljuk több pontban az optimális gumiabroncs-használat előnyeit, és segítünk abban is, hogy az autótulajdonosknak egyszerűbb legyen a megfelelő gumiabroncs kiválasztása.

Számít az éves megtett kilométerszám

Az egyik legfontosabb szempont a gumiabroncs kiválasztásánál az, hogy gépkocsinkkal mekkora távolságokat szeretnénk megtenni egy-egy adott év során. Ha konkrétan nyilván nem, de legalább nagyvonalakban, arányaiban számítsuk ki előre, és ennek megfelelően válasszuk ki a megfelelő összetételű, mintázatú és minőségű abroncsot. Nyilván úgy, hogy megfelelő legyen az adott évszakok igényeihez is.

A gumiabroncsok összetétele, néhány jellemző fajtája

Mivel a gépjármű abroncsainak fő célja az, hogy a megfelelő tapadást és komfortot biztosítsák, ezért kifinomult anyag-összétetellel (karkasz kábel textillel, vagy üvegszállal, vastag, fejlett összetételű gumiréteg) rendelkeznek. A gumik futófelület-mintázata is meghatározó lehet, a szimmetrikus, egyirányú mintázattal rendelkezők például ideálisabb vízelvezetést tesznek lehetővé, ezek elsősorban úgynevezett „esőgumik”. Azonban a szintén szimmetrikus, viszont nem egyirányú mintázattal rendelkező verziók a sokoldalúbbak, univerzálisabbak. Míg az aszimmetrikus, nem egyirányú mintázattal rendelkező variációk jobb tapadást, stablitást eredményeznek elsősorban csúszós útfelületeken, addig a szimmetrikus, egyirányú verziók inkább az esős, vizes útburkolatokat részesítik előnyben.

Évszak szerint válasszunk mindenképpen

A fenti bekezdésből kiderült, hogy az összetétel és a mintázat a legmeghatározóbb feltételei annak, hogy a leginkább optimális gumiabroncsot választhassuk. Ahhoz, hogy könnyű legyen a választás, a gumiabroncsok évszak szerint vásárolhatók meg – nyári, illetve téli gumiabroncs-kategóriákban. A nyári abroncsok maximális tapadást garantálnak hosszú élettartammal, az összetételük kemény, ellenálló. A téli gumiabroncsok mintázata eleve összetettebb, mint a nyári változatoké, puhább anyagösszetétellel rendelkeznek, és nem fagynak meg extrém alacsony hőmérsékleten sem. Ugyanakkor egyre elterjedtebb alternatívát jelent az úgynevezett négyévszakos gumiabroncs, amely a téli-nyári gumik előnyeit mind hordozza, és az eddigi szakmai tapasztalatot, tudást mindegyikbe remekül integrálják.

Sok függ attól, hogyan használjuk az autót

Persze a legfontosabb kritérium az, hogy gépkocsinkkal mekkora távolságot teszünk meg egy-egy adott periódusban – erre utaltunk cikkünk elején. Természetesen az is fontos, hogy a kocsi terhelt, tehát bruttó súlya mekkora, hány személyt szállítunk, milyen időközönként vesszük elő az autót. Aranyszabály: ha éves szinten 10 ezer kilométer felett autózunk, úgy érdemes téli és nyári gumigarnitúrát tartanunk, az időszakos cseréket elvégeznünk. Viszont ha az éves futásteljesítmény 10 ezer kilométer alatt marad, akkor mindenképp az univerzális 4 évszakos gumiabroncsok jelenthetik a leginkább élhető megoldást.

Mennyi ideig használhatunk egy adott gumiabroncsot?

Egy jó minőségű gumiabroncs átlagos élettartama 40-50 ezer kilométeres futásteljesítményt jelent. Nem mindegy az élettartam tekintetében, hogyan ápoljuk, tartjuk karban az abroncsokat. Fontos, hogy szakszervizben végeztessük el az esetleges gumiabroncs cseréket, főként abban az esetben, ha nem rendelkezünk kellően professzionális eszközökkel ehhez. Ildomos minden hónapban legalább két alkalommal ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását, és betartani a gyári értéket. Ha az autó esetlegesen hosszabb ideig állna a garázsban, érdemes a gyárilag előírt guminyomás értékénél 1-2 tized bar-ral többet fújni a kerekekbe. A gumik nyomását minden esetben hideg gumiabroncsokon kell elvégezni, tehát semmi esetre sem akkor, amikor használat után leállítjuk az autót. Ezen ellenőrzések során nem árt az sem, ha megvizsgáljuk a gumiabroncsok mintázatát, hogy nem tapadt-e beléjük bármiféle idegen test, mint például kis kavics, fadarab, és a többi. 

Mikor jött el az ideje annak, hogy kicseréljük a gumiabroncsot?

Nyilván akkor leginkább, amikor már látható jelei mutatkoznak az amortizációnak, konkrétan a kopásnak. Az átlagos 40-50 ezer kilométeres futásteljesítmény természetesen látható jegyeket hordoz, a mintázat mélysége szinte eltűnik addigra. A minimális mélység 1.6 milliméter, de semmi esetre sem érdemes megvárni, hogy ennyire lecsökkenjen ez az érték. Mindezeken felül a gumiabroncsok oldalfalán keletkező és látható repedések egyértelműen az elöregedést jelzik, ilyen esetekben szintén a csere lehet a legjobb megoldás.

Információ forrásai

https://gumik.autoalkatreszonline24.hu/
https://hirnok.hu/hogyan-valasszunk-gumiabroncsot/