AutóAddikt Újdonságok Íme, az új Lexus UX enteriőrje

Íme, az új Lexus UX enteriőrje

A vadonatúj Lexus UX lenyűgöző és merész külső formaterve már leleplezésekor zajos sikert aratott és nagyon sok helyen zengtek róla szinte ódákat, utasteréről ugyanakkor eddig viszonylag kevés szó esett.

Pedig az UX belső tere legalább annyira rabul ejtő, mint a modell külső vonalvezetése: a dinamikus luxus szedánok hangulatát idézi, de a magasabb üléspozíció és a variálhatóság már egyértelműen a crossovekre jellemző. Az anyagok és a kivitelezés színtiszta Lexus minőség, amely ötvözi a tradicionális japán kézművességet, a vendégszeretetet az innovatív gyártástechnológiákkal.

A Lexus UX belső kialakítása a harmónia, letisztultság és a kifinomult luxus különleges elegyét alkotja, ugyanakkor az UX belsőépítészeti koncepciója a biztonságról is szól. Az ajtók belső íve robusztus keretet képez, ami növeli a biztonságérzetet. A tradicionális japán koncepció által inspirálva – amely elmossa a külső és a belső terek közti határt – a tervezők az UX-en belül is a folytonosság elvét követték. A vezetőülésben ülve úgy tűnik, hogy a műszerfal felső része a szélvédőn túlra nyúlik, és a sárvédőkben folytatódik. Ennek eredménye a kiváló látómező, valamint az autó méreteinek, a kerekek elhelyezkedésének kellemes érzete. A folyamat visszafelé is működik: kívülről szemlélve úgy tűnik, hogy a gépháztető közvetlenül a műszerfalhoz kapcsolódik a szélvédőn keresztül.

A be- és kiszállás az UX esetében kényelmes mozdulatsor, a csípőpont ugyanis optimális magasságban van, továbbá speciális kialakítású maga az üléspárna is. Az ember-, illetve vezetőközpontú megközelítést tisztán mutatja az alacsony műszerpult, valamint az A-oszlopok vékony kialakítása, amelyek így nem akadályozzák a kilátást. Bár az üléspozíció magasabb, mint a normál személyautóké, a csípő- és a sarokpont közti szintkülönbség csökkentésével az UX vezetője úgy érzi, közelebb van az úthoz, mint egy hagyományos SUV-ban. Tipikus Lexusként az UX rendkívül csendes vezetési élményt nyújt, nagy szilárdságú vázszerkezetének, valamint a karosszéria különféle pontjain elhelyezett, speciálisan megalkotott hangelnyelő és hangszigetelő anyagoknak köszönhetően. Ugyancsak tipikusan a Lexusra jellemző, hogy a mérnökök egészen a forrásig kutatják a zajokat, hogy kizárhassák azokat a kabinból. Így még a gumiabroncsok által kipréselt víz hangját is hatásosan csökkentették.

„Vezérlőállás” koncepció

Az UX vezetője a „vezérlőállás” koncepciónak köszönhetően a lehető legközelebbi kapcsolatot tart az úttal. A jármű vezetéséhez leginkább szükséges funkciókat a vezető közelében helyezték el, a háttámla pedig ideálisan, a testalkatnak megfelelően ível, így természetes és komfortos ülést biztosít. Az UX első ülései alapesetben manuálisan 6 irányban, vagy opcionálisan 8 irányban elektromosan állíthatók, a vezetőnek állítható deréktámasza is van. Az első ülések lapjaiban rugó és szivacs egyaránt található, így a speciálisan tervezett felület gyengéden körülöleli az utast és elosztja a terhelést. A Lexus teremtette luxus kiterjed az UX kabinjára is. A háromküllős kormány és az analóg óra a csúcsmodell Lexus LS limuzinból származik, és mint minden Lexusban, a klímamenedzser itt is automatikusan szabályozza, és optimális szinten tartja az utastér és a hűthető-fűthető ülések hőmérsékletét. A híres Lexus-figyelem minden részletre kiterjed, így a szélvédő felső részének kialakítása kiküszöböli a zavaró fény-árnyék hatásokat, valamint a kapcsolók működtetése is igazi „Lexus élmény”.

Letisztult, japán tradíciókat idéző kézműves felületek

A Lexusnál hagyomány, hogy a tradicionális japán kézművesség és vendégszeretet jegyeivel egyedivé varázsolja napjaink luxusautóit. Ez a szemlélet érvényesül az UX esetében is, különös tekintettel az életük első luxusautóját megvásárló fiatalokra. Az utastér minőségének és hangulatának kialakításához Kako főmérnök európai kulturális és anyagfejlesztési tapasztalatai is hozzájárultak.

Az eredmény a „kevesebb több” elve alapján megalkotott, túlzások nélküli belső környezet. A főmérnök így emlékszik vissza erre: „Amikor valaki eldönti, hogy egy utastér tetszik-e neki vagy sem, akkor az egységesség és a kontrasztosság egyensúlyát mérlegeli, ami sokkal fontosabb, mint az egyes elemek egyedi kialakítása és minősége.”

Az egyik példa erre az UX-hez rendelhető bőrkárpit, ami tradicionális japán sashiko varrási technikával készül, ami sokaknak ismerős lehet a judo- és a kendo öltözékekről. Az így kialakított felületet különleges perforáció díszíti, amelyet gyönyörűen összehangolt matematikai görbék alkotnak, egyedi megjelenéssel ruházva fel az autó üléseit.

A Lexus UX széles választékát kínálja a belső színkombinációknak, amelyek mindegyike különleges hangulatot kölcsönöz és kihangsúlyozza a prémium színvonalú tervezést. Az üléskárpit anyaga lehet szövet, bőr és ezek kombinációja, utóbbi esetben Tahara bőrrel. Az alapmodellhez ötféle tónus választható: a kobalt, a fekete, a fehér kőris, a telt krémszín és az okker. A fekete mellett az F SPORT lobbanó vörös vagy fehér kárpitozással is elérhető. Az elősötétített műszerpanelen és a kabin díszítésein kétféle felületi kidolgozás lehet, négyféle színben. A Lexusnál először az UX kínál új dekorációként speciális kidolgozású japán papírt (washi) idéző anyagot. Ez a különleges papír gyakori elem a hagyományos japán otthonokban, ahol nyugodt és meleg légkört teremt. Sokat elmond a színvonalról, hogy a szemcsés bőrborítás a Lexus két csúcskategóriás luxusmodellje – az LC kupé és az LS limuzin – fedélzetén is megtalálható.

Intuitív vezérlés, kristálytiszta kijelzők

Az UX műszerpaneljének kialakítása egyesíti a Lexus sajátosságait és az intuitív megoldásokat. A 7,0 colos TFT LCD kijelzőn digitálisan jelennek meg a realisztikus, analóg műszerek, méghozzá háromdimenziós térhatással. A rendelhető head-up display hozzájárul a Lexus UX high-tech hangulatához, a vezető közvetlen látóterében megjelenítve a legfontosabb adatokat. A nagyméretű, színes kijelző olyan hatást kelt, mintha a virtuális képernyő 2,5 méterrel a vezető előtt lenne, mert így lehet a legjobban, a térben szinte a jármű előtt megjelenő információkra és az útra is egyszerre összpontosítani. A fényes, nagy kontrasztú kijelző napfényben vagy havas környezetben is tökéletesen leolvasható.

A Lexus UX-hez tervezett érintésérzékelő Remote Touch Interface (RTI) rendszert úgy alakították ki, hogy működése az okostelefonokéhoz hasonlítson. Az RTI olyan intuitív műveleteket használ, mint a kettős érintés, vagy a pöccintés, amivel az érintőképernyős telefonok is vezérelhetők. A nyomtatott latin betűk felismerésére is képes érintőpad keret nélküli kialakítása és speciális felülete könnyű kezelést biztosít, az ujjak könnyen siklanak, ugyanakkor minimális az ujjnyomok miatti kellemetlenség. Az érintőpad rezgéssel jelzi a kurzorral kapcsolatos műveleteket, megkönnyítve a különböző funkciók működtetését. Az érintőképernyő alsó részén lévő kapcsolóval olyan műveleti központ jeleníthető meg, amely lehetővé teszi például a légkondicionáló és a navigáció kezelését külön menübe lépés nélkül. Egyszerre high-tech és elegáns megoldás, hogy az érintőpad Lexus logóját háttérvilágítás emeli ki.

Képzeletgazdag technológia

A Lexus tervezői kifinomult atmoszférát hoztak létre, amelynek része az integrált LED-es hangulatvilágítás. Elegáns, fehér fények világítják meg elöl a lábteret, a kesztyűtartót, a középkonzol kapcsolóit, és ugyancsak ilyen fényforrások találhatók a mennyezeti világításban, a térképolvasó lámpáknál és a csomagtartóban is. Az UX-ben egygombos rendszerrel szabályozható a szellőzés légbefúvásának iránya. A kétfunkciós kialakításnak köszönhetően a légbefúvó nyílások nagyobbak lehetnek, így a berendezés hatékonyabban és csendesebben is működik. A Luxury felszereltségű modellekben a légáramlást szabályozó kapcsolókat LED-es fényforrások világítják meg, amelyek az áramot nem vezetéken kapják: a LED-ek működéséhez szükséges energia elektromágneses rezonancia útján keletkezik, és két azonos frekvencián rezgő, egymás melletti tekercs hatására jön létre. A Lexus LC kupé hátsó lámpáiból már ismerős technológia alkalmazásával, a kezelőszervek megvilágításához különleges tüköroptikát használtak, ami – bár a tükröződő felület csupán 3 mm vastag – mély, és lebegő fényhatást kelt.

Magával ragadó hangzás

A Lexus UX modellek a legújabb multimédiás és navigációs eszközöket kínálják. A 7,0 colos EMV (Electro Multi Vision) kijelző minden változatban alapfelszerelés, de elérhető nagyobb 10,3 col képátlójú is a navigációs rendszerrel. A szabványos Lexus Premium Sound System képes lejátszani a legelterjedtebb digitális audio formátumokat (WAV, FLAC, ALAC és OGG Orbis), USB csatlakozón illesztett adathordozóról, ami sokkal több zenét képes tárolni, mint korábban a CD lemez. A hátul kialakított kettős USB port lehetővé teszi az utasoknak okoskészülékeik (telefonok, tabletek) töltését.

A 6 hangszórós normál és az elérhető korszerűbb, 8 hangszórós rendszer könnyű és természetes hangzású bambusz-faszén membrános hangszórókat használ a természetes, valamint a középtartományban megszólaló hangok tisztasága érdekében. Mindkét szett életteli hangzást hoz létre a műszerfal szélén elhelyezett magas (tweeter) sugárzókkal, és a szélvédőről visszaverődő hangokkal. A komolyabb, 8 hangszórós rendszernél további hangsugárzó van a műszerfal tetején, mélysugárzó (subwoofer) a csomagtérben és nagyobb teljesítményű az erősítő is. Elérhető a Mark Levinson Premium Surround Sound System is, a szegmensben exkluzív, 13 hangszórós csomagban alacsony torzítású 668 wattos, D-osztályú, 8 csatornás erősítő, és Quantum Logic Surround Sound és ClariFi™ 2.0 technológia szolgálja a koncertélményt.

Szóljon hozzá!