Egész napos program keretein belül próbálhatta ki a hazai szaksajtó a Ford plugin hibrid és mild hibrid kishaszonjármű-palettáját a Transit PHEV és MHEV felhozatal révén.
A Ford az első autógyártó, amely plug-in hibrid technológiát – ezzel együtt pedig nulla károsanyag-kibocsátású fuvarozási lehetőséget – kínál az 1 tonnás haszongépjárművek szegmensében az új Transit Custom Plug-In Hybrid modellel.
A kategóriaelső Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállító akkumulátora a hálózatról tölthető, amivel az autó akár 56 kilométert is megtehet tisztán elektromos hajtással (NEDC ciklusban mért adat); ezáltal jelentősen csökken a jármű helyi kibocsátása, és az autóval fuvarokat lehet végezni azokban a belvárosi zónákban is, ahová csak az ultra-alacsony emissziójú járművek hajthatnak be. Ez többek közt azért is fontos szempont, mert Európa nagyvárosaiban egyre növekszik az ilyen körzetek száma.
A Transit Custom Plug-In Hybrid első kerekeit kizárólag egy 92,9 kW teljesítményű elektromotor hajtja, amit a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lát el árammal. A hatótávolság kiterjesztéséről a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja gondoskodik, menet közben töltve az akkumulátort. A benzinmotor rásegítésével 500 kilométerre nő az autó hatótávolsága, miközben üzemanyag-fogyasztása 2,7 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 60 g/km. (NEDC ciklusban mért adat)*
Az új áruszállító 1.130 kg hasznos teherbírást és 6.0 m3 rakodóteret kínál; ez utóbbi érték annak ellenére is változatlan maradt, hogy a kompakt akkumulátor-csomag a raktérpadló alatt kapott helyet. Az autót üzemeltető vállalkozások biztonságérzetét növeli, hogy az akkumulátor-csomagokra alapáron nyolc éves/160.000 kilométeres garancia vonatkozik.**
“Vásárlóink szeretnének elektromos hajtású autókat használni, de tudjuk, hogy fenntartásaik vannak az infrastruktúra és a hatótávolság miatt. A Transit Custom Plug-In Hybrid kompromisszumok nélküli használati értéket kínál, hiszen a nulla károsanyag-kibocsátással működő elektromos hajtás mellett is szabadon használható a hosszabb fuvarokhoz” – nyilatkozta Ian Porter, a Ford Európa Transit Custom-programját vezető főmérnök.
A várhatóan májustól megrendelhető új Transit Custom Plug-In Hybrid praktikus megoldást kínál a vállalkozások számára, amelyek szeretnék támogatni a nagyvárosok levegőtisztasági törekvéseit, ugyanakkor olyan hatótávolságú áruszállítókra van szükségük, amit eddig csak a hagyományos, belsőégésű motoros modellek kínálatában találtak meg.
Az alapáron kínált FordPass Connect fedélzeti modem-technológia segítségével az üzemeltetők maximális hatékonysággal használhatják ki járműveiket. A 2020 tavaszán bevezetendő – és az addig eladott autókba utólag is beszerelhető – új Geofencing modul automatikusan átvált a nulla károsanyag-kibocsátású EV Most üzemmódra, amikor a jármű egy alacsony emissziós belvárosi zónába ér. A technológia segítségével a vállalkozások képesek lesznek megfelelni az előírásoknak és elkerülni a bírságokat.
A Ford az áruszállító változat mellett az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyolcüléses személyszállítót is bemutatja, amit ugyanezzel a fejlett hajtáslánc-technológiával szerel fel. A szegmensben egyedüliként egymással szembefordítható hátsó üléssorokat is kínáló Tourneo Custom Plug-In Hybrid ideális a személyszállító vállalkozások számára, amelyek így olyan helyekre is vállalhatnak fuvarokat – például belvárosokba vagy repülőterekre –, ahol a helyi hatóságok igyekeznek mérsékelni a levegőszennyezést.
Nulla emisszió. Nulla aggodalom
Az első lökhárítóba épített töltőcsatlakozó használatával a Transit Custom Plug-In Hybrid 240 voltos, 10 amperes háztartási elektromos hálózatról is feltölthető (a teljes töltés 4,3 órát vesz igénybe), illetve professzionális 2 AC töltőre is csatlakoztatható (a feltöltés ideje ilyenkor 2,7 óra). Az akkumulátort menet közben is árammal látja el a lassításkor vagy fékezéskor működésbe lépő regeneratív töltés.
A vezetőnek négy választható EV üzemmód áll rendelkezésére, hogy eldönthesse, hogyan és mikor szeretné hasznosítani az akkumulátorban tárolt energiát:
- EV Auto: a teljesítmény és a takarékosság optimális kombinációjára hangolt beállítás. A jármű vezérlő algoritmusa figyeli az energia szintjét és az aktuális forgalmi helyzetet (pl. hogy a jármű autópályán vagy éppen araszoló forgalomban halad), és ennek alapján dönti el, hogy aktiválja-e a hatótáv-hosszabbító benzinmotort
- EV Most: az emissziómentes haladás érdekében ez a beállítás az akkumulátorban tárolt energia használatát tekinti prioritásnak, és csak akkor indítja be a hatótáv-hosszabbító benzinmotort, ha az akkumulátor töltöttségi szintje már a minimumra csökkent
- EV Később: ebben a beállításban a rendszer arra törekszik, hogy megőrizze az akkumulátor töltöttségi szintjét, ezért a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használatát és a regeneratív töltést tekinti prioritásnak, hogy az elektromos hatótávolság később teljes mértékben kihasználható maradjon
- EV Töltés: ebben a beállításban a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használata az elsődleges, hogy a rendszer teljesen feltöltse az akkumulátort egy későbbi EV Most üzemmódhoz
A választókar Drive vagy Low fokozatba kapcsolásával a vezető kiválaszthatja a regeneratív töltőrendszer energiavisszanyerési vagy fékezési szintjét is. A Low fokozatban a gázpedál felengedésekor erőteljesebben érvényesül a lassító hatás, és a féklámpa automatikusan felvillan, figyelmeztetve a mögöttes forgalmat. Az erőteljesebb lassítással nagyobb mennyiségű mozgási energia alakul át elektromos árammá, amit az akkumulátor tárol, meghosszabbítva ezzel az elektromos hatótávolságot.
Az utastérben a hagyományos fordulatszámmérő helyén egy hajtás/töltés műszer kapott helyet. A Ford egy éven át tesztelte London sűrű forgalmában a Transit Plug-In Hybrideket, és a résztvevők visszajelzései alapján tökéletesítette a műszert, ami már egyértelműen, valós időben mutatja az energia-visszanyerés mértékét, hogy a vezető a lehető legjobban kihasználhassa az autó elektromos hatótávolságát.
A motor hőfokmérője helyén egy kisebb műszer látható, ami az akkumulátor töltöttségi állapotát mutatja. A fedélzeti számítógép funkcióit kifejezetten a hibrid hajtáslánchoz konfigurálták, így a képernyőn olyan információk is megjelennek, mint az EV üzemmód-kijelző, az esedékes karbantartás időpontja, illetve egy figyelmeztető jelzés, ha a jármű éppen csatlakoztatva van egy feltöltő ponthoz. A rendszer mind az akkumulátor kimerüléséig, mind pedig az üzemanyagtartály kiürüléséig kiszámítja és megjeleníti a még megtehető távolságot.
Az alapáron beszerelt FordPass fedélzeti modemhez járó FordPass okostelefon-alkalmazás segítségével a vezető a távolból is ellenőrizheti az akkumulátor töltöttségi szintjét. A Ford 2020 tavaszán a FordPass Pro alkalmazást is bevezeti – kifejezetten a kisebb cégek és az egyszemélyes vállalkozások számára –, amivel maximum öt autó töltöttsége ellenőrizhető.
A Ford emellett egy új okostelefon- és tablet-alkalmazást is bemutat majd, ami megkönnyíti a plug-in hybrid autók tulajdonosai és operátorai számára a töltőpontok megtalálását és a fizetést. A NewMotion céggel kialakított együttműködésnek köszönhetően a Ford az egyik legszélesebb európai lefedettségű feltöltő hálózathoz biztosít csatlakozási lehetőséget. Az új alkalmazással a Ford ügyfelei 30 ország több mint 118.000 töltőpontjára számíthatnak.
Vállalkozásbarát felszereltség
A Transit Custom Plug-In Hybrid L1 H1 (rövid tengelytávolságú, standard tetőmagasságú) Van (dobozos áruszállító) és Kombi (üvegezett személyszállító) kivitelben lesz kapható. A Van modell egyaránt megrendelhető a Base, a Trend és a legmagasabb szintű Limited felszereltséggel. Minden autóban alapfelszereltség lesz a kabin klímaberendezése és a fűthető szélvédő, a választható tételek listáján pedig a SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer is szerepel, amit a vezető egyszerű hangutasításokkal, vagy a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is használható 8 colos érintőképernyőn keresztül kezelhet.
Ugyancsak az alapfelszereltség része a FordPass Connect beépített modem-technológia, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy javítsák járműveik kihasználtságát, és optimalizálják az üzemeltetési költségeket.
A rendelhető vezetéstámogató technológiák közt olyan rendszerek szerepelnek, mint az Aktív Parkolóasszisztens és a Sávelhagyásra Figyelmeztető rendszer, amelyek működését a szintén alapáras elektromos szervokormány teszi lehetővé; ez utóbbit arra optimalizálták a Ford mérnökei, hogy segítse a zsúfolt ipari vagy városi környezetben történő manőverezést.
2020 májusától két új, praktikus és fontos fejlesztés is elérhető lesz a Transit Custom Plug-In Hybrid vásárlói számára.
Az egyik ilyen megoldás az új, alapáras Geofencing modul, ami automatikusan átvált a nulla károsanyag-kibocsátású EV Most üzemmódra, amikor a jármű egy alacsony emissziós belvárosi zónába ér, vagy belép egy olyan körzetbe, amit a felhasználó előre meghatározott.
A modul egy alkalmazással kezelhető, és a rendszer titkosított információkat tárol arról, hogy a jármű a megadott zónákban tisztán elektromos hajtással haladt, és ezeket biztonságos adatforgalmon keresztül meg is lehet osztani a helyi hatóságokkal, így igazolva, hogy a vállalkozás betartotta a zónákra vonatkozó előírásokat. A Geofencing használatával elkerülhető, hogy az autó véletlenül a benzinmotort is használva lépjen be egy ilyen zónába; ezzel csökkenthető a vezetőt terhelő stressz, és elkerülhetők a bírságok.
A másik fejlesztés az opcióként megrendelhető 12 voltos Epower Csomag lesz, ami lehetővé teszi, hogy a nagy fogyasztású elektromos eszközök (pl. szerszámgépek vagy külső világítótestek) a jármű nagyfeszültségű akkumulátoráról kapjanak áramot. Ehhez egy maximálisan 6 kW teljesítményű, könnyen elérhető csatlakozás áll rendelkezésre.
Tourneo Custom Plug-In Hybrid
Ugyancsak még az év második felében lesz megrendelhető a Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállító, amelyben szintén a Transit Custom Plug-In Hybrid modellből ismert fejlett hibrid hajtás működik. A 3,1 l/100 km üzemanyag-fogyasztású, 70 g/km CO₂-kibocsátású és 53 km tisztán elektromos hatótávolságú (NEDC ciklusban mért adat) Tourneo Custom Plug-In Hybrid akkumulátor-csomagjára is a Ford 8 éves/160.000 kilométeres garanciája vonatkozik.
A gazdag Titanium felszereltséggel árusított új, nyolcüléses Tourneo Custom Plug-In Hybrid kimagasló kényelmet és kifinomult működést kínál – különösen akkor, amikor tisztán elektromos üzemmódban halad. Az autó tágas utasterének belső méretei pontosan ugyanolyanok, mint a 2,0 literes EcoBlue dízelmotoros változat esetében, így ideális választás lehet a személyszállító vállalkozások számára.
A Tourneo Custom Plug-In Hybrid ráadásul egy olyan képességgel is bír, ami egyedülálló a szegmensben: a két hátsó üléssor szembe fordítható egymással, hogy a ‘konferencia’ elrendezésű kabinban kényelmesebb legyen a beszélgetés, de az üléssorok úgy is beállíthatók, hogy a három-három hátsó ülés a menetirányba nézzen.
“Az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nemcsak egyedülállóan innovatív és sokoldalú, hanem az az előnye is megvan, hogy behajthat az alacsony emissziójú autók számára fenntartott zónákba” – mondta Porter. “Akár reptéri transzferre, akár nagycsaládok utazására használják, a Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyugalmas és kifinomult környezetet biztosít utasainak, közben pedig a zsúfolt nagyvárosok levegőminőségének javításához is hozzájárul.”
A felhasználók tesztelték
A Ford egy éven át vizsgálta valós körülmények között a Transit Custom Plug-In Hybrid modellek működését Londonban, és az eredmény azt sugallja, hogy a plug-in hibrid hajtású haszongépjárművek jelenthetik a legpraktikusabb és legkézenfekvőbb lehetőséget arra, hogy az üzleti vállalkozások is hozzájáruljanak a nagyvárosok levegőminőségének javításához.
A kísérletben részt vevő 20 darab Ford Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállító-prototípus több mint 240.000 kilométernyi távot teljesített 12 hónap alatt. A kísérlet célja az volt, hogy a résztvevő vállalatok kis környezeti terhelésű járművekkel oldják meg az eddig tipikusan dízelautókkal végzett napi feladatokat, és közben a lehető legjobban kihasználják a nulla károsanyag-kibocsátású, tisztán elektromos üzemmód előnyeit.
A program során a flotta London belvárosában a teljes futásteljesítmény 75 százalékát, a Greater London nevű körzetben pedig futásteljesítménye 49 százalékát teljesítette tisztán elektromos hajtással. Ez az eredmény jól mutatja, hogy bár az elektromos járművek feltöltő hálózatának teljes kiépítése még csak későbbre várható, a hibrid haszongépjárművek már így is drámai mértékben mérsékelhetik a belvárosi áruszállítással járó kipufogógáz-szennyezést, hiszen benzinüzemű kiegészítő hajtásuk csak akkor indult be, amikor arra szükség volt – például a hosszabb utak alkalmával.
Kölnben és Valenciában is folynak hasonló kísérletek, amelyek hasznos adatokkal szolgálnak az eltérő piaci szokásokról, városi körülményekről és felhasználó-típusokról; ezekben a projektekben egyaránt szerepelnek Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállítók és Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállítók.A Ford nemrégiben jelentette be, hogy a vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Ford Transit áruszállító várhatóan 2021-ben jelenik meg a Transit-család kínálatában. A vállalat azt is közzétette, hogy ezentúl minden új személyautójához kínál majd valamilyen elektromos opciót (mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid vagy tisztán elektromos hajtást), hogy európai vásárlói az egyik legátfogóbb ilyen palettáról választhassanak.
* Az üzemanyag/energiafogyasztási, CO2-kibocsátási és az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolság adatait az Európai Unió 715/2007/EC számú szabványa által előírt technikai kívánalmak és műszaki adatok alapján, illetve a legfrissebb EC/692/2008 direktíva alapján regisztrálták. Az üzemanyag-fogyasztási és CO2-kibocsátási adatok egy járműtípusra, nem pedig egy adott járműre vonatkoznak. Az alkalmazott tesztelési eljárás lehetővé teszi a különféle járműtípusok és különféle gyártmányok összehasonlítását. A közúti üzemanyag/energiafogyasztási, CO2-kibocsátási és az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolság adatai eltérhetnek az itt közölt adatoktól, mivel ezeket befolyásolhatja a vezetési stílus, akárcsak egyéb, nem műszaki jellegű tényezők is. A CO2 egy üvegházhatású gáz, ami a legnagyobb mértékben felelős a globális felmelegedésért.
2017. szeptember 1-től kezdve egyes új autók típusbizonyítványát már a legújabb (EU) 2017/1151 direktíva alapján, a Világszinten Összehangolt Könnyűgépjármű-Vizsgálati Eljárással (WLTP) készítik, ami egy új, életszerűbb vizsgálati módszer az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás mérésére. 2018 szeptemberétől kezdve a WLTP elkezdi felváltani a jelenleg használatos Új Európai Vezetési Ciklus (NEDC) eljárást. A NEDC kivezetésének időszakában a WLTP által mért üzemanyag-fogyasztási és CO₂-értékeket visszaszámítják az NEDC szabvány szerinti értékekre; ez lesz a ‘korrelációs eljárás’. Az új értékek némileg különböznek majd a korábbi fogyasztási és emissziós értékektől, mivel a vizsgálat néhány eleme is megváltozik, így előfordulhat, hogy ugyanazon járműhöz különböző üzemanyag-fogyasztási és a CO2-kibocsátási adatok tartoznak majd.
** A garancia részleteiről a Ford márkakereskedések nyújtanak majd tájékoztatást