Főoldal Blog Oldal: 283

[TESZT] Suzuki SX4 S-Cross 1.0 GL+ 6AT – downsizinggal, automatával is optimális hatásfok

Még 2016 vége felé mutatkozott be a nagyjából modellciklusa felénél járó Suzuki SX4 S-Cross ráncfelvarrott verziója. Azóta több ízben járt nálunk a modell, természetesen több hajtáslánc-variációval, most az 1 literes automataváltóst vettük górcső alá.

Némi visszatekintés: az elsőgenerációs Suzuki SX4 S-Cross 2012 decemberében mutatkozott be Párizsban, s már akkor azt rebesgették, hogy tulajdonképp a SX4 utódjaként érkezik a palettára a teljes egészében újragondolt koncepció. Aztán később, a találgatások ellenére már jól körvonalazódott, hogy a Suzuki SX4 S-Cross önállóan megállja a helyét. S nagy valószínűséggel sikerült is mindezt megvalósítania a Suzuki-nak, hiszen a gyártás kezdetétől nemzetközileg is optimális fogadtatást kap, és kapott az autó.

Máig számtalan variációja létezik a Suzuki SX4 S-Cross modellnek, ez alapvetően a hajtáslánc különböző megközelítéseiből fakad. Teszten tehát a benzines paletta 3 hengeres, 1 literes egysége, ráadásul automataváltóval megspékelve.

Konzervatív formavilág szegmensen belül

Az új Suzuki SX4 S-Cross formavilága hasonlít sokban az elődéhez (a korai SX4-hez semmiféleképp, bár ahhoz nem is nagyon hasonlított soha).

A hűtmaszk egyértelműen hangsúlyosabb lett, a far részleteit is csiszolták, így adva egy jobban emészhető vizuális egységet az autónak. Az enyhén csapott palackorr-jelleg a domináns, lefelé ívelő fényszóró rajzolattal, kissé alulra helyezett hűtőmaszk-beömlő kialakítással, sok krómmal – nyomokban prémium jelleget felvonultató ezüstös berakásokkal, matt, az offroad jelleget megszellőztető részelemekkel megspékelve. Jellegzetesen Suzukis a jelleg tehát, ezt támasztja alá a hangsúlyos Suzuki logó is a maszkon, mely talán jóval nagyobbra sikerült arányaiban véve az elődökétől, vagy a párhuzamosan futó modellekétől.

Mivel kifejezetten nagy a crossover modellkínálat, ezért talán nem is meglepő, hogy az oldalnézet ébreszthet leginkább déja vu érzetet a szemlélődőben, hiszen a számítógépek szoftverei által leginkább kedvezőnek tartott cw értékeket szem előtt tartva kerülnek ki a végső skiccek a tervezőasztalra. Egy crossover esetében, főként, ha az alsó-közép, illetve a középkategória határmezsgyéjén brillíroz, ilyen lesz a végeredmény, mint a Suzuki SX4 S-Cross esetében; tudnánk még párhuzamot vonni egyéb japán márkákkal, de véleményünk szerint nem kell túl nagy fantázia és képzelőerő ahhoz, hogy mindezt ki-ki maga tegye meg.

Túrázáshoz, szabadidőautózáshoz tervezve

Felfelé húzódó övvonalak, lekeskenyített hátsó ablaküveg-felületek, leheletvékony C oszlop a jó vezethetőség mellett, valamint emelt hasmagasság, robosztusnak ható jelleg a bizonyítéka annak, hogy a Suzuki SX4 S-Cross a már jól bevált recept szerint lett megálmodva. Ennek folyományaként a modell tulajdonképpen nem is mutat túl sok újat és formabontót a dizájnt tekintve – globálisan értve, a Suzuki palettáján mindezidáig, azaz a gyártás és forgalmazás megkezdéséig hasonló, két kategória közti áthidaló megoldás (erre is utal ugyebár a crossover kifejezés) nem volt.

17 col átmérőjű keréktárcsákon gurul a Suzuki SX4 S-Cross, a kaszi 4300 milliméteres hosszához, valamint 1575 milliméteres magasságához remekül passzolnak a méretarányok, a 2600 milliméteres tengelytáv talán ezáltal még jobban kihangsúlyozott, még szélesebbnek tűnik.

Amikor nemrégiben Esztergomban jártunk, az új Suzuki Vitara gyártásának ünnepélyes megkezdésén, már akkor konstatáltuk: van rokoni szál a Suzuki SX4 S-Cross és a Vitara közt, legalábbis, ami a fart, és annak összetevőit illeti. Konkrétan a helyzetjelzőkre gondolunk: jó, jó, nem észveszejtő a párhuzam, viszont az tény, hogy hasonló rajzolatot, ívelést vonultat fel ez a részlet – de vissza a gyökerekhez, Vitara tesztek majd később születnek. A hátsó lámpaburák tehát szorosan az ötödik ajtó üvegfelülete alatt foglalnak helyet, követve a vonalvezetést, valamint a front csapott mivolta itt pont az ellenkezőjére fordul a megvalósítás tekintetében. A lökhárítóelem itt is matt, tömör műanyaggal erősít, csakúgy, mint az autó körkörös kialakítása a küszöböknél például, nem nélkülözve a fémes hatású egységek használatát sem.

Japán letisztultság az enteriőrben

A beltér is jellegzetesen hordozza a japán letisztultságot, azon belül a Suzuki-ra jellemző komplex környezetet kapjuk. A kormánykerék már ismert lehet más Suzuki modellekből, tehát a háromküllős, jól és átláthatóan elrendezett kezelőszervekkel számolhatunk a bal és jobb hüvelykujjunknál vezetés közben. Jó tapintással, érezhetően kellemes minőségű anyagokból felépítve domborít tehát az enteriőr, korrekt elrendezésű központi műszeregységgel, nem túlbonyolított középkonzollal és felhasználóbarát kezelőszerv-elrendezéssel kiegészítve.

Ellenállónak és strapabírónak ígérkező kárpitozást kaptak a GL+ felszereltségű tesztautóban az ülések, melyek elöl kényelmesek, remekbeszabottan állíthatók és hangolhatók a leginkább testreszabott vezetési élményhez. Mivel a Suzuki SX4 S-Cross felépítése magasabb, ebből adódóan az ülések pozicionálása is kicsivel átlag feletti, úgyhogy a kilátás tökély, a vékonyra húzott A és C oszlopok miatt a körben kilátás is nagyszerű.

Tágas hátsó helykínálattal bír a Suzuki SX4 S-Cross, ami gyakorlatban annyit jelent, hogy három közepes testalkatú felnőtt akár hosszabb távon is kényelmesen utazhat. Relatív persze a hosszabb táv, tesztjeink során huzamosabban 50-60 kilométert mentünk egy-egy ki-és beszállással, úgyhogy keményebb, 5-600 kilométeres túrák utáni konzekvenciát nem tudunk levonni egyelőre.

430 liter alaphangon sem kevés – ekkora raktérkapacitása van a Suzuki SX4 S-Cross-nak. Mindez a 40:60 arányban dönthető hátsó üléssornak köszönhetően 1269 literre bővíthető, tehát két utassal majd’ másfél köbméter hasznos pakolóhellyel számolhatunk.

Hatgangos automataváltó, háromhengeres egyliteres

3 hengeres, 1 literes motorhoz automataváltót? Tessék? Van ilyen? Persze, a Suzuki bevállalja, volt már a Celerio-nál is hasonló tapasztalatunk – mármint ami az apró motor-automataváltó párosítást illeti.

Érdekes módon nem éreztük, hogy bármiféle hiányt szenvedne az autó, mondjuk dinamika vagy motorkarakterisztika terén: a 988 köbcentis benzines 112 lóerőt produkál maximumon, 5500-as percenkénti fordulatszámon. A nyomatélcsúcs 170 Newtonméter, ez az érték 2000 és 3500 közt áll rendelkezésre. Fentieknek megfelelően az SX4 S-Cross tesztautó robbanékony, optimális gyorsulást ad, a hajtáshoz társított 6 sebességes autömataváltó pontosan rendezgeti a megfelelő fokozatokat – akár legyen szó gyorsításról, vagy visszakapcsolást igénylő ténykedésről (például hirtelen előzés).

A motor nem túl kiegyensúlyozott, de ez nagyjából minden hasonló katehóroiában versenyző delikvensről elmondható, amelyek 3 hengeresekkel állnak rajthoz. Alapjáratnál érződik alapfokú rezonancia, ez gázadásra megszűnik, de ahogy visszaáll a fordulatszám 8-900 környékére, ismért érződik.

Nem baj, hogy csak elöl hajt

Létezik ALLGRIP verzió is a felszereltségi listán, ki is fogjuk próbálni, addig azonban beérjük a most tapasztaltakkal. Azzal együtt, hogy az első kerek hajtottak, remek stabilitást nyújt az ezres SX4 S-Cross, úgy, hogy volt szerencsénk hóban-fagyban is próbára tenni az autót a szélsőségesebbre fordult időjárásnak köszönhetően.

Városi araszolgatással, némi gyorsabb forgalmú úton történő haladással, valamint elővárosi szakaszokon való közlekedéssel az átlagfogyasztás 6.2 liter/100 kilométer lett, ebből a konkrét városi üzemanyag-felhasználás 7.3, míg az országúti 4.8 liter lett 100 kilométerre átlagolva.

2017 Suzuki SX4 S-Cross 1.0 GL+ 6AT specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 998 cm³

Maximális teljesítmény: 112 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 170 Nm @ 2000-3500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4300 mm

Szélesség: 1785 mm

Magasság: 1585 mm

Tengelytáv: 2600 mm

Első gumik mérete: 205/60 R16

Hátsó gumik mérete: 205/60 R16

Tömeg, üresen: 1100 kg

Megengedett össztömeg: 1730 kg

Csomagtartó mérete: 430 liter, 1269 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:11.0 s (gyári), 10.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.8 l/100 km

Országúti: 4.8 l/100 km

Vegyes: 6.7 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.2 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 119 g/km

Bővebb információ a Suzuki magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.Fotó: Matei Bence

Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Jól indult a BMW i3 értékesítése 2018-ban is

A BMW Group hazai képviselete 2017-ben új értékesítési rekordot jelenthetett be, az eladások közel 16%-kal nőttek 2016-os képest, melyben mind a BMW, mind a MINI márka sikerei is közrejátszottak.

A BMW i divízió kimagaslóan jól teljesített, tavaly 140 vásárló választotta a BMW i3 és i8 modelleket, mely az i3-as esetében 41%-os értékesítési fejlődést mutatott a megelőző évhez képest. A modellhez igénybe vehető az akár 1 500 000,-Ft értékű állami támogatás, mely hatékonyan segítette a magyarországi értékesítést is.

Idén januárban tovább folytatódik a BMW i3 sikeres hazai szereplése, a 10 db átadott autó továbbra is erős pozíciót jelent a hazai elektromos modellek piacán. A BMW i3 sikereihez hathatósan hozzájárul a tavaly év végén bevezetett frissítés, mely számos technikai és optikai újítást hozott a világ vezető prémium kompakt elektomos autójának. A BMW i modellek védjegyévé vált fekete karosszériasávot, amely a motorháztetőről indulva, a tetőn keresztül egészen az autó hátfaláig fut, az új BMW i3 és BMW i3s modellpáros esetében feketére fényezett A-oszlopok és tetőkeretek egészítik ki. A karosszéria többi elemére elérhető fényezési opciók listája eközben a Melbourne Red tűzpiros metál és az Imperial Blue királykék-metál árnyalatokkal bővül. Az új BMW i3 és az új BMW i3s már az alapfelszereltség részeként LED-technológiás fényszórókat kap, amelynek a LED-es nappali menetfény, a LED-es tompított fény és a LED-es távolsági fény is része. Az első lökhárító kör alakú fészkeiben elhelyezett irányjelzőket vízszintesen megrajzolt, LED-technológiás irányjelző-csíkok váltják, amely azt jelenti, hogy az üvegborítású csomagtérajtóba épített LED-es hátsó lámpák mellett immáron a modellpáros mindegyik világító funkciója LED-ekkel dolgozik.

Az új BMW i3 elektromos motorja 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményre képes, amelyet – az elektromos hajtásláncok sajátosságaként – már álló helyzetből rendelkezésre álló, 250 Nm csúcs forgatónyomaték egészít ki. A tisztán elektromos meghajtású prémium kompakt a gázpedál érintésére egy soros hathengeres benzinmotor lendületével gyorsul, a megtorpanás-mentes, folyamatos teljesítmény-átvitelről pedig egy fokozatmentes automataváltó gondoskodik. A modell mindössze 7,3 másodperc alatt sprintel fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 150 km/óránál maximálja.

Az új BMW i3s az elektromos motor 135 kW-ra / 184 lóerőre növelt maximális teljesítményével és 270 Nm csúcs forgatónyomatékával a zéró emissziójú, hangtalan vezetési élmény még sportosabb formáját ígéri. A modell némileg módosított hajtáslánca a megnövelt erőhöz optimalizált teljesítmény-leadás mellett speciális görgőscsapágyakat és újrahangolt motorvezérlő elektronikát is kapott, amelynek eredményeképpen az új BMW i3s az elektromos motor legfelső fordulatszám-tartományában a kategóriateremtő elődmodellhez képest 40 százalékkal nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot képes leadni.

Sőt mi több, a mérnökök az új BMW i3s alá típus-specifikus rugókkal, lengéscsillapítókkal és stabilizátorokkal dolgozó sport futóművet fejlesztettek, a bajor prémiumgyártó ügyfelei pedig a vezetési élménykapcsolón (Driving Experience Control) SPORT vezetési üzemmódot is aktiválhatnak, amely még közvetlenebb gázreakcióval és kisebb kormányzási szöggel fokozza a tisztán elektromos meghajtású prémium kompakt sportosságát.

Az új BMW i3s modellnek csupán 6,9 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy 160 km/órás végsebessége elérése előtt megfussa az álló rajtos nulla-százas sprintet, miközben a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) típus-specifikus tesztkörének mérései szerint 100 kilométerre vetített kombinált energiafogyasztása mindössze 14,3 kWh. A modell a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus tesztkörének, valamint a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP) mérései szerint egyetlen feltöltéssel 280 kilométer*, illetve 235 – 245 kilométer**, hétköznapi használat során azonban minimum 200 kilométer*** megtételére képes.

2018 februártól a vállalati ügyfelek akár havi 139.000,- forinttól teljes körű tartós bérlet konstrukcióban is hozzájuthatnak egy gazdagon felszerelt autóhoz (további részletek a www.bmw.hu oldalon), mely nemcsak emissziómentes és dinamikus közlekedést, hanem zöld rendszámmal a városok többségében ingyenes parkolást is jelent az ügyfeleknek.

Retromobile 2018: a Peugeot három születésnapot is ünnepel

A 43. Retromobile Kiállítás 2018. február 7-e és 11-e között várja a látogatókat Párizsban, a Porte de Versailles-nál. A Peugeot ez alkalommal az 5-ös szériát – a Type 5 modellt és az ötvenedik születésnapját ünneplő Peugeot 504-et – állítja a középpontba, de hangsúlyt kap a legendás 205 GTI is.

A márka szerelmesei az idén hetvenéves Peugeot 203-at is megcsodálhatják. A fennállásának harmincadik évfordulóját ünneplő Peugeot Múzeum a Peugeot 203-at, a Peugeot 404 kabriót, a Peugeot 205 GTi modellt és a Peugeot Exalt tanulmányautót állítja reflektorfénybe.

A 120 000 látogató és rajongó öt napon át ismerkedhet a L’Aventure Peugeot Múzeum által kiválasztott modellekkel:

A Type 5 az egyik legrégibb Peugeot gépjármű. 1893 és 1894 között összesen 14 példány készült belőle. Az 1891-ben debütáló Peugeot a legrégebb óta működő vállalat az autógyártás hőskorában indult, ám ma is aktív az autóipari cégek között.

Az Amicale 504 hozzájárulásával kiállított Peugeot 504 az idén ünnepli ötvenedik születésnapját. Az ezredfordulóig mintegy 3 700 000 példányban gyártott modell kiváló menettulajdonságai alapozták meg az oroszlános márka vezetési élmény tekintetében szerzett hírnevét. Az 1969-ben az Év Autójának választott Peugeot 504 később a világ minden részén nagy népszerűségre tett szert.

A Retromobile standján kiállított járművel vesz részt a Peugeot a 2018-as Tour Auto veterán autóversenyen. A Jean-Pierre Nicolas vezette autó a Peugeot tervezőcsapata által megálmodott új külsővel áll rajthoz.

A Peugeot 203 és 403 szerelmeseinek magángyűjteményéből származó Peugeot 203 a márka második világháborút követő megújulását jelképezi. Eredetileg az 1948-as Párizsi Autószalonon mutatkozott be, és idén lesz hetvenéves.

Kerek évfordulót ünnepel a Pierre Peugeot által alapított sochaux-i Peugeot Múzeum is, amely harminc évvel ezelőtt, 1988. július 4-én nyitotta meg kapuit. A L’Aventure Peugeot több mint 200 év ipartörténetét mutatja be a montbéliard-i kezdetektől egészen a világ meghódításáig. Célja az oroszlános márka örökségének megőrzése, kezelése, továbbvitele és terjesztése.

A Club 404 gyűjtőklubtól kölcsönkapott Peugeot 404 kabrió Sergio Pininfarina, neves karosszériatervező munkája. Ez a ritka hardtop változat 1961 októberében mutatkozott be a Párizsi Autószalonon.

A standon kiállított Peugeot 205 GTi-t a Peugeot France által 2016 augusztusában indított “Mon sacré numéro” projekt keretében, a L’Aventure Peugeot múzeum műhelyében restaurálták. Az 1984 februárjában debütáló Peugeot 205 GTi nagyban hozzájárult a márka sportos imázsához, melyet az 1985-ben és ’86-ban ralivilágbajnok, majd ’87-ben és ’88-ban Paris-Dakar-győztes 205 Turbo 16 sikerei tovább erősítettek.
A magángyűjteményből származó járművet a franciaországi “205 GTi Club” jóvoltából tekinthetik meg az érdeklődők.

Hogy teljes legyen az összkép, a CAAPY egy 1959-es Talbot-Lago America coupét is kiállít. A modellt Carlo Delaisse tervezte, és kevesebb mint 20 példány készült belőle.

A 2014-ben bemutatott előkelő Peugeot Exalt tanulmányautó hangsúlyosan sportos megjelenésével és merész anyagaival a Peugeot limuzinideálját testesíti meg.

A Peugeot Múzeum munkatársai a kiállítás teljes időtartama alatt az 1-es csarnok F062-es standján várják a látogatókat.

A Ford Fiesta 1979-ben gyürkőzött neki a Monte-Carlo Rallynak

Sébastien Ogier magabiztos győzelemmel nyitott a Rally Világbajnokság 2018-as szezonjában, amikor Ford Fiesta WRC gépével első helyezést szerzett a múlt heti Monte-Carlo Rallyn.

A pilótának ez nemcsak a második Fiesta-győzelme volt legendás Monte futamon, hanem immár az ötödik aranyérme Monte-Carlóban. De meg tudná mondani valaki, melyik évben állt legelőször rajthoz a Fiesta minden idők egyik legkeményebb és legkiszámíthatatlanabb rallyversenyén?

Ez 39 éve történt, amikor Ari Vatanen és Roger Clark nekivágtak Fiestáikkal a Monte futamnak, hogy végigszáguldjanak a Monacói Hercegséget körülölelő hegyeken.

1979-ben Vataren, a ’repülő finn’ remek helyezéssel, tizedikként ért célba Mk1 Fiesta S1600 gépével, amelynek 160 lóereje messze elmaradt a többi versenyautó teljesítményétől.

A brit Clark ugyanennek az autónak a Borehamban fejlesztett jobbkormányos változatával állt rajthoz, és a 13. helyen végzett, újabb bizonyítékot szolgáltatva az elsőkerékhajtású Fiesta képességeiről.

A Fiesta S1600 sosem nyert WRC-futamot, de a Fiesta későbbi generációiból kifejlesztett versenygépek világszerte számtalan diadalt arattak. A jelenlegi változat tavaly mutatkozott be Monte-Carlóban, elődje pedig 2011-ben első helyezést szerzett a Svéd Rallyn.

88. Genfi Autószalon: Mazda6 premier, Vision Coupe és Kai Concept tanulmányautók

 

A Mazda stand lesz a jövő hónapban az egyik legtöbb újdonságot felvonultató hely a 88. Genfi Nemzetközi Autószalonon. A stand középpontjában a 2018-as Mazda6 áll majd, a Sportkombi változat világ-, a Sedan karosszéria európai premierjét láthatjuk. Az új modell mellett kiállítják a tavaly októberben bemutatkozott VISION COUPE és KAI CONCEPT tanulmányautókat, valamint megjelenik a Mazda forradalmi újdonsága, a SKYACTIV-X következő generációs benzinmotor is.

A 2018-as Mazda6 a modell eddigi legátfogóbb frissítése, mely még kifinomultabb minőséget kínál, és minden szempontból vonzóvá teszi a Mazda zászlóshajóját. Elegáns és érett külső megjelenése alig változott, viszont belső tere és ülései teljesen megújultak. SKYACTIV motorjai nagyobb teljesítményűek, menetdinamikája élvezetesebb lett. Aerodinamikai hatásfoka javult, zajterhelése csökkent, és i-ACTIVSENSE biztonsági rendszerei még nagyobb segítséget adnak a vezetésben (360 fokos kamera és intelligens sebesség-asszisztens rendszer).

A Mazda VISION COUPE, melyet a múlt héten “Az év legszebb koncepció autójának” választottak, egy négyüléses kupé alapformáját testesíti meg, mely ritmusos mozgást tükröző alakjával a KODO legújabb megjelenése. Egyszerű, minden felesleges elemet nélkülöz, a “kevesebb több” elvet követi. A karosszéria – különösen a karosszéria egyes részein tükröződő fény – megalkotásába félelmetesen sok időt és energiát öltek.

A Mazda KAI CONCEPT-je – a Kai japánul úttörőt jelent – meghatározza a márka elképzelését a következő kompakt Sport autójáról. Minden benne van, amellyel sikerre viheti: átütő technológiai/műszaki háttér és elbűvölő forma a KODO jegyében. A következő generációs SKYACTIV járműarchitektúra keretében, mely maximalizálja az emberi test veleszületett képességeit, hogy létrejöhessen a különleges kapcsolat autó és vezetője között, már az új SKYACTIV-X motor működik majd.

2017-ben több, mint másfél millió darab elektromos hajtású autót adott el a Toyota és a Lexus

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyárátójának tartott Toyota, és prémium márkája, a Lexus, 1.52 millió elektromos hajtású járművet értékesített 2017-ben, három évvel megelőzve az önmaga számára 2020-ra kitűzött célt.

Ez az eredmény azt jelzi, hogy a világelső japán autógyártó jó úton halad a “Környezetvédelmi Kihívás 2050” névre keresztelt tervében lefektetett célok teljesítése felé, amely 2030-ra évi 5,5 millió elektromos hajtású autó eladásával számol.

A környezetvédelem iránt kétségkívül leginkább elkötelezett autógyártóként a Toyota és a Lexus az elmúlt években nem ment bele a vezető autógyártók által a nagy nemzetközi autókiállításokon kezdett számháborúba arról, hogy hány éven belül hány elektromos hajtású modellt mutatnak be miközben jelenlegi eladásaik elenyésző részét képezik az alternatív hajtású járművek. A környezetbarát hibrid elektromos (HEV) technológiát több, mint 20 éve útjára indító, emellett plug-in hibrid elektromos (PHEV) és a hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológia, valamint az akkumulátoros elektromos (BEV) technológiát forradalmasító szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében is élen járó Toyota ehelyett inkább cselekedett: az elmúlt 20 évben a vállalat által jegyzett Lexus prémium márka eladásait is számolva közel 11,5 millió, egyedül tavaly, pedig több, mint 1,52 millió részben vagy teljesen elektromos hajtású járművet értékesített világszerte, ami több, mint az összes többi autógyártó alternatív hajtású eladásai együttvéve.
A tavalyi 1,52 milliós darabszám 8 százalékkal múlja felül a 2016-os, szintén rekordnak számító eredményt, azt jelezve, hogy e járművek eladásai évről évre növekednek, így teljesíthető lesz a vállalat “Környezetvédelmi Kihívás 2050” elevezésű tervében megfogalmazott cél, ami eredetileg csak három évvel később, 2020-ra számolt évi 1,5 millió darabnál több elektromos autó értékesítésével. A vállalat eddig összesen 11,47 millió elektromos hajtású járművet adott el, ami több mint 90 millió tonnával kevesebb széndioxid-kibocsátást jelent, mintha ezek az autók hagyományos hajtással készültek volna.

“Alig 20 év leforgása alatt eljutottunk oda, hogy a kezdetben egyetlen piacon forgalmazott részben vagy teljesen elektromos autók évi 500 darabos értékesítése ma már több mint 1,5 millióra nőtt a világ több mint 90 országában és régiójában” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője. “Vásárlóink ezzel hitet tettek elektromos hajtásláncaink minősége, tartóssága és megbízhatósága mellett, és nekik köszönhetően megteremthettük elektromos hajtású autóink sokszínű kínálatának szilárd és fenntartható alapjait. Ennek köszönhetően mára a Toyota és a Lexus kínálja a piac legszélesebb részben vagy egészben elektromos meghajtású modellportfólióját, hazánkban 16, világszinten pedig 35 modellel. A Toyota márka esetében egyébiránt tavaly a hazai eladások mintegy egyharmadát, a Lexus esetében pedig 97%-át tettik ki a hibrid elektromos modellek.”

A márka első, kereskedelmi forgalomban kapható hibrid elektromos autója a Prius volt, ami 1997-ben jelent meg a japán piacon, s a Toyota azóta folyamatosan a technológia tökéletesítésén dolgozik: ennek eredményeképpen született meg 2014-ben az első sorozatgyártású üzemanyagcellás elektromos jármű, a Mirai, 2016-ban a negyedik generációs Prius; 2017-ben pedig a második generációs Prius Plug-in Hybrid modell. A vállalat tovább folytatja részben vagy teljesen elektromos hajtású autónak fejlesztését és a kínálat szélesítését: ennek keretében kezdődik meg 2020-tól az akkumulátorról hajtott elektromos autók tömeggyártása, amelyek először Kínában és Indiában, később pedig Japánban, az Egyesült Államokban és Európában is megjelennek majd. A Toyota arra törekszik, hogy a hibrid-elektromos autók értékesítését a feltörekvő piacokon is tovább növelje, világszerte hatásosan mérsékelve ezzel az új járművekből származó CO₂-kibocsátást.

“Az elektromos hajtáslánc-változatok fejlesztése és sokszínűsége közvetlenül is hozzájárul a Toyota “Környezetvédelmi Kihívás 2050″ tervének megvalósításához, amelyben a vállalat azt tűzte ki célul, hogy 2030-ra évi 5,5 millió darabra növeli elektromos járművei értékesítését. Ennek eléréséhez a Toyota azt tervezi, hogy a 2020-as évek elejéig 10 BEV modellt mutat be világszerte, és a 2025 körüli időszaktól kezdve a Toyota kínálatának minden egyes modelljéhez elektromos hajtásláncot is választhatnak majd a vásárlók” – avat be Varga Zsombor.

A Környezetvédelmi Kihívás 2050 eredeti célkitűzései

– Nulla CO₂-kibocsátás az új járművekből: 2050-re globálisan 90 százalékkal csökken az új járművekből származó CO₂-kibocsátás átlaga (a Toyota 2010-es globális átlagához képest)
– 2020 körül az üzemanyagcellás elektromos járművek globális értékesítése meghaladja az évi 30.000 darabot. Japánban havonta legalább 1000 darab üzemanyagcellás jármű talál gazdára (jóval meghaladva az évi 10.000 darabot)
– Az üzemanyagcellás elektromos buszok kisszériás értékesítése 2017 elején megkezdődik, főleg Tokióban, így a 2020-as Tokiói Nyári Olimpia és Paralimpia idejéig már több mint 100 ilyen busz fut a város útjain
– 2020-ig a hibrid elektromos autók értékesítési eredménye éves szinten eléri az 1,5 millió darabot, összesítve pedig a 15 millió darabot
– 2020-ra az új autókból származó átlagos CO₂-kibocsátás több mint 22 százalékkal csökken (a Toyota 2010-es globális átlagához képest)

Retromobile 2018: idén ünnepli 70. születésnapját a Citroën “Kacsa” 2CV

A 2018-as Retromobile kiállítás alkalmából, amely február 7-e és 11-e között várja látogatóit Párizsban, a Citroën két ikonikus modellt állít a középpontba: az 1948-ban bemutatott 2CV-t, amely a 70. születésnapját ünnepli, és az 1968-ban piacra dobott Méharit, amely idén lesz 50 éves.

A Citroën ezt a ritka alkalmat használja ki, hogy bemutassa a nagyközönségnek a 2CV elődét: az 1939-es “TPV” (Toute Petite Voiture, vagyis “nagyon kicsi autó”) projektből született prototípust. A két kerek évforduló fényét olyan újszerű alkotások is emelik, mint a két nagyméretű, sík alkatrész kit, melyeket a gyerekek számára készült makettek dobozában található hasonló elemek ihlettek. Az egyetlen különbség az 1:1 méretarány, mivel ezek valódi 2CV és Méhari alkatrészek! Végül, de nem utolsó sorban a Citroën megkezdi egy másik emblematikus esemény előkészületeit, ami nem más, mint a márka fennállásának 100. évfordulója, melyet 2019-ben fog ünnepelni!

A 2018-as Retromobile kiállításon (Párizs, Porte de Versailles Expo), amely február 7-től (szerdától) 11-ig (vasárnapig) tartja nyitva kapuit, a Citroën az 1-es pavilonban várja a kedves látogatókat, hogy megtekintsék a standját.
Ezen kívül, egy vezetett látogatásra is meghívja az érdeklődőket, melynek során időutazást tehetnek, és elmerülhetnek a gyermekkori emlékekben.

70 éves a Citroën 2CV

Az 1948-as Párizsi Autószalonon Vincent Auriol, köztársasági elnök jelenlétében rántották le a leplet a Citroën 2CV modellről, amely nagy meghökkenést keltett a jelenlévő tömegben. Míg egyesek kicsúfolták szokatlan megjelenése miatt, mások az összes olyan tulajdonságot megtalálták benne, melyek sok más modellből még hiányoztak, mint például az egyszerűség, könnyedség, agilitás, kényelem, sokoldalúság…
Már az első napoktól kezdve nagy számban érkező megrendelések igazolták a márka és tervezők jövőbe mutató elképzeléseit.

André Lefebvre, a Citroën tervezőirodájának vezetője számos leleményes technológiai megoldással látta el a 2CV-t, melyek akkoriban egyedülállóak voltak: elsőkerék-hajtás, lágy rugózású, rugalmas felfüggesztés, kéthengeres, léghűtéses motor stb.

A hatalmas népszerűségnek örvendő Citroën 2CV igazi társadalmi jelenséggé vált: a földművelőktől kezdve a papokig, a családapáktól kezdve a diákokig, mindenki által kedvelt autó kivételes karriert futott be 42 év alatt, hiszen 1990-ig több mint 5,1 millió példányban kelt el (beleértve a kisteherautókat is). A Citroën “Kacsa” az autózás történetében még ma is ikonnak számít, és világszerte számtalan gyűjtőt toboroz maga köré.

TPV, a 2CV elődje (1939)

1936-ban született meg a 2CV előfutára, a TPV (Toute Petite Voiture, vagyis “nagyon kicsi autó”) projekt. Az volt a célja, hogy a gépkocsi egy általánosan elterjedt termék legyen, amely hasznos a mezőgazdasági munkában, és széles körben elérhető, egy olyan korban, amikor az autó még luxuscikknek számított. Ehhez az egyszerűséget, a mértékletességet és a leleményességet kellett ötvözni egy cél szolgálatában: “négy személy és ötven kiló burgonya vagy egy hordó szállítása, 60 km/h csúcssebességgel”. Eredmény: az autó saját tömege 370 kg, költsége pedig a 11 CV modell egyharmada volt. Az autónak csak egy fényszórója volt, mivel az akkori jogszabályok még nem követelték meg a két fényszóró használatát!

1939-ben mintegy 250 nullszériás modell állt készen a Párizsi Autószalonra, melynek megrendezését azonban a hadüzenet miatt le kellett mondani. A gépjárműveket szándékosan megsemmisítették vagy elrejtették azokat. Csak négy gépkocsi került a márkához. Közülük a restaurált modell a Retromobile kiállításon látható. A másik hármat 1994-ben a Citroën La Ferté-Vidame településen működő tesztközpontja területén, egy gazdaság megközelíthetetlen padlásterében találták meg…

50 éves a Méhari

1968 májusában, miközben egy teljes generáció vonult az utcákra Párizsban, nagyobb szabadságot követelve, a Citroën bemutatta a korát megelőző szabadidő-autóját, a Méharit. A Dyane 6 platformjára épült, tipikus éppen nem nevezhető kabrió majdnem úgy nézett ki az akkori utakon, mint egy azonosítatlan guruló tárgy. Ennek az autó meglepő megjelenése, valamint friss, felszabadult és egyszerű stílusa volt az oka, amely merőben eltért a hagyományos kabriók stílusjegyeitől.

A sokoldalú, praktikus és egyben gazdaságos Citroën Méhari ideális társ egy tengerparti kiruccanáshoz. Ez elsősorban az ABS műanyagból készült, ötletesen kialakított karosszériájának köszönhető, ami nagyon könnyűvé teszi az autót (525 kg), érzéketlen a korrózióra, és nagynyomású vízsugárral mosható. A rendkívüli variálhatóságával és popos színeivel kifejezetten barátságos és optimista kisugárzású, különc megjelenésű kis Citroën nagy sikert aratott, és azonnal népszerűvé vált az emberek körében.

A szabadságot és az egyszerű, gondtalan életformát jelképező Citroën Méhari rövid idő alatt társadalmi jelenséggé vált. Ennek köszönhetően a filmművészetben (többek között a rendkívül népszerű “Csendőr” sorozatban, Louis de Funès-szel) és a világ útjain (1969-ben a Raid Liège-Dakar-Liège, 1970-ben a Raid Paris-Kaboul-Paris stb.) is nagy karriert futott be. Ebből a modellből közel 20 év alatt, 1987-ig 145 000 példányt gyártottak.

Mivel a 2CV és a Méhari gyakran kapcsolódik össze egy teljes generáció gyermekkori emlékeivel, az autóipar e két ikonjának születésnapját egy művészi alkotással is megünnepli a márka. A modellek elemeit külön-külön bemutató, két monumentális alkotást csodálhatnak meg a látogatók, melyeket Stéphane Gillot készített.
A művész, aki egyébként televíziós rendező, gyermekkorában rajongott a makettekért. Ma, szórakozásképpen azzal foglalkozik, hogy az általa elképzelt formában éleszti újra a múlt, nosztalgiával átitatott ipari tárgyait, kivágva és fémműves módszerekkel keretbe helyezve azok alkotóelemeit. Az elemekre bontott és síkban elhelyezett tárgyak olyan benyomást keltenek, mintha most vették volna ki őket egy új makett dobozból, és dermedt állapotban arra várnának, hogy ismét életre kelhessenek. Míg azonban a hagyományos makettek miniatürizálva vannak, és új elemekből vannak összeállítva, addig Stéphane Gillot alkotásai 1:1 méretarányban készülnek, és történelmi emlékeket hordozó, valódi alkatrészekből állnak. Múlt év októberében a művész ugyanezen az elven készült alkotásokból rendezett kiállítást a párizsi Madeleine Színházban, ahol 12 tárgy “robbantott” és síkban elhelyezett alkotóelemeit csodálhatták meg a látogatók, a VéloSolex-től kezdve egészen a Bonzini csocsóasztalig.

Az idei kiállításon ünnepelt két modell mellett a Citroën a típuskínálat legújabb tagját, a Citroën C3 Aircross kompakt SUV modellt is kiállítja, ezzel is bizonyítva, hogy mit sem vesztett kreativitásából, és az autózás szabadságáról alkotott elképzelései nem ismernek határokat. Ezen kívül, a Citroën gyűjtőklubok közreműködésének köszönhetően a márka más ikonikus modelljei is helyet kapnak a standon. Így, a látogató igazi időutazást tehet a 30-as évektől a 70-es évekig!

Centenáriumi logo

A 2018-as Retromobile kiállítás arra is lehetőséget kínál a Citroënnek, hogy már most összetoborozza a Citroën gyűjtőklubokat a márka centenáriumának előkészítésére, melyet a 2019-es év folyamán ünnepelnek. Ez egy jó alkalom a Citroën számára, hogy bemutassa a centenáriumra készült logót. A logó 2016 júniusában, a Citroën Origins virtuális múzeum létrehozásakor született “Origins” márkanévre épül. Azóta a márka történetéhez kapcsolódó minden tevékenységnél, többek között a kiegészítő termékeknél használták fel.

Történeti kitekintés: a logón látható, ovális keretbe helyezett “chevron” a márka 1919-es létrehozásakor megalkotott embléma volt, amely egyébként André Citroën első vállalata által gyártott nyílfogazású fogaskerekek formájára utal…
A korábbi évekhez hasonlóan, a standon a látogatóknak lehetőségük lesz elbeszélgetni a gyűjtőklubok jelenlévő képviselőivel. Ezen kívül, kiegészítő termékeket árusító bolt is várja az érdeklődőket.

A márka történetének legemblematikusabb modelljei a Citroën Origins weboldalon tekinthetők meg: www.citroenorigins.com (61 gépjárművet bemutató virtuális múzeum, amely 33 országban érhető el).

137 éve született Galamb József, a Ford T modell főkonstruktőre

Galamb József világhírű gépészmérnök konstruktőr (Ford T-modell) és feltaláló (bolygómű) 1881. február 3-án, Makón látta meg a napvilágot. A világhírű mérnök és lelkes lokálpatrióta születésnapja minden évben jeles ünnep Makón, ahol nevét, és emlékét múzeumi kiállítás, iskola, több emléktábla és emlékpad is őrzi.

Az ünnepélyes megemlékezés a világhírű mérnök és konstruktőr születésének 137. évfordulóján idén egybeforrt Makón a makói vállalkozók éve nyitóünnepségével.

Galamb József konstruktőri munkáját dicséri az 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell, a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült, ahogy akkor becézték a szalagszerű szereléssel és gyártással készült gépkocsit.

A szintén magyar Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Wills-szel együtt ő alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét. Ez egy egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó volt. A szerkezeti tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmazott.

A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött és 1908. október 1-én készült el az első típusváltozat. Az autó Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygómű rendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt.

1913-ban Galamb vezetésével A Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett.

Húsz évig gyártották, közel 15 és fél millió darab készült belőle. Még 2000-ben is 100 000 működőképes darab volt fellelhető a világon, ebből 3 működőképes Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából a makói ünnepségsorozat fényét is emelte.

T-modell bemutatásával váltak valóra Henry Ford és Galamb József álmai arról, hogy egy elfogadható árú, megbízható és jól működő autót gyártson. Ez a jármű egy új korszak kezdetét jelentette a személyszállításban – egyszerű volt vezetni, egyszerű volt a karbantartása, az egyenetlen utakon is jól kezelhető volt, és azonnal sikert aratott. Galamb életéről és munkásságáról A bolygóműves címmel dokumentum film is készült.

1915-től Farkas Jenővel elkészítette a Fordson-traktor, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit. Elsősorban nőknek szánták, hogy férjük helyett dolgozhassanak a farmon, amíg azok a fronton szolgálnak. 1921-ben Galamb József Makóra küldött hat darab Fordson traktort a családi vállalkozás megindítására. Makón testvérei nem csak dolgoztak a traktorokkal, hanem egyúttal propagálták is a Ford-járműveket, és családi céget alapítottak majd 1922 őszén Makón megnyitották Magyarország első Ford márkakereskedését. Hazalátogatásaikor nemcsak rokonait kereste fel, hanem előadásokat is tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben és a Műszaki Akadémián. Filmeket hozott magával, amelyeket levetítve a szakemberek megismerkedhettek a sorozatgyártás Ford gyárbeli megvalósításával és a termékek műszaki jellemzőivel.

A telephely a Deák Ferenc utca sarkán állt. Az épület homlokzatát, melyen még mindig kivehetőek az eredeti Ford kereskedés feliratai 1916-ból, idén a T-Modell 110. évfordulója előtt tisztelegve felújíttatja a makói városvezetés.

Magyarország első Ford kereskedésében autókat, traktorokat, alkatrészeket forgalmaztak, amik Fiumén keresztül érkeztek ide. A növekvő kereslet hatására később Békéscsabán is lerakatot alapítottak, ahol 35 szerelő dolgozott. A Galamb és Farkas Jenő tervei alapján készült Fordson traktor Magyarországon a 20-as években gyorsan terjedt, 1945-ig a mezőgazdasági traktorok vezértípusa volt.

Galamb József igazi lokálpatriótaként 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felső ipari iskolában kívántak tanulni.

„Galamb József az elismerésre méltóan szorgalmas és alázatos mérnöki munka, a kimagasló műszaki teljesítmény példaképe mai is a Ford-nál. Ez a nap minden évben tisztelgés munkássága előtt, amely alapvetően hozzájárult az automobil fejlődéséhez, tömegcikké válásához” – mondta el Szamosi Viktor a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

Galamb tervei alapján 1908 és 1914 között a kísérleti mérnöki részlegen készített kis sportkocsik közül kettőt is indítottak a New York – Seattle versenyen, amelyek egyike meg is nyerte a versenyt. Galamb részt vett más Ford gépkocsi-modellek tökéletesítésében, fejlesztésében, teherautókat, pályamunkás kocsikat tervezett, dolgozott prototípusokon, új gyárrészlegek tervezésén és fejlesztésén is. Az első világháború alatt tervezett sebesültszállító autókat, tengeralattjáró-keresőt és könnyű harckocsit, azt követően pedig karosszériát különböző gépkocsikhoz. Előkészítette a Liberty repülőgépmotor gyártását. Az Amerikai Szabadalmi Hivatalhoz 1920 és 1952 között benyújtott 27 szabadalmi leírása rendre a Ford gépkocsik egyes szerkezeti elemének korszerűsítését szolgálta.

1944-ben egy szívrohamból felépülve kérte nyugdíjazását. Négy évtizedes munkássága alatt a Ford cég 300 főt foglalkoztató kisüzemből az USA óriásvállalatainak egyike lett. 1955. december 4-én, 74 éves korában hunyta le örökre szemét az 1999. december 18-án Las Vegasban az „Évszázad autójának” választott T-modell főkonstruktőre.

Márciusban érkezik a vadonatúj BMW X2

A világ számos piaca mellett Magyarországon is március elején debütál a bajor prémiumgyártó legkisebb terepkupéja, az új BMW X2. A kalandokat és egyediséget kereső fiatalabb korosztályt megszólító modell az ikonikus és divatépítő stílusjegyek izgalmas elegyével, három hajtáslánc-változattal, valamint kategóriája legmodernebb digitális felszereltségével indul hódító útjára.

A minden ízében megújult, egyedi formai megoldásokat felvonultató, sportosra hangolt futóművel felszerelt új BMW X2 a vezetés mindeddig ismeretlen élményével ajándékozza meg a kompakt méretű terepkupé szegmens (SAV) rajongóit. A bajor prémiumgyártó izgalmakban bővelkedő, magával ragadó és feltűnően karakteres újdonsága a dicső legendákat felélesztve, minden korláton átlépve érkezik meg az utakra.

Az új BMW X2 a korban és lélekben fiatal célcsoport prémium igényeinek kielégítésére hivatott. Azon ügyfeleikére, akik a metropoliszok forgatagában és az érintetlen természetben szerzik élményeiket, keresik az egyediséget, rajonganak az vezetésért és minden pillanatban digitális kapcsolatban állnak a nagyvilággal.

Elragad és megigéz: a vérpezsdítő karakter

Az új BMW X2 minden szögből lebilincselő eleganciát sugall, miközben fellépése egy kidolgozott sportoló megjelenését idézi – a BMW X modellcsalád jellegzetesen erőteljes habitusával és a kupé modellek kecses sziluettjével karöltve. A hamisítatlan formanyelv összhangját a lekerekített kerékjárati ívek, a látványos kipufogóvégek, a hangsúlyos küszöbtoldatok, az elegánsan lejtő tetőív, a könnyed vonalvezetés és a keskeny ablaksáv egysége adja meg.

A SAV szegmens újdonsága büszkén viseli a BMW ikonikus modelljeinek stílusjegyeit, amelyeknek köszönhetően minden vezetési szituációban kimagaslik a tömegből. A most először elérhető M Sport és M Sport X felszereltségi csomagokkal ráadásul ügyfeleink még egyedibbé varázsolhatják az új BMW X2 vérpezsdítő karakterét.

A figyelem középpontjában két rendkívüli dizájn-megoldás tündököl: a bajor prémiumgyártó modelltörténetében az új BMW X2 az első négykerekű, amely fejjel lefelé fordítva, az aszfalt felé szélesedve öltötte magára a márka védjegyének számító hűtőrács párosát, miközben a C-oszlopokra felhelyezett emblémák a BMW 2000 CS és a BMW 3.0 CSL örökségét hirdetik.

Piaci bevezetés minimum 190 lóerővel

A BMW TwinPower Turbo technológiával felvértezett erőforrások magabiztos alapot nyújtanak az új BMW X2 lendületesen sportos karakterének. A modell piaci bevezetésekor a palettára egy benzines és két dízelüzemű hajtáslánc-változat kerül fel: a 141 kW / 192 lóerő maximális teljesítményre képes BMW X2 sDrive20i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,5 – 5,9 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 126 – 134 gramm / km)*, valamint a 140 kW-os / 190 lóerős BMW X2 xDrive20d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,6 – 4,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 121 – 126 gramm / km)* és a 170 kW / 231 lóerő maximális teljesítményre képes BMW X2 xDrive25d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,1 – 5,3 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 133 – 139 gramm / km)*.

A két dízelmotort már az alapfelszereltség részeként BMW xDrive intelligens összkerékhajtással és nyolcsebességes Steptronic automataváltóval társítja a gyártó, míg a benzinmotorhoz a duplakuplungos, hétsebességes Steptronic automataváltó sportosra hangolt változata jár. Bármelyikre essen is a választás, a három hajtáslánc-változat minden utazásból felejthetetlen kalandot varázsol.

2018 első felében ráadásul az új BMW X2 motorpalettája újabb hajtáslánc-változatokkal gazdagodik: érkezik a háromhengeres benzinmotorral szerelt BMW X2 sDrive18i, illetve a négyhengeres szívekkel megáldott BMW X2 xDrive20i, a BMW X2 sDrive18d és a BMW X2 xDrive18d. A Sports Activity Coupé szegmens lélegzetelállító nóvumának benzinmotorra épülő teljesítmény-tartománya a BMW X2 sDrive18i modell 103 kW / 140 lóerő maximális teljesítményétől (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,0 – 6,3 liter / 100 km (5,9 – 6,2 liter / 100 km)1; kombinált károsanyag-kibocsátás: 138 – 144 gramm / km (135 – 141 gramm / km)1)* a BMW X2 xDrive20i modell 141 kW / 192 lóerő maximális teljesítményéig terjed (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,1 – 6,2 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 138 – 142 gramm / km)*, miközben a dízelmotorral hajtott BMW X2 sDrive18d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5 – 4,6 liter / 100 km (4,5 – 4,7 liter / 100 km)2; kombinált károsanyag-kibocsátás: 119 – 121 gramm / km (118 – 124 gramm / km)2)* és a BMW X2 xDrive18d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,8 – 5,2 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 128 – 137 gramm / km)* motorházteteje alá egyaránt 110 kW / 150 lóerő maximális teljesítmény költözik.

A hajtáslánc-változatokban rejlő kivételes agilitást és lendületes menetteljesítményt az új BMW X2 sportosra hangolt futóműve továbbítja az úttestre. A modellhez elérhető M Sport és M Sport X felszereltségi csomagok eközben már az alapfelszereltség részeként magukba foglalják a BMW M sport futóművet, amely feszesebb rugó- és lengéscsillapító-beállításokkal, valamint alacsonyabb hasmagassággal fokozza a vezetés élményét. Az opcionális extrafelszereltség részeként mindez az új BMW X2 bármelyik hajtáslánc-változatához elérhető. Az ugyancsak opcionálisan megrendelhető Dinamikus Lengéscsillapítás-szabályzás (DDC – Dynamic Damper Control) további 10 milliméter hasmagasság-csökkentést kínál, amelyet ügyfeleink vezetési stílusa szerint személyre szabható, egyedi futómű-beállítási lehetőségek egészítenek ki.

Kifinomult, modern és interaktív felszereltség

A bajor prémiumgyártó már az alapfelszereltség szintjén prémium minőséggel kényezteti ügyfeleit. Az M Sport és M Sport X felszereltségi csomagok utastéri kiváltságai között az Alcantara-borítással kiegészített, látványos kontraszt-varrással ellátott, apró hatszög-mintázatú antracit szövetkárpit is megtalálható, amely a műszerfalra és a középkonzolra is kiterjed. A BMW digitális technológiák terén felhalmozott átfogó szakértelmét a látványos műszerfal és a nagyméretű kijelzők harmóniája hirdeti. Az opcionális extrafelszereltség részeként ráadásul az újdonsághoz nem csupán a színes BMW Head-Up kijelző, de a BMW Connected és a BMW ConnectedDrive teljes szolgáltatás-palettája is elérhető.

Az új BMW X2 mindezeken felül csúcstechnológiás vezetést támogató rendszerekkel teszi egyszerre könnyebbé és biztonságosabbá a vezetést. Zsúfolt autópálya-szakaszokon például a torlódás-asszisztens (Traffic Jam Assistant) veszi le a sofőr válláról a monoton araszolás terhét. Az intelligens technológia az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető Driving Assistant Plus csomag része, számos kamera-alapú vezetést támogató rendszer társaságában. Az új BMW X2 vezetőjének életét az ugyancsak opcionálisan megrendelhető parkolóasszisztens (Parking Assistant) is jelentős mértékben megkönnyíti, hiszen párhuzamos parkolás esetén automatikusan megtalálja a számára elegendő méretű helyet, ahova igény szerint magától be is manőverezi az autót.

Elsőként Londonban jelenik meg a Ford-Chariot transzfer szolgáltatás

Miután már az USA több piacán is népszerűvé vált, a Chariot most Londonban is megjelenik, hogy az itt élők is könnyebben oldhassák meg napi ingázásukat.

A Chariot praktikus megoldást kínál azoknak a városlakóknak, akik olyan környékeken élnek, ahonnan nehezen jutnak el a tömegközlekedés megállóiba. A transzfer-szolgáltatás segítségével kényelmesebben oldhatják meg utazásuk első és utolsó kilométereit, így könnyen elérhetik a legközelebbi közlekedési csomópontokat és metróállomásokat.

A szolgáltatás ezen a héten kezd működni Londonban, ahol a Chariot négy útvonalat is kialakít, hasznosan egészítve ki a nagyváros tömegközlekedési hálózatát.

“Bármilyen jó is London tömegközlekedése, sokan akadnak, akik számára még mindig nehézséget jelent a mindennapos ingázás. Nekik kínál a Chariot kiszámítható, biztonságos és megfizethető utazási lehetőséget” – nyilatkozta Sarah‑Jayne Williams, a Ford Smart Mobility európai igazgatója.

A négy londoni útvonalat az egyes körzetek részletes kielemzése alapján úgy alakították ki, hogy a sűrűn lakott környékeken élők kényelmesen bekapcsolódhassanak a közlekedési hálózatokba. Az útvonalak összeköttetést teremtenek néhány gyorsan benépesedő környék és hat londoni tömegközlekedési központ (Clapham Junction, North Greenwich, Abbey Wood, Kennington, Vauxhall, Battersea Park) között, ahonnan már könnyen elérik a Victoria Line, a Northern Line, a London Overground és a National Rail vasúttársaságok vonatait, sőt a Thames River Boat Services hajójáratait és az Emirates Cable Car társaság drótköteles siklóját is.

Február 14-ig az utasok ingyenesen, érkezési sorrendben használhatják a szolgáltatást, ha az alkalmazás ‘fizetés’ ablakába beírják a HELLOLDN kódot. Később a havi bérlettel egy utazás 1,60 fontba, vonaljeggyel pedig 2,40 fontba kerül majd.

A járművek a következő útvonalakon közlekednek:

A Battersea Bullet a nemrégiben megnyitott Battersea Erőmű környékét és a Nine Elms körzetet köti össze azokkal városrészekkel, ahonnan már jó a csatlakozás a Victoria Line és a Northern Line vasútvonalakhoz Vauxhall és Kennington felé,
A Wandsworth Wanderer az új fejlesztésű városrészekben (pl. a Wandsworth-ben felépített Riverside negyedben) élőket köti össze a Clapham pályaudvarral, ahol már elérik a National Rail, a London Overground és a Gatwick Express járatait,
A Nuxley Navigator az egyre népszerűbb Belvedere és Nuxley Village lakónegyedeket köti össze az Abbey Wood állomással és a London Bridge felé induló National Rail járatokkal, valamint az Elizabeth Line járataival.
A Shooters Hill Shot a greenwichi Royal Borough negyedet köti össze az Észak- Greenwich metróállomással, ahonnan már könnyen el lehet jutni a Canary Wharf negyedbe és London belvárosába, valamint az ExCeL központba és a Városi Reptérre, sőt olyan nevezetességek is elérhetők innen, mint az O2
A csúcsidőben óránként akár hat transzfer is indulhat a 14 üzemanyag-takarékos minibusszal. A 14 üléses személyszállítók a londoni autóbusz-sávokat használhatják, és WiFi-vel, légkondicionálással és a plafon alá épített poggyásztartókkal teszik kényelmesebbé az utazást. Egyes járatok kerekesszékek fogadására is alkalmasak, és a profi sofőrök külön képzést kaptak arra, hogy a speciális igényű utasok segítségére lehessenek.

A Chariot egy okostelefonos alkalmazással érhető el, amivel a felhasználók megkereshetik a hozzájuk legközelebb eső útvonalat és a legközelebbi tömegközlekedési csomópontokat. Az alkalmazás ezután megmutatja a helyet, ahol a felhasználó a könnyen felszállhat a járatra. Az utasok ugyancsak az alkalmazáson keresztül foglalhatják le helyüket a hétfőtől péntekig közlekedő transzfer-járatokra.

Az ingázók kiszolgálása mellett a Chariot a londoni vállalati megrendelőkben rejlő lehetőségeket is vizsgálja, amellett pedig akkreditálta magát a Létminimum Alapítványnál is. Ez azt jelenti, hogy a Chariot minden munkatársa – legyen az a cég alkalmazottja vagy egy szerződéses harmadik fél munkatársa – legalább 10,20 fontos órabért kap, ami jóval magasabb a hivatalosan megállapított minimálbérnél.

London már a hatodik olyan város, ahol a Chariot szolgáltatása működik; a cég már jelen van az amerikai San Francisco-ban, New York-ban, Seattle-ben, Columbusban és Austinban.

A Chariot szolgáltatása az olyan nagyvárosi problémákat is enyhítheti, mint a közlekedési torlódások vagy a levegőminőség romlása, ráadásul praktikusan tölti ki a közlekedési rendszerek hézagait. A vállalat jelenleg 108 útvonalat üzemeltet naponta, és azt tervezi, hogy tevékenységét további városokra terjeszti ki az USA-ban és világszerte.

“A világ nagyvárosai egyre gyakrabban szembesülnek a közlekedési dugókkal és a környezetvédelmi problémákkal” – vélekedett Marcy Klevorn, a Ford Mobility elnöke. “A Ford a mobilitási megoldások fejlesztésével segít enyhíteni ezeket a gondokat – jó példa erre a Chariot –, s e megoldásokat kifejezetten a különböző városokban élő ingázók helyi igényeihez igazítjuk, hogy segítsünk nekik utazásuk első és utolsó kilométerein.”

LEGFRISSEBB

Komoly kihívó érkezik a RAM középméretű pickupjának személyében

0
A Stellantis vezérigazgatója, Antonio Filosa egy párizsi konferencián bejelentette, hogy a RAM 2027-ben egy vadonatúj középméretű pickupot dob piacra. Ez a lépés azt jelenti,...

TESZTJEINK