AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Transit Connect 1.6 TDCi SWB Trend – a vállalkozás kiteljesedése

[TESZT] Ford Transit Connect 1.6 TDCi SWB Trend – a vállalkozás kiteljesedése

Ha Transit, akkor rögvest olyan kifejezések jutnak eszünkbe, mint a cipekedés, áruszállítás, teherbírás, rakfelület, menetlevél és egyebek. Ráadásul tíz emberből kilenc egész biztos, hogy a hagyományos értelemben vett és megszokott küllemre asszociál, tehát a tekintélyt sugalló, emelt belmagasságú, hosszított tengelytávú, akár duplakerekes haszonjármű-séma dereng.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_001

Pedig számtalan verziót tudhat magáénak a Ford kishaszonjármű-portfóliója; van a tesztben szereplő Transit Connect, a „puttonyos” verzió, kisebb mennyiségű áruk szállításhoz, van a Transit Custom, közepes mennyiség mozgatásához, illetve van a hamarosan a napimagazin.hu-n is bemutatásra kerülő Transit, a nagybetűs, a klasszikus értelemben vett nagy, 10 köbméter feletti befogadóképességű is. A kisbusz-kategória megint más tészta, ebben az esetben nem Transit-ról, hanem Tourneo-ról beszélünk, Tourneo Connect, Grand Tourneo Connect, Tourneo Custom verziókban. De mielőtt teljesen összekavarnánk mindenkit – bár könnyen kategorizálhatóak és rendszerezhetőek az elnevezések és a modellek – kezdjünk is bele a megújult, tavaly debütált Ford Transit Connect taglalásába. Csúcsfelszereltséggel, rövid tengelytávval, 3.7 köbméteres raktérrel és 1.6 literes, 115 lóerős Duratorq TDCi dízelmotorral érkezett szerkesztőségünkhöz az autó.ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_005

Tavaly a nemzetközi menetpróbán már volt alkalmunk kipróbálni a Tourneo Connect palettát, a Transit Connect utasszállításra kihegyezett testvérét, 1 literes benzinessel, illetve szintén 1.6 literes gázolajossal vezettük, igaz, utóbbit a 95 lóerőssel. Már akkor is mély benyomást tett ránk az autó, a bajor vidék lankás, dimbes-dombos útjai pedig ideális környezetet biztosítottak a villámtesztekhez – így fokozott kíváncsisággal fogtunk a teszt lefolytatásához.

Passzol az aktuális kék ovál-trendhez

A formavilág nagyban hordozza a jelenlegi Ford stílusvonalat, igaz, a legújabb, hatalmas hűtőmaszkos megközelítések egyelőre itt váratnak magukra – viszont hamarosan érkezik majd a Courier, ott már ez a trend lesz felfedezhető.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_002Persze tévedés lenne azt állítani, hogy a tekintélyes légbeömlő sziluett nélkülözve lenne az új Transit Connect orr részét vizsgálva, bár nem annyira hangsúlyosan, de mutatja magát, a Trend felszereltségnek köszönhetően beleépül a színre fújt lökhárítóelem környezetébe, közepén a rendszámtáblahely kialakításával. A fényszórók húzottak, a szokottnak megfelelően aszimmetrikusak, s vékonyka felső, egyetlen keresztcsíkos hűtőmaszk részt fognak közre. A ködlámpafészkek szintén a karosszéria színét viselik, némi dinamizmust kölcsönöznek a megjelenésnek is.

Akár a nagyobbak: mínusz 10 centiméter

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_003Furcsa elegyet alkot az új Ford Transit Connect megjelenése, főként, ha oldalról szemrevételezzük: személyautós a jelleg, ugyanakkor kisbuszt idéző méretezése visszavesz a kialakulófélben lévő összképből: 1861 milliméteres magassága alig 10 centiméterrel kevesebb, mint a nagyobb testvér Custom-é. Az SWB – Short Wheelbase (L1) változat, tehát a rövidebb tengelytávos kereken 400 milliméterrel (4418 milliméter) rövidebb, mint az LWB – Long Wheelbase (L2): itt 4818 milliméter, a szélesség viszont megegyezik érelemszerűen (1835 milliméter).

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_015

Nyilvánvalóan a magasság a terhelés függvényében változik, de az tény, hogy az átlagos 2.1 méteres magasságkorlátozásoknak tökéletesen eleget tesz a kocsiszekrény méretezése. A kaszni kialakításának praktikussága máris szembetűnik oldalról, hiszen látható a kétoldali dupla tolóajtó, melynek révén a pakolhatóság optimalizálható, akár szűkebb helyeken, ahol a rátolatások végett a hátsó ajtók már nem, vagy csak korlátozottan nyithatók.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_013

Az első ajtók üvegezése – csakúgy, mint a szélvédő esetében – hatalmas, redukált holtterekkel, legalábbis ami az A oszlopot, illetve az oldalüvegek felosztását illeti. Kitolatásnál már annyira nem rózsás a helyzet, ugyanis a tolóajtók üveg nélküli felületei végett a B oszloptól hátrafelé gyakorlatilag megszűnik a kilátás, kizárólagosan az osztott oldaltükrökre, illetve esetleg az utastéri tükörre hagyatkozhatunk. Utóbbi is korlátozottan áll rendelkezésre, ugyanis a háromszemélyes üléssor középső fejtámlája pont belelóg a látómezőbe, továbbá a hátsó ajtók üvegezéséhez társított rács is befolyásol. A vezethetőség mindezek ellenére tökéletes, az üléspozíciók magasak, az autó remekül manőverezhető.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_007

A far jellegzetességét a helyzetjelzők burkolatai határozzák meg, ezek tulajdonképpen az egész záró C oszlop hosszában terpeszkednek, stílusosan, a rajzolat a tetőív felé haladva vékonyodik. Hatékony módon a hátsó kétszárnyú ajtópáros alatt kialakított lökhárítóelem megerősített felépítésű, matt, így a ki- és bepakolásnál elkerülhető a karosszéria sérülése, erőteljesebb karcolása. Az ajtók szélesre tárhatók (1248 milliméter), a beépített támasztók még erőteljes szélben, vagy akár merőleges emelkedőkön is gyönyörűen tartanak, csukásnál sem gátolnak, az ajtók üvegezésének beltéri részét pedig a már feljebb említett rácsozás védi a szállítmány esetleges csúszkálásából adódó sérülésektől.

Lényege a lételeme. Azaz a rakodótér

Kategóriáján belül hatalmas rakfelülettel rendelkezik az új Ford Transit Connect SWB, egészen pontosan 2.6 köbméterrel. A befogadóképesség növelhető a raktérelválasztó-rakodónyílás igénybevételével 3.87 köbméterig, így akár 3 méteres tárgyak is könnyedén szállíthatóvá válnak az első üléssor vezető melletti kettős részének lehajtásával. A rakodótér csúszásmentes műanyaggal borított kialakítást kapott, szennyeződésre hajlamos, de könnyen tisztítható, s szinte a végletekig kihasználható.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_006

No és persze pakolható! Tesztünk során számos ruhás zsákkal, már kevésbé használt háztartási géppel, kisbútorral tömtük meg a Transit Connect-et, hozzávetőlegesen 300 kilogrammnyi terheléssel (a maximális terhelhetőség a tesztmodell esetében 716 kilogramm volt). Mivel a hátsó felfüggesztés nem lap, hanem tekercsrugós, torziós hátsó tengelyes megvalósítást kapott, ezért itt máris megdőlt az ős-teória, miszerint minél jobban terheljük a tehergépjárművet, annál lágyabb lesz a rugózás.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_012

Mindezek ellenére a menetkomfort stabilabbnak tűnt már 300 kilogrammnyi terheléssel is, mint üresen, a futómű érezhetően puhábbá vált, az amúgy is szegmensen belül kiváló komfortérzet tovább növekedett. A padlózatba integrált rögzítési pontok is nagyszerűen kihasználhatóak voltak, a szállított áru rögzítésére sokrétűen tudtuk alkalmazni gyakorlatban. Már az eddig leírtak alapján is érzékelhető, mennyire kihasználható a Transit Connect SWB, az 1226 milliméter kerékdobok közötti távolság, illetve az 1538 milliméteres raktérszélesség hab a tortán. Az utasfülkét elválasztó fal burkolata ellenálló kiépítésével, térnövelő kialakításával szintén kellemes megoldás, horzsolásra, sérülésre ugyan hajlamos, de viszonylag strapabírónak tűnt a használat során, pedig a szállítmányunk tartalmazott néhány élesebb oldalfelületű, keményebb anyagból készült tárgyat (például hordozható elektromos radiátor), melyek a rögzítés ellenére is néha elcsúsztak a helyükről.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_008

Kifejezetten hasznosnak találtuk a kétoldali tolóajtó megoldást, hiszen segítségükkel akár párhuzamosan is működhet a ki- és behelyezése a pakolandó tárgyaknak, eszközöknek, ráadásul szűkebb helyen parkolva is több alternatívánk adódik a gyors és balesetmentes ténykedés levezénylésére. Az ajtók nyílás szélessége válaszfallal 433 milliméter, a szélesség pedig 1248 milliméter. Padlótól tetőig a rakodótér belmagassága 1269 milliméter, így testesebb tárgyakat is bátran szállíthatunk (például közepes magasságú hűtőszekrény, állítva, rögzítve).

Utazni is jó benne: a kényelmi faktor vetekszik egy személyautóéval

Személyautós komfortot kapunk az utastérben: a kormánykerék a Focus-ból örökölt, szokványos kialakítású, perfekt fogású, kellemes tapintású bevonatot kapott, az alapfunkciók a küllőkre helyezett gombokkal aktiválhatóak és érhetők el, továbbá a központi infotainment opciói is remekül irányíthatóak innen.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_009A műszerek elhelyezkedése jó, minimális tükröződés lép csak fel ellenfényben, az információk leolvashatósága tökéletes; ezek közt a váltás is teljesen rendben van. Az új Transit Connect számos közlekedésbiztonsági funkcióval, asszisztenssel és segéddel lett felvértezve, mint például az első és hátsó parkolóradar, tolatókamera, a Ford SYNC vészhelyzeti asszisztens, mely esetleges balesetnél akár saját maga tárcsázza a segélyhívó telefonszámot – ám ez kizárólag akkor működhet, ha rendszerrel kompatibilis okostelefon került párosításra, bluetooth vagy USB kapcsolaton keresztül. Apropó, csatlakoztathatóság: okoseszközökkel kibővíthető többek közt a multimédiás tartalom megjelenítése, annak lejátszása, audiostream indítható a telefonról, így nem szükséges a tartalmat pendrive-ra másolni. Továbbá a SYNC AppLink-nek köszönhetően hangutasítással is irányíthatóak lesznek a mobilalkalmazások, ám ez majd csak nyártól lesz hozzáférhető.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_011Alapfelszereltségként kapjuk a Ford Transit Connect-hez a terhelésfüggő szabályozást is, melynek lényege, hogy az ESC-rendszer a mindenkori terheléshez viszonyítva hangolja önmagát. A vezető- és utasoldali légzsákok pedig mindent megtesznek a biztonságos közlekedésért, ráadásként fej-, mellkas-, illetve függönylégzsákok is rendelhetők. Az alapfelszereltségbe viszont kizárólag a vezetőoldali légzsák tartozik.

Három személyre szabott az enteriőr, ez gyakorlatban két főt jelent – a középső ülés amolyan vészmegoldásként aposztrofálható. A hatsebességes váltókar házának kiképzése ugyanis viszonylag mélyen benyúlik a középső tartományba, így a lábtér hozzávetőlegesen 80 százalékát el is veszi, tehát féloldalasan ülve lehet megoldani az utazást, vagy méginkább úgy sem. Két fő részére tehát ideális a férőhely, a harmadik ülőpadra pedig táskát, notebook-ot, egyéb hasonló méretű tárgyat pakolhatunk. Az ülések kényelmesek, az ülőlapok megfelelő hosszúságúak, a hátlapok jó kereszttartást biztosítanak az utazóknak, a székek hosszirányban viszont korlátozottan állíthatóak csak a válaszfal miatt. Akár le is hajthatjuk a középső háttámlát, így kisasztalként is funkcionálhat a kialakítás.

Igazán gazdaságos, rakománnyal sem vall szégyent e téren

Korábban 1.8-as dízellel teszteltük a Transit Connect-et, mára ez a blokk kikerült a válaszékból, és felváltották a gazdaságosabb és jobb teljesítményű 1.6 literes Duratorq rendszerű TDCi-k. A tesztautóba 115 lóerős SOHC 8 szelepes erőforrást építettek, mely maximálisan 270 Newtonméter forgatónyomatékot biztosít. Bár alacsonyabb fordulatszámtartományban a motor hajlamos a megtorpanásokra és fulladozásra, alapvetően 1800-as percenkénti fordulat felett megjönnek az erőtartalékok, a turbótöltés dolgozni kezd, és lassacskán a nyomatékcsúcs is elérhetővé válik.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_017

Terheléssel értelemszerűen csökken pár százalékkal a dinamika, viszont alig 2 mázsás teherrel nem volt tapasztalható számottevő változás a karakterisztikában. A hajtásláncba integrált hatfokozatú manuális váltómű áttételezése teherautós, tehát viszonylag rövidek a fokozatok, eltekintve a hatodiktól – ildomos minél hamarabb kapcsolni tehát a sebességeket, de figyeljünk arra, hogy az idő előtti elkapcsolás gondolkodásra készteti az öngyulladós aggregátot. Fogyasztás tekintetében sem találtunk semmi kivetnivalót, városban, kettő személlyel, terheletlenül 5.6 liter/100 kilométeres átlagot rögzített a fedélzeti számítógép, míg 90 kilométer/órás, országúti folyamatos haladással 4.1 liter jött ki 100 kilométerre, s redukáltuk a kombinált átlagfogyasztást 5.3-ról 4.9-re.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_018Útzaj szinte nincs, persze bizonyos határokon belül – a keményre hangolt futómű ugyan pattog, és minimálisan simítja csak az úthibákat, de a tesztelés során még téli gumikkal szerelt Transit Connect ilyen téren is kezesbárányként domborított. A kaszni magas építéséből adódóan az autó hajlamos az erőteljesebb dőlésekre kanyarokban, orrnehéz mivoltát alulkormányozottsággal jelzi az utazók felé üresen, viszont hátsó terheléssel ez kiegyensúlyozható jelentősen.

Árazás és garanciák

Minden Ford modellre, így az új Transit Connect-re is vonatkozik a 2 év kilométerkorlátozás nélküli teljeskörű garancia, mely bővíthető különféle plusz konstrukciókkal is (+3 év, vagy maximum 150 ezer kilométer Ford Extra Garancia). A legalacsonyabb árfekvésű Ford Transit Connect 3 599 000 forintot kóstál, L1 karosszériakialakítással, 1.6 literes, 75 lóerős TDCi motorral, 5 sebességes manuális kéziváltóval, Economy csomagban. A tesztben szereplő Trend felszereltségű, SWB karosszériás, tehát rövidebb tengelytávolságú változat, 1.6 literes, 115 lóerős TDCi erőforrással, 6 fokozatú manuális váltóval szerelve 6 108 000 forintos bruttó listaáron szerezhető be. Vásárlásnál érdemes elgondolkodni azon, hogy hasonló felszereltséggel és opciókkal az L2-es hosszított tengelytávú (+400 milliméter) modell alig 200 ezer forinttal drágább csak – 6 299 000 forint ebben az esetben a bruttó listaár.

ford_transit_connect_swb_1_6_tdci_004

2014 Ford Transit Connect SWB 1.6 TDCi specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres dízelmotor, turbóval

Lökettérfogat: 1461 cm³

Maximális teljesítmény: 115 LE @ 3600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4418 mm

Szélesség: 1835 mm

Magasság: 1861 mm

Tengelytáv: 2662 mm

Első gumik mérete: 205/60 R16

Hátsó gumik mérete: 205/60 R16

Tömeg, üresen: 1389 kg

Megengedett össztömeg: 2015 kg

Csomagtartó mérete: 2600 liter, bővíthető 3870 literig

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 165 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:13.8 s (gyári), 14.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.6 l/100 km

Országúti: 4.1 l/100 km

Vegyes: 4.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.5 l/100km

Országúti: 4.3 l/100km

Vegyes: 4.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 124 g/km

Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, EpsonLivekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, MSI
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
78 %
Komfort
80 %
Kezelhetőség
81 %
Biztonság
84 %
Költségek
81 %
Előző cikk[TESZT] Nissan Note 1.5 dCi Tekna – uniszex és némi családbarát megközelítéssel
Következő cikk[TESZT] Ford Focus ST 2.0 SCTi EcoBoost – kombi, kifejezetten sportos családapáknak