AutóAddikt Autóteszt Toyota Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD Style – tradicionális értékek

[TESZT] Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD Style – tradicionális értékek

Vitathatatlan: az ezredfordulót megelőző érában csúcsosodott a szabadidőautók és egyterű megoldások térhódítása, érezhető európai jelenléttel. Persze azt nem szabad elfelejteni, hogy a szegmens korszakalkotó megközelítései alapvetően az Amerikai Egyesült Államokból származnak, igaz, a negyvenes-ötvenes évekre tehetőek a születési dátumok – tulajdonképp onnan számítjuk a kategória születését.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_001

Most ebbe nem is megyünk bele részletesen, hiszen e témakör pedzegetése több más publikációt igényelne; elég az hozzá, hogy jelen autótesztünk tárgyaként az egyik legkultikusabb képviselőt, a Toyota RAV4-et fogjuk kivesézni.

Eddig négy generációt tudhat magáénak a típus, a legelső variáció 1994-től 2000-ig, azaz hat éven keresztül folytatta térhódítását. Akkoriban jelentősen felkavarta az állóvizet a Corolla alapjaira épített, néhol túlzó paraméterekkel bíró koncepció (kerékméretek például), ugyanakkor az eladási statisztikákat figyelembe véve már a debütálás utáni első évben jelentős sikereket könyvelhetett el az XA10 kódjelű városi terepes, mely három- és ötajtós kivitelben, kettő- és összkerékhajtással is kapható volt, jellemzően 2 literes, kezdetekben 120, majd később 127 lóerős négyhengeres benzinmotorokkal. A második széria 2000-től 2005-ig (XA20), majd a harmadik hasonlóan az első sorozathoz hat évet töltött a piacon, két ráncfelvarrással (XA30).

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_004

A negyedik generációs Toyota RAV4 tavaly, azaz 2013-ban érkezett meg: a japán gyártó SUV-je minden kétséget kizáróan levetkőzte eddigi megítélését, ugyanis szinte már-már egy kategóriával feljebb rangsorolható elődjeinél. Szerkesztőségünknél 2.2 literes dízellel, bőr kivételével csúcsfelszereltséggel járt nálunk az autó – jöjjenek a részletek.

Követi a jelenlegi trendet

Arculat szempontjából a mára már mindenkinek ismerős jelleg köszön vissza a Toyota RAV4 külső, illetve belső megvalósítása kapcsán.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_002A design hagyományhűen követi a jelenleg bevett markáns, minimalista elemekkel operáló irányt, az orr rész lefelé ívelő hűtőmaszk-kiképzése, az első fényszórók tört ívei mind ezt támasztják alá. Az alsó beömlőrész matt műanyag burkolatot kapott, ez hasznos, hiszen számos, könnyebb terepen beszerezhető sérülés (kőfelverődés, karcok) véd, az egyhangúságot krómhatású díszcsík töri meg. A ködlámpafészkek szintén követik a profilt, természetesen nem eltúlzó jelenlétük észre sem vehető, olyannyira egységesen épül környezetébe. A sárvédőívek formaterve már szemből is jól kivehető, szinte külön egységet alkotva a kocsiszekrény négy pontján, szélesítve azt – ez jól látszik is gyakorlatban, a szélesség 1845 milliméter. Kell is ez nyilván, hiszen a masszív állóképességhez elengedhetetlen, főként, ha egyszerűbb terepről van szó. Több ízben hangsúlyoztuk már ezt, a cikkben ki is fogunk térni e témakörre is részletesen, hiszen a RAV4 hamisítatlanul offroad felhasználásra is alkalmas, módjával.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_003Magas felszereltséghez 18 colos keréktárcsák dukálnak, a tesztautón pontosan ez a méret volt megtalálható. Az 1660 milliméteres magassághoz tökéletes választás ez a méret, s a jelenlegi, negyedik generációját taposó RAV4 esetében nem érezhetünk már semmiféle holdkompos arculatot, mint annak idején az ősmodell esetében. Ez így is van rendjén, hiszen változnak a trendek, átalakul az ízlés, no meg a technikai megvalósítások is új köntöst kapnak. Jól látható, hogy a futómű jelenléte illeszkedik a szélsőségesebb környezeti tényezőkhöz is, hiszen az emelt hasmagasság elengedhetetlen feltétele a jó teljesítésnek. A kocsiszekrény alsó felületeire műanyag kavicsfelverődés elleni védelem került, konkrétan a műanyag burkolat jelen van az autó teljes egészén, szolidan követve a kialakítás részleteit. Arra is ügyeltek a tervezők, hogy a látvány összhatását ne csúfítsa el felesleges sallangokkal a kemény műanyag, a küszöbnél például enyhe törésvonalat kapott a design, párhuzamosan követve az oldalajtók felületén látható apró részleteket. Az oldalablakok felülete megfelelő, a hátsó csapott ívet kapott, egészen a C oszlopig, mely utóbbi rendkívül vékonyra sikerült, elősegítve ezzel a korrekt vezethetőséget is.

Ha elölről nem gondoljuk markánsnak, a hátsó rész elemzésénél mindenképp

A far figyelemfelkeltő, igazán Toyota ismérveket vonultat fel.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_009

A hátsó lámpabúrák formavilága nem téveszthető össze még a hasonszőrű optikai hatással próbálkozó egyéb konkurenciáknál alkalmazottal sem, közvetlenül az ötödik, hátsó ajtó üvegezése alá kerültek; a tolatófény és ködlámparész a csomagtérajtó felületére kerültek, osztottan. Középen, szintén az üvegfelület alatt helyezkedik el hangsúlyosan a Toyota logó, alatta a rendszámtábla helyének kiképzése, illetve a nagyjából negyed részig felhúzott, a már több ízben elemzett matt műanyag védőelem látható a lökhárítón. Formai, toyotás, ravnégyes. Hamisítatlanul.

Funkcionalitás, egység, komfort

Mint minden jelenlegi Toyota modell esetében, a RAV4-nél is a letisztultság, arányos minimalizmus jellemzi a kategóriájában legtágasabb enteriőrt.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_012

A kezelőszervekből ténylegesen olyanok kerültek csak beépítésre, amelyeknek konkrét funkciója van, szükséges a vezetéshez, autózáshoz. Fontos szempont, hogy ergonómiailag megfelelő legyen minden egység alkalmazása, így például a kormánykerék fogása, funkcionalitása is messzemenően kielégíti az igényeket, csakúgy, mint a bőrrel bevont középkonzolon fellelhető infotainment rendszer érintőképernyője. Utóbbi segítségével figyelemmel kísérhetjük az autó szinte teljes viselkedését, okostelefonnal pedig nagyszerűen összehangolható – jó dolog ez, ha mondjuk navigációs feladatokat szeretnénk végezni. A mobileszközzel egyszerű az összekapcsolódás, a kompatibilitás szintén nagyszerű (iOS, Android kompatibilitás, sebes felismerés).

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_014

Az ülések felületének kialakítása szintén az ergonómia jegyében készült, az ülő- és hátlapok is egységesen jól eltalált méretűek, masszívan fogják az utast minden irányból. A felület nem csúszós, a fűtés remekbeszabott, az állítható illetve kihúzható könyöklő pedig mindkét elöl ülő utasnak biztosítja a komfortérzetet. A hatsebességes manuális kéziváltó karja szintén kézre eső, nem lötyögős, a fokozatok határozottan kapcsolhatók.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_013

A 2660 milliméteres tengelytávnak köszönhetően egyértelmű, hogy a 2013-as Toyota RAV4 hátsó ülései is alátámasztják a kellemes menetkomfortot. Legalábbis, ami a lábteret illeti, ugyanis közel 300 milliméter áll rendelkezésre, ha az első üléspároson átlagos testalkatú utazók foglalnak helyet. A fejtér már követel ugyan némi kompromisszumot, a teljes hátsó belmagasság 950 milliméter, úgyhogy a 190 centiméter feletti delikvensek minden bizonnyal kevésbé élvezik majd az utazást itt – nekik lehet megoldás, ha kissé előrébb csúsznak az egyébként széltében rendben lévő, 1420 milliméter szélességű, némileg kemény felületű üléssoron.

Túl a másfél köbméteren. Lehajtott ülésekkel szinte bármit szállíthatunk

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_015Fontos tényező egy SUV esetében, hogy milyen méretekkel bír a csomagtér. Nos, ez a Toyota RAV4 esetében nem lehet támadható pont, ugyanis alaphelyzetben 547 literes a rakodófelület, könnyen megközelíthető, tágra tárható csomagtérajtóval, jó pakolhatósággal. Amennyiben nem lenne elegendő mindez, és mondjuk két személlyel közlekedünk mindössze, úgy a 60:40 arányban dönthető hátsó üléssor mozgatása lehet az ideális megoldás. Így ugyanis máris 1746 liter kapacitást kapunk.

Innováció – mindent a menetbiztonságért és kényelemért!

Premium felszereltségéhez mérten a tesztautó rendelkezett szinte minden olyan kiegészítővel, ami jelenleg rendelhető. Tempomat, Smart Key intelligens kulcs- és indítórendszer, kétzónás klímaberendezés is része volt az elérhető opcióknak, továbbá számos, a menetbiztonságot megtartó és elősegítő rendszer is alkalmazásra került.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_015A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) igen pontosan tette a dolgát, előzéseknél nem kezdett vakriasztásba, csak a ténylegesen helytálló esetekben jelzett. BSM (holttérfigyelő), AHB (automatikus távolsági fény), DAC (lejtmenet asszisztens), HAC (hegymenet asszisztens), VSC (járműstabilitás vezérlő) is megtalálható volt az autóban, míg a további biztonságról 7 SRS légzsák, továbbá ISOFIX gyermekülés-rögzítési pontok gondoskodtak.

Csúcsdízel, 150 lóerővel és 340 Newtonméter forgatónyomatékkal

2.2 literes, D-4D vezérlésű, soros 4 hengeres dízel erőforrás mozgatta a teszten lévő Toyota RAV4-et. Kellő forgatónyomatékkal, hiszen a 340 Newtonméter elegendőnek bizonyult az 1605 kilogramm száraz tömegű karosszéria lendületes mozgatásához – mindezt 2000-es percenkénti fordulatszámon, a kedvező lélegeztetésnek köszönhetően egészen 2700-ig, széles skálán.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_011

A motor csúcsteljesítménye 150 lóerőben lett meghatározva, ez 3600-as percenkénti fordulatszámon áll rendelkezésre. A hatsebességes manuális váltó áttételezése tökéletesen hangolt az autó karakterisztikájához, a forgatónyomaték tartalékai leginkább a második-harmadik fokozatban használhatóak ki, minimális késlekedés, turbólyuk hatás nélkül. Ennek megfelelően a felváltások már megejthetők 2000 környékén, akár lejjebb is, nyomatékveszteség sebességtől függően 1500 környékén érzékelhető.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_006

Városi használattal 6.2 literes átlagot (!) mértünk, ami ebben a kategóriában perfekt, nem beszélve az országúti, folyamatos 90 kilométer/órás haladásnál mért 4.7 literes átlagról. A városi értékhez képest minimális növekedés érzékelhető, a RAV4 képességeit könnyű, vagy kevésbé közepes nehézségű terepviszonyok közt vizsgáljuk, ugyanis 100 kilométerre e helyzetben is csak 6.7 liter fogyasztást konstatáltunk.

Minden körülmény közt az optimális vezethetőség jegyében

A cikkben szereplő RAV4 állandó összkerékhajtást (AWD) kapott. Ez azt jelenti, hogy a hajtáslánc folyamtos felügyelet alatt áll az IDDS-nek, azaz az integrált menetdinamikai rendszernek köszönhetően. Így minden közlekedési helyzetben a legoptimálisabb erő- és nyomatékelosztást kapják a hajtott kerekek. A nagy sebességű interaktív vezérlőrendszer szenzorai folytatólagosan figyelik a külső behatásokat, továbbá a sofőr vezetési stílusát is.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_007

Viszonylag magas építése ellenére a Toyota RAV4 kifinomultan irányítható, még kritikusabb szituációkban is. Tesztünk során élesben bizonyított több ízben is a feljebb említett IDDS, ugyanis nem tudtunk olyan sebességet produkálni élesebb kanyarvételezéssel, mely helyzetben az elektronika ne tudta volna korrigálni az alul- illetve felülkormányozottságra utaló jeleket. Némi, minimális jellegű csúszás ugyan érezhető volt egyes esetekben (leginkább alulkormányozottság), de itt is szinte azonnal közbeavatkozott a rendszer. Az egyébként remekül alkalmazkodó, közepes keménységű szervokormány is része a beépített menetdinamikai rendszernek, jótékony hatással a vezetésre: megcsúszás esetén azonnal kiegészítő kormányzási nyomaték érkezik, mely segítségével könnyebben íven tartható az autó.

Konklúzió és árazás

Nem véletlenül a Toyota az a gyártó, mely eladásai kapcsán globális piacvezető: elsősorban olyan minőségi terméket kereső vásárlók érdekei kerülnek előtérbe, akik leginkább a hosszú szavatosságot, a megbízhatóságot és kvalitást keresik. Mindezek mellé a sokoldalúságra sem lehet panasz, hiszen a Toyota palettája igen sokszínű, tehát a szelektálás szinte mindenki számára nyitott utat jelent. A RAV4 pedig negyedik generációjára érte el mindazt, amit az eddigi szériák esetlegesen nélkülöztek; így ténylegesen teljes értékű szabadidőautót birtokolhat az, aki megvásárlása mellett dönt. Hosszútávra.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_005

Végül pedig nézzük az árazást: a cikkben szereplő, egyéb feláras extrákat is tartalmazó Toyota RAV4 2.2 D-4D Stlye jelenleg 9 140 000 forintba kerül, Active csomagban 8 150 000, Premium felszereltséggel 10 420 000 forint ellenérték leszurkolásával vihető haza a kereskedésekből. A belépő szintet a 2 literes Valvematic 151 lóerős benzinessel, 6 sebességes manuális váltóval szerelt verzió jelenti, ebben az esetben 6 990 000 forint a végösszeg, Active felszereltséggel.

2013 Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 275 Nm @ 1700 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4570 mm

Szélesség: 1845 mm

Magasság: 1660 mm

Tengelytáv: 2660 mm

Első gumik mérete: 235/55 R18

Hátsó gumik mérete: 235/55 R18

Tömeg, üresen: 1605 kg

Megengedett össztömeg: 2220 kg

Csomagtartó mérete: 547 liter, bővíthető 1746 literig

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 190 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.6 s (gyári), 9.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.2 l/100 km

Országúti: 4.7 l/100 km

Vegyes: 5.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.7 l/100km

Országúti: 5.0 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 147 g/km

Bővebb információ a Toyota hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
85 %
Komfort
87 %
Kezelhetőség
90 %
Biztonság
94 %
Költségek
87 %
Előző cikk[TESZT] Kia Carens 1.7 CRDi – üde színfolt az egyterűek középmezőnyében
Következő cikk[TESZT] Mazda3 Sport 2.0 G120 Challenge – régi recept szerint, de teljesen új tálalásban