AutóAddikt Magazin Toyota Mirai: új fejezet a mobilitás történetében – 2 millió kilométer hidrogénnel

Toyota Mirai: új fejezet a mobilitás történetében – 2 millió kilométer hidrogénnel

Egy gyűjtőtaxi-szolgáltatás pontosan két éve üzemanyagcellás Toyota Mirai gépkocsikat állított szolgálatba Németország több nagyvárosában. Az innovatív járművek mára túl vannak a félmillió utason és a kétmillió kilométeren.

24 hónap alatt 2,2 millió kilométert tettek meg a német CleverShuttle ride pooling (gyűjtőtaxi) szolgálat flottájában üzemelő Toyota Mirai üzemanyagcellás gépkocsik. A használat közben sem légszennyező, sem egészségre káros anyagot ki nem bocsátó, hidrogén üzemű szedánokon keresztül a mai napig 525 ezer utas kapott kóstolót a jövő mobilitásából.

A németországi CleverShuttle létezése és működése az új generációs mobilitás mintapéldája. A társaság 2015 óta a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn leányvállalataként végzi tevékenységét, optimális közlekedési alternatívát biztosítva a forgalmas nagyvárosokban. A gyűjtőtaxi-szolgáltatás a tömegközlekedés hatékonyságát és kötetlen szabadságát ötvözi a személyautók kényelmével és gyorsaságával. Amióta pedig a CleverShuttle 2017 szeptemberében Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás járművekkel bővítette flottáját, a szolgáltatás környezeti terhelése is az elképzelhető legalacsonyabb szintre csökkent.

Kezdetben húsz darab Mirai teljesített szolgálatot Hamburgban, majd a kedvező tapasztalatok nyomán az autók számát több mint megduplázták, és új városokban is bevezették azokat: jelenleg 45 darab hidrogén üzemanyagcellás Toyota szedán szolgálja ki a hamburgi, müncheni és stuttgarti utasokat. Ezek a járművek 15 hónap alatt, 2018 végére érték el az egymillió kilométeres futásteljesítményt; a második millióhoz ennek alig kétharmadára volt szükség – ez önmagában is azt mutatja, hogy a szolgáltatás és azon belül aToyota Mirai is egyre népszerűbb az ügyfelek körében.

A további terjeszkedést nem csupán a folyamatosan erősödő piaci érdeklődés teszi reális lehetőséggé, de annak az infrastrukturális feltételei is adottak. A CleverShuttle a kezdetektől fogva annak a H2 MOBILITY nevű hálózatnak a kútjainál tankolja Toyotáit, amely 2020-ra nem kevesebb mint száz H2-töltőállomás üzembe állítását tervezi hét német nagyvárosban és környékén (Hamburgban, Berlinben, Frankfurtban, Nürnbergben, Stuttgartban, Münchenben, valamint a Ruhr-vidéken), később pedig, a németországi FCEV járműállomány emelkedésével további 300 hidrogén töltőállomást fognak telepíteni és üzemeltetni. Ez jelentős részben egybevág a CleverShuttle jelenlegi működési területével (Berlin, Hamburg, München, Lipcse, Drezda, Frankfurt am Main, Stuttgart és Kiel).

Az érdemi meghibásodás nélkül megtett 2,2 millió kilométer új rekord a hidrogén üzemanyagcellás technológia történetében: egyetlen más FCEV-flotta sincs a világon, amelyet ilyen intenzíven használnának. A CleverShuttle ezzel kulcsfontosságú szerepet vállalt nemcsak a városok tisztábbá tételében, de az előremutató technológia népszerűsítésében is, valamint értelemszerűen felbecsülhetetlen értékű telemetriai és egyéb adattal segíti a Toyota további fejlesztő munkáját.

A 2014-ben bemutatott Toyota Mirai a világ legnagyobb számban értékesített hidrogén üzemanyagcellás szedánja. A 489 centiméter hosszú, négyszemélyes modellt 154 lóerős villanymotor hajtja; ennek energiaellátására szolgál a hidrogén üzemanyagcella. Utóbbi a fedélzeten tárolt hidrogén és a légköri oxigén kölcsönhatásán keresztül állít elő elektromos áramot; a folyamat egyetlen mellékterméke a víz. A Mirai egy feltöltéssel akár 500 kilométert tud megtenni, majd nem egészen három perc alatt teljesen megtankolható – ez jóval praktikusabbá és rugalmasabban használhatóvá teszi az akkumulátoros villanyautóknál.

Előző cikkFrankfurti Nemzetközi Autószalon 2019: Hyundai i30 N Project C világpremier
Következő cikkFrankfurti Nemzetközi Autószalon 2019: 2022-re a Ford elektromos autó-kínálata túlmutat majd a dízel- és benzines modelleken