AutóAddikt Magazin A Ford új távolsági fényszórót fejlesztett, ami nem vakítja el a szembejövőket

A Ford új távolsági fényszórót fejlesztett, ami nem vakítja el a szembejövőket

Egészen biztos, hogy már szinte mindekivel előfordult, hogy csak a szembejövő autósok dühös villogtatásáról jutott eszébe, hogy elfelejtett tompított fényre kapcsolni – a Ford most kifejlesztett egy technológiát, aminek segítségével az autósok a fényszóró teljes fényerejét kihasználhatják – anélkül, hogy elvakítanák a többi járművezetőt.

ford-focus-st-2-0-tdci-kombi-teszt-autoaddikt-006

Éjszaka a Vakításmentes Távfény a szélvédő mögé telepített kamerával 800 méteres távolságon belül érzékeli az autók és kerékpárok fényszóróját, illetve hátsó lámpáját, s a különleges fejlesztésű fényszóró blokkolja a fényt, ami elvakíthatná e járművek vezetőit.

A bekapcsolt távolsági fény segítségével sokkal könnyebben azonosíthatók az esetleges veszélyhelyzetek. Több tanulmány is kimutatta, hogy az automata távfényt tízszer nagyobb gyakorisággal használják az autósok, mintha manuálisan kellene kapcsolgatniuk a tompított fény és a reflektor között.

“Kérdezzük csak meg bárkit, hogy mi a többi autós legbosszantóbb szokása – és előbb-utóbb biztosan szóba kerül majd a bekapcsolva felejtett távolsági fény” – vélekedett Michael Koherr, a Ford Európa világítástechnikai kutatómérnöke. “A Ford új Vakításmentes Távfénye segítségével viszont a lehető legtöbbször autózhatunk távolsági világítással, így sokkal tisztábban láthatjuk az autó előtti útszakaszt, közben pedig nem zavarjuk a közlekedés többi résztvevőjét.”

A technológiát a Ford mérnökeinek és beszállító partnereinek globális csoportja fejlesztette ki. A rendszert először egy kifejezetten erre a célra kialakított, különlegesen megvilágított területen tesztelték, majd a világ számos pontján, éjszakai vezetések során tették próbára.

A Vakításmentes Távfény összehangoltan működik az Automatikus Fényszórórendszerrel, valamint az Adaptív Fényszórórendszerrel kiegészített Ford Dinamikus LED fényszórókkal, amelyek a jármű sebességétől, a külső fényviszonyoktól, a kormányzási szögtől, a követési távolságtól, illetve az ablaktörlő működésétől függően hétféle beállítás szerint igazítják a fénycsóva irányát és erősségét. A Ford automatikus világítástechnológiái automatikusan aktiválódnak, amikor a külső fény erőssége egy meghatározott szint alá csökken.

“Azt tapasztaltuk, hogy némelyik autós annyira tart a többi vezető elvakításától, hogy inkább sosem kapcsolják fel a reflektort” – mondta Koherr. “A Ford új Vakításmentes Távfény rendszere kiküszöböli ezeket az aggályokat, ráadásul olyan finoman váltogat az egyes beállítások között, hogy az autós szeme könnyen alkalmazkodhat a megváltozott fényviszonyokhoz.”

A Ford további félautomata technológiái beszkennelik a közlekedési táblákat, és szabályozzák a gázadást, segítséget nyújtva a sebességkorlátozások betartásában, érzékelik az úton és az út mellett feltűnő gyalogosokat, akárcsak azokat, akik keresztezhetik az autó útját, és ha gázolásveszélyt észlelnek, automatikusan fékeznek. A Ford jelenleg is dolgozik a jövő fejlett világítástechnológiáján, amely jobb látási viszonyokat teremt a kereszteződésekben, hatásosabban láttatva a stoptáblákat, az ‘elsőbbségadás kötelező’ és egyéb figyelmeztető táblákat, valamint ráirányítja a vezető figyelmét az autó nyomvonalán, illetve az útpadkán mozgó gyalogosokra és a kerékpárosokra – sőt még a nagyobb méretű állatokra is.

A Vakításmentes Távfény már megrendelhető az új Ford S-MAX és Galaxy modellekhez, és a hamarosan érkező Ford Edge SUV kínálatában is szerepel majd.

A cikkhez csatolt fotón egy korábbi Ford modell első fényszórója látható.