AutóAddikt Magazin A világ legnagyobb Toyota Mirai flottája, a CleverShuttle már egymillió kilométert futott

A világ legnagyobb Toyota Mirai flottája, a CleverShuttle már egymillió kilométert futott

A németországi CleverShuttle iránytaxi-szolgáltató különleges rekordokkal népszerűsíti a hidrogén üzemanyagcellás technológiát: 45 darab Toyota Mirai FCEV szedánból álló flottájuk 15 hónap alatt egymillió kilométert tett meg Hamburg, München és Stuttgart utcáin.

A CleverShuttle 2017 szeptemberében indította útjára iránytaxi szolgáltatását. A Deutsche Bahn érdekeltségi körébe tartozó cég ügyfelei okostelefonos alkalmazáson keresztül rendelhetnek gépkocsit, amelynek azonban nem ők az egyetlen utasai: egy gépkocsi több, azonos irányba vagy hasonló útvonalon közlekedő ügyfelet is elvisz. Így csökkenthető a város forgalmi terhelése, hiszen jobb a gépkocsik kihasználtsága, ami pedig a környezeti hatásokat illeti, a hidrogén üzemű Mirai eleve zéró károsanyag-kibocsátással üzemel, működésének egyetlen mellékterméke a víz.

Nem mellékesen a fuvarok kombinálásával azok díja is kedvezőbb: a CleverShuttle átlagosan 40 százalékkal olcsóbban szállítja utasait, mint egy hagyományos taxi. Mégsem a költségcsökkentés az, ami a CleverShuttle-t vonzóvá teszi az ügyfelek számára, hanem a lehetőség, hogy a világ legtisztább üzemű, leginkább előremutató technológiát alkalmazó gépkocsijával utazhatnak.

A halmozottan környezetbarát szolgáltatás 2017 őszén Hamburgban debütált, 20 Toyota Mirai gépkocsival. Az ügyfelek fokozott érdeklődése, valamint a hidrogén üzemanyagcellás járművek hétköznapi praktikuma (a Mirai hatótávolsága 500 kilométer, a tankolás pedig mindössze pár percet vesz igénybe) miatt 2018 tavaszán további tíz Toyota Mirai szedánt állítottak szolgálatba. Jelenleg 45 darab üzemanyagcellás járművel (FCEV) rendelkeznek, ezzel ők üzemeltetik a világ legnagyobb Toyota Mirai flottáját. Ez a 45 autó 2018 végéig több mint egymillió kilométert tett meg, és több mint 170 ezer ügyfelet szolgált ki.

A járműveket a németországi hidrogéntöltő infrastruktúra bővítését célzó H2 Mobility vegyesvállalat töltőállomásainál tankolják. A 2015-ben alapított H2 Mobility 2019 végéig nem kevesebb mint száz töltőállomást tervez üzembe állítani és működtetni hét németországi nagyvárosban (Hamburg, Berlin, Rhine-Ruhr, Frankfurt, Nürnberg, Stuttgart és München), valamint az ezekbe bevezető főutak mentén. Az európai uniós és német minisztériumi támogatással, valamint több autóipari szereplő, köztük a világ első sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás szedánját, a mai napig több mint 7500 példányban értékesített Mirait fejlesztő és gyártó Toyota szakmai és anyagi támogatásával működő H2 Mobility hosszabb távon további 300 H2-kút építését és üzemeltetését tervezi.

„A Toyota és a CleverShuttle együttműködése újabb bizonyítéka annak, hogy a Toyota Mirai-hoz hasonló hidrogén üzemanyagcellás járművek nem csupán tökéletesen alkalmasak arra, hogy számottevő mértékben csökkentsék a közlekedés környezeti terhelését, de mindezt rendkívül egyszerűen és praktikusan teszik” – mondta Ferry M.M. Franz, a Toyota Motor Europe igazgatója. „A járművek nem csupán CO2-kibocsátás nélkül üzemelnek, de ihletadóként szolgálhatnak a sofőrök és utasaik számára egyaránt, meggyőzve őket a modern hajtástechnológia előnyeiről és életképességéről.”

A hidrogén üzemanyagcellás gépkocsik (FCEV) hajtásáról villanymotor gondoskodik, az ennek táplálására szolgáló elektromos energiát azonban nem akkumulátorokban szállítja magával, hanem a fedélzeten tárolt hidrogénből állítja elő a jármű. Az üzemanyagcellában a hidrogén reakcióba lép a légköri oxigénnel; a folyamat eredményeként elektromos energia és tiszta víz jön létre.

A Toyota 1992 óta folytat kiterjedt kutatásokat és fejlesztéseket a hidrogén üzemanyagcella járműipari felhasználásával kapcsolatban. A 2014-ben bevezetett Toyota Mirai második generációs utódja várhatóan a 2020-as évek elején jelenik meg. A modell hatótávolságát (jelenleg 500 km) egy-két éven belül másfélszeresére, 2025-re pedig kétszeresére növelhetik, a kézi összeszerelést sorozatgyártás válthatja fel (amivel párhuzamosan megtízszerezhetik a jelenleg 3000 darabos évi gyártási kapacitást), a technológia költségeinek érdemi csökkentésével pedig további üzemanyagcellás típusok bevezetése is várható.