AutóAddikt Magazin Automobili Lamborghini: a gyár és a termelés 60 éves

Automobili Lamborghini: a gyár és a termelés 60 éves

Napjainkban az Automobili Lamborghini egy világhírű vállalat, amely több mint 2000 alkalmazottat foglalkoztat, és 2022-ben 9233 autót szállított ki. Amikor azonban Ferruccio Lamborghini 1963-ban megalapította a vállalatot, a nulláról indult. Az elmúlt 60 év során a Lamborghini főhadiszállása, ahol az ikonikus autók továbbra is készülnek, a gyártási, környezeti és technológiai igényeknek megfelelően korszerűsítéseken, bővítéseken és átalakításokon ment keresztül, de eredeti alapszerkezetét sosem veszítette el.

Ferruccio Lamborghini helyszínt keresett új cége megalapításához, és a szülőfalujától, Centótól mindössze néhány kilométerre, Sant’Agata Bolognese városában választotta ki a telket új gyárának felépítéséhez. A kor egyik legmodernebbjének tartott gyár kezdeti részének építése nagyon gyorsan, mindössze nyolc hónap alatt, 1963 ősze és tél között fejeződött be. Ugyanazon év október 20-án, amikor Ferruccio Lamborghini meghívta a sajtót az első Lamborghini autó, a 350 GTV prototípus bemutatójára, a fénykép hátterében már látható volt a gyár elkészült főépülete.

1966-ban, amikor a sebességváltót és a differenciálművet is elkezdték házon belül gyártani, a gyártás, az irodák, a teszttermek és a szervizműhely az eredeti építmény 12 000 m2-es fedett területén volt megtalálható. Két gyártósor volt: az egyik a motorok és a mechanikus alkatrészek gyártására, a másik pedig a gépkocsik összeszerelésére, az alkatrészgyártáshoz és a járműtuninghoz szükséges kiegészítő gépekkel. A 260 méter hosszan elöl és középen elhelyezkedő irodák az elnöki irodát, valamint a műszaki és az értékesítési részleg irodáit foglalták magukban. Az épület jobb oldalán voltak a tesztelőhelyiségek, balra pedig az ügyfélszolgálati műhely és a személyzeti helyiségek. A Lamborghini már a kezdetektől fogva a technológiailag fejlett gépek használatára összpontosított, ötvözve a dolgozók kézműves készségeit a rendelkezésre álló legfejlettebb technológiával, és ez az érték ma is a vállalat ipari elképzeléseinek középpontjában áll.

1968 október 18-án a Lamborghini bejelentette, hogy hamarosan elkészül három új ipari épület, amelyek 3500 m2 fedett területtel bővülnek. Ezek olyan épületek voltak, amelyek a gyártási létesítmények megerősítése mellett egy modern, jól felszerelt tesztrészleget is létrehoztak. A sajtóközleményt kísérő fénykép mára ikonikussá vált, mivel az épülő részleg mellett egy 400 GT, egy Islero, egy Espada és két Miura is látható rajta.

A termelés az 1965-ben gyártott 67 Lamborghiniről 1971-ben 425 darabra emelkedett, majd az 1970-es évek gazdasági válsága miatt 1979-ben 55 darabra esett vissza. Az 1980-as években újraindult a termelés, és 1987-ben 470 autót gyártottak, 300 hajómotorral együtt.

1983-ban a Lamborghini először kezdte el a szénszálas anyagok fejlesztését és használatát. Az új „Esperienza Materiali Compositi” (E.Co néven ismert) részleg a Seattle-ből érkező know-how-nak köszönhetően jött létre, amelyet a Boeing 767-es repülőgép első szénszálas és kevlár alkatrészeiből fejlesztettek ki. Létrejött a Countach Evoluzione első szénszálas alváz prototípusa: ez volt a Lamborghini első kompozit anyagok felhasználása, és abszolút első egy ilyen típusú közúti autóra vonatkozó projekt esetében.

1990-ben megvásárolták az elektronikai rendszerek és az új kompozit anyagok terén végzett kutatáshoz, fejlesztéshez és teszteléshez szükséges berendezéseket. Létrehoztak egy emissziószabályozó rendszerek tesztelésére és fejlesztésére szolgáló műhelyt is, amely lehetővé tette, hogy ezt a folyamatot ettől kezdve közvetlenül házon belül irányítsák.

Az Audi csoporthoz való csatlakozással 1998-ban a Lamborghini fejlesztési sebessége exponenciálisan nőtt, ahogyan a gyártott autók száma és az alkalmazottak száma is. 2000-ben a Lamborghini 296 autót gyártott és 440 alkalmazottat foglalkoztatott. 2001-ben befejeződött a székhely felújítása, hosszú évek után először, amely egy új irodaépület, egy kétszintes múzeum és egy új kutatási és fejlesztési terület építését foglalta magában, a 2001 augusztusában befejezett, összesen 155 millió euró értékű összeszerelősorok és kantin beruházásán kívül.

2002 október 25-én bejelentették a Lamborghini Centro Stile megnyitását 2003 késő tavaszára, a vállalat 40. évfordulója alkalmából. A központot egy új épület kijelölt területén nyitották volna meg, ahol az ügyfélszolgálat, a klasszikus Lamborghini autóknak szentelt központ és a hajómotorok ágazata kapott volna helyet. 2003-ban a vállalat gyors növekedésnek indult, 100 000 m2 területet foglalt el, amelyből 28 900 m2 volt fedett, 1 305 autót gyártott, és 624 alkalmazottat foglalkoztatott, akik közül 145-en a kutatás-fejlesztésben dolgoztak. 2006-ban, az előző évhez képest lenyűgöző +30,4%-os növekedéssel, 2087 autót gyártottak.

2008 novemberében megkezdődtek a befejező részleg bővítési munkálatai, amely a futószalagról kikerülő autók végső ellenőrzésére szolgáló terület; októberben pedig felavatták az új integrált logisztikai platformot, amely mostantól a Sant’Agata Bolognese-i létesítményen belül, egy új, erre a célra épített épületben található. Az új logisztikai központ 11 000 m2-en terül el, 14 052 raklap számára biztosítva helyet.

2011-ben mutatták be az új Aventador LP 700-4 modellt, amelyet egy innovatív szénszálas monocoque-val szereltek fel, amelyet teljes egészében Sant’Agata Bolognese-ben terveztek és gyártottak. A 100%-ban szénszálas anyagból készült Aventador karosszéria esetében a Lamborghini a teljes saját gyártás mellett döntött, és elindította a „CFK – Lamborghini Carbon Production” elnevezésű vállalatot, tovább erősítve a Lamborghini vezető szerepét a szupersportkocsik ágazatában a kompozit anyagok gyártása és fejlesztése terén, ami a mai napig tart.

2011-ben megnyílt a Lamborghini Park is, amely ma lehetővé teszi a vállalat számára, hogy a fenntarthatóság és a helyi környezeti hatások kutatásának két legfontosabb projektjét előmozdítsa: a méhekkel végzett biomonitoringot, valamint a Sant’Agata Bolognese önkormányzatával és a bolognai, bolzanói és müncheni egyetemekkel partnerségben végzett, a tölgyerdők biológiai sokféleségét és a CO2 megkötését vizsgáló kísérleti tanulmányt.

2012-ben egy teljesen új épületet emeltek, amely a prototípus-fejlesztésnek (protoshop) és az előszériás központnak ad otthont: ez az első A energiaosztályú és N-ZEB (nettó nulla kibocsátású épület) ipari többszintes épület Olaszországban.

2015-ben az Automobili Lamborghini felavatta az új trigenerációs és távfűtési rendszerét, amely két olyan fő projekt, amelynek köszönhetően a Sant’Agata Bolognese-i vállalat elérte a CO2-semleges minősítést az egész üzemre vonatkozóan. Az eseményen a Lamborghini néhány évvel korábban megkezdett és napjainkban is folytatódó környezetvédelmi fenntarthatósági stratégiájának egyik legfontosabb céljának elérését ünnepelték.

2018-ban megérkezett a harmadik modell, az Urus Super SUV, amelynek Sant’Agata Bolognese-i gyártása mellett Stephan Winkelmann, az Automobili Lamborghini vezérigazgatója és elnöke határozottan kiállt. Az olasz kormánnyal és az Emilia-Romagna régióval kötött, a „terra dei motori” régió reneszánszát támogató történelmi jegyzőkönyv támogatásával a gyár 160.000 m2-re növelte fedett területét.

A Sant’Agata Bolognese-i új gyártóüzemben található a teljes egészében az Urusnak szentelt új összeszerelősor, az összes Lamborghini modell új befejező részlege, valamint az új irodaépület, amely LEED Platinum minősítéssel rendelkezik: a világ legmagasabb szintű energia- és környezetvédelmi minősítése az épületek tervezése és építése terén. Egy új tesztpálya is épült, tizenhárom különböző felülettel, kifejezetten a SUV-k számára, valamint egy új logisztikai raktár, egy második trigenerációs erőmű és az új „Energy Hub” az összes energiahordozó központi előállítására. Kifejlesztették a „Manifattura Lamborghini” gyártási modellt, amely innovatív és fenntartható megközelítést hoz, ötvözve a kézművességet a legfejlettebb technológiákkal.

2019-ben felavatták az Urus festőüzemét, 2020-tól pedig a héjellátási lánc fenntarthatóbbá vált a közúti helyett a vasúti szállításnak köszönhetően, ami 85%-os CO2-csökkentést eredményezett. Ez a fenntarthatóság nem csak a környező környezet védelmére korlátozódik, hanem az évek során a vállalat több fronton is folytatja elkötelezettségét az emberek és a közösség iránt, amelyben működik, az egyre szélesebb körű társadalmi felelősségvállalás részeként.

2021 májusában Stephan Winkelmann bejelentette a „Cor Tauri Management” programot, egy ambiciózus tervet, amelynek eredményeképpen a Lamborghini 2023-2024-ben a teljes termékpaletta villamosítására készül, az évtized végén pedig egy teljesen elektromos modell bevezetésével. Ezek jelentős lépések a szén-dioxid-mentesítés széleskörű programján belül, amely része a vállalat fenntarthatósági stratégiájának holisztikus megközelítésének, mivel nemcsak a gyártási helyszín, hanem a teljes értéklánc hatásának folyamatos csökkentésén dolgozik.

A hosszú utcai homlokzat, amely az eredeti, 1963-as építés része, a tetőn a büszke Lamborghini felirattal, ma is a vállalat leglátványosabb része, egy olyan struktúra zászlaja, amely az évek során fejlődött, de amelynek DNS-e ugyanaz maradt, mindig a jövőbe tekintve.