Főoldal Blog Oldal: 430

Yard Built Yamaha XV950 ULTRA egyedi építésű motorkerékpár a GS Mashintól

A Yard Built platform egy újabb együttműködést indított el a Yamaha XV950 izgalmas átalakítására.

yard-built-yamaha-xv950-ultra-gs-mashin-autoaddikt

A svájci GS Mashin fiatal csapata színre lép, hogy a népszerű Sport Heritage gépet egy teljesen egyedi köntösbe öltöztesse.  A végeredmény, a Yard Built XV950 „ULTRA” egy totális átalakulás, merőben új elképzeléssel és stílussal bővítve a Yard Built termékcsaládot.

A három éve Tom Mosimann, a „Niners” tagja által alapított GS Mashin a visszafogott kézzel készült munkákat feltűnő, új dizájnötletekkel ötvözi. Kisméretű berni műhelyében Tom azon dolgozik, hogy igazán egyedi motorokat építsen, amelyek mind a funkcionális, mind a műszaki követelményeknek eleget tesznek, így az általa épített gépek teljes egészében menetkészek, nem csak kiállítási tárgyak.

Ez alól a Yard Built XV950 ULTRA sem kivétel. A hagyományos XV950-hez képest teljesen eltérő kinézetű, a szó valódi értelmében, egyedi építésű gép követi a Yard Built alapelveit, azaz az ötlet megvalósításához nem vághatják át a vázat, és hegesztést sem alkalmazhatnak. A gótikus építészet által ihletett motornál Tom azon dolgozott, hogy egy alacsony, sportos kinézetű gépet építsen nagyméretű, vékony kerekekkel és bilincses kormányrúddal, feltűnő színösszeállításban.

„Imádom, amit Tom művelt az XV-vel” – nyilatkozta Shun Miyazawa, a Yamaha Motor Europe termékmenedzsere. „Rendkívül örülök, hogy a teljes mértékben radikális kinézet ellenére figyelembe vette alapelveinket, miszerint egy egyedi építésű motornak meg kell őriznie legfontosabb tulajdonságát, a vezethetőséget. Megőrizte az XV950 lelkét, miközben teljesen egyedi kinézetbe csomagolta, anélkül, hogy a vázon bármilyen vágást vagy hegesztést végzett volna. Ami szintén lenyűgöző, hogy a munkáinak 95%-ához mindössze néhány szerszámot, egy sarokcsiszolót, egy zsák homokot és egy kalapácsot használ!”

A Yard Built XV950 ULTRA burkolata 1,5 mm-es acéllemezből készült kézzel, a rögzítőelemek pedig rozsdamentes acél csőből lettek levágva. A kisméretű Bates fényszóró az idomon belül kapott helyet, amelyet két Highsider irányjelző egészít ki. Az egyedi üzemanyagtartály szintén 1.5 mm-es acéllemezből, kézzel készült, amelynek a felső részét sajtolással alakították ki. Az alsó rész az eredeti XV950 üzemanyagtartályából lett levágva. A gép egyik kiemelkedő eleme a K-Tech által épített letisztult hátsó felfüggesztés-prototípus, amely a K-Tech védjegyének számító Bullit egységeken alapszik.

A kézzel készített farokrész egy Shin Yo hátsó lámpaegységet ölel körül, míg az ülés a Jose Rey Saddlery által szintén kézzel készített, bőrből készült munka. A gyönyörű, alumínium felső villakoronát az Asic Robotics készítette. Kinézete rendkívül letisztult, hiányoznak róla a kormányrúdemelő furatok.  A kerekek igazi mesterművek. Az eredeti kerékagyakat felhasználva a hátul lévő 18 colos és az elöl található 21 colos keréktárcsák új küllőket és ABS-rendszert kaptak.

A végeredmény kiemelkedő. Egy újabb, teljes mértékben egyedi modell a Yard Built termékpalettáján, amely révén a GS Mashin megszilárdította pozícióját az egyedi építőműhelyek között.

A Henkel gratulál az Opel Dakar Teamnek

Befejeződött a tizenkét szakaszon keresztül sziklákon, sivatagi dűnéken, úttalan utakon vezető őrületes megmérettetés, mely széles tömegek érdeklődésének középpontjában állt, sokan közülük a motorsportok rajongói, a technika szerelmesei. A Henkel több márkájával támogatta a Szalay Dakar Teamet, akik nagyon szép eredményt értek el.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-4

Az ide Africa Eco Race még december 27-én ünnepélyes rajtceremóniát követően Monacóban startolt. A száguldó cirkusz mezőnye Marokkó és Mauritánia veszélyes hegyvidékein és sivatagain keresztül haladva végül Szenegálban ért célt. A versenyt világszerte nagy érdeklődés kíséri a starttól egészen a befutóig, nem is csoda, hiszen ez a verseny évről-évre a legnehezebb és legváltozatosabb terepeken zajlik, próbára téve embert, gépet és technikát.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-2

A tereprali, és egyáltalán az autósport, ahol a megbízhatóság és a bizalom létkérdés, ideális lehetőség a Henkel számára, hogy bizonyítsa márkái magas színvonalú minőségét. A vállalat 2007 óta működik együtt Szalay Balázzsal és az Opel Dakar Teammel, mely együttműködés során a versenyzők a vállalat kozmetikai (Fa, Schwarzkopf, Vademecum), és a ragasztás technológiai (Loctite, Teroson, Pattex, Ceresit) márkák nagykövetei.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-1

Emellett a Henkel szakemberei már a felkészülés időszakában is szakmai segítséget nyújtottak, és gyakorlati tanácsokat adtak ahhoz, hogy a vállalat ragasztás technológiai termékei hogyan tudnak minél hatékonyabban segíteni az éles helyzetekben. Például a Loctite, és Teroson, termékkínálata csavarrögzítő termékeket, csapágyrögzítőket, tömítőanyagokat, szélvédő ragasztókat, műanyag alkatrészek töréseinek, repedéseinek javítására alkalmas anyagokat, javítószalagokat tartalmaz, azaz javító és karbantartási anyagok igen széles spektrumát.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-5

“A Henkel és márkái társ a versenyzésben, büszkén állunk hosszú évek óta kiemelt stratégiai partnerként a legsikeresebb magyar tereprali versenyző Szalay Balázs és csapata mellett, akik idén kategóriájukban a tizenharmadik helyet érték el ezen a maratoni versenyen. Szívből gratulálunk a csapat teljesítményéhez!” – mondta Dr. Fábián Ágnes, a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-6

A Volvo XC90 rangos EURO NCAP elismerést kapott

A forradalmian újszerű Volvo XC90 újraalkotta a szabadidőjárművek szegmensét, amiért újabb elismerésben részesült, ezúttal a Volvo számára hazai pályának számító biztonság terén: a modell 2015-ben a Kategória legjobbjának bizonyult, a Nagyméretű terepjárók osztályában éppúgy, mint összesítésben.

volvo_xc90_menetproba_2015_autoaddikt_005

A Volvo XC90 a 2015. évi Euro NCAP biztonsági értékelés során nyújtotta a legkiválóbb összesített teljesítményt: 100 százalékos eredményt ért el a biztonsági segédrendszerek kategóriájában, és kiemelkedő 97 százalékot a felnőtt utasvédelmi vizsgapontban. Mindez kiválóan tükrözi azt az innovatív szemléletet, amellyel a Volvo Cars folyamatosan fejleszti új biztonsági rendszereit.

„Mindig nagy öröm számunkra, ha munkánkat elismeréssel illetik. Az XC90 testesíti meg mindazon értékeket, amit a Volvo Cars képvisel, és a mostani kitüntetés újfent igazolásául szolgál annak, hogy változatlanul piacvezetők vagyunk az aktív és passzív biztonsági rendszerek fejlesztése és alkalmazása terén. Célkitűzésünk, hogy 2020-ra nullára csökkentsük az új Volvo gépkocsiban súlyos vagy halálos balesetet szenvedő utasok számát. Az XC90-ben alkalmazott legújabb biztonsági és félautonóm mobilitási funkciókkal töretlen lendülettel haladunk ezen célunk felé.” – mondta Jan Ivarsson, a Volvo Cars biztonsági központjának megbízott igazgatója.

Az Euro NCAP bejelentése, amelyben elismerik az XC90 „kiemelkedő teljesítményét”, mintegy megkoronázta az előző néhány hónapot, amikor az XC90 számtalan egyéb, nagy jelentőségű díjban és elismerésben részesült. Hogy csak néhányat említsünk, az új szabadidőjármű elnyerte a Motor Trend című kiadvány ‘Év Autója’ díját, megválasztották Észak-Amerika legjobb szabadidőjárművének (North American Truck of the Year), valamint megnyerte a brit Auto Express ‘Év Autója’ szavazását.

Az XC90 eladásai továbbra is meghaladják a típus gyártási kapacitását; hallatlan népszerűségével a modell hatalmas mértékben járult hozzá a svéd prémium autógyártó átalakulási folyamatához. 2015-ben a márka eladásai minden eddiginél magasabbra szárnyalva meghaladták az 503 000 darabot.

Átadásra került az első Lada Magyarországon

Ahogyan azt már korábban is olvashatták az Autóaddikt hasábjain, az első magyarországi Lada egy üres szalonból a nyitás napján talált gazdára. A debreceni Ujhelyi adott el egy Lada 4×4 Classicot, amit egy gáláns úriember, Szabó György vásárolt ajándékba a kedvesének, Fazekas Katának, aki jelenleg egy régi Lada Niva tulajdonosa. Az autót meglepetésnek szánta az úr, hogy bizonyítsa szerelmét és kényelmesebbé tegye szíve választottja életét. A hab a tortán, hogy az átadás napja egyben a pár második évfordulója is volt.

lada-4x4-atadas-magyarorszag-autoaddikt-1

A történet azzal kezdődött, hogy az említett gáláns úriember, az újkori Lada értékesítésének első napján elindult a hozzá legközelebb eső márkakereskedésbe. Besétált Debrecenben a Lada Ujhelyi üres szalonjába és látatlanban megvásárolt egy Lada 4×4 Classicot. Az autót meglepetésnek szánta, kedvese aggastyán korú, régi Nivája megérett a cserére. A pár mindkét tagja a mezőgazdaságban dolgozik, ott is találkoztak, pont ma két éve. Racka juhtenyésztéssel foglalkoznak, így Szabó úr az átadásra beígért egy bográcsos juhpörköltet is. (Ami parádésan sikerült, egy csepp sem maradt belőle.)

Eljött a nagy nap, a kedves még mindig nem tudott semmiről, az átadásra is valamilyen álindokkal csalta el hős lovag. És mi történt? Volt nagy meglepődés, boldogság és örömkönnyek, kipirult arcok és szerelem, piros szíves lufik és juhpörkölt és persze a gyönyörű, csillogó zöld Lada 4×4 Classic.

Az importőr üdvözölte a párt, az ilyenkor szokásos ajándékok mellett egy emlékkártyát is kapott a boldog leányzó, miszerint ez a legelső Európában eladott EURO6 motorral szerelt autó. Ez majd biztos jól fog jönni az eladásnál, már ha bármikor is sor fog kerülni erre. Mert hát a Lada az Lada. Ez pedig különösen.

Havas utakon teszteli önjáró autóit a Ford

A Ford az első autóipari szereplő, amely havas utakon is teszteli önjáró autóit; ez fontos lépést jelent az automatizált közlekedés megvalósítása felé, ami idővel világszerte milliók számára válhat majd elérhetővé.

ford-naias-onjaro-auto-autoaddikt-1

Más autógyártóktól és technológiai vállalatoktól eltérően – amelyek kizárólag száraz, túlnyomórészt napos időben végeznek ilyen teszteket – a Ford tisztában van azzal, hogy az automatizált közlekedés nem csupán ideális környezetben zajlik majd.

“Remek dolog, ha egy autó önállóan közlekedik tökéletes időjárás esetén” – vélekedett Jim McBride, a Ford önjáró autókkal foglalkozó technológiai vezetője. „Akkor viszont már némiképp más a helyzet, amikor az autó olyan útfelületen halad, amit hó borít. Az időjárás bizony nem befolyásolható, ezért mi téli útviszonyok közt is teszteljük technológiánkat, hiszen az amerikaiak mintegy 70 százaléka olyan helyen él, ahol télen havazik.”

A Ford téli tesztjeinek helyszíne az Mcity, a Michigan Egyetem városi forgalmat szimuláló, közel 32 focipálya méretű területe.

Az önjáró autók nem használhatják a GPS-adatokat, amivel azok pontossága mindössze néhány méter, ez pedig nem elég a jármű helyzetének pontos meghatározásához. Márpedig a precíz helymeghatározás kulcsfontosságú – nem csupán a városon vagy az adott útvonalon belül, hanem magában a közlekedési sávban is, ahol már néhány centiméter is komoly különbséget jelenthet.

A GPS-nél sokkal pontosabb megoldást kínált a Fusion Hybridekben alkalmazott LiDAR technológia, ami centiméteres pontossággal méri be az autó pozícióját. A LiDAR rendkívül sűrű lézeres energiaimpulzusokat bocsát ki magából, s ennek alapján az önjáró autók valós idejű, nagy felbontású háromdimenziós képet alkotnak a környezetükről.

Az útakadályok és a közlekedési jelzések alapján történő nyomvonal-meghatározásban a LiDAR kínálja a leghatékonyabb megoldást a környezet fontos információinak és a metaadatainak (vagyis az adatok mögöttes információinak) összegyűjtésével – ideális időjárási körülmények közt. Ám ha az úttestet hó borítja, vagy sűrűvé válik a forgalom, a LiDAR és a többi eszköz, például a kamerák nem látják az útfelületet. Ugyanez a helyzet, ha magukat a szenzorokat borítja el a hó vagy a latyak.

ford-naias-onjaro-auto-autoaddikt-2

E probléma megoldására a Ford és a Michigan Egyetem szakértői olyan közös kutatásba kezdtek, amelynek célja, hogy az önjáró autók akkor is ‘lássanak’, ha az utat eltakarja a hó.

Hogyan működik egy ilyen autó havas környezetben?

A havas utakon történő navigáláshoz a Ford önjáró autóit nagy felbontású 3D térképekkel szerelik fel; ezek kiegészítő információt adnak az útról és a jármű környezetéről, vagyis a felfestett jelzésekről, a közlekedési táblákról, sőt a környezet külső megjelenéséről és topográfiájáról is.

“A más cégek által kidolgozott térképek nem mindig használhatók havas környezetben” –  mondta el Ryan Eustice, a Michigan Egyetem mérnöki karának docense. “A Forddal közösen megalkotott térképeink hasznos információkat tartalmaznak az autó háromdimenziós környezetéről, így az autó helyzete még a hóval teljesen lefedett területeken is pontosan meghatározható.”

Kedvező időjárás esetén egy önjáró autó automatikusan felméri a közlekedési jelzéseket, a fákat és az épületeket, és így alkot térképet a tesztkörnyezetről. Amikor a jármű nem látja az útfelületet, a térképen tárolt tájékozódási pontok segítségével határozza meg helyzetét, s így kedvezőtlen útviszonyok között is képes haladni.

“A csúszós utakon gyakran használt, szokásos biztonsági rendszerek – például az elektronikus stabilitásvezérlés és a kipörgésgátló – az önjáró vezérlőszoftverrel összehangoltan működnek” – magyarázta McBride. “Az a célunk, hogy önjáró autóink érzékeljék, ha az útviszonyok romlanak, s ilyenkor képesek legyenek eldönteni, hogy biztonságos-e még az autózás, és ha igen, meddig.”

Az önálló közlekedés úttörője

A téli autózás még számos kihívást tartogat, ám a Ford tesztjei már eddig is fontos eredményekre vezettek az önjáró autózás fejlesztésében. Ez a munka mintegy tíz éve vette kezdetét a Ford első generációs önjáró autója, egy LiDAR technológiával felszerelt F-250 Super Duty megalkotásával.

2013-ban jelent meg a Ford második generációs önjáró autója, a fejlettebb LiDAR érzékelőket használó Fusion Hybrid szedán, és tavaly nyáron a vállalat a fejlesztés kutatási szakaszából a továbbfejlesztett mérnöki szakaszba lépett, ami a gyártást megelőző három szakaszból immár a második fázis megkezdését jelentette.

ford-naias-onjaro-auto-autoaddikt-3

E hónap elején a Ford újabb fontos lépést jelentett be: a vállalat háromszorosára, vagyis összesen harminc darabra növelte a Kalifornia, Arizona és Michigan állam közútjain futó önjáró autóinak számát. Jelenleg egyik autógyártónak sincs ekkora ilyen jellegű flottája. A harmadik generációs önjáró autók a Fusion Hybrid szedánra épülnek, és az első, kifejezetten autókhoz kifejlesztett LiDAR szenzorok hosszabb, körülbelül 200 méteres hatótávolságának köszönhetően többféle forgalmi helyzetet képesek kezelni.

A Ford már több mint egy évtizede foglalkozik az önállóan működő járművek kutatásával; ez a bővítés kulcsfontosságú szerepet játszik a Ford Intelligens Mobilitás programban, melynek célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést.

Michelisz Norbert a Honda Racing csapatával folytatja 2016-ban

A Honda Racing 2016-ban is rajthoz áll a FIA Túraautó-világbajnokság futamain – ezt ma erősítette meg a márka. A megújult gárdához a Yokohama Trophy címvédője, Michelisz Norbert csatlakozik, csapattársai a 2012-es világbajnok, Robert Huff és Tiago Monteiro lesznek.

michelisz-honda-civic-type-r-autoaddikt

Magyarország legismertebb autóversenyzője, Michelisz Norbert (31) az elmúlt években a Zengő Motorsporttal ért el csodálatos sikereket. 2015-ben másodjára megnyerte a független csapatoknak kiírt Yokohama Trophy-t, és – a gyári Honda alakulatot maga mögé utasítva – kétszer is az élre küzdötte magát. Győztesként ünnepelhetett például a Hungaroringen, felettébb megható pillanatokkal örvendeztetve meg a hazai szurkolókat.

Robert Huff a 36 éves, brit pilóta 2005-ben indult először a WTCC versenyein, s az elmúlt tíz év során végig kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Képességeiről sokat elárul, hogy 77-szer végzett dobogós helyen, 11-szer szerezte meg a pole-pozíciót és 27 futamon győzedelmeskedett, amivel a sorozat második legsikeresebb pilótájának számít. Emellett a nagy presztízsértékű Macau Guia Race történetében is a legjobbként tartják számon, hiszen nyolcszor akaszthatták nyakába az aranyérmet.

A portugál Tiago Monteiro (39) a 2012-es szezon végén igazolt a Honda Racing Teamhez, így a kezdetek óta segíti a csapatot tapasztalatával. Tavaly ötödikként zárta a szezont, és két versenyen is diadalmaskodott, közöttük Japánban, ami különösen nagy jelentőségű a Honda számára.

A megújult Civic WTCC versenyautót feltehetően március 1-jén, a Genfi Autószalonon mutatja be a Honda.

“Nagyon köszönöm Zengő Zoltánnak és a teljes csapatnak az elmúlt évek közös munkáját, a tőlük kapott áldozatos és profi támogatást, mely versenyzői pályafutásomat ilyen magasságokba emelhette” – mondta Michelisz Norbert, majd így folytatta: “Izgalommal tölt el, hogy a Honda gyári pilótájaként, a JAS Motorsport színeiben indulhatok a FIA Túraautó-világbajnokságon. A Zengő Motorsport égisze alatt már az elmúlt három szezonban is Hondával versenyeztem, aktívan együttműködve a gyári csapattal, így a közös munka során rendkívül szoros viszony alakult ki közöttünk. Az összefogásnak köszönhetően több futamot is nyertem és tavaly a Yokohama Trophy győzteseként zártam az évadot. Hálás vagyok a Hondának, hogy bizalmat szavazott nekem, és remélem, hogy méltón viszonozhatom ezt az idei szezonban.””

“Az elmúlt évadok során már megszoktam, hogy Civic WTCC-k mögött autózom, óriási lehetőségnek tartom hát, hogy a Honda gyári csapatában folytathatom a versenyzést. Nem szívesen zárnám pályafutásom egyetlen világbajnoki címmel, s úgy gondolom, hogy a Honda, illetve a JAS Motorsport kötelékében valós esélyem van ismét begyűjteni a trófeát. Tavaly, a makaói futamon már volt szerencsém kipróbálni a JAS által épített Civic TCR-t, s igen jól összerakott, rendkívül gyors autót ismertem meg benne. Meggyőződésem, hogy nagyon erős szezon áll előttünk, alig várom, hogy megkezdődjenek a tesztek” – mondta Rob Huff.

“Boldog vagyok, hogy 2016-ban is Hondával indulhatok a világbajnoki címért. Rengeteget dolgoztunk az autón az elmúlt években, és ezen a télen is gőzerővel folyik a munka, hogy még gyorsabb legyen a Civic WTCC. Úgy gondolom, hogy a hihetetlenül erős mezőny ellenére igen sikeres szezonnak nézünk elébe, a csapat és a technika egyaránt kiváló” – fogalmazott Tiago Montiero.

Több autógyártó is alkalmazza a Ford SmartDeviceLink szoftvert

Több autógyártó, így például a Toyota is alkalmazza a Ford SmartDeviceLink szoftverét; számos autógyártó és beszállító segít elterjeszteni az új iparági szabványt.

smart-device-link-logo

Az autógyártók és az iparági beszállítók első hulláma – élén a Toyota Motor Corporation vállalattal – felkarolta a Ford SmartDeviceLink szoftverét. Ez óriási lépést jelent abba az irányba, hogy a vásárlóknak sokkal több lehetőség közül választhassák ki, hogyan szeretnék elérni és használni okostelefonos alkalmazásaikat vezetés közben.

A SmartDeviceLink egy nyílt forráskódú szoftver, amelyre a Ford SYNC® AppLink platformja is épül. Segítségével a felhasználók könnyedén hozzáférhetnek kedvenc okostelefonos alkalmazásaikhoz, akár hangvezérlésen keresztül is. A QNX Software Systems és az UIEvolutions autóipari beszállítók szintén alkalmazzák a technológiát, sőt a termékeikbe is beleépítenék azt.

A Ford technológiájának átvételével az autógyártók és a beszállítók hozzájárulnak egy új iparági szabvány elterjedéséhez, amely növeli az autóban használható okostelefonos alkalmazások számát. Egy közös iparági szoftverrel a fejlesztők arra összpontosíthatnak, hogy erre a platformra (SmartDeviceLink) a lehető legjobb felhasználói élményt teremtsék meg, amely hamarosan számos autómárka ügyfelei számára elérhetővé válik.

A PSA Peugeot Citroën vizsgálja a SmartDeviceLink alkalmazását a saját modelljeiben, emellett pedig a Honda, a Subaru és a Mazda is tanulmányozza a szoftveres megoldást.

”Az okostelefonos alkalmazásokra készített közös kommunikációs felület legnagyobb előnye az, hogy iparági szabványt teremt, nagyszerű élményeket garantálva a felhasználóknak, és szabad kezet nyújtva a különböző autógyártóknak saját márkájuk megkülönböztetésében” – mondta el Don Butler, a Ford Kapcsolódó Járművek és Szolgáltatások részlegének ügyvezető igazgatója. ”A Ford azért tette nyitottá a szoftvert, mert mindenkinek hasznára válik, ha az iparágban egy nyelvet beszélünk.”

A SmartDeviceLink szoftver az AppLink megoldással együtt a Ford Intelligens Mobilitás program része. Ennek célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést.

Miért jó a felhasználóknak egy iparági szabvány?

A SmartDeviceLink technológiával felszerelt járművekben az autósok a kijelző érintőképernyőjével, a műszerfal kapcsolóival és hangvezérléssel is kezelhetik a népszerű okostelefonos alkalmazásokat. A közkedvelt zenés alkalmazások, mint a Spotify vagy az iHeartRadio; az információt szolgáltató alkalmazások, mint az AccuWeather vagy az MLB; a kiskereskedelmi alkalmazások, mint a Domino’s és egyre több alkalmazás lesz elérhető világszerte a Ford AppLink felhasználói számára.

Ezek az alkalmazások azért lesznek ezentúl könnyebben elérhetők a SmartDeviceLink technológiával felszerelt autók utasai számára, mert a fejlesztők sokkal több autóhoz és lehetőséghez hozzáférhetnek. Az autógyártók és a beszállítók számára a SmartDeviceLink felkarolása azt jelenti, hogy a vásárlóknak sokkal több lehetőségük lesz választani az okostelefonos alkalmazások vezetés közbeni elérését és használatát illetően. Az alkalmazás emellett hozzájárul a minőségfejlesztéshez és a szoftver biztonságos működéséhez is, hiszen egyszerre több csapat dolgozhat a fejlesztéseken.

A Ford SYNC részeként az AppLink világszerte több mint 5 millió Ford autóban megtalálható. A technológia 2020-ig várhatóan még 28 millió autóban jelenik meg.

A SmartDeviceLink iparági elterjedése hozzájárul ahhoz, hogy a technológia új piacokra is eljusson, például Kínába, Tajvanra, Új-Zélandra vagy Thaiföldre.

A kapcsolódó autók közössége egyre népesebb

A SmartDeviceLink szoftver forráskódjának megnyitásával a Ford praktikus megoldást kínál az iparágnak számára, hogy különböző, márkaspecifikus szórakoztatási és kapcsolódási lehetőségeket kínáljanak a felhasználóknak, akik elvárják, hogy az autó és az okostelefon – márkától függetlenül – hatékonyan működjön együtt.

A Ford leányvállalata, a Livio felügyeli a nyílt forráskódú projektet, és együttműködik a SmartDeviceLink technológia átvevőivel az adott modellhez tartozó megfelelő kezelőfelület létrehozásában.

”A felhasználók számára komoly előnyt és értéket jelent egy olyan, autón belül használható, biztonságos okostelefonos kapcsolódási szolgáltatás, amely nagyszerűen illeszkedik az adott autótípus sajátosságaihoz” – nyilatkozta Shigeki Terashi, a Toyota Motor Corporation ügyvezető alelnöke. ”Biztosak vagyunk abban, hogy más vállalatok is egyetértenek velünk, és részt vesznek majd a SmartDeviceLink technológiájának iparági elterjesztésében.”

A BlackBerry kanadai leányvállalata, az ottawai székhelyű QNX Software Systems egy átfogó infotainment, telematikai, biztonsági és akusztikai megoldásokat nyújtó portfóliót kínál, amely ma világszerte több mint 60 millió autóban elérhető.

Több mint 40 autógyártó alkalmazza a QNX Software Systems technológiáját. Ezek közé tartozik a Ford is, amely a SYNC 3 rendszerhez használja fel az operációs rendszert. A tervek szerint a QNX beleépíti a SmartDeviceLink technológiát a QNX CAR infotainment platformba, amely az OEM rendszerek széles skáláját támogatja. Ennek segítségével a felület hamarosan több millió autóban is megjelenhet világszerte.

Media streaming alkalmazást fejleszt a Volvo és az Ericsson

Nincs már messze az az idő a Volvo szerint, amikor az autóvezetők hátradőlhetnek, és szabadon élvezhetik a mindennapos ingázással töltött időt.

volvo-ericsson-media-streaming-autoadikkt

A Volvo a 2016. évi CES szórakoztató elektronikai szakkiállításon számolt be arról, hogy technológiai partnerével, az Ericssonnal közösen olyan intelligens, nagy sávszélességű adat streaming megoldásokon dolgozik, amely lehetővé teszi az autonóm Volvo gépkocsik vezetője és utasai számára, hogy minél tartalmasabban tölthessék az utazás perceit.

„A közelmúltban leleplezett Concept 26 tanulmány képében már bemutattuk, hogyan képzeljük el a teljesen autonóm gépkocsi kialakítását.  Most pedig olyan, a jövőben megvalósítható megoldásokon dolgozunk, amelyek révén ügyfeleink a lehető legteljesebb élményben részesülhetnek, miközben járművük teljesen autonóm üzemben halad. Képzeljenek el egy autópályát, amelyen csupa autonóm gépkocsi közlekedik, miközben utasaik hátradőlve kedvenc tévéműsorukat élvezik HD felbontásban. Ehhez a merőben újszerű ingázáshoz merőben újszerű technológiákra lesz szükség, a zökkenőmentes, élvezetes médiaélmény pedig jóval nagyobb sávszélességeket követel meg” – mondta Anders Tylman, a Volvo Car csoport Volvo Monitoring és Koncepció Központjának ügyvezető igazgatója.

Megszakítástól mentes media streaming

Az autonóm közlekedés paradigmaváltást hoz el a mobil internet iránti elvárások terén. A Volvo és az Ericsson meggyőződése szerint egyre nagyobb igény lesz arra, hogy a sűrűn lakott területektől (pl. városközpontok vagy külvárosok) távol is megbízhatóan állandó, nagy sávszélességű internetes lefedettség álljon a felhasználók rendelkezésére.

Az Ericsson hálózat- és felhő-fejlesztés terén szerzett tapasztalatát és szakértelmét kiaknázva a Volvo Cars arra törekszik, hogy járműveiben menet közben is kiváló minőségű, megszakításoktól mentes médiaélményt tudjon kínálni. Ha a rendszer képes megjósolni az autó útvonalát, és ezáltal előre megvizsgálni a várható hálózati feltételeket, minden egyes utazás időtartamára optimalizálható a tartalom, és az adatok intelligens pufferelése révén kiváló minőségű, megszakítástól mentes videoélmény biztosítható.

„Kutatásink kimutatták, hogy az elkövetkező néhány évben a mobil internetes adatforgalom csaknem 70 százalékát a videotartalom fogja kitenni. Ehhez olyan, innovatív kapcsolódási, felhő és analitikai megoldásokra van szükség, amelyek nem csupán arra képesek, hogy egy adott útszakaszon haladó, számos gépkocsit egyidejűleg kiszolgáljanak, de arra is, hogy a fogyasztók által ma már elvárt, kiváló minőségű, megszakításoktól mentes videoszolgáltatást biztosítsák” – mondta Claes Herlitz, ‎az Ericsson autóipari szolgáltatási csoportjának igazgatója.

A Volvo autói a jövőben képesek lesznek megtanulni, hogy tulajdonosuk mikor és milyen útvonalon szokott leggyakrabban utazni, valamint hogy milyen jellegű médiatartalmat kedvel, és ezáltal egyetlen kattintással indítható navigációs szolgáltatásokat, valamint a szokásokon alapuló, testre szabott  médialistát kínálhatnak. Így a felhasználók kedvük szerint választhatnak útvonalat, illetve az ingázás során igénybe vehető autonóm üzemmód teljes időtartamát kitöltő tartalomszolgáltatásban részesülhetnek.

Személyre szabott, optimalizált tartalom

„Ha Ön kedvenc sorozatának legújabb epizódját szeretné megtekinteni, az autó pontosan tudja, ehhez milyen hosszúnak kell lennie az útnak, és ennek megfelelően optimalizálja az útvonal-választást és a menetvezérlést. Az autonóm közlekedés már nem csak arról fog szólni, hogy minél gyorsabban megérkezzünk A-ból B-be, hanem arról az élményről is, amelyben az ügyfelek az autóban részesülni szeretnének: arról, hogy hogyan kívánják eltölteni a felszabadított idejüket. Jövőbeli autonóm gépjármű-technológiánk révén megajándékozhatjuk az embereket a választás szabadságával: szabadon eldönthetik, hogy hogyan kívánnak ingázni, és ennek során milyen tartalmakat szeretnének élvezni.” – zárta gondolatait Anders Tylman.

CES 2016: a Volkswagen V-Charge kutatási projektje Connected Car Award 2015 elismerést kapott

A V-Charge kutatási projekt elnyerte az Auto Bild és a Computer Bild Connected Car Award 2015 elnevezésű díját.

volkswagen-v-charge-autoaddikt-ces-2016

A V-Charge projektben a Volkswagen Csoport kutatási részlege mellett a zürichi Svájci Műszaki Főiskola (ETH), a Braunschweigi Műszaki Egyetem, a Robert Bosch GmbH, a Pármai Egyetem és az Oxfordi Egyetem is részt vesz. A díjat az összes együttműködő partnert képviselve Dr. Volkmar Tanneberger, a Volkswagen márka elektromos és elektronikai fejlesztésekért felelős igazgatója, valamint Prof. Dr. Thomas Form, a Volkswagen Csoport kutatási részlegének az elektronikai és járműkutatásokért felelős igazgatója vette át január 6-án délelőtt a Las Vegas-i CES kiállításon.

A V-Charge a Valet Charge (parkolószolgálat és töltés) kifejezésből ered, amely az automatizált parkolásnak és az elektromos járművek automatizált töltésének intelligens jövője felé vezető utat jelöli ki.

Az Egyesült Államokban különösen népszerű a kényelmes parkolószolgálat (valet parking): azaz amikor az úti célhoz megérkezve egy kocsirendező átveszi az autót és leparkolja. Igény esetén induláskor a kocsirendező vissza is hozza a gépkocsit a tulajdonosnak. Így nem kell az időt rabló parkolóhely-kereséssel foglalkoznia.

A V-Charge projekt ezt gondolja tovább, a parkolóhely-keresés és az elektromos járművek töltésének automatizálását helyezve a középpontba. A rendszer lényege, hogy a jármű magától keres egy olyan szabad parkolóhelyet, amelyet elláttak a töltéshez szükséges infrastruktúrával, majd indukciós technológiával feltölti az akkumulátorait. A feltöltés befejeztével szabaddá teszi a töltőhelyet egy másik elektromos járműnek, saját magának pedig önállóan keres egy hagyományos parkolóhelyet. A gyalogosokat, a kerékpárosokat és a többi járművet a gépkocsiba épített kamerák, illetve ultrahangos érzékelők segítségével felismeri a rendszer, így a jármű „vegyes forgalomban” is közlekedhet.

Az Auto Bild és a Computer Bild 2013 óta osztja ki a „Connected Car Award“ díjat a hálózatba kapcsolt autók kitüntetéseként, minden területre kiterjedően. A két magazin szakemberei előzetes válogatással összeállítottak egy listát, amelyről az olvasók online szavazással kiválaszthatták a kedvenceiket kilenc kategóriában.

25 éve Magyarországon az Opel

25 éves születésnapját ünnepli az Opel Magyarország, a cégeket – a gyárat és a kereskedelmi vállalatot – 1991 januárjában jegyezték be hivatalosan és akkor írta alá az Opel a márkakereskedői szerződést első tíz partnerével.

opel-astra-antall-jozsef-1992-autoaddikt

Az évfordulón Koncz Gábor ügyvezető igazgató a következőket mondta: „Büszkék vagyunk arra, hogy az Opel illetve anyacége, a General Motors volt az első nemzetközi autóipari cég, amely Magyarországon megjelent. Beruházást hozott ide, autó- és motorgyárat épített és létrehozta a márka kereskedelmi hálózatát. Szintén ipartörténeti elsőség, hogy az Opel gyártotta az első magyar személyautót, ikonikus képe lett a rendszerváltás időszakának, amikor Antall József miniszterelnök levezeti az első Opel Astrát a gyártósorról.”

Ugyanakkor az Opel aktuális elsőségekkel is büszkélkedhet. Koncz Gábor így folytatta: „ Ma Magyarországon Opelből fut a legtöbb, számuk megközelíti a félmilliót és ebből több, mint négyszázezret mi adtunk el – a négyszázezrediket valamikor tavaly szeptemberben. És végül még egy fontos elsőség: az elmúlt öt évben megszakítás nélkül az Opel állt az első helyen a hazai személyautó értékesítésben.”

Hogyha ma magyarországi autóiparról beszélünk, már senki sem kapja föl a fejét, pedig ez a rendszerváltás előtt, jó 25 éve éppoly „eretnek” gondolatnak számított, mint mondjuk a szabad határátlépés. Érdekes módon a 80-as évek végén, amikor megindult az a demokratizálódási folyamat, amely az első szabad választásokhoz vezetett, havonta röppentek föl a hírek a lehetséges magyarországi személyautó gyártásról – nem véletlenül. A KGST munkamegosztásban Magyarországnak jutott autóbusz és teherautó gyártás, de személyautó nem. Így a személyautó gyártásról szóló hírek éppúgy az adott rendszer kereteit feszegették, mint a demokratizálódási folyamat politikai lépései.

A világ akkori legnagyobb autóipari cége, a General Motors a 80-as évek végén európai leányvállalatának, az Opelnek a motorgyártó kapacitását kívánta bővíteni és tudatosan Közép-Európában keresett megfelelő helyet, hiszen az ottani alacsonyabb gyártási költségek nyilvánvaló versenyelőnyt jelentettek. Ez a térség azonban olyan ismeretlen terep volt, amely az előnyök mellett jócskán rejtett kockázatokat is. Ezért rendelt az Opel független szakértőktől egy olyan tanulmányt, amely ezeket az előnyöket és kockázatokat tette mérlegre.

A több országra kiterjedt vizsgálódás eredménye az volt, hogy a nyolcvanas évek végén egyértelműen a piacgazdaságban kiépítésében előrébb tartó Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastruktúrális környezetet egy ilyen beruházáshoz. De hogyan lett a motorgyári projektből magyar autó?

Már a magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken vetődött föl – magyar részről – egy autógyártó üzem létrehozása. A felvetést az Opel vezetői érdeklődéssel fogadták. Akkoriban az import autókat még jelentős vám és illeték terhek sújtották, tehát egy hazai gyártás egyértelmű piaci előnyökkel kecsegtetett.  Végül a szentgotthárdi projekt kibővült egy – elsősorban a hazai piacra dolgozó – személyautó gyárral és az erről szóló megállapodást 1990 júliusában írták alá a magyar kormány és az Opel képviselői.

1990 őszén a Budapesti Nemzetközi Vásár – népszerű nevén a BNV – egyik igazi attrakciója volt, hogy ott hivatalos kiállítóként megjelent az Opel. Az akkori teljes modellpaletta – a szögletes Corsától, a Kadetten, a Vectrán és a szenzációs Calibrán át az Omegáig – ott parkolt a murvás külső kiállítási területen. Ezzel egyidőben egy budapesti sajtóértekezleten az Opel anyavállalatának, a General Motors-nak (GM) az európai alelnöke bejelentette: az Opel létrehoz egy kereskedelmi céget és egy gyárat is Magyarországon.

A hivatalos kezdet 1991 januárjára datálódik.  Huszonöt éve, ekkor jegyezték be General Motors Autóforgalmazó Kft-t, amely még abban a hónapban megkötötte az első tíz Opel márkakereskedői szerződését hazai partnereivel. A szentgotthárdi gyár (Autóipari Kft) bejegyzése pedig egy olyan masszív ipari háttér megteremtésének volt az első mérföldköve, amely az Opel hazai sikereihez mind a mai napig jelentősen hozzájárul.

Az Opel magyarországi jelenlétének történelmi pillanata volt, amikor 1992 márciusában Antall József miniszterelnökkel a volán mögött legördült a szalagról az első magyar autó, az első Opel Astra. Az első Astrát – amelyet az Opel a budapesti Közlekedési Múzeumnak ajándékozott – 1998-ig, ameddig a hazai gyártás tartott, több mint 80.000 követte.

Szentgotthárdon azóta is készülnek motorok és hengerfejek a különböző Opel modellekhez. Sőt, szinte napra pontosan húsz évvel az első magyarországi Opel projekt bejelentése után az Opel újabb, ezúttal félmilliárd euro értékű beruházást jelentett be, amelynek révén a világ legkorszerűbb, legrugalmasabb motorgyára épült fel Szentgotthárdon alig több mint két év alatt.

2012. szeptemberében Orbán Viktor miniszterelnök avatta fel a Flex motorgyárat, ahol azóta az Opel három legújabb motorcsaládjának „tagjai” készülnek. Kis- és közepes benzinmotorok és közepes méretű (1.6-os) dízelek egyre újabb változatai kerülnek le a sorokról. A tavaly debütált új Opel Astrába már kizárólag szentgotthárdi motorokat szerelnek. Az elmúlt években a beruházás további 200 millió Euróval, a kapacitás pedig százezerrel bővült az eredeti projekthez képest. A létszám pedig 2010 óta ezer fővel nőtt.

Magyarországon az Opel mind a mai napig a legépszerűbb márka, a statisztikák szerint Opelből fut a legtöbb a magyar utakon (több, mint 480.000). Az elmúlt öt év mindegyikében az Opel volt a legnagyobb számban eladott személyautó Magyarországon. A márka egész Európában itt nálunk a legnépszerűbb, itt a legnagyobb az Opel piaci részesedése (jelenleg 11,5%).  Az Opel kereskedői- és szervízhálózata az ország egészét lefedi – ez a háttér is nagyon fontos a márka sikere szempontjából.

Végül a  25 év számokban: az Opel Magyarország kereskedelmi szervezete 1991 januárja és 2015 decembere között összesen 404.425 autót értékesített.  Szentgotthárdon 1992 és 1999 között 80.835 Opel Astra és 4.404 Vectra hagyta el a gyártósort. Motorokból 1992 júniusa óta 8.268.006 készült, hengerfejből pedig 1997 óta 6.364.051. (2015. év végi adat)

LEGFRISSEBB

A Little Miss Sunshine ikonikus Volkswagen T2 Transportere a Petersen Automotive...

0
A 2006-os "Little Miss Sunshine" című vígjátékban a Hoover család sárga Volkswagen T2 Transportere nem csupán közlekedési eszköz, hanem a film egyik legfontosabb szereplője...

TESZTJEINK