[TESZT] Tesla Model 3 Highland RWD – minőség, kategóriájában felsőfokon

Kimondottan magas népszerűségi faktor övezte megjelenése óta a Tesla Model 3-at, ezért különösképp magasak voltak, lehettek az elvárások a 2023-as modellévű verzió megjelenésekor. Tavaly szeptemberben lépett piacra a teljesen megújult Model 3, mi pedig megvizsgáltuk, milyen jellegű átalakulások, újítások történtek. Tesla Model 3 teszt.

Lényegében a 2023-as Tesla Model 3 teljes egészében átalakult, még akkor is, ha ez minden részletében nem fedezhető fel azonnal. Az orr-rész dizájnja például sokkal inkább elhúzott a sportos vonal előretörésének irányába, a fényszórók buráinak vonalvezetése vékonyabb lett, mint korábban, s az egész felület az A oszlopig laposabb lett. Az egész kialakítás homogénebbé, egységesebbé változott, az ívek mind az áramvonalasságot hangsúlyozzák, és remek egységet alkotnak. Tesla logók természetesen van, szolidan, picit megtörve a tömör komplexitást, tökéletesen beleolvadva környezetébe.

Ez nem egy szimpla nagyobb facelift, jelentős lényegi változások is történtek

Hátsó lámpák tekintetében az ívelés el lett húzva kissé, valamint a fénycsíkok merészebb rajzolatot kaptak; közrefogva a Tesla-feliratot szintén kellemes egységet létrehozva. Szolidan letisztult formaiság ez, amely tökéletesen illik a márka jelenleg képviselt stílusarculatához – kifejezetten örvendetes, hogy ezt a trendet követik és képviselik a tervezésért felelős staff-nél.

Rengeteg fénytörést okozó domborulat, hullám, lekerekített élek: mindezek nagyban hozzájárulnak a Tesla Model 3 szimpla kiállásához, meghatározva az egész autó egységes mivoltát a far-rész esetében is. Megkapta két prizmáját is a hátsó rész is, mégpedig a lökhárító alsó harmadára kanyarítva, valamint diffúzor-hatást is sikerült felvonultatni az alsóközépre elhelyezett műanyag elemmel.

Oldalnézetből jön ki a legjobban az új Tesla Model 3 kecsessége: tökélyre hangoltan sikerült eltalálni mindazon arányokat, amelyek egy bár belépő szintű, mégis prémium EV-kategória felé avanzsáló modelltől elvárható. Főként, ha a szóban forgó alany egy Tesla, egy nyitódarab, olyan produktum, amelynek méltón kell képviselni a mögé felsorakozó modellportfóliót. Tehát minden olyan jellegzetesség, motívum fellelhető már a Modell 3-nál is, amely a többi Tesla modellnél is kötelezően van számon tartva.

A Tesla nagyon ért a letisztult design alkalmazásához is

Futurisztikus hatású mindenképp a Tesla Model 3, megjelenésében máris tud különbözni a többi márka képviselőitől. Érthető a hype, amely körülöleli a Tesla-t, ugyanúgy, ahogy például az Apple termékeinél is. Meg kell érteni a Brand üzenetét, át kell érezni mindazt az energiát, lelkületet, amelyet belefektettek. S innentől kezdve máris tudjuk, hogy nem a sznobizmus, a divatizás dominál, hanem a tiszta érték és az az üzenet, amelyet kiváltképp közvetíteni kell. Nyilván mindehhez nem árt némi intelligencia, és helyén kell kezelni a dolgokat.

Rejtett kilincseket kapott a Tesla Model 3, a jobb oldali, szélső rész lenyomásával billen ki a modul, majd fogható kézbe, és máris nyithatók az ajtók. A nyitás-zárás egslbként kulcskártyával zajlik, neszállás előtt mindössze csak hozzá kell éríntenünk a kártyát a vezetőoldali B-oszlophoz, a beágyazott kamera alatt, s máris megvan az unlock.

Gigantikus méretű napfénytetővel lett felvértezve a Tesla Model 3, amely tulajdonképp az egész kocsiszekrény felső tetőrészét jelenti. Az egész üvegfelület egybefüggő az A-oszloptól egészen a csomagtérajtóig, így tulajdonképp szedán a kialakítás, bár első blikkre 5 ajtósnak tűnhet.

High-tech iparág, mindent a gadget vonalon

Szinte nincs olyan pontja a Tesla Model 3-nak, ahol ne lennének kamerák elhelyezve. Külső és belső kamerák sokasága van jelen, az autó orrán, szélvédőn, az A oszlop előtti sárvédőn, a B oszlopon, a hátsó oldalakon, a far-részen, valamint az enteriőrben is. Emellett kapcsolható onboard kamera, amellyel rögzíthetjük az utazást fedélzeti jelleggel, de az utastérbe integrált egység például betekintést adhat az autó állapotához, amikor például leparkoljuk, és távol vagyunk. Mindezekhez célspecifikum applikációt tudunk használni, amely minden létező opciót felvonultat. Mindezekről (is) további, később megjelenő cikkeinkben számolunk be olvasóinknak.

Visszatérne egy kicsit a Tesla Model 3 dizájnjához: a lekerekített kialakítás elsősorban nyilván a kedvező légellenállási érték optimalizálása végett került megvalósításra, viszont rendkívül illusztris és szemet gyönyörködtető is egyben. Mindezt hangsúlyosabbá teszi az, hogy a Tesla Model 3 frame nélküli ajtókkal lett felszerelve, tehát az oldalüvegezés keret nélkül fut. Ez a nyitott ajtóknál látszik egyértelműen, és sokat hizzéátesr a kellemes megítéléshez, és valamilyen szinten még akár praktikus is.

Kifinomultabb, élhetőbb lett a 2023-as Model 3

Sok változtatás köszön vissza a Tesla Model 3 beltérben is. Az első, ami a legszembetűnőbb, a sokat javult anyagminőség az elődéhez képest. Kellemes tapintású felületek, puha, szivacsos érzetű cockpit-kárpitozás, kényelmes ülések elöl és hátul. Miután behúztu az ajtót, és elfoglaltuk a helyünket, a legszembetűnőbb a statikus csend, a külvilág zajából vajmi kevés szűrődik az utaskabinba – a szigetelés tehát klasszisokkal jobb lett. Természetesen ez érződik menet közben is, növelve a komfortszintet, a gumiabroncsok és a futómű zaja is elenyésző. Pont úgy, mint egy prémiumkategóriát képviselő autónál. Remek irány, köszönjük, maradjon is ez így.

Közepesen puha felületű üléseket kapunk a Tesla Model 3-nál, megfelelően állítható ülő- és hátlapokkal. A könyöklő szélessége optimális, az elöl helyet foglaló két utas arényoisan tud osztozni a felületen, de az ajtókönyöklők is ergonomikus elhelyezést kaptak. A kormánykerék az elődhö9z képest sokkal szimplább és letisztultabb lett a kialakítást és dizájnt tekintve, eltűnt (sajnos) a Tesla-logio, helyette Tesla feliratot kapunk, ugyanakkor a háromküllős kialakítás megmaradt. Az oldalküllőkről lehet alapvetően a legtöbb dolgot shortkey-szerűen állítani, az összes fizikai értelemben vett gomb, amit le lehet nyomni, agy tekergetni lehet – itt található az autóban. Minden mást a központi infotainment tabletjpről tudunk irányítani, elérni. Egy példa: ha a kormánymagasságot szeretnénk állítani, a tabletek kikeressük a megfelelő kategóriát és menüpontot, majd a multifunkciós tekerőgombbal beállítjuk a kívánt paramétereket. Ha ablaktörlőzni szeretnénk, a jobb kormányküllőn keressük a gombját, mellyel szakaszosan, több fokozatban állított törlési módokat tudunk előhozni.

Minden más és különleges

Mindezek mellett a Tesla Model 3 index, vagy ha jobban tetszik, irányjelző.kapcsolója is a kormánykerékbe lett beépítve. A bal kormányküllőn érjük el ezt az opciót, jobbra és balra nyilakat hordozó gombokkal. Elsőre nagyon szokatlan lehet, de bár kanyarodás után megszokható; jobbra korményzásnál kézre (hüvelykujjra) esik a felső, jobb nyilas gomb, balra kormányzásnál pedig az alsó. Körforgalomnál viszont kimondottan kellemetlen az indexelés, ugyanis az indexgombok értelemszerűen elfordulnak a kormánykerékkel, így kitekert karokkal, kézfejjel lehet csak a mutatványt megoldani. Vagy az is megoldás, ha már a körforgalomba behajtás előtt kitesszük az indexet, és végig villogunk. A rendszer egyébként kifinomult, az irányjelzéses sávváltásokat jól kezeli, általában a 3 villantás működik minden szimplább helyzetnél. Egyébként ezt a megoidást a francia autógyártásban már láthattuk korabeli megközelítésben a Citroen BX és CX modelleknél, a nyolcvanas (!) években.

Minél egyszerűbb, annál használhatóbb és jobb: valószínűleg a Tesla alapgondolata ez volt, amikor korszakalkotó módon megálmodták a teljes, szó szoros értelmében vett keyless go-rendszerüket. Az elindulás a lehető legegyszerűbb a Tesla Model 3-mal, és egyben nagyon szokatlan is lehet azoknak, akik először vezetik. Miután a kulcskártyával kinyitottuk az autót, és beültünk a vezetőülésbe, a rendszer máris érzékeli, hogy útrakészek vagyunk. A kulcskártyát magunknál tartjuk, vagy a középkonzol alatti wireless töltőmodul egyik felébe helyezzük, becsatoljuk a biztonsági övet, a lábunkat a fékpedálon tartjuk – és ennyi. A Tesla Model 3 menetkész. A kézifék automatikusan kienged (parkolásnál lezár), s innentől kezdve már csak annyi a feladatuk, hogy D-be kapcsoljunk. Igen ám, de az új Tesla Model 3-ban ilyen nincs, van helyette az infotainment tabletjén autó sziluett, meg söprögetős opció, előre és hátra nyilakkal. Tehát a drive mód esetünkben az előre söprés mutatóujjunkkal a kijelzőn, és máriis indulhatunk. Zseniális.

Kifejezetten ötletes funkciója a Tesla Model 3-nak a parkolóból való kiállás mikéntjének érzékelése. Ha orral előre a parkoló padkája felé állunk, indulásnál fel sem kínálja a rendszer azt a lehetőséget, hogy előre induljunk el, elsődlegesen reverse módot kapunk. Egyébiránt naphosszat sorolhatnánk a Tesla Model 3 funkcióit, és fogjuk is, további cikkek keretein belül, egy hosszabbtávú tesztelés révén.

60 kWh akkumulátor kapacitás, 513 km WLTP hatótáv

Bruttó 60 kWh kapacitású, 400V 106 cellás, lítium-ion akkumulátorcsomag került a Tesla Model 3-ba, amelyre 8 év, vagy 160 ezer kilométer garanciát ad a gyártó. A tényleges kapacitásból nettó 57.5 kWh áll rendelkezésre. Méréseink szerint – jelenleg Type 2 otthoni, fali konnektorból töltöttünk (2.3 kW, 10A, 230V) a teljes töltési idő hozzávetőlegesen 10% akkukapacitás mellett nagyjából 25 órát tett ki. 100% töltöttség mellett a maximum range 500 kilométer felett alakult a computer szerint, ugyanakkor a tényleges fogyasztásunk 10 Celsius fok körüli átlaghőmérséklet mellett 13-17 kWh volt, 100 kilométerre átlagolva, városi-elővárosi használat mellett. Mint minden tisztán elektromos autónál, a Tesla Model 3-nál is sarkalatos az időjárás, valamint a külső hőmérséklet, hűvösebb időben az akkumulátor kapacitása a nagyobb terhelés miatt (is) csökken néhány százalékkal.

Menetteljesítmény tekintetében a Tesla Model 3 igencsak dinamikusnak és agilisnak jellemezhető, s bár a gyári 0-100 km/h érték 6.1 másodperc (ami nem alacsony érték!), érzetre többnek tűnt, még 4 személlyel a „fedélzeten” is. A 420 Newtonméter forgatónyomaték azonnal, a pedál lenyomása után érkezik, úgy érezzük, sosem fogy el az erőtartalék, miközben a stabilitás gyönyörűen képes megmaradni. Tesztelt Tesla Model 3-unk hátsókerék-hajtású kapott, amely révén méh inkább kihangsúlyozott a sportosság és a gyorsulásérzet nyers mivolta.

Jelentkezni lehet az Autóaddikton keresztül ingyenes Tesla Model 3 tesztvezetésre – nem érdemes kihagyni a lehetőséget!

https://www.tesla.com/hu_hu/event/autoaddikt?utm_source=Event&utm_medium=QR&redirect=no

2023 Tesla Model 3 RWD specifikációk

Motor

Motortípus: elektromotor, RWD

Lökettérfogat: N/A

Maximális teljesítmény: 283 LE / 208 kW @ N/A ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 420 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, irányváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4720 mm

Szélesség: 2089 mm kihajtott tükrökkel

Magasság: 1441 mm

Tengelytáv: 2984 mm

Gumiabroncsok elöl: N/A

Gumiabroncsok hátul: N/A

Tömeg, üresen: 1836 kg

Megengedett össztömeg: 2200 kg

Csomagtartó mérete: 594 liter, N/A literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: N/A liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 200 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.1 s (gyári), 6.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 13-17 kWh/100 km

Országúti: 13-17 kWhl/100 km

Vegyes: 13-17 kWh/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: 13.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 0 g/km

Bővebb információ a Tesla magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal