AutóAddikt Autóteszt Toyota Toyota Prius+ 1.8 L Style Leather + Safety – környezettudatosan a...

[TESZT] Toyota Prius+ 1.8 L Style Leather + Safety – környezettudatosan a családdal

Család- és környezetbarát megoldás? Természetesen létezik ilyen, még akkor is, ha nem a szó szoros értelmében vett alacsony emissziójú alternatívákat vetjük számításba. Ugyebár fontos az optimális fogyasztás is a megfelelő kényelem és praktikum mellett – amit ugye, mint tudjuk, sok autógyártó modellpalettáján megtalálhatunk a megfelelő szegmensben -, de az tény, hogy hibrid megoldások terén meglehetősen visszafogott a választék.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-001

Épp ezért nagyszerű irány lehet a Toyota Prius, valamint a tesztben is szereplő Toyota Prius+. Most alapvetően nem kezdjük kifejteni részletekbe menően, hogy mekkora presztízst tudhat magáénak a Toyota Prius, meg azt sem boncolgatjuk, hogy a technológia elsőszámú úttörője a Toyota – megtettük már elégszer hasonló hajtáslánccal bíró Toyota variációkat bemutató tesztjeinkben itt, az Autóaddikt.hu-n, illetve a Napimagazin.hu-n.

Megújult érezhetően és szemmel láthatóan

Most inkább koncentráljunk konkrétan a cikk főszereplőjére, konkrétan a Toyota Prius+ 1.8 L Style Leather + Safety csúcsfelszereltségű modellre, mely az együtt töltött teszthét után vegyes érzéseket keltett bennünk. Jöjjenek is a részletek.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-004

Ugyebár ha látható a „+” jelzés a Prius plakett után folytatólagosan, akkor azt azt jelenti, hogy nem a hagyományos öt üléssel bíró személyautóról, hanem annak az 5+2 utast befogadni bíró egyterű változatáról szól a fáma. Ez önmagában véve is remek, hiszen manapság kifejezetten divatos nagy, jó befogadóképességű családbarát megoldást vásárolni, még akkor is, ha az különösképp nem is indokolt (gyerekek). Jó, ha van férőhely, tágasak a terek, optimálisra hangolt a praktikum. No és persze nem árt, ha a külső is trendszerető, passzol a jelenlegi megítélési normákhoz, vagy netán még több pluszt ad esetleges formabontó(bb) megjelenésével.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-003Vélhetően a Toyota Prius+ hordozza is a fentieket, már első ránézésre is. A hűtőmaszk egyértelműen határozza meg autó karakterisztikáját, félreismerhetetlen Toyota-stíluselemekkel, mint a nyújtott V alakot formázó felső beömlőcsík, a szintén csík jellegű, vékonyra húzott vízszintes ködlámpafészkek, vagy a morcos tekintetet kölcsönző fényszóró-tokozások. Auris, Yaris – egyremegy, megvan a párhuzam annak rendje, s módja szerint. Ami persze manapság már szinte kötelező jellegű, hiszen ismerjük bármely autógyártó portfóliójának nemes képviselőit szegmenstől és kategóriától függetlenül.
Nyilván azért sokban különbözik a Toyota Prius+ kisebb, vagy hasonszőrű márkatársaitól, ez leginkább oldalnézetben látszik, alapvetően a hosszított tengelytávot, illetve emelt tetővonalat figyelembe véve.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-002Jól észrevehető tehát, hogy a Toyota Prius+ már-már kisbuszos jellege dominál, a méretes oldalajtók ellenére megőrizve személyautós rajzolatát (enyhén domborodó tetőív, csapott hátsó traktus a C oszlopig lezárva).
Toyota Prius+ tesztautónk a legmagasabb jelenleg elérhető felszereltséget kapta, ennek megfelelően egybe lett gyúrva az elegancia és a sportosság is: illusztris, arányaiban jól eltalált átlójú felnikkel, szolid tetőszpoilerrel a hátsó, ötödik ajtón, robosztus, sokat sejtető far-kialakítással egybeöntve. Mindezt úgy, hogy az ős-Prius stílusjegyei is felismerhetők legyenek, annak ellenére, hogy jelentős méretbeli és kialakításbeli különbségek azért akadnak.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-007

Így teljes tehát az összkép. Nem túlzás, hogy a Toyota Prius+ az egyik legizgalmasabb formatervet kapta a kategóriában, klasszisokkal emészthetőbbé és emberközelibbé vált az egész tálalás. Előny, ha szeretjük a japán letisztult körítéseket, az egyáltalán nem túlzó és túlzásokba eső formaiságot.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-012

Hogy puritán lenne-e? Egyáltalán nem helyénvaló az állítás. Sokkal inkább lényegre törő, egységes, igazán céleszközként lehetne jellemezni a Toyota Prius+ összes részletében kifinomult projektjét.

Beltér: minőségre és nem utolsó sorban praktikumra hegyezték ki

Minőségi anyaghasználattal, jól illeszkedő pontokkal és egyben barátságos beltérrel találkozunk az első ülésekbe huppanva, s nem utolsó sorban a szemnek kellemes látvány fogadja az érdeklődő tekinteteket.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-014

Leginkább a kormánykerék kialakítása, az enyhén döntött középkonzol aszimmetriája, valamint a CVT váltó aprócska karja vonja magára a figyelmet. Kifejezetten jó, hogy rendhagyó megoldások születtek az enteriőr tervezésénél, hiszen a Toyota Prius+ mégiscsak egy korszakalkotó, meghatározó dolog, aminek muszáj valamennyire különböznie a párhuzamoktól. Sikerül is, megfelelő módon.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-015A központi kijelzőegység középre került, a konzol felső részére, de megmarad bőven a vezető látómezejében a kijelző. Így minden olyan lényeges, vagy kevésbé lényeges információ jól leolvasható, ami szükséges a biztonságos és kényelmes utazás lefolytatásához.

Elegendő helykínálat bőven akad; az első székek ülőfelülete és hátlapja az átlagos testalkattal rendelkezőknek megadja az elvárt komfortszintet, s bár a cockpit középső nyúlványa szélesnek mondható, nem tapasztaltuk, hogy redukált láb- illetve térdtér állna rendelkezésre.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-016

Egyébként a jó üléspozícióknak és állíthatóságnak köszönhetően a kitekintés is remek a Toyota Prius+ utasfülkéjéből, a hatalmas panorámaszélvédő, illetve a csökkentett vastagságú A, B és C oszlopok is sokat nyomnak a latba nyilvánvalóan (meg az eleve magas üléshelyzet).

Öt plusz kettő néha öt marad. A Toyota Prius+ esetében kifejezetten kellemes a helyzet

Mivel három sor ülés állhat rendelkezésre a Toyota Prius+ belterében, ezért folytassuk értelemszerűen a középső sorral. Itt a három ülés egyenként állítható, dönthető, mozgatható vízszintesen, természetesen mindegyik rendelkezik ISOFIX pontokkal, az ergonómia teljesen rendben van, jó tartással rendelkeznek oldal- és hosszirányban egyaránt. Kitűnően szabható testre mindhárom ülés tehát, testalkattól és magasságtól függően, beállítás kérdése, hogy mekkora lesz a láb- illetve térdtér.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-017

A fejtér hatalmas, ahogyan annak lenni illik egy családi egyterűben, így igazán szellős lehet az utazás.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-018

Mindaddig, amíg fel nem nyitjuk a csomagtartóba integrált hátsó plusz két ülőpadot. Ahhoz, hogy a harmadik sorban is relatíve kényelmesen elférhessen két közepes, vagy inkább apró testalkattal bíró felnőtt (de leginkább két gyerek), jelentős kompromisszumot kell kötnünk már a középső üléssor pozícionálásánál is, ugyanis a síneken jócskán előbbre kell tologatni a székeket. Kvázi a láb- és térdterek drasztikusan csökkennek, főként annak érdekében, hogy a hátsó, utolsó sor emészthető maradjon.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-019

Viszont még akkor is jócskán kell kompromisszumkötés, ha a tűréshatárig bezárólag szökkentjük előbbre a középső sort. Természetesen a hátsó két pótülésre értve, mivel még a maximumot kihozva sem garantálható a teljes értékű kényelem itt. Ami nem is meglepő, hiszen jelenleg a piacon tulajdonképp nincs is olyan 5+2 személyes MPV, amellyel a 7 főt – 7 felnőttet – teljes értékűen lehetne utaztatni.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-020

Lehet vészmegoldásnak is jellemezni tehát a plusz két főre szóló helykínálatot, de ez túlzás lenne, inkább amolyan „jó, ha van, mert növeli a praktikumot és kihasználhatóságot” megközelítésben kell látnunk a helyzetet. Főként, ahogyan az lenni szokott: 7 fővel a csomagtér méretei is korlátozottá válnak (öt személlyel viszont gigantikus a méretezés), úgyhogy kisebb vagy nagyobb utazásoknál is jól át kell gondolnunk, hogy miből mennyit vigyünk magunkkal.

136 lóerős rendszerteljesítmény – elegendő?

A tesztben szereplő Toyota Prius+ hajtásláncát egy 136 lóerős, 1.8 literes Atkinson ciklusú VVT-i benzinmotor (142 Newtonméter csúcsnyomaték 4200 percenkénti fordulatszámon), illetve egy váltóáramú állandó mágneses szinkronmotor jelenti, 81.6 lóerővel és 207 Newtonméteres nyomatékcsúccsal – a rendszerteljesítmény 136 lóerő.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-025

Mint mindegyik hibridhajtás esetében a Toyota-nál, a Toyota Prius+ modellnél is a hagyományos módszerek szerint vezetünk: indulás után (ha megfelelőek az üzemeltetés körülményei) a villanymotor kezd, majd kisebb-nagyobb időintervallumok után éled a benzines. Puszta elektromos hajtásra is van lehetőség, ilyenkor az EV (Electric Vehicle) üzemmódválasztóval adjuk a hajtás tudtára, mit is óhajtunk.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-023A nagyfeszültségű, 201.6 Voltos, 5Ah-s lítium-ion akkumulátor kellően jól biztosítja az energiahátteret, igaz, a fékerő-visszatáplálásból érkező többlet rövidke időkre bírja csak életre kelteni a tisztán károsanyag-kibocsájtás nélküli elektromos módot. Olyan esetekben, ha városi környezetben araszolunk lámpától lámpáig, vagy egyéb, hozzávetőlegesen 40 kilométer/óra alatti tartományban, visszafogottan autózunk, úgy jelentősen kitolható a környezet- és pénztárcabarát üzemmód, akár több személlyel is, közepes plusz terheléssel (mi 5 felnőtt utassal méricskéltünk).

Ami miatt hibrid a hibrid

Apropó, fogyasztás: a hibrid hajtású járművek, ez esetben a Toyota Prius+ egyik sarkalatos pontja is ez. Mondhatni, átlagos, vagy inkább attól feljebbi értékeket sikerült rögzítenünk, alaphangon igen finom gázpedál-kezelésekkel, sok lejtővel, és több tekintélyes dugóval megspékelve.

toyota-prius+-teszt-autoaddikt-009

Hozzátennénk, hogy mindehhez társítottuk azt az 5 személyt, akikről már szót ejtettünk feljebb – városi haladással tehát az átlag felülmúlta a gyárit, 6.9 litert sikerült regisztrálnunk átlagosan 100 kilométerre lebontva, 67.7 kilométer megtétele után (város, előváros). Országúti viszonyok közt annak ellenére javult a helyzet, hogy az átlag nagyjából meg szokott egyezni a hibrideknél városi helyszínek, illetve 90 kilométer/órás sebességek közt – itt 5.6 liter jött ki 100 kilométeren.

A tesztben szereplő Toyota Prius+ tesztautó a legmagasabb, Style Leather + Safety felszereltséget kapta. Ilyen formában az autó bruttó listaára 12 690 000 forint, míg a belépő szintet képviselő Power csomagos Toyota Prius+ 10 290 000 forintos árcédulával vihető haza.

2015 Toyota Prius+ specifikációk

Motor

Motortípus: teljes hibrid hajtás lítium-ion akkumulátorral

Lökettérfogat: 1798 cm³

Maximális teljesítmény: 99 LE + 82 LE (rendszerteljesítmény: 136 LE)

Maximális forgatónyomaték: 142 Nm + 207 Nm

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, fokozatmentes E-CVT automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4645 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1575 mm

Tengelytáv: 2780 mm

Első gumik mérete: 215/50 R17

Hátsó gumik mérete: 215/50 R17

Tömeg, üresen: 1565 kg

Megengedett össztömeg: 2065 kg

Csomagtartó mérete: 200 liter, 1750 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 165 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.3 s (gyári), 12.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.9 l/100 km

Országúti: 5.6 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.3 l/100km

Országúti: 4.3 l/100km

Vegyes: 4.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 101 g/km

Bővebb információ a Toyota hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
89 %
Komfort
90 %
Kezelhetőség
91 %
Menettulajdonságok
94 %
Ár-érték arány
86 %
Előző cikkBiztonságos téli megoldás a Goodyear Ultra-Grip Performance gumiabroncs
Következő cikkGyalogosok veszélyben: a mobilozás első helyen a Ford felmérése szerint