Főoldal Blog Oldal: 504

Egyéni, praktikus, ténylegesen simply clever: menetpróbán a harmadik generációs Škoda Fabia

Kezdjük egy csöppnyi kronológiával: a Škoda alsó-középkategóriás modelloffenzívája 1988-ban kapott új(abb) értelmezést a Škoda Favorit megjelenésével.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_001

Az akkori igényeknek megfelelően, sőt, azokon talán még egy kicsit túl is mutató dizájnnal (Bertone mester keze is benne volt a történésekben), akkor praktikusnak számító, viszonylag nagy beltérrel és gazdaságos, ám ma már özönvíz előtti technológiát felvonultató hajtáslánccal érkezett az autó, az akkori megrendelések meg is ugrottak a Ladák és négyütemű Wartburgok mellett jelentősen. Rá hat évre, amikor a Škoda márka már tényleges összefonódást mutatott a Volkswagen vonallal, érkezett a Škoda Felicia, amely tulajdonképp a Favorit újraértelmezett verziója volt, ám még mindig ugyanaz a blokk volt az autóban, amely a korábbi Favoritban, illetve a 120-as, 105-ös faros szériában. A vezérlés változott, befecskendezést kapott a rendszer, így nyilvánvalóan a teljesítmény is növekedett, a menettulajdonságok optimalizálódtak. 1999-ben merőben újnak számító koncepcióval érkezett az első generációs Škoda Fabia, akkoriban etalonnak számító 16 szelepes, 100 lovat számláló 1.4 literes aggregáttal. Sikert sikerre halmozott, így egészen 2007-ig várathatott magára a második széria megjelenése, mely jóval modernebb, gömbölydedebb külsőt, és a Volkswagentől örökölt egységeket kapott. Fura, de igaz: azóta is eltelt újabb 7 év, míg 2014-ben debütálhatott a sorban harmadik sorozatú Škoda Fabia.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_005

Simply Clever, a mottó: egyszerűen nagyszerű, a teljes érthetőségért. Ez a szellemiség úgy tűnik, megmarad folyamatosan a profilhoz illően; első benyomásra az új Škoda Fabia sokkal karakteresebb formavilággal kecsegtet, mint az előd, bár a természetesnek számító áthallások a dizájn kapcsán nyilván visszaköszönnek. Itt elsődlegesen a márkatárs Škoda Octavia-ra kell gondolni, ugyanis az orr kialakítása, az ívelések és a vonalvezetések túlnyomó része mind erre az irányvonalra hajaz (vagy épp a Rapid által rendszeresített sémára), ugyanakkor a sportos küllem is szembetűnő. Nem véletlen, hiszen alapvetően a fiatalabb, dinamikus életvitelű és szemléletű fiatalabb generációt célozza a Škoda újdonsága, s mint kiderült a prezentáción levetített kisfilmből is, nem titkolt célközönség a gyengébbik nem, viszont ott korosztályra való tekintet nélkül. Persze nézőpont kérdése, ki milyen autót választ magának, de egy biztos: az új Škoda Fabia megjelenése mai szemlélettel is időtállónak, sokoldalúnak és szerethetőnek tűnik.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_006Az enteriőrbe tekintve rögvest látszik, hogy a Škoda tervezőmérnökei mindent megtettek annak érdekében, hogy a külcsín masszív belbecset is felvonultasson, az utca embere szerint is „prémiumos” megközelítésekkel. Nos, helyénvaló az állítás, ugyanis a felszereltség (opciótól függően), valamint az anyagminőség és kidolgozottság valóban felsőbb kategóriát idéz, olyan az egész összkép, mintha egy magasabb szintű Golfban, vagy megkockáztatjuk: Passatban ülnénk, a kialakítás minimalista, ám lényegre törő, a műszeregységek elrendezése optimális, a kormánykerék kialakítása első blikkre ugyan nagynak tűnhet arányaiban, mégis hamar szokható és mindemellett ergonómikus, lágy tapintású (bőrözéssel legalábbis – így próbáltuk a tesztvezetés során).

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_002

Nem meglepő természetesen az sem, hogy a gyártó az új, harmadik generációs Škoda Fabia esetén is remekbeszabott vezetést könnyítő- és biztonsági megoldásokat ajánl modelljeihez, melyekből már a belépő szintnél is fellelhető jó néhány. A MirrorLink és SmartGate rendszerek tehát rendelhetők és elérhetők, az okostelefonok képbe kerülnek (kábeles és Bluetooth összeköttetésekkel), de hát manapság itt keresendő a főszerep, ha igazán combos és összetett infotainmentet álmodunk meg autónk számára. Nem mellékes az sem, hogy az imént felsorolt rendszerek által felsorakoztatott lehetőségek szinte teljesen mentesek mindenféle sallangtól, valóban lényegre törőek és hasznosak a hétköznapokban.

Annak ellenére, hogy az új, harmadik generációs Škoda Fabia felruházható mindenféle földi jóval, kifejezetten pehelysúlyú versenyzőnek számít, ugyanis az alapmodell tömege mindösszesen 980 kilogramm. Ez szintén figyelemre méltó, főként, ha megnézzük a kategória résztvevőit, bár nyilvánvaló, találunk hasonló alternatívát.

A Škoda hangsúlyozza: az új Škoda Fabia a korszerű, nagyvárosi mobilitás járműve, vonzó, modern formavilággal, bőséges tér- és helykínálattal. Nos, 330 literes csomagterével jelenleg az autó kategóriáján belül a legnagyobb (ötajtós), a tengelytáv 0.5 centiméterrel, a magasság 3 centiméterrel csökkent, viszont a szélesség 9 centiméterrel növekedett.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_003A kezdeti motorkínálatot négy benzines, továbbá két turbótöltött dízel teszi ki. Előbbi 1.0, illetve 1.2 literesekből tevődik ki, az 1 literesek 60, illetve 75 lóerős szívómotorokat, az 1.2 literesek 90, valamint 110 lóerővel (turbós TSI aggregátok). A gázolajos palettán 90, illetve 105 lóerő összteljesítményű 1.4 literes motorok találhatók. Mindegyik hajtáslánc 5 fokozatú manuális váltóval szerelt, kivétel ez alól a 110 lóerős TSI benzines, itt hatgangos DSG automatát keressünk. Csakúgy, mint a csúcsdízelhez is (90 LE).

Viszonylag rövidre szabták a menetpróba idejét, 20 perc állt hivatalosan rendelkezésre arra, hogy próbára tehessük az új Škoda Fabia-t. A belépő szintű, 3 hengeres, 1 literes, ám nem 60, hanem 75 lóerős MPI vezérlésű benzinesre esett a választás egybehangzóan, ugyanis kíváncsiak voltunk arra, hogy a manapság oly divatos downsizing milyen kihatással lehet az elviekben nagy népszerűségre számító apró motorizáltságú Škoda Fabia-ra, vagyis annak gyakorlati használatára. Az Andrássy út egyenes szakaszain, lámpától lámpáig perfekt menetdinamikát mutatott az 1 literes erőforrás, késlekedés nélkül, bár azért alacsony fordulatszám-tartományban fulladásra hajlamosan mozgatta a kocsiszekrényt. Két személlyel próbáltuk a Škoda Fabia-t, így kellő dinamizmust és lendületet is felfedezni véltünk, a mormogó, összetéveszthetetlen motorhang kíséretében – ez leginkább szélsőségesebb terhelés mellett jött ki jellemzően, mint például akkor, amikor a mélygarázsból kisoroltunk a forgalomba, az enyhén meredek felhajtón át.

Fogyasztás tekintetében akár átlagos étvágyról számolhatunk be, legalábbis, ami az ekkora mérettől és paraméterek tekintetében elvárható: átlagos városi környezetben, ennek megfelelő habitusú közlekedéssel 6.8 liter/100 kilométeres átlagot rögzített a computer, nullázás után.

skoda_fabia_3_generacio_2014_autoaddikt_004

Nézzük az új, harmadik generációs Škoda Fabia árazását. A belépő benzines szintet az Easy felszereltségű, 1 literes, 60 lóerős 3 hengeressel szerelt verzió jelenti, itt az alapár 2 699 300 forint. A legvaskosabb árcédulát az 1.2 literes, 110 lovas TSI motorral felvértezett modell kapta, így 5 104 000 forintot kell a kasszánál hagyni. A dízeleknél a belépő Clever csomagos, 1.4 literes TDi 90 lóerővel, 5 sebességes kéziváltóval 4 692 000 forintba kerül, ugyanakkor a csúcsfelszereltségért – Style pakk, DSG 6 sebességes duplakuplungos automataváltó, 90 lóerő – 5 993 360 forintos ellenérték dukál. Erősebb, 105 lóerős, 5 sebességes manuális váltós verzió, szintén Style felszereltséggel viszont alacsonyabb áron is hozzáférhető, konkrétan 5 821 000 forintért.

Bővebb információ a hazai importőr honlapján, IDE kattintva olvasható.

AutóAddikt Facebook képgaléria: IDE kattintva.

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston TechnologyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI

 

 

Kedvező európai piacrészesedéssel zárta 2014-et a Nissan

A Nissan a tavaly, azaz 2014-ben elért kiemelkedő eredményeit összegezve bejelentette, hogy rekordméretű, 4,0%-os piaci részesedést ért el 2014-ben Európában, mely 0,3 százalékpontos növekedést jelent a 2013-as 3,7%-os eredményhez képest.

nissan_bemutato_2014_matrahaza

2014-el a Nissan piaci részesedése immár egymást követő öt évben mutat növekedést, mely 2009 2,7%-os szintjéhez képest megközelítőleg 50%-os növekedés. Az újonnan bevezetett Datsun márkával együtt a piaci részesedés 4,1%.

A Nissan – a Datsun márkával együtt – 2014-ben rekordmértékű 724 613 gépjárművet értékesített, mely 13,2%-os növekedést jelent a 2013-as eredményhez képest. A decemberi értékesítések 28,8%-al növekedve elérték a 70 316 db gépjárművet. A Nissan modellválasztékának ambiciózus bővítésével a márka európai gyártási kapacitása tavaly rekordokat döntött, és a vállalat történetének legerősebb és legegységesebb modellkínálatával vág bele a 2015-ös évbe.

A márka európai eladásait 12 hónap alatt 12 új modell, többek között két új crossover, az X-Trail és az új Juke, valamint a Nissan C-szegmensbe való visszatérését jelentő új Pulsar bemutatása erősítette, amelynek összeszerelése Barcelonában történik.

A Nissan elektromos járműveinek választékát is bővítette a 100%-ban elektromos e-NV200 haszongépjárművel, amelyet szintén a Nissan gyorsan bővülő barcelonai üzemében állítanak össze. A Nissan úttörő szerepet játszott a fontos új technológiák kifejlesztésében is, melyeket 2015-ben további újdonságok követnek majd az elektromos autók és a szállítmányozás jövőjét jelentő vezető nélküli járművek területén.

2014 KIEMELKEDŐ ESEMÉNYEI:

  • Rekord európai értékesítési darabszám és piaci részesedés; 50%-os növekedés 5 év alatt
  • 12 új modell bevezetése 12 hónap alatt
  • Rekord elektromos gépjármű értékesítés: 15 000 Nissan LEAF és 2 300 e-NV200 értékesítés Európában
  • 410 000-es darabszámot meghaladó crossover értékesítés
  • Az első tisztán elektromos hajtással megtett kör a Le Mans-i futamon
  • A Qashqai az első Egyesült Királyságban gyártott modell mely ilyen gyorsan elérte a 2 milliós legyártott darabszámot

Az úttörő Nissan Qashqai crossover folytatja diadalmenetét. 2014-ben több mint 240 000 ügyfél döntött a modell egyedi stílusa, a kiemelkedő hatékonysága és az olyan fejlett technológiák mellett, mint az utasbiztonság terén kiemelkedő hatékonyságú innovatív Aktív Biztonsági Pajzs. A sunderlandi üzem gyártósoráról tavaly legördülő 2 milliomodik Qashqai autótörténelmet írt: az Egyesült Királyságban gyártott autók közül egy sem érte még el ezt a példányszámot ilyen gyorsan.

Működésének harmadik évében a Nissan sunderlandi üzeme meghaladta az 500 000-es példányszámot, és ezzel megerősítette az Egyesül Királyság legtermelékenyebb autóipari üzemei között elfoglalt első helyét.

Guillaume Carter, a Nissan Europe értékesítési és marketing alelnöke a következőket mondta: „A Nissan termékválasztéka erősebb, egységesebb és izgalmasabb, mint fennállásunk során eddig bármikor. 12 hónap alatt bemutatott 12 új modellünkkel minden eddigi eredményt túlszárnyaltunk.”

Elkötelezettek vagyunk az iránt, hogy ügyfeleinknek többet adjunk – több választási lehetőséget, több értéket és több innovatív és izgalmas terméket. 2014-ben bemutattuk második 100%-ban elektromos járművünket, az e-NV200-at; tovább erősítettük crossover-választékunkat az új X-Traillel és az új Juke-kal, és világszerte népszerűsítettük a NISMO márkanevet.”

A Nissan LEAF továbbra is vezető szerepet tölt be az elektromos autók piacán. Az Európában eladott több mint 15 000 példány 30%-ot meghaladó növekedést jelent 2013-hoz képest. A LEAF-tulajdonosok a modell 2010-es bevezetése óta összesen EGY MILLIÁRD kilométert tettek meg. Továbbá a Nissan ügyfelei ezzel a modellel a leginkább elégedettek: 97%-uk ajánlaná másoknak is.

A helyi gyártás megerősítését célzó befektetések a Nissan legfontosabb piacain – az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Oroszországban – meghozták gyümölcsüket, így a Nissan ezekben az országokban 17%, 13% és 19% százalékos növekedést ért el az előző év azonos időszakához képest. Oroszországban a Datsun márka év közepén történt bevezetésével az eladások összesen 11 419 példányra rúgtak. A Nissan az európai autógyártók rangsorában egy hellyel lépett előre 2013 óta, így már a 12., továbbá 38 európai piaca közül 22-ben tudta növelni piaci részesedését. Az összesített eredmények szerint a Nissan a második legkelendőbb ázsiai márka Európában; az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Szlovéniában pedig a legnépszerűbb az ázsiai márkák közül.

Ország

2014-es értékesítések

2013-as értékesítések

%-os növekedés

Oroszország

         173,429

         146,319

18.5%

Egyesült Királyság

         149,877

         127,752

17.3%

Franciaország

           74,928

           64,900

15.5%

Németország

           65,627

           55,562

18.1%

Olaszország

           53,246

           51,396

3.6%

Spanyolország

           44,006

           39,086

12.6%

Európa

         724,613

         639,849

13.2%

2014-ben is sikeres volt a Ford Magyarországon

Decemberrel négy egymást követő hónapban a Ford kimagasló eredménnyel, ezúttal 1266 új autót értékesítve 14,6%-os piaci részesedéssel végzett az első helyen a magyarországi személyautó és haszongépjármű piacon, amely egyben biztosította a márka számára a 2014-es egész éves piacvezetőséget is.

ford_mondeo_sync2_gps_challenge_001

Január és december között ugyanis így 10861 darab új Ford talát gazdára Magyarországon, aminek köszönhetően a márka kiemelkedően magas, 12,3%-os piaci részesedéssel őrizte meg piacvezető pozícióját.

Továbbra is a Ford a legnépszerűbb autómárka Magyarországon: az autógyártónak 2014-ben a piaci növekedés 21,6%-os ütemét jelentősen meghaladó mértékben, 37,8%-al sikerült növelnie magyarországi új autó értékesítéseit, aminek révén 12,3% piaci részesedéssel őrizte meg elsőségét a magyarországi személyautó- és haszongépjármű piacon, azaz minden nyolcadik új autó vásárló Fordot választ.

A személyautó- és haszongépjármű piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 7516 új autó értékesítésével, 11,1%-os piaci részesedést elérve a második, utóbbin, 3345 új autó értékesítésével, 16,1%-os piaci részesedéssel az első helyen végzett a Ford. A márka mindkét piac tekintetében az iparági átlagnál sokkal jobban teljesített. A Ford a személyautó piacon az előző év azonos időszakához képest 1,3 szálékponttal javította piaci részesédését, miközben értékesítései 35,7%-al haladták meg a 2013-as eladásokat, mialatt a piac csupán 20,2%-al növekedett. Az autógyártó értékesítései ugyanakkor a 26,6%-al növekvő haszongépjármű piacon még ennél is jobban szárnyaltak: a Ford-nak itt 1,8% százalékpontos piaci részesedés növekedéssel a 2013-as eladásokat 42,7%-al meghaladó értékesítéseket sikerült produkálnia.

Amint Szamosi Viktor, a Ford magyarországi kereskedelmi igazgatója elmondta, a nem mindennapi siker több tényezőre vezethető vissza, ezek között kiemelten fontos a Ford sokszorosan díjnyertes modellportfóliójának, ezen belül is a teljesen megújult haszongépjármű portfólió rendkívül kedvező fogadtatása az ügyfelek részéről épp úgy, mint a kis és középméretű vállalkozások számára történő értékesítések területén elért sikerek, avagy a gyors ütemben növekedő piac jelentette kihívásokra történő, a márkakereskedői hálózattal közös tudatos felkészülés. Ez utóbbihoz hozzátartozik a válság éveiben megszokottnál magasabb készletszint mellett a márkakereskedői szolgáltatások színvonalának további növekedése mellett az emberi erőforrás oldalon történő erősítés, legfőkébb a megnövekedett forgalom lebonyolításához szükséges dolgozói létszámbővítés.

Az importőr és a márkakereskedői hálózat közötti sikeres együttműködést egyébiránt nem csak a látványos piaci sikerek igazolják, de a független márkakereskedői felmérés eredménye is, mely szerint Magyarországon a Ford márkakereskedői a legelégedettebbek importőrükkel a nem prémium márkák közül. A szolgáltatások színvonalának sikeres növekelését igazó visszacsatolás az ügyfélelégedettségi felmérés kiemelkedő eredménye, amely tekintetében a Ford magyarországi hálózata európai szinten a harmadik helyen végzett.

Szamosi Viktor ugyanakkor fontosnak tartja felhívni a figyelmet a darabszámok tekintetében elért első helyen túl az értékesítés minőségi összetételére is: a Ford ugyanis épp a nagy értékű autókat képviselő szegmensekben bizonyult a legsikeresebbnek, elég ha csak a szegmesét 19,2%-os szegmensrészesedéssel, és a kategória második legnépszerűbb modelljével szemben megszerzett hatalmas, 422 darabos előnnyel vezető Mondeo-ra gondolunk, de épp ilyen látványos az S-Max és Galaxy, valamint a Kuga szárnyalása, netalán a haszongépjárművek területén a Transit sikere, esetleg a 34,9%-os szegmensrészesedéssel vezető helyet szerző Ranger elképesztő népszerűsége. Mindemellett természetesen a Ford az alsó-közép kategóriában és a kisautó kategóriában is remekül teljesített: 2590 darabos értékesítésével a Focus nem csak szegmensének, de egyben Magyaroszág második legnépszerűbb autója, míg 1010 darabbal a Fiesta stabilan őrzi szegmensének harmadik helyét.

„Az elmúlt 6 évben a Ford ötször szerezte meg a piacvezető pozíciót Magyarországon, ami minden idők legerősebb Ford modellporfóliója mellett nagyban köszönhető annak, hogy meggyőződésem, szerint, amelyet a piaci eredmények és az ügyfélfelmérések egyaránt igazolnak, a Ford rendelkezik a legfelkészültebb márkakereskedői hálózattal Magyarországon. Mindez, jövőre folytatódó modell- és technológiai invázóinkkal kiegészítve kiváló alapot szolgátat nekünk arra, hogy továbbra is a piaci élénkülés üteménél nagyobb mértékben növekedjünk, mind a magán, mind a flottavásárlások tekintetében.” – fogalmaz Kővágó-Laky Andrea, a Ford a tavaly az ’Év Menedzsere’ címet is elnyerő magyarországi ügyvezető igazgatója.

„Ezúton szeretném megköszönni a Ford-ot választó ügyfeleink bizalmát, amire ahogyan eddig is, a jövőben is igyekszünk majd rászolgálni.” – teszi hozzá Kővágó-Laky Andrea

Dakar 2015: a Peugeot-Total Team ötödik napja

A Chilében folytatódó verseny mai napja a Peugeot-Total színeiben versenyző Stéphane Peterhansel a legjobb 10 közé került, Carlos Sainz pedig baleset miatt kénytelen volt kiszállni a versenyből. A szerencsétlenséget segédpilótájával, Lucas Cruzyval együtt sértetlenül megúszta. Cyril Despres napja sem volt könnyebb: egyik kereke leszakadt, ami miatt meglehetősen lemaradt.

peugeot_total_dakar_2015_2_autoaddikt

A mintegy 9000 km-es Dakar-rali köztudottan a világ legnehezebb versenye, rossz hírnevére ismét rászolgált. A mai, 458 km hosszú, számos csapdát rejtő gyorsasági etap nagy kiterjedésű ún. fesh-fesh, azaz porszerű homokkal borított szakaszokból állt, melynek velejárója a látásviszonyokat nagyban és tartósan rongáló porfelhő.

Stéphane Peterhansel (n°302) ennek ellenére kiváló teljesítményt ért el: a 12. helyről a 9. helyre lépett előre, mégpedig annak köszönhetően, hogy ötödikként futott be ezen a rendkívül kemény gyorsasági szakaszon, ráadásul egyetlen technikai probléma nélkül.

„Nagyon kemény gyorsasági volt a mai, sok fesh-fesh szakasszal – mesélte érkezésekor. – A mai útvonal is tele volt bukkanókkal, és az hiszem, a lengéscsillapítóink talán egy kicsit túl lazára vannak állítva. A felkészítő tesztek során soha nem vezettünk ilyen típusú pályákon. Így hát a kockázatok elkerülése miatt próbáltam csökkenteni a sebességet. Nem hibáztunk, a célunk pedig továbbra is az, hogy teljesítsük a versenyt. Ez a legfontosabb cél.”

Carlos Sainz (n°304) a szakasz vége előtt 20 kilométerrel kénytelen volt kiszállni a versenyből, miután egy quados által keltett porfelhőben sziklának ütközött, melynek következtében az autó ötször átfordult. A legénység sértetlenül megúszta a balesetet, a verseny folytatásáról azonban le kellett mondaniuk. A 2010-es Dakar-bajnok spanyol versenyző a harmadik nap végére a negyedik helyre tornázta fel magát összetettben. A Dakaros pályafutását kezdő PEUGEOT 2008 DKR-nak pillanatnyilag ez a legjobb összesített eredménye.

„Nagyon csalódott vagyok, különösen azt követően, hogy a szerelőink a fél éjszakát átdolgozták, miután mi hajnali fél négykor a táborba értünk” – nyilatkozta Sainz. Kiesni a versenyből mindig rettenetes érzés, bármi is legyen az ok”.

Cyril Despres (n°322) számára sem volt zökkenőmentes a nap, bár ő szerencsére enyhébb következményekkel megúszta: a 64. kilométernél az autó egyik kereke kiszakadt. Mivel ez a gyorsasági szakasz azon kevés etapok közé tartozott, amelyben a motorosok, autósok és kamionosok egyszerre versenyeztek, Despres a probléma megoldásában számíthatott a versenyben részt vevő Peugeot szervizkamionra. A szerencsétlenség miatt jelentős időveszteséggel teljesítette a szakaszt, helyezését egyelőre nem erősítették meg a szervezők.

Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója, így nyilatkozott a kimerítő nap után: „A nap legfontosabb történése természetesen az, hogy egy baleset következtében, melyet szerencsére sértetlenül átvészelt a legénység, Carlos kiesett a versenyből. Ez sajnos a verseny része. Cyril elkövetett egy kis hibát, őt egyelőre még várjuk a táborba, Stéphane ötödik helye viszont remek eredmény egy ilyen szakaszon, ami ismét azt bizonyítja, hogy az autó versenyképes. Eddig nem ütköztünk jelentősebb technikai problémába, folytatjuk tehát a versenyt, tanulunk, tapasztalatot szerzünk. Pontosan ezt vártuk a Dakartól, és igyekszünk folytatni a versenyt, amíg csak lehet.”

 

Az 5. szakasz eredményei:

  1. Vladimir Vasilyev (RUS)/Konstantin Zhiltsov (RUS) Mini 4:19:18
  2. Yazeed Al-Rahji (SAU)/Timo Gottschalk (D) Toyota +20 mp
  3. 3 Robby Gordon (USA)/Johnny Campbell (USA) Hummer +1 p 25 mp
  4. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (F) Qatar Rally Team +3 p 24 mp
  5. Stéphane Peterhansel (F)/J-P Cottret (F) Peugeot 2008 DKR +4p 04mp

Az 5. szakasz utáni összesített eredmények:

  1. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (F) Qatar Rally Team 16:53:26
  2. Giniel de Villiers (RSA)/Dirk von Zitzewitz (D) Toyota All Speed +10p 35mp
  3. Yazeed Al-Rahji (SAU)/Timo Gottschalk (D) Toyota +20p 29mp
  4. 6 Krzysztof Holowczyc (PL)/Xavier Panseri (F) Mini +48p 55mp
  5. 7. Erik van Loon (NL)/Wouter Roesegar (NL) Mini +53p 25mp
  6. 8 Bernhard Ten Brinke (NL)/Tom Colsoul (B) Toyota                         +56p 19mp
  7. Vladimir Vasilyev (RUS)/Konstantin Zhiltsov (RUS) Mini +1ó 09p 52mp
  8. Christian Lavieille (F)/Pascal Maimon (F) Toyota +1ó 13p 59mp
  9. Stéphane Peterhansel (F)/J-P Cottret (F) Peugeot 2008 DKR +1ó 19p 17mp
  10. Vladimir Vasilyev (RUS)/Konstantin Zhiltsov (RUS) Mini +1ó 21p 32mp

Dakar 2015: MINI-győzelem, mellé második helyezés

A MINI ALL4 Racing a legkeményebb körülmények közepette ismét bizonyította kiváló vezethetőségét és megbízhatóságát: Nasser Al-Attiyah (katari) és navigátora, Mathieu Baumel (francia) újabb etapot nyert meg a 2015-ös Dakar Ralin.

mini_all_4_racing_dakar_2015
A duó az argentin Chilecito-tól a chilei Copiapo-ig vezető negyedik szakaszon ismét a leggyorsabbnak bizonyult, ezzel 8:15 percre növelve előnyét az összetettben.

Joan „Nani” Roma (spanyol) és navigátora, Michel Périn (francia) a második helyre hozta be a MINI ALL4 Racing versenyautót a negyedik etapban, ezzel megszerezve a MINI első kettős szakasz-győzelmét az idei Dakaron. A rendkívül tapasztalt versenyzőpáros, amely a tavalyi Dakar Rali abszolút győztese lett, remek versenyzéssel érkezett be a második helyre, ezzel tizenegy helyet javítva jelenleg a 44. helyen állnak az összetettben.

A negyedik etap az Andok hegységben, 3000 méteres tengerszint feletti magasságban rajtolt el, ahol a csapatoknak sűrűn kanyargó és rendkívül nehéz hegyi útszakaszokkal kellett megküzdeniük, mielőtt átlépték a chilei határt.

A határátkelőt követő, Copiapo-ig vezető downhill hegyi szakasz körülbelül 1000 méteres tengerszint feletti magasságban állította újabb kemény kihívás elé a résztvevőket. Az etap utolsó szakaszában a versenyzőknek a Copiapo környéki magas dűnékkel is meg kellett küzdeniük, amelyekben számos pilóta elakadt járművével, értékes időt veszítve ezzel.

A MINI ALL4 Racing versenyautóval induló Orlando Terranova / Bernardo Graue (argentin / argentin) páros elsőként vágott neki a negyedik etapnak, sajnos azonban már az első ellenőrző pont után egy sziklának ütköztek, amellyel rengeteg időt veszítettek. De ettől függetlenül még továbbra is versenyben vannak. Az Erik van Loon / Wouter Rosegaar (holland / holland) versenyzőpáros a tízedik helyen végzett, amivel jelenleg az összetett rangsor hatodik helyén áll. Krzysztof Holowczyc (lengyel) és Xavier Panseri (francia) a tizenkettedik helyen fejezte be a futamot, így a kiváló ötödik helyen állnak az összetettben.

Csütörtökön a Dakar mezőnye újabb kőkemény kihívással néz szembe. A csapatoknak Copiapo-ból indulva egészen Antofagasta-ig keresztül kell vágniuk az Atacama-sivatagon, amely bolygónk egyik legszárazabb része. A 458 kilométer hosszú szakaszt főként rendkívül finomszemcsés homok (amit a helyiek csak „fesh fesh” néven emlegetnek), kavics és számtalan, masszív sziklával borított terület jellemzi.

A Dakar negyedik napja vegyesen telt a Peugeot-Total csapat számára

A negyedik napja jót is, rosszat is tartogatott a Peugeot csapatának. Stéphane Peterhansel megmutatta, mire képes az autó: a 315 km-es szakaszon a mezőny élére került.

peugeot_total_dakar_2015

Sajnos azonban az utolsó időmérő pontot elhagyva hátrébb csúszott. A gyorsasági szakaszon végül az ötödik helyen végzett, folytatva eddigi előretörését összetettben. Csapattársai, Carlos Sainz és Cyril Despres azonban sajnos a szakasz elején technikai problémába ütköztek, és így időt veszítettek.

A negyedik napon a versenyzők 4800 méter magasba felkapaszkodva, az Andok hegyláncain át Chile felé vették az irányt. Egy 594 km hosszú összekötő szakaszt követően a napi gyorsasági etap során a versenyzők az Atacama-sivatag kellős közepén, a világ legszárazabb területén találták magukat. A bányavidék útjain való bemelegítés után a pilóták a verseny első komolyabb dűnéinek vágtak neki, ami minden Dakar-rali kihagyhatatlan erőpróbája.

Stéphane Peterhansel (n°302) azonnal rátalált a jó ritmusra ezen a nehezen kiszámítható terepen. A számos csapdát rejtő dűnék tökéletesen megfelelő terepet jelentettek a könnyed és fürge kétkerékmeghajtású Peugeot 2008 DKR számára. Peterhansel vezetési stílusának köszönhetően a mezőny élén haladt egészen az utolsó időmérő pontig, amelyet elhagyva kis hátrányt szerzett. A negyedik gyorsasági szakasztól mutatott jó teljesítményének köszönhetően Peterhansel a 16. helyről a 12. helyre lépett előre összesítettben.

„Az autó tényleg nagyon jó – összegezte a francia pilóta. – A rajt után 20 kilométerrel azonban egy kanyart levágva 2-3 méter magasba ugrattam, amitől az autó orr-része kissé megsérült. Az útvonal végén, amikor a terep kezdett nagyon buckás lenni, az autó eleje jobban mozgott a kelleténél, és egy defektet is elszenvedtünk. Emiatt vesztettük el az előnyünket.”

Ami Carlost (n°304) és Cyril Desprest (n°322) illeti, a nap nekik nehezebbnek mutatkozott. A tegnapi etap végi összesítésben ragyogó teljesítménnyel megszerzett 4. hely után Sainz a turbó meghibásodása miatt kénytelen volt megállni a gyorsasági szakasz 32. kilométerénél.

A Dakar egyes szakaszain a szervizkamionok az autókétól eltérő útvonalon közlekednek, ami miatt a pilóták nem számíthatnak azonnali segítségre. Éppen ez történt ma. Cyril Despres is ezzel a problémával szembesült. Az egykori motoros 9 km megtétele után kuplung probléma miatt veszített a lendületéből. Végül sikerült elérnie a tábort segítség nélkül, Sainz azonban a szervizkamion segítségére szorult, végül saját erőből teljesítette a gyorsasági szakaszt.

A Peugeot-Total csapat igazgatója mindezek ellenére konstruktív módon közelíti meg a helyzetet: „Egyáltalán nem tekintjük rossznak a mai napot. Stéphane nem technikai probléma miatt nem nyerte meg a gyorsasági szakaszt. Ami a másik két autónkkal történt, mindkét esetben olyan nehézségek miatt fordult elő, amire a Dakaron számítani lehet. Azért vagyunk itt, hogy a felmerülő problémákat felismerjük és megoldjuk.”

 

A 4. szakasz eredményei:

  1. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (F) Qatar Rally Team 3:09:18
  2. Nani Roma (E)/Michel Perin (F) Mini 3:11:58
  3. Giniel de Villiers (RSA)/Dirk von Zitzewitz (D) Toyota 3:12:15
  4. Yazeed Al-Rahji (SAU)/Timo Gottschalk (D) Toyota 3:12:43
  5. Stéphane Peterhansel (F)/J-P Cottret (F) Peugeot 2008 DKR 3:15:06

A 4. szakasz utáni összesített eredmények:

  1. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (F) Qatar Rally Team 12:30:44
  2. Giniel de Villiers (RSA)/Dirk von Zitzewitz (D) Toyota All Speed 00:08:15
  3. Yazeed Al-Rahji (SAU)/Timo Gottschalk (D) Toyota 00:23:33
  4. Bernhard Ten Brinke (NL)/Tom Colsoul (B) Toyota 00:42:32
  5. Krzysztof Holowczyc (PL)/Xavier Panseri (F) Mini 00:43:30
  6. Stéphane Peterhansel (F)/J-P Cottret (F) Peugeot 2008 DKR 01:18:37

Detroitban mutatkozik be az új Volvo S60 Cross Country

1997-ben, mikor a Volvo a prémium márkák közül elsőként mutatta be sikeres kombijának emelt hasmagasságú változatát, senki nem tudta megjósolni a crossover koncepció jövőbeli sikerét.

volvo_s60_cross_country

Manapság a crossover modellek már a legtöbb márka választékában megjelennek. Most a Volvo ismét merész lépésre szánta el magát: az S60 Cross Country az első szedán változatú prémium modell, mely ugyanazokkal a képességekkel és robosztus dizájnelemekkel rendelkezik, mint a kombi Cross Country modellek.

„A piac újabb területeit szeretnénk meghódítani a Cross Country változatokkal. Megtettük ezt a lépést 1997-ben a V70 Cross Country modellel és ezzel egy új szegmenst teremtettünk. A Cross Country modellek minden képességét és előnyét belesűrítettük ebbe a vadonatúj modellbe, miközben a kaland jellegzetesen sportos és stílusos elemei is megtalálhatóak benne,” – mondta Lex Kerssemakers, a Volvo Cars termékstratégiájáért és modellcsaládokért felelős alelnöke.

Stabil alap

Hasonlóan a közelmúltban bemutatott V60 Cross Country modellhez, az S60 Cross Country is 65 milliméterrel emelt hasmagassággal, és ugyanazzal a hatékony összkerékhajtással érhető el, mint a „testvére”. Ezáltal válik minden eshetőségre alkalmas, stílusos összkerékhajtású modellé. Az S60 Cross Country Európában és egyes piacokon elérhető lesz elsőkerék meghajtással is.

„Az S60 Cross Country az egyetlen modell a crossover szedánok szegmensében. Az S60 Cross Country olyanok számára lesz vonzó, akik egy izgalmas, praktikus szedánt keresnek, de szeretnék élvezni egy crossover előnyeit” – mondja Alain Vissair, a Volvo Cars marketingért, értékesítésért és ügyfélszolgálatért felelős alelnöke.

A Volvo természet iránti szeretetére és skandináv örökségére reflektálva az S60 Cross Country 18” és 19” colos, magas profilú abroncsokkal lesz elérhető, amelyek biztosítják a kényelmet és a terepjáró képességeket is, de csökkentik a menetzajt. A közvetlen vezetési élmény robosztus, dinamikus dizájnnal kiegészítve sportos, szokatlan és kalandos változata a szedán formának.

Hajtáslánc

Az S60 Cross Country három motorral lesz elérhető. Az öszkerékmeghajtású T5 benzines erőforrás – amely több mint 254 lóerős nyomatékot ad le – elérhető lesz Európában, az Egyesült Államokban, Kanadában és Oroszországban. Az elsőkerék- és összkerékhajtásban is elérhető D4 dízel erőforrás 190 LE maximális teljesítményű. Mindkét dízel erőforrás a Volvo szegmensvezető Drive-E motorcsaládjából kerül ki, osztályelső keverékét adva a hatékonyságnak és a teljesítménynek. Az S60 Cross Country tavasztól lesz rendelhető.

5 csillagos Euro NCAP minősítés az új Ford Mondeo-nak

Ahogyan az várható is volt, a vadonatúj Ford Mondeo a legmagasabb elérhető értékelést kapta az Euro NCAP biztonsági tesztjén.

ford_mondeo_2015_malaga_spain_autoaddikt_007

A Mondeo az első Ford a világon, amely Gyalogosérzékelő rendszerrel kiegészített Ütközés Előtti Asszisztenst kínál: ez a berendezés automatikusan fékez, ha az autó előtti útszakaszon embert észlel. Emellett a vadonatúj Mondeo az első európai Ford, amihez megrendelhető a szegmens legelső Felfúvódó Hátsó Biztonsági Öve: az autóban – a vezetőoldali térdlégzsákkal együtt – kilenc légzsák óvja az utasok testi épségét. A nagy szakítószilárdságú acél és az intelligens kialakítás egyedülálló kombinációja tévén a karosszériaszerkezet jobban véd a frontális és az oldalirányú ütközések során.

A vadonatúj Ford Mondeo maximális, 5 csillagos értékelést kapott az autók törésbiztonságát vizsgáló független szervezet, az Euro NCAP vizsgálatán. Az európai piacokra most bevezetett új Mondeo a világ első Fordja, amelyben Gyalogosérzékelő rendszerrel kiegészített Ütközés Előtti Asszisztens működik. A technológia feladata, hogy felderítse az autó előtti útszakaszon feltűnő – vagy az autó útját keresztezni készülő – embereket, és automatikusan fékezzen, ha a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésekre. Az Európában forgalmazott Fordok közül ebben a modellben jelenik meg először a vállalat Felfúvódó Hátsó Biztonsági Öv technológiája, ami a szegmensben elsőként a Mondeóhoz rendelhető meg. Egy baleset során az újfajta öv ötször nagyobb területen osztja el a test felületén az ütközéskor ébredő erőket, mint a hagyományos biztonsági övek.

“Az új Mondeo a legfejlettebb technológiájú Ford, ami valaha megjelent az európai márkakereskedésekben. A Gyalogosészlelő rendszerrel kiegészített Ütközés Előtti Asszisztens és a Felfúvódó Hátsó Biztonsági Öv mind a vezető, mind pedig az utasok és a gyalogosok számára kiemelkedő biztonságot jelent.” – mutat rá Ulrich Koesters, a Ford Európa termékcsalád-igazgatója.

A vadonatúj Mondeóban emellett a következő technológiák is megtalálhatók:

Dinamikus LED fényszórók, amelyekben a Ford Adaptív Fényszórórendszerével kombinált teljes LED fényszórók a természetes nappali fényhez hasonló színskálájú fénycsóvával világítják be az utat

Ford MyKey, ami lehetővé teszi, hogy az autó tulajdonosa beprogramozza az indítókulcsot (jellemzően a fiatal autóvezetők számára), korlátozva ezzel a bejövő telefonhívásokat és a végsebességét

Active City Stop, ami segít elkerülni a kis sebességű ütközéseket

Vészhelyzeti Segélyhívóval kiegészített SYNC 2, egy hangvezérlésű technológia, ami segít, hogy a vezető a tekintetét mindvégig az úton, kezét pedig a kormánykeréken tartsa, egy baleset után pedig közvetlen kapcsolatot teremt a jármű utasai és a helyi vészhelyzeti segélyhívó operátora között“.

Az Euro NCAP ötcsillagos értékelését egyébként egyre nehezebb elérni: az autóknak ma már a kimagasló utasbiztonság mellett kifinomult vezetősegítő rendszereket kell felmutatniuk ahhoz, hogy ezt a besorolást megkaphassák. A Mondeo mindkét elvárásnak megfelelt, sőt elsőként kínál gyalogosészlelő technológiát.” – hívja fel a figyelmet Michiel von Ratingen, az Euro NCAP főtitkára. “Arra biztatjuk az autóvásárlókat, hogy a legteljesebb mértékben használják ki a biztonsági opciók nyújtotta előnyöket, és inkább ezeket az extrákat rendeljék meg a többi opció helyett.” A vadonatúj Mondeo karosszériaszerkezete 61 százalékban nagy szakítószilárdságú acélból épül fel, s az autó első ajtóoszlopai és tetősínjei az iparágban elsőként hidroformázott, nagy szakítószilárdságú acélból készülnek, így a karosszéria 64 mm-rel kisebb mértékben torzul az oldalirányú ütközések során. Tovább növeli a szerkezet szilárdságát, hogy a különleges kialakítású stabilizátorrúd frontális ütközésnél kevésbé mozdul el, minimumra csökkentve a kormánymű fogaslécének elmozdulását, a küszöbök pedig martenzites bóracélból készülnek, így jobban ellenállnak az oldalirányú ütközés erőhatásainak. A négyajtós, ötajtós és kombi karosszériával gyártott vadonatúj Mondeo, valamint a négyajtós Mondeo Hybrid – a Ford első, Európában gyártott és forgalmazott hibridje – már kapható a márkakereskedésekben.

A Volkswagen és Robbie Williams különleges reklámkampányt indított

Tavaly, a karácsony előtti napon a Volkswagen egész Németországban nagy feltűnést keltett. Televízióban sugárzott sajtótájékoztató keretében Európa legnagyobb autógyártója a nemzetközi zenei élet egyik szupersztárját mutatta be új marketingvezetőjeként.

volkswagen_wie_gut_klingt_das_denn_robbie_williams_autoaddikt

Robbie Williams az új „CLUB & LOUNGE” többcsatornás reklámkampányának főszereplője, ezeket a modelleket az énekes világújdonságként be is mutatta a nyilvánosságnak.

A sajtótájékoztató, amely egy időben szinte minden tévécsatornán, valamint számos online portálon és közösségi média csatornán látható volt, a „CLUB & LOUNGE” elnevezésű, egyedi felszereltségű modellek reklámozására indított kampány nyitánya. A vállalat első ízben vonja be egy kampányába a zenei adatfolyamokat szolgáltató Spotify platformot.

A „Wie gut klingt das denn.” („Mennyire jól hangzik ez?!”) mottóval reklámozza a Volkswagen az új „CLUB & LOUNGE” név alatt futó különleges autóit . Az up!-tól a Golf-családon át egészen a Beetle-ig és a Tiguanig – összesen kilenc modellből választhatnak az ügyfelek. Az előértékesítés már december 18-án megkezdődött, s 2015 januárjától a modellek a márkakereskedésekben is megtekinthetők. Az interneten a www.klingt-gut.de honlap az összes modellt, valamint vonzó felszereltségüket és opcionális extráikat részletesen bemutatja. A kampány keretében minden kommunikációs csatornát és platformot figyelembe vettek: a márkakereskedésekben az értékesítés helyén hatékony aktivitásokra kerül sor, leveleket intéznek az ügyfelekhez, TV-, valamint rádióreklámok indulnak, a www.klingt-gut.de microsite mellett különböző csatornák indultak a közösségi médiában, illetve számos kültéri reklám révén próbálják a vásárlókat elérni.

Robbie Williams új feladatára nemrégiben már célozgatott, láthatóan lenyűgözte az új lehetőség: „Marketingvezető a Volkswagennél – mennyire jól hangzik ez?! Számomra ez egy nagy változás, ezzel a lépéssel a pop világából egy valódi állásba kerültem” – így nyilatkozott Robbie a Volkswagennél betöltött új pozíciójáról.

A Spotify szolgáltatóval indított együttműködés keretében a Volkswagen ügyfelei és a márka iránt érdeklődők számára elérhető az exkluzív „Say it with a Playlist” (mondja el egy zenelistával) funkció. Ez a szolgáltatás személyre szabott lejátszási listát generál személyes üzenetek alapján, amelyeket a felhasználó a Facebook használatával vagy e-mailen küldhet el. Ezenkívül minden egyes „CLUB & LOUNGE” különlegességhez előre összeállított lejátszási listák is választhatók, ezek kötik össze a Spotify szolgáltatást a www.klingt-gut.de oldallal.

A „CLUB & LOUNGE” különlegességekről átfogó információkat, a reklámkampány videóit és még sokkal többet megtudhat a www.klingt-gut.de honlapon.

Még több vezetési élményt ígér a BMW M4 Concept Iconic Lights tanulmány

A 2015-ös Las Vegas-i Szórakoztató Elektronika Kiállításon (CES) a BMW újfent bebizonyítja, hogy világelső az innovatív lézerfény-technológia fejlesztésében.
bmw_m4_concept_iconic_lights_ces_2015_autoaddikt
Azután, hogy a közelmúltban már át is adta ügyfeleinek a lézerfény-technológiát alkalmazó, szériagyártott modellek első példányait, a bajor gyártó most újabb lézerfunkciókat mutat be a jövő járművei számára. A lézerfény-technológia egészen lenyűgöző, akár 600 méter hosszú bevilágított fényszóró-tartományra is képes az elvakítás-mentes távolsági fényszóró-asszisztenssel (anti-dazzle High-Beam Assistant) kiegészített BMW szelektív fényszóró funkcióval (BMW Selective Beam function). A Las Vegas-i CES kiállításon a BMW leleplezi a lézerfény további előremutató alkalmazási lehetőségeit, amelyek átfogóan integrálva a vezetést támogató rendszerekhez és a jármű érzékelőihez, új intelligens világítási funkciókat tesznek lehetővé, fokozva a biztonságot és a komfortot. Eszerint például képes együttműködni a navigációs rendszerrel és jó előre bevilágítani a közelgő kereszteződések beláthatatlan sarkaiba, miközben a lézer-alapú Dinamikus Megvilágítás (Dynamic Light Spot) funkció akár 100 méteres távolságból is képes figyelmeztetni a jármű vezetőjét az út mentén tartózkodó emberekre és állatokra egyaránt.

Az új világítás-technológia kitágítja a tervezési határokat

A Cool White jégfehér metálfényezést viselő BMW M4 Concept Iconic Lights tanulmány modell új megvilágításba helyezi a BMW-fényszórók jellegzetes ikergyűrű-szimbólumait. A lézerfény-technológiát alkalmazó fényszórók mozgás közben az egységben látható elegáns kék csíkokról egyértelműen felismerhetők. Mindeközben a BMW M4 Concept Iconic Lights tanulmány hátsó lámpatestei OLED-technológiát (OLED – organic light-emitting diodes, szerves fénykibocsátó diódák) alkalmaznak, amelyek egyes szerves anyagok papírvékony félvezető rétegein keresztül alkotják meg a fényt. Most először a hátsó lámpatestek és a hátsó irányjelzők egyaránt OLED-technológiát alkalmaznak. A hátsó egységek megvilágított felületeit úgy alakították ki a tervezők, hogy működés közben azok háromdimenziós hatást keltsenek. Az OLED mindeközben vékony kialakítása okán kevesebb helyet is foglal.

Az innovatív technológia ragyogó példája: elvakítás-mentes lézerfény-technológia és lézerfény-kivetítés

A BMW lézerfény a bevilágított fényszóró-tartomány és a fényesség terén egyaránt új mércét állít fel, amely a lézer-fényszóró belsejében az „összefüggő” egyszínű kék lézerfényt kellemes fehér fénnyé alakítja át. A nagyteljesítményű diódák által kibocsátott fénysugarakat a speciális optikai rendszer egy foszfor lemezre irányítja a fényszóró belsejében, amely ezeket a sugarakat rendkívül fényes fehér fénnyé alakítja át, amely nagyon hasonlít a természetes nappali fényre és kifejezetten kellemes a szemnek. Annak ellenére, hogy 30 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak, a párhuzamos fénycsóvák tízszer erősebbek, mint az autóiparban jelenleg használt halogén, xenon vagy LED fényforrások. A BMW lézerfény bevilágított fényszóró-tartománya eközben eléri a 600 métert, amely a hagyományos fényszóró-tartományok több mint kétszerese, növelve a vezetés biztonságát a sötétben. A kamera-alapú, dinamikus vezérlésű BMW szelektív fényszóró funkció (BMW Selective Beam function) megelőzi a szemből érkező és az utolért járművek elvakítását, ezáltal lehetővé teszi a lézer-fényszórók mindenkori folyamatos működését.

Nagyobb biztonság a folyamatos kapcsolatnak köszönhetően

Az innovatív lézerfény-technológia széleskörű alkalmazása az egyéb vezetést támogató rendszerekkel együttműködve különféle intelligens világítási funkciók megvalósítását segíti. Egyesítése a navigációs rendszerrel például lehetővé teszi, hogy az adaptív fényszórók proaktív vezérlő rendszere már azelőtt bevilágítson a közelgő kereszteződések beláthatatlan sarkaiba, hogy a vezető elfordítaná a kormányt. A lézerfény-technológia eközben új dimenzióba emeli a Night Vision rendszer Dinamikus Megvilágítás (Dynamic Light Spot) funkcióját. Koromsötétben a rendszer infravörös kamerája már akár 100 méteres távolságból is érzékeli az út menti embereket és állatokat, a lézerfény-alapú Dinamikus Megvilágítás funkcióval pedig időben, jól láthatóan megvilágítja őket. Sőt, amennyiben a jármű az előtte álló útszakasz szűkülését érzékeli, a lézer-fényszórók által bevilágított tartomány automatikusan a jármű pontos szélességét mutató „keskeny tartományra” vált át, így segítve a vezetőt, hogy biztonságban át tudja manőverezni az autót a keskeny útszakaszon. A BMW M4 Concept Iconic Lights tanulmány ezen felül egy újabb „jövőbe mutató“ rendszert is bemutat Las Vegasban: a nagyteljesítményű lézer diódákat. A rendszer a vezetést támogató információkat közvetlenül a jármű előtti útszakaszra vetíti ki, lehetővé téve, hogy a sofőr még teljes sötétségben is maximálisan az útra koncentrálhasson.

OLED-technológiás hátsó lámpatestek háromdimenziós hatással

A BMW szerves világítási rendszerének (BMW Organic Light system) alapját az innovatív, hatékony és fenntartható OLED fényforrás adja, amely alacsony energiafogyasztásával elősegíti a jármű károsanyag-kibocsátásának további csökkentését. Újabb fenntarthatósági tényező, hogy eme technológia előállításához nincs szükség drága, ritkaságszámba menő nyersfémekre. A hagyományos, pontokból álló LED fényforrásokkal ellentétben az OLED-technológia a teljes felületén egyenletesen alkotja meg a fényt. Az OLED-elemek rendkívül vékonyak, vastagságuk mindössze 1,4 milliméter. Az egyes elemek ráadásul egymástól függetlenül, külön-külön is működtethetők, amely új lehetőségeket teremt a hátsó lámpatestek eltérő világítási hatásainak megalkotásában.

Eltérő világítási hatások a különböző vezetési módok szerint

A múltban a jármű világítási funkcióinak korlátozott számával, szigorú jogi követelmények szerint szabályozták a járművek fényességét, amely lehetővé tette az OLED-technológia megjelenését. A BMW M4 Concept Iconic Lights tanulmány modell a hátsó lámpatest és a hátsó irányjelzők esetében is a BMW szerves világítási rendszerét használja. Az OLED-elemek egyenkénti működtetésével a hátsó lámpák eltérő világítási hatásokra képesek a különböző vezetési módok szerint. Miközben alapesetben a hátsó lámpatest „L-alakú” fénye széles tartományban, egyenletesen világít, Sport módban ez változó alakú világítási mintává változtatható néhány OLED-részlet aktiválásával. A hátsó lámpa fénye ekkor egy keskeny, összpontosított és élesen határolt „fénysávnak” látszik.

Az új technológiák új tervezési opciókat teremtenek

A világítás a modern járművek fontos dizájn alkotóeleme. Szemből nézve a BMW-fényszórók jellegzetes ikergyűrű-szimbólumai és a márka által fémjelzett vese alakú hűtőrács azonnal felismerhetővé teszik a BMW összes modelljét. Éjszaka a négy ragyogó gyűrű a márka jellegzetes védjegye. A BMW M4 Concept Iconic Lights tanulmány modell az ikergyűrű-szimbólum újfajta értelmezését mutatja be. A tanulmány lézerfény-technológiás fényszóróit mozgás közben az elegáns kék LED-csíkok emelik ki. Az új lézerfény-technológia sajátosságainak köszönhetően az innovatív fényszórók lapos és éles dizájn szerint készülhettek el.

Stílus tekintetében az „L-alakú” hátsó lámpatestek éppoly jellegzetesek, mint az első fényszórók. Az „L” alak egy sajátos dizájn-védjegy, amely a jármű hátsó részének szélességét hangsúlyozza, miközben tovább fokozza a jármű markáns és erőteljes kiállását, amely minden esetben kiemelkedik a tömegből – éjjel és nappal egyaránt. A jelenlegi BMW-modellek esetében a LED-technológiás hátsó fénycsíkok és az egyéb világítási elemek éjszaka az „L-alakot” hangsúlyozzák, sötétben is könnyedén felismerhetővé téve a márka modelljeit. A BMW az OLED-elemeket alkalmazó hátsó lámpatestet először a Vision Future Luxury tanulmány modellen mutatta be, amely tanulmány 2014 áprilisában, Pekingben tartotta világpremierjét. A BMW M4 Concept Iconic Lights tanulmány ezúttal a technológia sajátos verzióját mutatja be a CES kiállításon. Az OLED-technológiás hátsó lámpatestek M-stílusú alkalmazása a jellegzetes BMW „L-alakú” világítási dizájn új evolúcióját jelöli. Az OLED-technológia lehetővé teszi az új, háromdimenziós hatású és éles dizájn szerint kialakított fényszóró-megjelenést. A BMW M GmbH a közeljövőben beindítja az OLED-technológiát alkalmazó modell sorozatgyártását.

LEGFRISSEBB

Véget ért a Volvo V90 pályafutása

0
A Volvo V90 végső gyártási ciklusa is lezárul, ezzel a márka egyik leghosszabb, több mint hat évtizedes kombis hagyománya ér véget. Az első Amazon...

Bugatti Chiron: az autóipar ikonikus mesterműve

TESZTJEINK