AutóAddikt Autóteszt Lexus Lexus ES 300h – elegáns és egyben visszafogott kifinomultság

[TESZT] Lexus ES 300h – elegáns és egyben visszafogott kifinomultság

A Lexus viszonylag fiatal brand, idén év elején ünnepelte 30. születésnapját. A Toyota prémiummárkája folyamatosan ontja a jobbnál-jobb modelleket, így nem meglepő módon az 1 hetes teszten szerkesztőségünknél vendégeskedő Lexus ES 300h sem okozott csalódást.

Anno, 1989-ben debültált először a nemzetközi piacon az ES, karöltve az LS-szel: mindkettő rövid idő alatt elnyerte célközönségének tetszését, nem kicsi számban az Egyesült Államokban is. Az idei, 2019-es modellévű Lexus ES 300h immár hetedik generációjába lépett, a Toyota teljesen új tervezésű moduláris TNGA platformjára épül; ugyanarra, amelyre a RAV4, vagy a nemrégiben debütált Camry. Az új TNGA előnyei vitathatlanul jelen vannak a Lexus ES 300h esetében is, tehát a súlycsökkenés, valamint a jóval merevebb alváz- és karosszéria mind további pozitívumokkal ruházzák fel az ES-t.

Nálunk, Magyarországon kizárólag a hibrid hajtáslánccal szerelt modell kerül forgalmazásba (300h). Ami nem is baj, hiszen nagyon sokan a Lexus-t, mint márkát alaphangon hibridként, vagy legalábbis a szegmens oszlopos képviselőjeként tartják számon.

Le sem tagadhatja, hogy ő (is) egy Lexus. 2019-ből persze

Letisztult, hihetetlenül innovatív és előremutató formavilággal rendelkezik a Lexus aktuális generációja, így a Lexus ES 300h is. A frontrész meghatározója még mindig egyértelműen az orsóalakzatot formáló hűtőmaszk, aszimmetrikusnak ható rácsozattal, a szélek felé elnyújtva, hangsúlyos krómkeretek közé ékelve.

A lámpatestek valószínűleg önmagukban véve külön tanulményként készültek, legalábbis a formaterv összetéveszthetetlenül egyedi. Felfelé ívelő vonalvezetés, a belső sarkoknál derékszügű törések, melyekbe remekül illeszkedik a nappali menetfény tokozásának élces sziluettje.

Hab a tortán az alsó beömlőnyílások kialakítása, követve a hűtőmaszk fazonját; krómmal természetesen, jól harmonizálva a fényszórók sziluettjeivel. Ennél egységesebb aligha lehetne az összkép, s ahogyan hangsúlyoztuk feljebb: teljes a Lexus-imázs szerinti tálalás. Jó, hogy a japánok nem változtatnak az alapkoncepción, remélhetőleg megmarad a dizájnerteam, és maga a szellemiség is.

Ilyen legyen egy limuzin-kaszni 2019-ben!

Ami talán a legjobb a Lexus ES 300h-ban, az a limuzinfazon 2019-es igények szerinti tálalása. Megkapjuk a tradicionális orr-utaskabin-csomagtér rajzolatot és formát, az igazán „autós” küllemet, úgy, hogy észrevétlenül sikerül hordoznia a koncepciónak a sportosságot, gömbölyded megközelítéseket, s persze a visszafogottságot. Utóbbit rendkívül elegánsan, egyáltalán nem hivalkodó módon, követve az egész kpmplexitást, amit az ES hordoz. S persze a 2.8 méteres tengelytávot, no meg a közel 5 méteres hosszt sem szabad figyelmen kívül hagynunk. Így a Lexus ES 300h igazi nagyautó, felsőközép, abból is az unalomig ismételt prémiumkategóriás.

Nyilván láttuk már ezt a fart, amelyet a Lexus ES 300h hordoz. De mégis valamiféle más hangulat-jelleggel érkezik most, talán itt is a legmegfelelőbb jelzőpáros a sportosan elegáns. A burák keskenyek, középirányban elhúzottak, alig észrevehetően fogják közre a felső részre helyezett Lexus-emblémát, a lökhárító alsó szegleteiben pedig egyfajta lezárásként láthatunk fényvisszaverőket. Mindezt igencsak ízlésesen.

Tehát jól látható a fenti bekezdésekből (s a fotókon is), hogy a Lexus ES 300h formaterve gyakorlatilag hibátlan. Valahol ez érthető, hiszen magán a koncepción, valamint a Lexus modelljein gigantikus tervezőgárda munkálkodik. Csak egy röpke számadat, visszatérve az 1989-es ES-LS debütálásig: nem kevesebb, mint 1400 mérnök adta tudását a skiccek gyakorlati megvalósításához.

Szintén ízléses, és mellé hangulatos, ám konzervatív utastérrel rendelkezik a Lexus ES 300h. A tesztautó enteriőrjének színválasztása remekül passzolt a karosszéria tónusához, valamint magához az ES-feelinghez is.

Prémium modell, premium anyaghasználat

Az anyagok minőségére nem lehet panasz: lágy bőrök, puha műanyagok váltják egymást a Lexus ES 300h utaskabinjában. A varrások, illesztések mind mesteri kidolgozottságról tesznek tanúbizonyságot, nem lehet fogást találni az ergonómián, vagy a komfortérzeten sem nyilvánvalóan.

Jól elrendezett kezelőszervekre, informatív kijelzőrendszerre építkezik a Lexus ES 300h, a vezetőülés szinte bármilyen testalkattal rendelkező sofőr számára jó kilátást, kényelmes utazást biztosít. Külön kedvencünk a Lexus-ra jellemző analóg óra elhelyzése, általában a műszerfal középtáján, de kedveljük magát az infotainment rendszert is. Egyedül a touchpadot kellene kifinomultabbá tenni, ugyanis sok esetben nem, vagy nehézkesen reagál. Ez főként menet közben vonhatja el a sofőr figyelmét, bár kisebb rutinnal egész jól lehet vakon kezelni a rendszert.

Megfelelő keménységű/puhaságú ülő és hátlapokat kapott a Lexus ES 300h az első ülések esetében. A hossz és szélesség mindkét esetben jobb az átlagosnál, mégsem érezzük, hogy kontrollálhatatlanul széles fotelekben utaznánk. Tehát megvan az ülések kényelme, messzemenően, de ugyanakkor sportos oldaltartással is fel vannak vértezve.

Hátul a helyzet szintén remek, itt két utas messzemenő kényelemben utazhat. A komfortot szolgálja a kihajtható könyöktámasz, valamint a hatalmas, egy kategóriával magasabb szegmensben tapasztalható lábtér is – csakúgy, mint a váll -, fej -, és térdterek is. Jó itt terpeszkedni, viszont három fővel már készüljünk kompromisszumokra.

Újragondolt hajtáslánc

Teljesen újratervezett, Atkinson-ciklusú sornégyes benzinmotort kapott a 2019-es modellévű Lexus ES 300h. A hibrid hajtáslánc szerves részét képező aggregát 2.4 literes, a rendszerteljesítmény pedig 218 lóerő, 5700-as percenkénti fordulatszámnál. A maxumum mozgósítható forgatónyomaték 221 Newtonméter, jellemzően 3600-5200 RPM közt. Indulásnál általános esetben az elektromotor végzi a munka oroszlánrészét, így az első méterek megtétele is jócskán dinamikusnak érezhető, észrevétlenül kapcsolódik a benzinmotor a hajtásba, és méréseink szerint 9.3 másodperc alatt repítette az 1680 kilogramm össztömegű kasznit 0-ról 100 kilométer/órás sebességre.

Végre az Atkinson-motorokra jellemző lomhaság nem érezhető a Lexus ES 300h-nál. Nyilvánvalóan voltak korábban is hasonló modellek, amelyeknél elhanyagolható volt a visszafogottság – itt semmi, még akkor sem, ha normál, vagy ECO profilban autózunk. Ha pedig kikívánkozik belőlünk a kisördög, és sportos módozatba váltunk, enyhén karcos hangzással kellemes lendülettel indulunk neki a sprintnek.

Mindezt meglepő takarékossággal. Kapcsolgatva a profilok közt, teljesen vegyes jellegű használattal megállt a fogyasztás 6.3 liternél, mely adatot a tankolásnál betöltött üzemanyag mennyisége kellő pontossággal igazolt is.

2019 Lexus ES 300h specifikációk

Motor

Motortípus: soros, 4 hengeres Atkinson-ciklusú benzinmotor, hibrid hajtáslánc

Lökettérfogat: 2487 cm³

Maximális teljesítmény: 218 LE @ 5700 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 221 Nm @ 3600-5200 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, fokozatmentes e-CVT automataváltó

Hossz: 4975 mm

Méretek, egyéb műszaki adatok

Szélesség: 1865 mm

Magasság: 1445 mm

Tengelytáv: 2870 mm

Tömeg, üresen: 1680 kg

Megengedett össztömeg: 2150 kg

Csomagtartó mérete: 454 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 9.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.7 l/100 km

Országúti: 4.2 l/100 km

Vegyes: 6.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények.

Városi: 5.8 l/100km

Országúti: 4.2 l/100km

Vegyes: 5.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 206 g/km

Még több információ a Lexus magyarországi honlapján található.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.

Együttműködő partnereink: AcerASUSPanasonicCamera Kft.

Utómunka hardver: ASUS, Acer