A közúti áruszállítás növekszik. Az autópályákon kilométeres kamionsorok akadályozzák a személygépkocsik közlekedését, elsősorban az “elöl haladó járműtől” való biztonsági távolság miatt. Ezt a problémát a teherautó platooninggal lehetne kiküszöbölni, amelyben egy sofőrrel rendelkező tehergépkocsi csatlakozik a sofőr nélküli, elektronikus eszközökkel hálózatba kapcsolt tehergépkocsik konvojához.
Így a tehergépkocsik nagyon közel tudnak egymás mögött haladni, csökkentett légellenállással a légáramlatban és a közlekedésbiztonság csökkenése nélkül. Az eredmény: kevesebb üzemanyag-fogyasztás, több vezetési idő az üresjárati idő helyett, kevesebb megterhelés a sofőröknek és kevesebb dugó az autópályákon. Ezt mutatja a “MIND-SHIFT: A Compendium on Future Mobility, Circularity and New Urbanism” című tanulmány, amelyet a pressrelations médiafigyelő cég 2022 tavaszán a FirstSignals®, a korai felismerés módszerével készített. A mobilitás jövőbeli fejlődését a legfontosabb német és angol nyelvű vezető médiumok tudósításai alapján elemezték.
A platooning több országban a kísérleti fázisban van. Egy teherautó szakasz maximum három teherautóból áll, amelyek egymás mögött haladnak, 15-20 méteres távolságban, ami normál körülmények között túl kevés lenne. A koordináció egy technikai vezérlőrendszerrel történik. A szakaszba tartozó tehergépkocsik WLAN-technológián (ITS G5) keresztül vannak összekapcsolva (V2V-kommunikáció). A teherautók között folyamatos információcsere zajlik, például a szakasz állapotáról, a sebességről, a gyorsulásról, a fékezésről, a lassulásról és a GPS-pozícióról. Az infrastruktúra üzemeltetője és a teherautó-vonatok közötti kommunikáció ITS G5 technológián keresztül történik (I2V, V2I kommunikáció). A hátsó járművek spontán, késleltetés nélkül reagálnak, és még akkor sem ütköznek egymással, ha az első teherautó vészfékezési manővert hajtana végre. A tesztfázisban mindig egy-egy járművezető ül a hátsó és az első járműben, kezét szorosan a kormánykeréken tartva.
Dr. Hans Hamer, a SHIFT Mobility vezérigazgatója számára a tanulmány egyfajta szeizmográf a mobilitás területén várható tendenciákat illetően. A platooning valószínűleg fontos szerepet fog játszani ebben. A McKinsey akár 45 százalékos költségmegtakarítást vár a sofőrrel rendelkező teherautókhoz képest.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)





![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)
![[TESZT] Mazda2 TS2 (2007) – ideális választás városba és agglomerációs közlekedéshez](https://www.autoaddikt.hu/kepek/mazda-2-2008-teszt-autoaddikt-1-180x135.jpg)
![[TESZT] Ford Puma Gen-E – a kompakt városi crossover jövője](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-puma-gen-e-teszt-autoaddikt-34-180x135.jpg)


































![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)
![[TESZT] Mazda2 TS2 (2007) – ideális választás városba és agglomerációs közlekedéshez](https://www.autoaddikt.hu/kepek/mazda-2-2008-teszt-autoaddikt-1-100x75.jpg)
![[TESZT] Ford Puma Gen-E – a kompakt városi crossover jövője](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-puma-gen-e-teszt-autoaddikt-34-100x75.jpg)


