Néha nehézkes dolog alsóbb rendű úton autózni, ahol az út peremét semmi nem jelzi, és az ember könnyen kisodródhat a padkára, vagy ami még rosszabb, az árokba. Éjszaka pedig – különösen ott, ahol nincs közvilágítás – mindez kifejezetten nyomasztó tud lenni.
Éppen ezért a Ford most bemutatott egy új technológiát, ami megkönnyíti a vidéki autózást. Az Útpadka Érzékelő figyeli a jármű előtti útszakaszt, és szükség esetén finoman visszakormányozza az autót a helyes nyomvonalra.**
Hogyan működik?
Az alsóbbrendű utakra és 70-100 km/órás sebességtartományra tervezett Útpadka Érzékelő a belső visszapillantó alatt elhelyezett kamerával figyeli az útpadkát, 50 méter hosszú szakaszt derítve fel az autó előtt, és 7 méter széles sávot figyelve oldalirányban.
Ahol a szilárd útburkolat átvált laza padkába, kavicsos felületbe vagy füves részbe, a rendszer (szükség esetén) finom kormányrásegítéssel akadályozza meg, hogy a jármű lesodródjon az úttestről.
A berendezés egy fejlett algoritmus segítségével állapítja meg, meddig tart az útburkolat, és hol kezdődik az úttest melletti rész. A rendszer ott is kormányzási rásegítést ad, ahol fel van ugyan festve az út pereme, de a hó, a lehullott falevelek vagy az esőzés miatt nem látható a jelzés.
Ha a vezető az első kormányrásegítés után továbbra is túl közel halad a padkához, a rendszer – határozottabb jelzésként – megrezgeti a kormánykereket. Éjszaka a berendezés a fényszórók fényét használva ugyanolyan hatékonyan működik, mint nappal.
Az európai piacon az Útpadka Érzékelő megrendelhető a Ford Explorer, a Focus, az új Kuga és a Puma modellekhez, és megjelenik majd az új Ford modellekhez kínált vezetéssegítő technológiák egyre bővülő kínálatában.
“A vidéki utak ugyanolyan komoly kihívást tudnak jelenteni, mint a nagyvárosok utcái – különösen azok számára, akik nem ismerik az adott útszakaszt. Az Útpadka Érzékelő segítségével csökkenthető az egyik potenciális veszély, így kényelmesebben és biztonságosabban autózhatunk vidéken” – mondta el Rüdiger Kieneke, a Ford Európa vezetéssegítő és biztonsági elektronikáit fejlesztő mérnöke.
Folyamatos dilemma, hogy melyik és milyen kenőanyagokat érdemes használni – jelen esetben konkrétan – egy 1997-es W140-es Mercedes-Benz S420-hoz. Bajomi Vilmos, az Olajshop.hu vezetője remek és egyben hasznos tanácsokkal látta el az Autóaddikt,hu szerkesztőségét, valamint segített a megfelelő kenőanyagok és kiegészítők összeállításában.
Sokak szerint Mobil, sokak szerint Liqui Moly, és egyebek. Az Olajshop.hu szerint a Petronas Syntium 800 EU 10W-40 ideális egy korosabb Mercedeshez, annak M119-eséhez, a fél szintetikus kivitel pedig a lehető legideálisabb.
Kiváltképp a Petronas évek óta F1-ben a Mercedes csapat névadó szponzora és technikai partnere, speciálisan számukra fejlesztenek kenőanyagot. Ráadásul az Mercedes AMG modellek gyári OEM beszállítója is a Petronas. Alkalmazott mennyiség: 8 liter a rendszerbe, 1 liter tartalék
Nagy teljesítményű fékfolyadék, melyet egyebek mellett személyautókhoz ajánl a gyártó. Ez a kenőanyag is maximális szintű teljesítményt, mellette korrózióvédelmet is nyújt.
Ez egy szuper nagyteljesítményű hajtóműolaj, MC-szintézissel előállított alapolajon, kitolt olajcsere intervallumokhoz.
A Titan Supergear MC 80W-90 többfokozatú, SAE 80W-90-es hajtómű folyadék, univerzálisan sebességváltókban, illetve tengelyhajtásokban való használatra lett tervezve. Alkalmazott mennyiség: 2 liter
Az Eurol egy több, mint 40 éves holland kenőanyag gyártó vállalat.
Kevésbé ismert, mert nem költenek marketingre (kivéve a Toyota Gazoo/Alonso a Dakar versenyben és a WTCR-ben a Tom Corone támogatói), viszont abszolút jó minőségű kenőanyagokat gyártanak. Sok magyarországi automata váltó specialista is az Eruol ATF-eket használja. Alkalmazott mennyiség: 10 liter
Természetesen a megfelelő-kapcsolódó szűrőket is beszereztük az Olajshop.hu-tól, és egyértelműen a MANN termékeit választottuk.
Olajszűrő: MANN H829/1X
Levegőszűrő: MANN C33102 – 2 darab, bal és jobb oldalra
Utastérszűrő: MANN CU4007
Automataváltó szűrő készlet, tömítéssel: MANN H187 KIT
Mindezeken felül a biztonság kedvéért még rendeltünk különböző adalékokat is az Olajshop.hu kínálatából.
Olyan együttműködő partnert kerestünk az 1997-es évjáratú W140-es Mercedes-Benz megújulási projektünkhöz, amely professzionális módon ért a kenőanyagokhoz, és olyan bő választékkal rendelkezik, amelyből könnyedén ki lehet választani a leginkább megfelelő termékeket. Így jött képbe az Olajshop.hu.
Megkeresésünkre Bajomi Vilmos, az Olajshop.hu ügyvezetője elmondta: alapvetően minden típusú- és fajta gépjárműhöz biztosítanak kenőanyagot A-tól Z-ig, legyen szó személyautóról, autóbuszról, teherautóról, vagy akár targoncáról. A vállalkozás hosszú ideje működik, és mindig is arra törekedtek, hogy a vásárlók legkülönfélébb igényeit ki tudják szolgálni maradéktalanul, s azoknak megfeleljenek.
Az Olajshop.hu alapvetően webáruházként működik, a honlapjuk átlátható, szimpla és lényegretörő. A termékek, kategóriák és egyéb menüpontok jól értelmezhetően épülnek fel, szerkezetileg rendben van, az adott termékek kiválasztása pofonegyszerű.
A termékinformációk is részletesek, rengeteget segítenek a választásban, és nem utolsó sorban az árképzés is kitűnő, összehasonlítva a piac többi szereplőjével.
Hamarosan elvégezzük a W140-esen az aktuális, szükséges folyadékcseréket, hagyományosan a motorolajjal kezdjük, és a procedúrához köthető szűrőcserékkel. A folyamatokról természetesen beszámolunk az Autóaddikt.hu hasábjain.
Korábbi cikkünkben vázoltuk, hogy a 23 év alatt megfáradt vezérműtengelyácllító központi mágnesek cserére érettek lettek az 1997-es évjáratú faceliftes Mercedes-Benz W140 S420-nál.A Zöld Autószerviz segítségével és közbenjárásával elhárították a problémát, s megoldást eszközöltünk.
A mágnesek csere-procedúrája nem túl bonyolult nehézségi fokozaton mozog, viszont a szakértelem és megfelelő szerszámok-kellékek megléte teljes mértékben fontos tényező.
Legelőször is a motortér felnyitása után eltávolítottuk a motortakaró burkolatok alsó egységét. Így – mivel a faceliftes modell M119 kódjelű V8-asáról van szó – a vezérműtengelyácllító mágnesek könnyebben hozzáférhetők (1995-ig az elsőszériás modelleknél külön burkolatok védték a vezérműtengelyállító mágneseket).
Mindkét hengersornál található tehát 1-1 mágnes. Ezek egyenként kétpólusú csatlakozóval kapcsolódnak a bérlőelektronikához, ezeket a csatlakozóműanyagokat könnyedén le lehet pattintani az aljzatról. Óvatosnak kell lennünk, mivel ha még az eredeti műanyag csatlakozókkal rendelkezik az autó (mint esetünkben is), a műanyag már bőven kikeményedhetett annyira, hogy kisebb behatástól is elrepedjen, eltörjön. Esetünkben ilyesmiről nem volt szó, a műanyag felületek rugalmasak maradtak az évek során, valamint a kábelezés sem keményedett ki, feslett széjjel.
Miután leszedtük a csatlakozókat az aljzatról, kezdődhetett a mágnesek leszerelése. A mágneseket egyenként 3 db 5mm-es csavar rögzíti a szelepfedél szemközti burkolat-aljához, ami inkább a motorblokk frontrésze, a gyújtáselosztóházak alumínium takarójával egyetemben.
5mm-es kulcsot használtunk a mágnesek eltávolításához. Meglepő módon a csavarok kimondottan lazának tűntek, lehet, ez is okozhatott olajszivárgást a szigetelések elfáradása mellett.
Miután lekerültek a régi mágnesek, látszott, miért “könnyezett” mindkét oldalon a vezérműtengely-végződés: az összetapadt felületek közül szinte teljesen eltűnt a szigetelőpaszta, ami pedig megmaradt, az összeégett olajsárral és egyéb szennyeződéssel. Pluszban a mágnesek – főként a jobb oldali esetében – rendkívül sok olajat engedtek át a csatlakozóaljzatnál, alapvetően ezért lett indokolt az alkatrészek cseréje. Szerencsésebb esetben egyébként elegendő lehet a meglévő mágnesek felújítása, tisztítása, újrapasztázása.
A régi mágneseket félretettük a munkaasztalra, következhetett a felületek megtisztítása az újrapásztázás előtt. Nyilvánvalóan esetünkben csak a blokkon lévő felületeket kellett megtisztítani, mivel a mágnesek gyári új állapotúak voltak – így a munkánk lerövidült ennyivel, ami legalább 2 óra pluszt jelentett.
Locite SF 7063 általános tisztító- és zsírtalanító terméket használtunk a felület megtisztításához. Ezt a tisztítószert pontosan ilyen jellegű munkákhoz fejlesztette a Loctite: felvitel után azonnal kölcsönhatásba lép a szennyeződésekkel – keményebb, makacsabb vonalon is, mint példánk is jól mutatja: ráégett olajsár, olaj, maradék szilikon- és egyéb alapú paszták – ezekkel az elemekkel kellett megküzdenie a Loctite SF 7063-nak. Remekül teljesített, a szennyeződések javarészét feloldotta, majd jöhetett is a finom csiszolópapír bevetése.
Arra nagyon kellett ügyelnünk, hogy maga a vezérműtengely ne kapjon az SF 7063 folyadékából, mert keveredve a motorolajjal károsodást bír okozni, nem is kicsit. Így alaphangon inkább natúr törlőkendővel dolgoztunk, erre vittük fel folyamatosan a tiszítót, és több fázisban súroltuk át a felületeket.
Csiszolásnál pedig arra fordítottunk kiemelt figyelmet, hogy a vezérműtengely rúdjának végén felhalmozódott törmelék/forgács szintén eltávolításra kerüljön az összeszerelés előtt. Ehhez szintén törlőkendőt használtunk utólag SF 7063-mal átitatva először, majd szárazra töröltük; a munka folyamata közben pedig letakartuk a tengelyvéget.
Miután a felületek csillogtak eredeti fényükben, kezdődhetett az új Pierburg 7.06117.20.0 (A1190510077) vezérműtengelyállító központi mágnesek előkészítése pasztázásra. Az előkészítés egy könnyed tisztítást jelentett, itt szintén a Loctite SF 7063-at használtuk a gyári zsírréteg/olajok eltávolítására.
Mindezek után nekikezdtünk a Pierburg 7.06117.20.0 (A1190510077) vezérműtengelyállító központi mágnesek felöletetnek pasztázásához. A pasztázást Loctite 574 felülettömítővel végeztük. Ez a termék teljesen megegyezik a Mercedes-Benz által forgalmazott A001989892010 cikkszámú pasztával, viszont annál jóval olcsóbb. Legalábbis ami a mennyiség-ár arányt illeti, a Loctite 574 sokkal hosszabb távra elegendő, és eredeti, fedhetetlen minőséget jelent az autóipari tömítés-technológiák terén (gondoljunk csak a korábbi Daimler-Chrysler fúzióra).
A Loctite 574 tömítőpasztát egyenletesen kellett eloszlatni az új, beszerelésre váró vezérműtengelyácllító mágnesek felületén. Mivel esetünkben az illeszkedés nem haladta meg a 0.5 millimétert (0.2 mm körüli maximum), ezért a lehető legvékonyabb formában kellett felvinni a tömítőanyagot. Ezt spatulával, valamint kézzel (gumikesztyű) oldottuk meg, ügyelve arra, hogy a lehető legjobb átfedést adja a felülettömítő.
A Loctite 574 megszilárdulása 15 perccel a felvitel után kezdődhet, ez nagyban függ a környezeti hőmérséklettől. Értelemszerűen magasabb hőmérsékleten gyorsabb a keményedés, és maga a száradás is – mi 10-11 fokos kültéri (műhely) hőmérséklett mellett dolgoztunk.
Kellemes, képlékeny állagú paszta a Loctite 574, jól alakítható-formálható, nehezen elkenhető, a felületlefedést már az első réteg remekül megtartotta. A mágnesek tapadófelületén hagynunk kellett pár millimétert a mágnesház, valamint a vezérműtengelyvégek találkozásánál, ügyelve arra, hogy illesztésnél a paszta kiopréselődik, és belefolyhat a mágnes házba. Ehhez elegendő volt 2-3 mm holttér.
Miután megvolt a pasztázás – először a vezetőoldali résszel kezdtük, a nehezebbik variánssal a kormányszervió folyadéktartályának belógása miatt. Helyére illesztettük a mágnest, jöhetett a csavarozás, felszerelés. Amint megvoltunk ezzel, következett az utasoldali mágnes, mindkettő 3-3 csavarral történő rögzítése.
Fontos, hogy ehhez a munkához nem szükséges nyomatékkulcs használata, arra figyelni kell viszont, hogy masszívan húzzuk meg a csavarokat a későbbi szivárgás elkerülése végett. Ugyanakkor a vezérműházak végződéseinél nincs egetverően nagy nyomás alatt a rendszer, így közvetlen terhelésnek a felületek nincsenek, és nem is lesznek kitéve használat során.
Elkészültünk tehát a cserével, jöhetett a száradás. A Loctite 574 használati útmutatója szerint az optimális száradás (cure) 24 óra, így ezt meg is adtuk neki, kizárva a későbbi szivárgás bárminemű lehetőségét.
Csatlakoztatás előtt meg kellett tisztítanuk a csatlakozóaljzatok érintkezőit is. Ehhez szimpla fültisztító pálcákat használatunk, ugyanis ezek pont beleilleszkedtek a kis üregekbe, három-négy fordulattal pedig jelentős szennyeződést távolíthattunk el. Itt sem volt kevés kosz, mivel a korábbi mágnesek megfáradt csatolófelületei (konnektorok) engedték leginkább az olajat, direktben a dugókba.
Megtörtént a tisztítás mindkét oldalon: a csatlakozók érintkezői kaptak a biztonság kedvéért egy kevés WD40-et is, majd csatlakoztattuk az aljzatokhoz.
Attól pedig egyáltalán nem kell tartanunk egy ilyen jellegű munkánál, hogy a cserék után a vezérlést újra kell állítani-programozni. Akkor sem, ha a vezérműtengelyeket elforgatjuk, vagy a mágneses működési elvhez hasonlóan kihúzzuk.
M119 motorunk indítózás után rögvest életre kelt. Érezhetően simább, kiegyensúlyozottabb alapjárattal, csendesebb szelepvezérléssel, és persze csontszáraz felületekkel a mágnesek közvetlen környékén. Bár számottevő teljesítménycsökkenést nem tapasztaltunk az átolajosodott régi mágnesekkel korábban, az tény, hogy a gyorsítások, maga a nyomatékelépülés sokkal masszívabbak lettek a régihez képest. És ami a legfontosabb: az autó, maga a motor élettartama múlik ilyen, és hasonló apróbb beavatkozásokon.
Miért éppen Pierburg? És miért nem Mercedes-Benz OEM? Nagyon egyszerű: a kettő alapvetően ugyanaz, így projektautónk ugyanazt a német gyári minőséget kapja.
Mivel még nem egyelőre nem megy OT-vizsgára a W140 S420, ezért lényegében édesmindegy, hogy eredeti gyári OEM Mercedes-Benz vezérműtengelyácllító központi mágneseket kap-e vagy sem. Egyébiránt a címben szereplő szóbanforgó Pierburg 7.06117.20.0 (Mercedes OEM: A119051007 – korábbi OEM: A1190510177) minősége megegyezik a gyárival, szinte milliméterre pontosan ugyanaz, tehát szerintünk nem jelentene gondot ez sem.
Magyarán szólva: a nagyjából kétszer annyiba kerülő Mercedes OEM A1190510077 gyári aftermarket termék ugyanaz, mint a Pierburg 7.06117.20.0; a szín térhet el (fekete-sötétbarna a gyári MB, a Pierburg utángyártott ezüst). Egyébként a korábbi gyári Bindert váltotta a Pierburg.
Hamarosan beszerelésre kerül tehát kiemelt partnerünk, a Zöld Autószerviz által biztosított Pierburg 7.06117.20.0 vezérműtengelyácllító központi mágnespár. A tömítéshez kizárólag Loctite termékeket használunk, konkrétaoctite 574 tömítópasztát, valamint Loctite SF 7063 általános tisztító- és zsítalanítószert.
Új stratégiai-együttműködő partnerrel bővült az 1997-es évjáratú Mercedes-Benz W140 S420 megújulási projekt. A Henkel égisze alá tartozó Loctite felajánlotta segítségét ragasztóanyagok, tömítő paszták és tisztítószerek biztosítása terén.
Mivel szeretett W140-es Mercedes S420 projektautónk idén is számos megújulási folyamaton megy majd keresztül, fontos az aktuális javítanivalók feltérképezése. Ennek kapcsán jött a képbe a Loctite márka, mint remek, világvezető gyártó ragasztás- és tömítéstechnika terén.
Kapcsolódó javításunk a napokban fog lezajlani: az S420-as M119 kódjelű 4.2 literes V8-asa új vezérműtengelyállító mágnesek után kiáltott. A Zöld Autószerviz diagnózisa szerint mindkét mágnest – a vezető- és utasoldali is – cserélni kell, mivel anyaguk megfáradt, és főként a csatlakozóknál egyelőre gyenge olajszivárgás érzékelhető.
A cseréhez professzionális tömítőanyagra és tisztítószerre van szükségünk. A Loctite termékek kitűnőek, ráadásul tömítéstechnika téren a Daimler-Benz korszakra (is) visszanyúlik jelenlétük. Ezért is tűntek ideális választásnak – az alábbi produktumokat használjuk majd az alkatrészcseréhez:
Loctite 574 felülettömítő, 50 ml kiszerelés
Loctite SF7063 általános tisztító és zsírtalanító, 400 ml kiszerelés
Természetesen folyamatos figyelmet szentelünk a vezérműtengelyállító mágnesek cseréjének, és részletesen írunk majd a procedúráról.
A jövőbe mutató formanyelv és a hosszú távon fenntartható vezetési élmény úttörőjeként ismert modellpáros sorozatgyártása a végéhez közeledik. A BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster a világ legsikeresebb hálózatról tölthető sportautójaként vonul be a történelembe.
A BMW legendás sportautóit őrző „Hírességek csarnoka” újabb modellel bővül: hat éven át tartó piaci pályafutása után a BMW i8 sorozatgyártása véget ér. A BMW i8 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,8 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 42 gramm / km) és a BMW i8 Roadster (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 46 gramm / km) örökre a müncheni központú vállalatcsoport történetének egyik meghatározó mérföldköve marad. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt duó sikertörténete a jövőbe mutató formanyelv és az úttörő technológia egyedülálló szimbiózisaként kezdődött, amely a vezetés sportautós élményét hosszú távon fenntartható módon váltotta valóra és egy csapásra a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt autók menetdinamikai etalonjává érett. A BMW i8 a vállalatcsoport újabbnál újabb hálózatról tölthető modelljeinek is utat mutatott, mialatt forradalmi technológiája rövid idő alatt a világ legsikeresebb hálózatról tölthető sportautójává emelte. A modellpárosból 2014 óta több mint 20 000 darab talált gazdára világszerte, amellyel mindegyik riválisánál jobb értékesítési eredményt mutatott fel kategóriájában.
A BMW Vision EfficientDynamics tanulmányautót a személyes mobilitás felettébb csábító jövőképeként mutatta be a BMW a 2009-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon. A modell a márka által fémjelzett vezetési élmény, a magával ragadó formanyelv és az iránymutató technológia egységének ígéretét hordozta. Sirályszárnyas ajtóival, a BMW hamisítatlan stílusjegyeinek újraértelmezésével, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájával és hatékony összkerékhajtásával a 2+2 üléses sportautó-koncepció elsöprő visszhangot keltett a vezetés szerelmeseinek körében, majd a BMW i divízió megalakulásáról, a BMW Vision EfficientDynamics tanulmányautó főbb elemeinek tömegtermeléséről és a vezetési élmény új korszakának eljöveteléről szóló hírek bejelentésével a BMW Group több millió új rajongót szerzett.
Az elektromos mobilitás térnyerését ösztönző vállalati stratégia első lépése
A BMW i8 2013-ban ünnepelte világpremierjét a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon, a BMW i3 tisztán elektromos meghajtású prémium kompakt oldalán. A kettős premier a BMW Group új, jövőbe mutató vállalati stratégiájának indulását jelezte, amely mentén a müncheni központú vállalatcsoport idő előtt a hosszú távon fenntartható vezetési élmény népszerűsítését vállalta. Ma a BMW Group a hálózatról tölthető prémium autók mezőnyében is a világ egyik vezető autógyártójának számít. A tisztán elektromos meghajtású BMW i3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km), BMW i3s (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,0 – 14,6 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) és MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) mellett a vállalatcsoport plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai mindegyik szegmensben elérhetők az ügyfelek számára, a kompakt kategóriától kezdve, a közép-méretosztályon és a BMW X modellcsaládon át, egészen a sportautók és a luxusautók kategóriájáig. 2023-ra a BMW Group huszonöt tagúra bővíti fel hálózatról tölthető modellpalettáját, amelynek több mint fele károsanyag-kibocsátás nélkül váltja valóra a vezetés színtiszta élményét.
A BMW i8 az első pillanattól kezdve a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia innovációira épülő vezetési élmény úttörője volt. És ez közel sem csupán a 2014-ben elrajtolt FIA Formula E hivatalos biztonsági autójaként betöltött szerepet jelenti, hiszen a BMW i8 a világ első olyan sportautójaként érkezett meg az utakra, amelyet már a legelső skiccektől kezdve a fenntarthatóság mentén terveztek meg a mérnökök. A BMW i divízió szakemberei mind a járműszerkezet, mind a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia terén új ösvényeken indultak el. A szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascella és az alumíniumból készült padlólemez egyesítése legalább annyira forradalmi megoldásnak számított, mint a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor intelligensen vezérelt együttműködése. A 2+2 üléses karosszériakoncepció, az aerodinamikailag optimalizált formanyelv, az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés és az innovatív hajtáslánc egytől egyig a menetdinamika és a hatékonyság közötti kezdeti ellentmondás feloldását célozta. Eme innovatív megközelítésnek köszönhetően a BMW i8 egy csúcskategóriás sportautó vezetési élményével kecsegtet, egy kisautó átlagos üzemanyag-fogyasztását ígérve.
A plug-in hibrid hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikáját a lehető legdinamikusabb menetteljesítmény és a két erőforrás lehető leghatékonyabb együttműködése mentén tervezték meg a mérnökök. A BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó benzinmotor a hátsó kerekeket, az elektromos motor pedig az első kerekeket hajtja. A végeredmény egy hibrid-specifikus összkerékhajtás, amely nem csupán a tapadást, de az agilitást és a menetstabilitást is jelentős mértékben fokozza. Ezzel és az elektromos motor 250 Nm csúcs forgatónyomatékával – amely azonnal, már álló helyzetből is teljes mértékben a vezető rendelkezésére áll – a BMW i8 tisztán elektromos meghajtással, és mint ilyen, károsanyag-kibocsátás nélkül is képes sportautós menetteljesítményre. A BMW i8 egészen 120 km/órás sebességig képes fenntartani a tisztán elektromos meghajtást, a két erőforrás együttes forgatónyomatéka pedig a nagyteljesítményű sportautók lélegzetelállító menetdinamikáját szabadítja az aszfaltra.
A menetdinamikát és a hajtáslánc-technológia hatékonyságát a BMW i divízió által kifejlesztett LifeDrive járműstruktúra hivatott még tovább fokozni. A BMW i8 modellpárosát már a legelső skiccektől kezdve a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia szempontjai szerint álmodták meg a készítők, a karosszéria vázát és a hajtáslánc elemeit így egy harmonikus egységként tervezték meg – nagyban elősegítve ezzel a BMW i8 vérbeli sportautós karakterét. Az utascella szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP), a padlólemez pedig alumíniumból készült, a BMW i8 saját tömege így a két erőforrással, a vezérlőelektronikával, a futómű-technológiával, a merevítésekkel és a karosszéria gyűrődési zónáival együtt sem haladja meg az 1 500 kilogrammot. Az első és a hátsó tengely közötti terhelés-elosztás ellenben tökéletes, 50:50 arányban érvényesül. Annak köszönhetően pedig, hogy a tisztán elektromos meghajtás energiáját tároló nagyfeszültségű akkumulátor mélyen a padlólemezbe került, a duó súlypontja is extrém alacsony lett.
Innovációs iránymutató a BMW eDrive hajtáslánc-technológián is túl
Ikonikus sportautóként a BMW i8 úttörő funkciói már az első pillanattól kezdve messze túlmutattak a BMW eDrive hajtáslánc-technológia innovációin. A szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) átfogó alkalmazása és a látványos légellenállás-csökkentő megoldások nem csupán az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés, de az aerodinamika terén is új mércét állítottak. A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó vadonatúj, innovatív tömegtermelési megoldásokat vezetett be az autóiparban, amely mentén a BMW Group a szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) megmunkálása és tömegtermelése terén is piacvezetővé lépett elő. A rendkívül könnyű, csúcstechnológiás anyag kapcsán a BMW i divízió széleskörű szakmai tapasztalatokra tett szert, amelynek köszönhetően a BMW Group ma már számos modellsorozatában professzionális keretek között alkalmazza a szénszál-erősítésű műanyagot (CFRP), a prémium autógyártó-vállalatok közül egyedüliként.
A BMW i8 progresszív karakterét már az extrovertált, aerodinamikailag végletekig optimalizált karosszéria is első ránézésre egyértelműsíti. Sportautós arányai és sirályszárnyas ajtói még hat évvel a világpremier után is magával ragadják a tekinteteket. A lapos frontrész, a szinte teljesen zárt hűtőrács-pár, az első lökhárító légbevezető nyílásai, az alvázborítás, az extrém küszöb-kiképzések, a karosszéria oldalának Stream Flow névre keresztelt vonalvezetése, valamint a hátsó lámpák és a tetőív között kialakított egyedülálló légcsatorna is kivétel nélkül a jármű körüli légáramlat optimalizálását szolgálja. A különleges formanyelvi megoldások nem csupán iránymutató légellenállási együtthatóhoz (0,26), de rendkívül kedvező aerodinamikai egyensúlyhoz is vezettek. A tervezőmérnökök olyan karosszériát alkottak, amely a légellenállás és a felhajtóerő optimalizálása mellett, kiegészítő légterelő elemek nélkül fokozza a menetdinamikát és a biztonságot.
A BMW i8 utasterének anyaghasználatát ugyancsak a hosszú távú fenntarthatóság jellemzi. Az ülések és a műszerfal bőrözését cserzett olajlevél-kivonattal finomították, a szövetkárpit alapanyaga pedig újrahasznosított műanyagokból kinyert poliészter-granulátumból származik.
A BMW i modelleket övező fenntarthatóság a tervezési fázistól kezdve, a felhasználáson és alkalmazáson át, egészen az újrahasznosításig terjed, lefedve így a jövőbe mutató autók teljes életciklusát. A BMW i8 esetében nem csupán a modellben alkalmazott újrahasznosított műanyagok száma kimagasló, de a padlólemezhez felhasznált alumínium nagy része is újrahasznosításból vagy megújuló energia kiaknázásával származik. Sőt mi több, a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster tömegtermeléséhez felhasznált energiát a BMW lipcsei gyárában szélerőművek állítják elő, az egyesült államokbeli Moses Lake szénszál-előállító üzemének energiaellátásáról pedig 100 százalékban vízenergia gondoskodik.
Piaci bevezetésekor a BMW i8 volt a világ első olyan sorozatgyártásban kínált modellje, amelyet az innovatív lézerfény-technológiás első fényszórókkal szereltek. A BMW i8 világpremierje után a technológiát a BMW 7-es sorozat, majd később számos másik modellsorozat is megörökölte. A BMW Laserlight lézerfény-technológia kivételesen nagy, a távolsági fény esetében akár 600 méteres megvilágítási tartomány garantál. A fényforrás energiaszükséglete ugyanakkor kifejezetten alacsony, még a híresen hatékony LED-technológiás megoldásokhoz képest is.
A BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája a belsőégésű erőforrások új generációját is elhozta a jelenbe. A BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó háromhengeres benzinmotort elsőként a BMW i8 modellbe építették be a mérnökök. Az 1.5 liter hengerűrtartalmú egységet rendkívül kompakt beépíthetőség és kifejezetten magas teljesítményszint jellemzi: a literenkénti 113 kW / 154 lóerő maximális teljesítmény új rekordot hozott a BMW sorozatgyártásban kínált modelltörténetébe.
A hosszú távon fenntartható vezetési élmény minden korábbinál intenzívebb formája: a BMW i8 Roadster
A BMW i8 Roadster világpremierjével 2017 őszén új szintre lépett a vezetés hosszú távon fenntartható élménye. A kétüléses újdonság a progresszív sportautó vérpezsdítő élményének nyitott tetős változatát keltette életre, a tisztán elektromos meghajtás változatlan lehetősége mentén.
A BMW i8 Roadster megjelenésével a BMW i8 Coupé plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájának maximális teljesítményét is tovább fokozták a mérnökök. A nagyfeszültségű akkumulátor tárolókapacitása 20 amperórától 34 amperórára nőtt, 11,6 kilowattóra bruttó energiateljesítmény mellett. A tovább optimalizált akkumulátorcella-technológia azt is lehetővé tette, hogy a tervezők 9 kW-tal / 12 lóerővel 105 kW-ra / 143 lóerőre növeljék az elektromos motor maximális teljesítményét, a két erőforrás maximális rendszerteljesítménye így 275 kW / 374 lóerő lett. A BMW i8 Coupé 4,4 másodperc alatt, a BMW i8 Roadster pedig 4,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességük egyaránt 250 km/óra. A nagyfeszültségű akkumulátor egyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság a BMW i8 Coupé esetében 55 kilométer, a BMW i8 Roadster esetében pedig 53 kilométer.
A roadster vászonteteje innovatív gyártási eljárással készül: a tetőmozgató mechanika egyes alumínium alkatrészeit most először háromdimenziós nyomtatással állítják elő. A forradalmi technológia, amelyet a BMW Group a BMW i8 Roadster esetében alkalmazott először tömegtermelésben, olyan aprólékos geometriai formák legyártását teszi lehetővé, amelyek hagyományos tömegtermelési eljárással elképzelhetetlenek lennének, miközben a saját tömeg és az alkatrészmerevség tökéletes egyensúlyát garantálja. A BMW i divízió által felhalmozott szaktudásnak köszönhetően egyre több modellsorozat egyre több alkatrésze készülhet eme additív gyártási eljárással.
Született győztes az első pillanattól: a BMW i8 koncepcióját, formanyelvét, technológiáját, fenntarthatóságát és vezetési élményét díjak, elismerések és kitüntetések sokasága igazolja
Legyen szó akár utcai megjelenésől, autóipari szakértők véleményéről vagy olvasói szavazásról, a BMW i8 időről időre lenyűgözte a rajongókat és a szakma nagyjait. 2015 és 2019 között a progresszív sportautó plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája sorozatban öt alkalommal diadalmaskodott a világhírű „Engine of the Year Award” legalább egy kategóriájában. A modell koncepcióját és technológiáját az Auto Zeitung német autós szakmagazin az „Auto Trophy” és a „Green Mobility Trophy” díjakkal, az auto, motor und sport német autós szakmagazin az „International Paul Pietsch Award” kitüntetéssel, az auto, motor und sport és a CHIP számítástechnikai magazin pedig a közösen életre hívott „Car Connectivity Award” díjjal ismerte el. A BMW i8 mindezeken felül a „World Green Car” trófeát és az „All-Wheel Drive Car of the Year” díjat is elnyerte.
A brit Top Gear szakmagazin a BMW i8 plug-in hibrid sportautót választotta az év autójának, ahogyan a „UK Car of the Year” szakmai zsűrije is. Az Auto Test és az Ökotrend a modellt az „Auto Test winner in green” elismeréssel illette, a prémium minőség és az egyedülálló formanyelv kettősét pedig olyan nívós kitüntetések igazolják, mint például az „iF Design Award” és a „red dot Award”.
A luxus és az exkluzivitás új dimenziója
Progresszív, exkluzív karakterével a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster egyaránt a bajor prémiumgyártó luxusszegmensben véghezvitt modellfejlesztéseinek meghatározó mérföldköve. Az innovatív páros a vezetés hamisítatlan élményét élteti, akárcsak a BMW 7-es sorozat luxuslimuzinjai, a valaha készült legnagyobb Sports Activity Vehicle modellként debütált BMW X7 és a BMW 8-as sorozat sportautói is. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt sportautók prémium karakterének új dimenzióját a BMW i8 számára kifejlesztett „BMW i Pure Impulse Experience” testesíti meg: az autóiparban egyedülálló ügyfélkapcsolati program zártkörű meghívásokkal, exkluzív beszélgetésekkel és fejedelmi kulináris, illetve utazási lehetőségekkel varázsolja el a bajor prémiumgyártó legexkluzívabb ügyfélkörét.
Az egyediség új szintjét önálló stílusjegyekkel felvértezett, exkluzív limitált szériák jelentik: 2016 elején a BMW i8 Protonic Red Edition, 2017-ben pedig a BMW i8 Protonic Frozen Black Edition és a BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition ünnepelte világpremierjét, mindössze 100 darabban legyártott különkiadásokként.
A plug-in hibrid sportautó-legenda, amely örök mérföldkőként írta be magát a BMW Group sikertörténetébe
A BMW lipcsei gyárában ezekben a napokban készül el a BMW i8 Ultimate Sophisto Edition limitált szériájának 200 példánya. 2019 decemberében a különkiadás első képviselője a plug-in hibrid sportautó-legenda tömegtermelésben kínált húszezredik modelljeként gurult le a gyártósorról. Ezzel a volumennel a BMW i8 messze megelőzte a legtöbb legendás BMW sportmodellt: a BMW Group sikertörténetének másik mérföldköveként a BMW M1 mindössze 399 darabban, a BMW Z8 roadster pedig csupán mintegy 5 000 példányban látott napvilágot.
A hálózatról tölthető sportautók globális mezőnyében a BMW i8 évekig több mint 50 százalékos piaci részesedést élvezett, iránymutató pozícióját pedig 2020 áprilisáig fenntartja. A legkelendőbb plug-in hibrid sportautó ezt követően véglegesen elnyeri azt a címet, amellyel az Auto Bild Klassik német autós szakmagazin olvasói már a piaci premierjét követő hónapokban illették: „a jövő klasszikusa”.
A nagyvárosokba tervezett, első tisztán elektromos meghajtású MINI, a Cooper SE a héten mutatkozott be Budapesten.
A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású négykerekűje a vezetés színtiszta élményét hosszú távon fenntartható módon váltja valóra, és mindezt a MINI hamisítatlanul egyedi megjelenésével és prémium minőségével párosítja. Egy szó, mint száz: a MINI Cooper SE egy ízig-vérig MINI, károsanyag-kibocsátás nélkül.
„A tavaly 60-ik születésnapját ünneplő MINI, idén újabb mérföldkőhöz érkezett: bemutatkozik az első teljesen elektromos modell, a Cooper SE. Az autó mindenekelőtt ízig-vérig MINI, a go-kart szerű vezetési élmény, az egyedi, semmivel össze nem téveszthető karakter és a márka hagyományosan magas színvonalú prémium minősége egy új csomagban, elektromos kivitelben érkezik. Az elektromos meghajtásnak elsősorban városban van értelme, itt a leghatékonyabb a rendszer, így a vadonatúj MINI Cooper SE is ebben a közegben „érzi jól magát”, itt számít a vásárlók bizalmára. Modern, fiatal, dinamikus és a MINI-hez méltóan kellően emocionális az újdonságunk, melynek tervezésénél az élményszámba menő kiváló vezethetőség és a karakter megtartása kulcsszempontok voltak. Mindazonáltal a modell fontos pillére a BMW Group elektrifikációs stratégiájának, mely szerint 2023-ra már 25 darab különféle elektromos és plug-in hibrid BMW és MINI modellt kínál a vállalat, ügyfeleink igényeit maximálisan kiszolgálva” – mondta el Maciej Galant, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója a bemutató alkalmával.
A 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása, a márkahű elsőkerék-meghajtás és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, innovatív menetstabilizáló rendszere együttesen a gokartos vezethetőség összetéveszthetetlen agilitásával ruházza fel a MINI Cooper SE-t, amelynek típus-specifikus lítium-ion akkumulátora egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométer* tisztán elektromos meghajtást garantál. Az energiatároló egységet a mérnökök mélyen a padlólemezbe süllyesztették, a zéró emissziójú MINI csomagtartójának térfogata (211 liter) így literre pontosan megegyezik a belsőégésű erőforrással hajtott háromajtós MINI hasonló értékével.
A MINI Cooper SE főbb jellemzői
A MINI modelltörténetének és a prémium minőségű kisautók kategóriájának első tisztán elektromos meghajtású modellje.
Elektromos motor 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítménnyel és 270 Nm csúcs forgatónyomatékkal.
Típus-specifikus lítium-ion akkumulátor, amely egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométer tisztán elektromos meghajtást garantál – szemernyit sem korlátozva a háromajtós MINI csomagtartó-térfogatát.
A nagyfeszültségű akkumulátor hagyományos háztartási aljzatról, MINI ELECTRIC falitöltőről és nyilvános járműtöltő oszlopról egyaránt feltölthető, akár 50 kW sebességű gyorstöltéssel is.
Kivételes agilitás az azonnali teljesítmény-leadásnak, az alacsony súlypontnak, az elsőkerék-meghajtásnak és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, innovatív menetstabilizáló rendszerének köszönhetően.
Gyorsulás álló helyzetből 60 km/órás sebességre 3,9 másodperc alatt, álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,3 másodperc alatt.
A háromajtós MINI jellegzetes stílusjegyei típus-specifikus karosszéria-kiegészítőkkel egyesülnek.
Típus-specifikus kijelző- és járművezérlő koncepció az utastérben.
Két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás az egypedálos vezethetőség érdekében.
LED-technológiás első fényszórók, duplazónás automata légkondicionáló, hőpumpa-technológiával dolgozó fűtőrendszer, kiegészítő fűtés, elektromos rögzítőfék és Connected Navigation csomag már alapfelszereltségként.
Ízig-vérig MINI
A MINI Cooper SE a brit prémiumgyártó első modellje, amely a márka által fémjelzett értékeket nagyvárosokba tervezett tisztán elektromos meghajtással egyesíti, egy forradalmian innovatív, ízig-vérig MINI modellként. A modell koncepciójának a háromajtós MINI szolgált alapjául: a MINI Cooper SE karosszériaarányai, jellegzetes stílusjegyei, tágas helykínálata és utastéri hangulata egytől egyig a belsőégésű erőforrással szerelt modellek örökségei.
A benzinmotor és a dízelmotor helyét ezúttal a MINI Cooper SE motorházteteje alatt egy elektromos motor foglalja el. A vezérlőelektronikát és a váltót is magába foglaló, kompakt méretű egységet a tervezők a masszív csőszerkezetű motortartó keret első felébe építették be. A típus-specifikusra konfigurált, nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor tizenkét cellából épül fel, a 32,6 kWh bruttó energiateljesítményű energiatároló egység T-alakot formálva helyezkedik el a padlólemezben.
Az elektromos motor nem csupán kisebb, de jelentős mértékben könnyebb is, mint bármelyik belsőégésű erőforrás, amely nagymértékben hozzájárul a MINI Cooper SE tökéletes tengelyterhelés-elosztásához. Az alacsonyra helyezett súlyponttal együtt mindez kiváltképp agilis vezethetőséget és még nagy tempónál is könnyed irányváltásokat eredményez. A MINI Cooper SE ráadásul kiváló úttartást is garantál, nem utolsósorban a nagyfeszültségű akkumulátor elhelyezésének köszönhetően: az energiatároló egységet mélyen a modell padlólemezébe süllyesztették, az első ülések közé és a hátsó üléssor alá. Mint ilyen, a tisztán elektromos meghajtású MINI modell a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k csomagtartó-térfogatával büszkélkedhet: az alapesetben 211 literes csomagtér a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 731 literre bővíthető. Az egyetlen mérhető méretbeli különbség a tisztán elektromos meghajtású MINI és a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k között a magasság, a hétköznapokban kiválóan használható hasmagasság fenntartása érdekében ugyanis a mérnököknek a padlólemezbe épített akkumulátor vastagsága okán 18 milliméterrel meg kellett emelniük a karosszériát.
A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológia összes alkatrészét a vázszerkezet típus-specifikus védőzónái ölelik körbe, ütközés esetén pedig a rendszer vezérlőelektronikája az összes alkatrészt azonnal lekapcsolja. A MINI Cooper SE biztonsági koncepciója így minden tekintetben maradéktalanul megfelel a BMW Group kimagasló szabványainak, amelyek messze túlmutatnak a kötelező iparági előírásokon. A hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikáját az első lökhárító megerősített tartószerkezete és a motortartó keret védi, a nagyfeszültségű akkumulátor alatt pedig egy masszív, edzett lemez húzódik. 1 365 kilogrammos saját tömegével a MINI Cooper SE így mindössze 145 kilogrammal nyom többet a mérlegen, mint a Steptronic automataváltóval szerelt, háromajtós MINI Cooper S modell.
Jellegzetes stílusjegyek típus-specifikus karosszéria-kiegészítőkkel
A MINI Cooper SE összetéveszthetetlen megjelenéséről gondosan kiválasztott, diszkrét karosszéria-módosítások gondoskodnak. Az első tisztán elektromos meghajtású MINI-t határozott arányok, vizuálisan három részre osztható karosszéria, egybefüggő ablaksáv és tető, valamint rövid túlnyúlások és egyedi keréktárcsák emelik ki a tömegből. A jövőbe mutató hajtáslánc-technológiát egyedülálló karosszéria-kiegészítők jelzik. A lítium-ion akkumulátor töltőnyílását a tervezők a belsőégésű erőforrással szerelt modellek üzemanyagtöltő nyílásának helyére, a jobb hátsó kerékív fölé helyezték el, a különbséget pedig egy domborított MINI Electric embléma jelzi. E logó citromsárgára fényezett változata díszíti az oldalsó irányjelző paneleket, a csomagtérajtót és a hűtőrács-motívumot is. A MINI Cooper SE frontrészének középpontjában a belsőégésű erőforrással szerelt modellek hűtőrácsának hatszögletű kontúrja áll, a minimális hűtőlevegőt igénylő elektromos motor okán ez esetben azonban teljesen zárt kivitelben. A hűtőrács-motívumot vízszintesen meghúzott, citromsárga merevítőbetét díszítheti, a külső visszapillantó-házak pedig ugyanebben az árnyalatban pompázhatnak. A MINI Cooper SE már alapfelszereltségként LED-technológiás első fényszórókkal gurul le a gyártósorról.
Lélegzetelállító agilitás az innovatív menetstabilizáló rendszernek köszönhetően
A tisztán elektromos meghajtás a MINI modelljeire jellemző, gokartosan agilis vezethetőség teljesen új dimenzióját váltja valóra. A MINI Cooper SE lélegzetelállító agilitásában nagy szerepet játszik a típus-specifikus hangolású futómű-technológia, amely – a kisautó-szegmensben egyedülálló módon elektromechanikus kormányművel, az első tengelyen szimpla-ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal, a hátsó tengelyen pedig többkaros felfüggesztéssel dolgozik – az elektromos hajtáslánc-technológiával maximális menetstabilitást, tökéletesen precíz irányíthatóságot és azonnali kormányreakciókat garantál. A MINI Cooper SE súlypontja legalább 30 milliméterrel került alacsonyabbra, mint a MINI Cooper S modell esetében, amely a tengelyek közötti optimális terhelés-elosztással karöltve a kisautó-szegmensben mindeddig elképzelhetetlen kanyarodási dinamikával kecsegtet.
MINI Vezetési Üzemmódok négyféle beállítással
Az első tisztán elektromos meghajtású MINI lehetővé teszi, hogy a brit prémiumgyártó ügyfelei saját preferenciáik és az adott vezetési szituáció sajátosságai szerint hangolják át az autó beállításait. A műszerfal alsó felén elhelyezett billenőkapcsoló-sor jobb végén található kapcsolóval aktiválható MINI Vezetési Üzemmódok (MDM – MINI Driving Modes) a MINI Cooper SE esetében négyféle járműbeállítási lehetőséget kínálnak fel. Alapértelmezett beállításként a MID üzemmód aktiválódik, amelyet SPORT üzemmódban még közvetlenebb kormányzás és a hajtáslánc minden korábbinál gyorsabb rendszerreakciója vált fel.
Két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás
A BMW Group tisztán elektromos meghajtású modelljeiben átélhető vezetési élményt az egypedálos vezethetőség emeli új szintre: nagyvárosi forgalomban a jármű azonnal érezhető lassulásba kezd, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról. Vitorlázó üzemmódban ugyanis az elektromos motor generátorként működik és a mozgás során felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza, az alacsonyabb sebességtartományban így a vezetőnek rá sem kell lépnie a fékre ahhoz, hogy a jármű intenzív lassulásba kezdjen. A fékezés során felszabaduló energia visszatáplált mennyisége (és mint ilyen, a vitorlázó funkció automata fékező hatásának mértéke) a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikájában állítható be.
Típus-specifikus műszerfal-kialakítás digitális műszeregységgel
A MINI Cooper SE alapfelszereltségének az 5,5” képernyő-átmérőjű, típus-specifikus műszeregység is része. A fekete panelbe épített színes kijelzőt a belsőégésű erőforrással szerelt modellek műszeregységével megegyező helyre, a kormány mögé integrálták a tervezők. A teljes mértékben digitális kijelző középpontjában egy megjelenített számokkal dolgozó kilométeróra áll, amelynek ívét egy hagyományos stílusban világító kilométeróra-skála adja meg. Ez utóbbi a műszerfal tetején található fénygyűrűn is visszaköszön, a kiválasztott MINI Vezetési Üzemmód szerint piros (SPORT üzemmód), fehér (MID üzemmód) vagy zöld (GREEN és GREEN+ üzemmód) színben.
MINI ELECTRIC falitöltő a rugalmas járműtöltésért
A vezetés tisztán elektromos meghajtású élményéhez a MINI Cooper SE a villamosenergia-hálózatból nyeri ki az energiát, hagyományos háztartási aljzaton, a MINI ELECTRIC falitöltőn vagy nyilvános járműtöltő oszlopon keresztül. A modell egyaránt képes az AC és a DC szabvány szerint üzemelő járműtöltésre, akár Type 2, akár CCS Combo 2 csatlakozóval. A töltőfej pulzáló állapotjelzője a járműtöltési folyamat kezdeti lépéseit narancssárga fénnyel, a töltés folyamatát citromsárga fénnyel, a maximális töltöttségi szint elérését pedig zöld fénnyel jelzi.
Alapfelszereltségként a MINI hagyományos háztartási aljzathoz csatlakoztatható járműtöltő kábelt kínált a MINI Cooper SE modellhez, az opcionális extrafelszereltség részeként azonban az otthoni járműtöltéseket megkönnyítő MINI ELECTRIC falitöltő és a háromfázisú, nyilvános járműtöltő oszlopoknál használható járműtöltő kábel is megrendelhető. Mindkét opció 11 kW maximális sebességű járműtöltést tesz lehetővé, amellyel a MINI Cooper SE nagyfeszültségű akkumulátora két és fél óra alatt 80 százalék fölötti töltöttségi szintre tölthető. A 100 százalékos töltöttségi szint eléréséhez három és fél órára van szükség. Ultragyors DC gyorstöltőre csatlakoztatva a lítium-ion akkumulátor még gyorsabban feltölthető. A MINI Cooper SE vezérlőelektronikája maximum 50 kW sebességű gyorstöltést engedélyez, amellyel az energiatároló egység 80 százalékos töltöttségi szintje mindössze 35 perc alatt elérhető.
Navigációs rendszer alapfelszereltségként és a típus-specifikus MINI Connected szolgáltatás-paletta innovációi
A MINI Cooper SE széleskörű alapfelszereltségének a digitális műszeregység, a navigációs rendszer és az elektromos mobilitás működését támogató MINI Connected szolgáltatások is részei. Haladás közben az eDrive kijelző mutatja a hajtáslánc és az akkumulátor közötti energiaáramlás részleteit és ezzel párhuzamosan a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolságot, amelynek növelése érdekében felkínálja a kényelmi funkciók kikapcsolását vagy a fékezés során felszabaduló energia visszatáplálási intenzitásának fokozását. A MINI Cooper SE fedélzetén a brit prémiumgyártó ügyfeleinek arra is lehetőségük nyílik, hogy a navigációs rendszer térképén egy dinamikusan változó zóna megjelenítésével folyamatosan nyomon kövessék a lítium-ion akkumulátorban tárolt energiamennyiség kiaknázásával megtehető távolságot, amely az energiatároló egység töltöttségi szintjének csökkenésével folyamatosan változik. Az útvonaltervezés aktiválásakor a navigációs rendszer felkínálja az úti célba vezető leggyorsabb és legrövidebb útvonalakat, valamint a GREEN üzemmódban megtehető leghatékonyabb utat is, amely során a hajtáslánc a legkevesebb energiát fogyasztja el.
Prémium minőségű alapfelszereltség és személyre szabható tételek
A MINI Cooper SE széleskörű alapfelszereltségének prémium minőségű tételeit négy különböző felszereltségi csomag egészítheti ki: a karosszériára és az utastérre egyaránt kiterjedő összeállítások nem csupán a karosszériafényezési árnyalatokat és a könnyűfém keréktárcsákat, de az üléskárpitokat és az egyes utastéri funkciókat is magukba foglalják. Az aktuális MINI modellekhez megrendelhető Salt, Pepper és Chili felszereltségi csomagokhoz hasonlóan ez utóbbiak is a brit prémiumgyártó ügyfeleinek kívánságai szerint személyre szabhatók. A Trim S és a Trim M felszereltségi csomagok a Connected Navigation csomagot, a Trim L és a Trim XL felszereltségi csomagok pedig a Connected Navigation Plus csomagot foglalják magukba. A Trim S felszereltségi csomag a Moonwalk Grey metál és a White Silver metál karosszériafényezési árnyalatokat kínálja fel, míg a Trim M és a Trim L felszereltségi csomagok esetén mindez a Chili Red, a British Racing Green metál és a Midnight Black metál színekkel bővül. A MINI Yours Enigmatic Black karosszériafényezési lehetőség kizárólag a Trim XL felszereltségi csomag kiváltsága.
Az új BMW R 18 hosszú várakozás után 2020. április 3-án, pénteken ünnepli világpremierjét. Ekkor mutatja be a BMW Motorrad hivatalosan a Big Boxer blokk köré épített cruiser modell sorozatgyártású változatát.
„A BMW Motorradnál mindannyian nagyon várjuk az év számunkra legfontosabb eseményét – a BMW R 18 világpremierjét” – mondta Dr. Markus Schramm, a BMW Motorrad vezetője.
„A BMW Motorrad a 2019-es évben sorozatban hatodszor ért el rekord értékesítést. Az R 18 modellel és ennek kapcsán a cruiser szegmensbe való belépéssel tovább követjük növekedési stratégiánkat, amelynek világos célja a prémium szegmens első helyének megszerzése világszerte”.
Rendkívüli lendülettel nyitották az évet a részben vagy teljesen elektromos járművek Európában. A sikertörténeten a Toyota osztozik, amely az élmezőny legkiválóbb teljesítményét nyújtotta, nem csupán az alternatív hajtású járművek körében: a márka immár a negyedik helyen áll.
Tavaly januárban mutatott teljesítményét tíz százalékkal szárnyalta túl, és ezzel az európai piac legnagyobb arányban növekedő márkája a Toyota – derül ki a JATO Dynamics által közzétett elemzésből.
Különleges változások történtek az európai újautó-piacon 2020 januárjában. Miközben a benzin- és dízelüzemű személyautók iránti kereslet 12, illetve 17 százalékkal zuhant, a részben vagy teljesen elektromos (BEV, PHEV, HEV) modellek keresettsége 72 százalékkal emelkedett. Több mint 150 ezer hibrid vagy elektromos autót adtak el januárban, így részesedésük a tavalyi 7,1 százalékról 13,3 százalékra ugrott a zsugorodó piacon.
Most először fordult elő, hogy a hálózatról tölthető modellekből (PHEV és BEV) több fogyott, mint az öntöltő hibridekből. Utóbbiak között tovább erősítette pozícióját a Toyota-csoport: a Lexus összeladásainak 95, a Toyota márka forgalmának 66 százalékát tették ki a benzin-elektromos modellek. A hibrid eladási ranglista élén ugyanaz a négy Toyota modell áll, mint tavaly januárban, bár sorrendjük megváltozott. Az akkor eladott 34 139 helyett idén januárban 38 713 darab talált gazdára ebből a négy hibrid modellből – ez 13,4 százalékos növekedésnek felel meg.
A tisztán elektromos piac legnagyobb vesztese a Tesla Model 3 volt: miután tavaly februári premierjét követően szinte bérelt helye volt a szegmens dobogóján, idén januárban mindössze 1457 példányban talált gazdára, és ezzel a legjobb öt közé sem fért be, méghozzá jelentős különbséggel. Az elektromos szedán, amely decemberben az abszolút harmadik helyen zárta a típusok versenyét, harminc nappal később a 157. helyre csúszott vissza, történelmi léptékű zuhanást mutatva be.
Ami a kategóriánkénti eladásokat illeti, változatlanul a szabadidőjárművek uralják a piacot, miután az összesített regisztrációknál kisebb mértékben esett vissza a kategória forgalma. Ez azt jelenti, hogy a kevesebb darabszám ellenére növelték piaci részesedésüket a crossoverek – rajtuk kívül erre csak a középkategória (és minimális mértékben a sportautók szegmense) volt képes. A villamosítás terén is jól teljesítettek a szabadidőjárművek: a teljes szegmensben 14, a prémium modellek körében 28 százalékot tettek ki a részben vagy teljesen elektromos modellek.
A 25 legnépszerűbb márka közül mindössze öt tudta növelni eladásait, a legnagyobb mértékben (+10%) a Toyota gyarapodott 2019 januárjához képest. Teljesítményével a japán márka immár Európa negyedik legnépszerűbb autógyártója, míg tavaly ilyenkor a hetedik helyen állt.
Helyi társvállalat bevonása nélkül hozza létre első kínai elektromosjármű-gyártó üzemét a Toyota-csoport. A 100 százalékban saját tulajdonú létesítményben már 2027-ben beindulhat a termelés.
Külföldi beruházók...